Elikkä koska kytkentä on noin, niin autotallin shuntin kautta tulee kylmää autotallin paluuvettä pattereille. Sen verran mitä putkistossa on paine-eroa. Autotallin pumppulla ei ole riittävää virtausta/tehoa ja shuntin kautta pääsee virtaamaan tuota autotallin sekä pattereiden paluuvettä uudelleen pattereille.
Shuntti päästää vettä kolmeen eri suuntaan, siinä ei mitään takaiskuja ole. Eli riippuu shuntin asennosta mihin vesi pääsee menemään. Ainoastaan jos shuntti on aivan kokokaan kiinni, tai aivan kokonaan auki, niin silloin on vain kaksi putkea käytössä ja kolmas putki kokonaan tukossa.
Esim täällä on shuntti aivan kokonaan auki, niin vesi ei pääse menemään tuota "hullunkieroputkea" pitkin. Jos shuntin pyöräyttää 90 astetta nurin niskoin, niin patterit ei lämpeä ollenkaan, vesi kiertää suoraan menoputkesta paluuputkeen.
Kolmas säätö jos shuntin laittaa aivan kokonaan kylmälle, silloin varaajasta ei mene yhtään vettä lämmitykseen, silloin pitää laittaa shuntin jälkeen oleva kiertovesipumppu päälle ja silloin vesi kiertää kehää pattereissa, mutta yhtään uutta lämmintä vettä ei tule tilalle.
Noissa väliasennoissa vesi voi mennä ihan mihin suuntaan tahansa paineista riippuen.
edit:
Otin kuvan tuosta täällä olevasta vanhasa esbe 3-tie shuntista. Kuuma menee etupuolella vasemmalle ja kylmä taaempana oikealla. Shuntti on asennossa 10 ja vesi ei pitäisi liikkua yhtään tuossa alaputkessa. Shuntti pyörii mihin suuntaan vaan, esim klo 9 on sellainen että vesi kiertää menoputkesta suoraan paluuputkeen. klo 3 eli shuntti aivan kylmällä pattereissa pyörii kylmä vesi, ei tule yhtään kuumaa vettä varaajasta. Tällöin pitää käynnistää tuo vanha punainen kiertovesipumppu. Kuvassa näkyy myös dt25 anturin eristeet ja teippaus

Meno pattereille oli 49C ja paluu 44C.
Ne väliasennot välillä klo 3-9 on sellaisia että vesi pääsee menemään kolmeen eri suuntaan.
Esimerkkikuva netistä:


edit2:
Tuossa vielä Seppantin kuvaan laitettu mistä se vesi voisi kiertää? Periaatteessa toinen paikka voisi olla pesuhuoneen shuntti myös.
