Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kellaritilojen lämmitys kesällä/maalämmöllä  (Luettu 39493 kertaa)

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Onko rintamiestalollisilla tai muilla joilla kellaritilaa patterilämmityksellä, säädöt lämpöpumpussa millä tavalla sitten kun lämmityskausi loppuu? Onko tarvetta saada lämpöä maanalaisiin tiloihin? Voisi kuvitella, että ainakin kesän kosteilmmilla keleillä voisi olla hyvä tuodä lämpöäkin kellariin, mutta toisaalta kuivaimella sitä ilmaa on parempi kuivata kuin vain lämittämällä.
Onko hullua pitää menoveden lämpötilaa läpi vuoden esim. 30C, mutta laittaa termarit kiinni pattereista muualla kuin kellarissa? Taitaa kosahtaa turhan paljon vuosihyötysuhteeseen? Kesällähän muuten lämmitys saa olla pois, muttta taas toisaalta pumput tekee vissiin fiksusti aina samalla käynnistyksellä lämmitystä ja käyttövettä?
« Viimeksi muokattu: 30.12.15 - klo:14:23 kirjoittanut alspe »
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa Selvittäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 233
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #1 : 05.05.15 - klo:12:57 »
Meillä 1970 -luvun rinnetalossa alakerran pattereissa menee kesällä 20 asteinen vesi, tuo on määritelty veden minimilämpötilaksi Geopro pumpulle (tai oikeastaan patteriverkon varaajalle). On ollut aika hyvä ratkaisu käytännössä. Ylemmissä kerroksissa kiertää myös tuo sama vesi, sillä on jäähdyttävä vaikutus  ;D kun ilman lämpötila tahtoo nousta 25:een. Mielestäni veden kierrättäminen siis tasaa sopivasti talon lämpötiloja.

Kuivain olisi silti varmaan tarpeen alakerrassa joskus pitkän sadekelin jälkeen mutta ei ole tullut sellaista hankittua. Pyykki kuivataan kesällä ulkona, sisällä ei kuivu. Vintissä oleva ilmalämpöpumppu kuivattaa varsinaisia asuinkerroksia kesällä riittävästi .  (Mutta ILP:iä käytetään säästeliäästi)

Meillä ei vaimo suostunut siihen että maalämpöpumppua olisi käytetty jäähdytykseen asuinkerroksissa koska ne konvektorit on niin "kamalan rumia"  :o

Näillä mennään
Oilon GT 20, puskuri Akvaterm 1500, KVV Akvaterm 500, kaivot 201 + 184 + 70 aktiivia 434m, patterilämmitys, vuodesta 2013. Reservissä Högfors 14 ÄSSÄ ja Oilon Junior.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 496
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #2 : 05.05.15 - klo:16:24 »
Ongelmaksi saattaa tulla pätkäkäynti.

Suosittelisin ilmankuivanta jossa on hygroskooppi eli käynnistyy automaattisesti ilmankosteuden noustua jotain tiettyä korkeammaksi jos nimenomaan on kyse siitä että ilma pysyy riittävän kuivana. Troteckilta on löytynyt ainakin joskus kuivaimia varsin huokeaan hintaan. https://www.trotec24.com/fi-fi/

Tuosta kuivamestahan vapautuu samalla myös hiukan lämpöä...
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #3 : 05.05.15 - klo:18:05 »
Meillä 1970 -luvun rinnetalossa alakerran pattereissa menee kesällä 20 asteinen vesi, tuo on määritelty veden minimilämpötilaksi Geopro pumpulle (tai oikeastaan patteriverkon varaajalle). On ollut aika hyvä ratkaisu käytännössä. Ylemmissä kerroksissa kiertää myös tuo sama vesi, sillä on jäähdyttävä vaikutus  ;D kun ilman lämpötila tahtoo nousta 25:een. Mielestäni veden kierrättäminen siis tasaa sopivasti talon lämpötiloja.

