Aika lähelle menee meikäläisen teikäläisen huushollin kokonaisuutta. Teinejä vain on 5 ja loput sitten normaalijärkisiä, eli yhteensä 8 hengen porukka. Mulla pelaa kyllä hienosti hommat vain 500 L lämmitysvaraajalla ja käyttövedelle on 390 L pönttö. Eli tuo lämmitysvaraajahan on auringolla kesäisin lämpiävä ja varustettu käyttöveden esilämmityskierukalla. Koskaan ei ole loppunut lämmin vesi näiden 2 vuoden kokemuksen piirissä. Eli vaihtoventtiilikin pelaa varsin mainiosti, vaikka olisi kuinka tolkuton lämpimänveden tarve. Lämmitysvaraaja voi jonkun mielestä olla turhuutta lattialämmityksellä, mutta olen siitä silti eri mieltä. Aurinkokennojen määrä katolla vain helposti rajoittaa tuota kokoa, eli 500 L 3 kennoa on kohdallaan. Itse tykkäisin varaaksi selaisesta 750-1000 L , mutta katolle saisi kuljettaa jo aika monta kennoa lisää 1000 L:lla, eikä sekään kyllä houkuta. Käyttövesivaraajan koko meikäläisen 17 kW pumpulle on siis minimissään tuo 390 L ja siihen olisi kyllä voinut ottaa 500 L varaajankin. käyttöveden lämmönpyynti on 50° ja pärjäisi taatusti matalammallakin, muttei ole haluja laittaa mitään huilevesiä minimi tasollakaan. Tuo 50° riittää kyllä hyvin. Vastuksia on käytetty 0 tuntia/ 23 kk. Sähköä kulunut n. 15 600 kWh/ 23 kk, eli jonkunverran vähemmän, kuin topikin aloittajalla. Tuo on tietysti pelkän maalämpöpumpun kulutus. Mutta tuo on suoraan verrattavissa aikaisempaan öljynkulutukseen, joka olisi ollut n. 8000 L/ 23 kk. Pientä säästöä siis kertyy pikkuhiljaa, mutta tasaisesti. Mulla on siis hieman ylimitoitettu taatusti täystehoinen pumppu, joka odottaa autotallin n. 80m² kytkemistä vielä mukaan. Ei sekään kyllä kiinnosta vielä laittaa, kun tilasin sinne erikseen öljyä 2 viikkoa sitten, niin vuoden taas pörrää sillä 750 €:lla. Siellä kun on sellainen Polarthermin E30 ilmalämmityskone, joka pelaa tajuttoman hyvin. 25 kW tehotkin riittää hyvin sinne autotalliin ja lämmintä tulee lisää parissa minuutissa, jos tarvii. Ei meinaa millään raaskia tuosta luovuttaa, kun on tottunut sen hyötyihin. Ja tuosta sun 8000 L varaajasta on se hyöty, että sen poistamalla saat paljon tilaa. Muuta hyötyä en pysty keksimään.