Aloitetaas tällainen keskustelu nyt helteiden kunniaksi:
Täällä monet suosittelevat, että uusissa taloissa kosteiden tilojen lattialämmitys asennetaan omalle jakotukilleen. Perusteluksi annetaan, että kosteita tiloja voi tällöin lämmittää kesälläkin.
Itsellänikin lattialämmitys on asennettu näin ja pidän tätä itse ihan järkevänä suunnitteluperiaatteena.
Sen sijaan tuota perustelua kesäaikaisesta lämmityksestä en oikein ymmärrä. Miksi kosteita tiloja (niiden lattiaa) pitäisi lämmittää kesällä?
Tässä omia mielipiteitäni asiasta liittyen mahdollisiin perusteluihin:
1. pitää lattiat jalalle "mukavan lämpimänä"
- itse olen sitä mieltä, että se ei haittaa, vaikka lattia on hieman kylmä jalalle. Kesähelteellä jopa ihan mukava viilennys. Kun on menossa suihkuun, suihkusta tuleva lämmin vesi lämmittää sen kohdan lattian muutamassa sekunnissa, joten haitta on hyvin lyhytaikainen.
- talvellakin pidän energian tuhlauksena lämmittää lattiaa niin paljon uudessa talossa, että lattia tuntuu lämpimältä jalalle. Vanhoissa taloissa, joissa lämmönhukka on suurempi, tämä on ehkä tarpeellista lämmityksen kannalta, mutta uusissa taloissa ei pitäisi olla.
- kesällä, kun on sisällä kuuma ja käytetään mahdollisesti jopa jonkinlaista viilennystä, kosteiden tilojen lämmityksen lämpö ainakin osittain siirtyy myös muihin tiloihin lisäten niiden viilennystarvetta (ja sen energiankulutusta)
2. rakenteiden kuivaaminen
- uusissa taloissa kun pitää laittaa kalliit vedeneristeet kosteisiin tiloihin, niin pidän tätäkin tarpeettomana
- kuivatkaa kylpyhuoneen lattioilta se ylimääräinen vesi suihkun jälkeen lastalla lattiakaivoon. Jos vedeneristeet eivät kestä jäljelle jäävää vesimäärää, niin pitäisin sitä petoksena.
- vanhoissa taloissa, joissa ei välttämättä ole kunnollisia vedeneristeitä, voi olla ihan aiheellista auttaa kuivatusta lämmittämällä. Tätä pidän ihan hyvänä. Kritiikkini koskee uusia taloja koskevia neuvoja.
Joku muu peruste?
Kritiikistäni huolimatta pidän silti järkevänä varautumisena suunnitella lattialämmitys niin, että kosteat tilat ovat eri jakotukilla. Itsellänikin on näin. En silti lämmitä mitään tiloja kesällä, enkä pidä sitä järkevänä perusteena millekään muille valinnoille uusien talojen lämmitysjärjestelmässä kuin lattialämmityksen putkitukselle.