Kuivain olisi silti varmaan tarpeen alakerrassa joskus pitkän sadekelin jälkeen mutta ei ole tullut sellaista hankittua. Pyykki kuivataan kesällä ulkona, sisällä ei kuivu. Vintissä oleva ilmalämpöpumppu kuivattaa varsinaisia asuinkerroksia kesällä riittävästi .  (Mutta ILP:iä käytetään säästeliäästi)

Meillä ei vaimo suostunut siihen että maalämpöpumppua olisi käytetty jäähdytykseen asuinkerroksissa koska ne konvektorit on niin "kamalan rumia"  :o

Näillä mennään

Samaa mietin, että kesällä saanee hiukan ilmaisjäähdytystä ja lämmöntasausta kun kierrättää vettä ympäri taloa :) saa nähdä mikä on vaikutus kun lämpötilaero veden ja ilman välillä on korkeintaan asteita.
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #4 : 05.05.15 - klo:18:08 »
Ongelmaksi saattaa tulla pätkäkäynti.

Suosittelisin ilmankuivanta jossa on hygroskooppi eli käynnistyy automaattisesti ilmankosteuden noustua jotain tiettyä korkeammaksi jos nimenomaan on kyse siitä että ilma pysyy riittävän kuivana. Troteckilta on löytynyt ainakin joskus kuivaimia varsin huokeaan hintaan. https://www.trotec24.com/fi-fi/

Tuosta kuivamestahan vapautuu samalla myös hiukan lämpöä...

Pätkäkäynti siksi, että pumppu lataa puskurin nopeasti koska kuormaa ei käytännössä juuri ole?

Ilmankuivain meillä tosiaan on jo, mutta ainakaan vielä sille ei ole mitään tarvetta kun kellarissa on tosi kuivaa niinkuin talven jälkeen kuuluukin. Lähinnä ajattelin, että lämmin olisi kiva kun pesutilat on kellarissa. En ole talossa vielä kesää asunut, saa nähdä onko kellariin kolea mennä pesulle kun sieltä laitetaan kaikki vesikiertolämmitys pois.
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 496
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #5 : 05.05.15 - klo:20:16 »
Pätkäkäynti siksi, että pumppu lataa puskurin nopeasti koska kuormaa ei käytännössä juuri ole?

Ilmankuivain meillä tosiaan on jo, mutta ainakaan vielä sille ei ole mitään tarvetta kun kellarissa on tosi kuivaa niinkuin talven jälkeen kuuluukin. Lähinnä ajattelin, että lämmin olisi kiva kun pesutilat on kellarissa. En ole talossa vielä kesää asunut, saa nähdä onko kellariin kolea mennä pesulle kun sieltä laitetaan kaikki vesikiertolämmitys pois.

Juurikin näin... jos lämmönjaosta suljetaan suurinosa.

Allekirjoituksessasi ei lue puskurista mitään? Minkäkokoinen puskurivaraaja sinulla on? Miten se on kytketty, neliputkisena?
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #6 : 05.05.15 - klo:21:42 »
Juurikin näin... jos lämmönjaosta suljetaan suurinosa.

Allekirjoituksessasi ei lue puskurista mitään? Minkäkokoinen puskurivaraaja sinulla on? Miten se on kytketty, neliputkisena?
Ukv 200 ja neljällä putkella on (käsittääkseni) kytketty. En nyt juuri tiedä tarkasta kytkäristä. Lisäksi talossa on kohtuu järeitä putkia patterilinjoissa jotka lisäävät tilavuutta, mutta toisaalta suurin osa pattereista on 1-lehtisiä joko lamellilla tai ilman. Kellarissa yksi iso C22-patteri ja iso vanha iso valurautapatteri.
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 496
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #7 : 05.05.15 - klo:21:58 »
Noniin.. tuokin on jo oleellisesti parempi asia ja jotenkin järkevästi tuo voisi jo onnistuakin.

Täällä on laskuri viestin liitteenä millä voit kokeilla hiukan miten pumppu käyttäytyy tuon puskurin kanssa ja millaisia käyntiaikoja voisi olla luvassa..
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=6139.msg75934#msg75934
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #8 : 05.05.15 - klo:23:01 »
^ kiitos linkistä ja luen tuostakin infoa.

Muutamia sekalaisia kysymyksiä tässä, osa liittyen kesäajan/kevään lämmitykseen. Ulkoista menovesianturia urakoitsija ei asentanut, olisiko ehdottomasti syytä asentaa? Siis se joka määrittää puskurilta lähtevän menoveden? Patteriverkostossa on erillinen Wilon kiertovesipumppu ja lämpöpumpussa käsittääkseni latauspumppu.

