seppantie, tuo oli juuri se mitä hain. eli olis saanut olla ehkä 50m enemmän putkea mutta hälläväliä nyt jälkeenpäin.
siis mun systeemihän on vastaan kaikkia viisauksia ja laskelmiatehty.
Lammikko on itse kaivettu n 12m x 4m lätäkkä jonka syvyys nyt vaihtelee uuden naapurin salaojien takia 1,7m ja 1m välillä. lätäkkö rajoittuu toiselta pitkältäseinältä peruskallioon joka laskee suoraan turun savipohjaan. Pohja on siis umpisavea. kallioilta ja jostain suonesta valuu vettä kattovesien lisäksi lätäkköön. kairaamalla todettu ettei jäädy pohjaansaakka koskaan talvella noin 30cm jää sulaksi.
viimevuonna tammikuussa tuli putkenpäälle jäätä joka alkoi jäätymään ainavain enemmän ja enemmän ja nosti koko paketin lähelle pintaa. tietysti oli jo jääpeite tullut talvella joten putken päälle jäi noin 50-70cm jäätä ja alle varmaan samanverran.
putkisto on kiepitetty lenkeille nippusitimillä reilun traktorinrenkaan kokoisille lenkeille 3riviin.
maaosuuden lisäksi (10meno+10m paluu) on about 220-240 putkea lammikossa.
alkuun siis oli jotain ehkä 1th kiloa painoa jolloin siis nous pintaan. talvella laitoin kuormalavoja jäälle ja niittenpäälle törkeästi painoa jotta painuivat pohjaan, ehkä yhteensä lähemmäs 3th kiloa siis painoa.
hienosti tuli siis lämpöä just niinkuin sanottiin että jäästä saadaan suhteessa enemmän siirtymätehoja käyttöön kuin että lilluis vedessä. ens lämmityskausi tulee siis olees pohjassa eli ei ehkä jäässä. mulle ei niin hirveesti merkkaa mitä siellä tapahtuu koska nytkin siis tuli ihan riittävästi tehoja.
kuumaa vettä kuluu suht runsaasti, vesi 160m3 vuodessa, sisälämmöt 24-25 läpi vuoden, ulkoporeallas sähköllä pihalla 38c ja hetivalmis sauna myös. viime lämmityskausi n19th kw. nyt hommattu kesällä toinen ilp makkarin jäähdytykseen ja niitä käytetään lämmitykseen +0c ylöspäin.