No niin, palataanpas taas järkytyksen jälkeen foorumille!

Liitteenä viimeisten päivien kulutuksia koko talon osalta.
Tuli pohjat, 6.1. = 142 kWh.
Se tossa on heittää, että esim. 5.1. katsoin aamulla kuuden jälkeen koneen ilmoittaman ulkolämpötilan, joka oli -21,0.
Energialaitoksen mukaan samalla kellonlyömällä on ollutkin vain -17,5 astetta.
Eli ilmeisesti saa lisätä noihin kaikkiin laitoksen lukemiin 3,5 astetta.
Eilisaamuun mennessä kone oli käyttänyt vastuksia seuraavasti tällä pakkasjaksolla:
- Lisälämm. 1 (2,9 kW) = 14 h = 40,6 kWh
- Lisälämm. 2 (5,8 kW) = 9 h = 52,2 kWh
- Lisälämm. 1 ja 2 (8,8 kWh) = 3 h = 26,4 kWh
Yhteensä = 119,2 kWh * 11,4 snt/kWh = 13,6 €.
Mutta joo... Pitää tutkia tossa viikonloppuna, mitä kone itse ilmoittaa kulutukseksi ja tuotoksi.
Sen olen havainnut, että mielestäni koneen ilmoittama tehonkulutus ei pidä sisällään sähkövastusten ottamaa energiamäärää.
Se taas pitää onkia tuotetun energian valikon puolelta, jossa näkyy lisälämmityksen kilowatit.
Kun joku aamu ihmettelin, että miksi tehonkulutus on yöllä ollut niin vähäistä, niin tajusin, että vastusten watithan siitä puuttuu.
Ja näyttää muillakin Stiebelin omistajilla kone huilaavan sen 20 min ainoastaan.
Toki näillä pakkasilla se on ihan ymmärrettävää, mutta miten on lauhemilla keleillä muilla?
Kun itse olen aina tuskaillut sen kanssa, että kone ei huilaa mielestäni tarpeeksi kauan, vaikka mitä tekisi ja vaikka puskuriakin on 400 l.
Jos vielä lyö termarit kiinni pattereihin, niin tauot jää tosi lyhyiksi.
Kai se sitten on vain niin, että talo kuluttaa sen verran, ettei se tauko voi pitempi ollakaan.
Mutta kun melkein ainoa säätö tätä varten on se säädin dyn asetus, niin ei se paljon anna pelivaraa.
Lauhemmilla keleillä pystyn pitämään puskurin latauspumppua pienemmällä, jolloin puskuri latautuu paremmin.
Mutta nyt pakkasilla ei voi, koska tehot loppuu kesken.