Sisäanturia ei ole, mutta pattereissa on pääasiassa toimivat termostaatit. Sisäanturi olisi varmasti syytä asentaa, mutta en vielä ole päättänyt mihin kohtaan (1.kerroksessa sen laitan) ja mistävedän kellarista johdotuksen. Termostaatteja on tarkoitus käyttää keväällä ja syksyllä, talvella sitten hanikat kaakkoon tai termarit pois. Kesällä termarit kiinni mutta lisäksi varmaan kannattaa lämmityksen esto johonkin tiettyyn ulkolämpötilaan. Mitä te käytätte? (tai sitten se sisälämpötilaanturi…) Nuo molemmat toki tekee sen, että kellariin ei saa lämpöä kun tässä toukokuussa alkaa ulkolämmöt olla päälle 12C jolloin sisällä ei hirmuisen kylmä ainakaan ole.

Asteminuuttisäädöllä voisi kai vaikuttaa siihen ettei tulisi pätkäkäyntiä pienellä kuormalla? Jämässä säätö on -1000 - -30 ja asetus oli -60. Kaveri laittoi sen nyt -100:seen. Voisi sitä kai kokeilla, että säätää asteminuutit minimiin, minimi menovesi joku +35C ja termarit vain kellarista auki. Tuskin korkeamman menoveden huono lämpökerroin isoa lovea COPiin tekee jos sitä tehdään vain pieneen osaan eli kellariin. Tosin voi olla, että koko lämmitystä ei tarvita, kokeillaan kun lämpimät kelit tulee kunnolla.

Käyttöveden lämmityksestä. Nyt asetus "normaali", yläosan lämpö on +54C ja alaosa noin +46C kun käyttöä ei ole. Onko muilla asetuksia esim. siten, että käyttöveden lämmityksen esto on päällä 23.00 - 06.00 tai asetus "säästöllä"? Harvoin meillä kukaan pesulla käy muutakuin 19.00-23.00 välillä, poikkeuksena viikonloput ja muut erityiset päivät. Normitilanteessa ainakin itse pärjäisin säästöasetuksellakin, mutta emäntä on sanonut että saa veden loppumaan suihkussa :D ei se siellä puolta tuntia kyllä ole, pitää varmaan laskea joskus varaaja tyhjäksi ja mittailla missä vaiheessa suihkuvesi alkaa kyykkäämään.

Ensimmäisenä 19 vrk sähköä on kulunut noin 300kWh joka tekee 15kWh/vrk. Lämpötilathan on heiluneet ulkona -2 ja +13 välillä. En tiedä on onko se paljon vai vähän, ei ainakaan huhtikuun alkuun nähden paljon jolloin kannoin kannulla ehkä 6-8 litraa öljyä vuorokaudessa pönttöön.  :-*
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 849
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #9 : 07.05.15 - klo:10:29 »
Ulkoilman termostaattihan hoitaa menoveden lämmöt tarpeen mukaan. Sisäilma termostaatilla ei ole ainakaan meikäläiselle mitään käyttöä. Lämmitysalan pienentyessä tarvitaan varaaja, muuten pätkäkäynti hoitaa lämpöpumpun ennenaikaiseen lepoon. Yksi vaihtoehto kesän lattialämmitykselle voisi olla, että kytkee lämmityksen toimimaan kellosta 1 tunti/ vrk, jolloin siis lämpö pumpataan ja annetaan sitten jäähtyä. Tuota voisi joku vaikka kokeillakin. Lattian massastahan tuossa on kysymys ja laattojen hyvästä kiinnityksestä ja erityisesti hyvästä pohjatyöstä betonipinnalle. Taidankin itse laittaa ensi kesänä tuolleen. Eihän siinä tule kuin n. 60 ylimääräistä käynnistystä, kun laittaa tuolta Viessmanista program 2 ja vaikka lämmityspäälle klo 10.00-11.00. Heh, näinhän se taitaa toimiakin. Eipä vain tullut aikaisemmin mieleen ja meinasin jo sitä erillistä boileria laittaa. Siis niille tietysti, jotka pystyy erottamaan pesutilojen kierron erilleen. Jos olisi termarit jännitteettömänä kiinni, niin hhelpolla saisi. Täytyy järkeillä asiaa uudelleen ajan kanssa. Mulla kyllä tuo aurinko hoitaa homman varsin lahjakkaasti muutenkin.
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

justus01

  • Vieras
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #10 : 07.05.15 - klo:12:09 »
Voisi sitä kai kokeilla, että säätää asteminuutit minimiin, minimi menovesi joku +35C ja termarit vain kellarista auki.

