Jos painemittari olisi kytketty suoraan pumpun imuyhteeseen, putoaisi paine pumpun koko nostokorkeuden verran.
Nyt todennäköisesti on pumpun ja painemittarin välissä höyrystin ja muita putkistovarusteita niin nyt paineen pudotus on näiden virtausvastuksen verran pienempi.
Tässä tuli puhuttua "puppua"

Jos suljetussa kiertopiirissä on toimiva paisunta-astia, niin se määrittelee että kaikissa toimintatilanteissa on sama paine paisunta-astian ja putkiston liitoskohdassa.
Pumpun seistessä paine on putkiston eri kohdissa hydrostaattinen paine + paisunta-astian paine.
Pumpun käydessä putkiston eri kohtien paineisiin vaikuttaa lisäksi pumpun nostokorkeus sekä putkiston että laitteiden virtausvastukset.
Esim. minulla on ilmanpaineessa oleva tasopaisunta-astia. Astian ja pumpun välissä on suodatin, venttiili, höyrystin ja pätkä putkea, joiden virtausvastukseksi olen mitannut 0,18 bar.
Täten pumpun imuyhteesä on 0,18 bar alipaine eikä kuten eilen väitin pumpun nostokorkeuden (0,60 bar) verran alipainetta.
Jos painemittari on kytketty paisunta-astian kytkentäpisteessä olevaan täyttöyhteeseen, niin tässä kohtaa ei paineeseen pitäisi vaikuttaa mitään se että käykö pumppu vai seisooko se.
"Mikun" tapauksessa pumpun käynnistäminen pudotti painetta 0,7 bar. Systeemissähän ei ole tällä hetkellä lainkaan paisunta-astiaa.
Kokeilin itse myös mitä vaikuttaa kun sulkee paisunta-astian venttiilin. Minulla pumpun käynnistäminen pudotti painetta 0,25 bar.
Keruupiirin pumpun käynnistäminen pudottaa minulla paisunta-astian pintaa 8 mm, mikä vastaa 70ml nestetilavuutta (pari yskänlääkemukillista).
Tämä keruupiirin tilavuuden kasvu johtuu siitä, että muoviputki "pullistuu" hieman paineen noustessa kun pumppu käy.
Näinkin pieni tilavuuden muutos vaikuttaa 0,25 bar systeemin paineeseen silloin kun ei ole toimivaa paisunta-astiaa.
"Mikulla" on tehokkaampi pumppu ja pitempi keruuputkisto kuin minulla, siitä syystä myös putkiston "pullistuminen" ja paineen putoaminen on suurempi kuin minulla.
Tilanteen pitäisi korjaantua kun systeemiin asennetaan toimiva paisunta-astia
ATS