Ei mielestäni kannata yrittää ulkolämpötilaan perustuvalla asteminuuttisäädöllä lämmittää kellaria kesällä. Ei siellä kuitenkaan ulkolämpötilan tahtiin lämmitystarve vaihtele. Sopivalla kiertoveden min/maks-säädöllä saa todennäköisesti maan alla olevan kellarin pidettyä kohtuullisen vakiolämpöisenä Käynnistyksia ja käyntiaikaa 200L puskurilla tulee kesän aikana todennäköisesti niin vähän, että sillä ei ole merkitystä. Puskurin ansiosta voi käyttää termostaattejakin, jos ei min/maks säädöllä saa lämpöä pysymään riittävän tasaisena

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #11 : 07.05.15 - klo:23:47 »
Raksaajan ohjeella toimii. Tai sitten säätää vaan korjausta tai käyrää niin kuumalle että lämmittää kesälläkin. Vähän varmaan joutuu hakea säätöjä ja asteminuutit tarvittaessa isolle että käy kerralla riittävän kauan. Kesäkäytössä puskurinhan saa lämmittää tarvittavaa kuumemmaksi ja  lämpö termostaateilla vaikka jos on liian kuuma. 200l puskuriinkin jo saa jonkun verran lämpöä jos säätää että lähtee lämmittämään kylmää pönttöä ja lämmöt sitten suht korkeaksi. Esim 20 -> 50C noin esimerkkinä vaan.

Täällä nyt sammutin lämmityksen ja käyttöveden lämmityksen maksimi arvoksi laitoin (A) eli ilmeisesti tuolla pumpulla lämmittää sitten niin kuumaksi kun saa. Ei tule sitten niin paljon käynnistyksiä kun käyttövesi pysyy kauemman aikaa kuumana.
Puskurivaraajassa on käyttöveden esilämmitys että ehkä koitan joskus säädellä asetukset niin että lämmittää myös puskurivaraajaa. Patterikierrolle on sulkuhana että sinne saa lämmitysveden katkaistua. Eli saa pelkälle lattialämmitykselle veden, täytyy joskus säädellä jos lattia alkaa tuntumaan kylmältä.

Sopiva asteminuuttiluku ja sopiva pyyntilämpötila niin lepoajat saa aika pitkäksi. Sen ulkoisen menovesianturin voi joutua laittamaan. Siitä pumppu tietää että minkä lämpöistä menee lämmityskiertoon. Ulkoisen menovesianturin kanssa saa pisimmät lepoajat pumpulle. Onnistuu ilman anturiakin mutta silloin asteminuutteja pitää isontaa.

Voihan sen käyttöveden ajastaa säästölle niille ajoille kun haluaa laittaa. Tuossa 1217 mallissa ei ajastuksia ole.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #12 : 08.05.15 - klo:23:20 »
Okei, pitää tosiaan miettiä eri vaihtoehtoja lämmittämiseen. Voi olla, että kellarin lämmitys on turhaakin. Jos vaan laittaa kuivaimen hurisemaan ja lämmityksen eston päälle. Ehkä nyt kesän koittaessa voisi laittaa lämmityksen eston vaikka +3C tms. jotta välttyy kesäöiden turhalta lämmitykseltä.

Käyttöveden kanssa on vähän ongelmaa. Riittää kamalan vähän aikaa, ei mulla mutta vaimolla ja lapsella joka tykkäisi lutrata. Normaaliasetuksella näyttäisi olevan yläpään lämpötila 54C ja alaosassa joku 48C. Laskelmieni mukaan 38C suihkuvettä pitäisi riittää jopa yli 20min jos raakavesi 7C, mutta se on vain siten että kuumavesi pannusta olisi vakio 50C ja sitähän se ei ole koska kylmä vesi alkaa jäähdyttää varaajaa. Suihkuvirtaama 12l/min @ 38C tarkoittaa, että kuuman veden otto on noin 21kW eli 8kW pumppu ei mitenkään riitä pitämään vesitilaa lämpöisenä. Siksi on kai pakko nostaa käyttövesi luksustasolle? Millä yläpään lämpötilalla pumppu vielä tekee sen ilman suoraa sähköä? Nyt ymmärrän kyllä mikä etu olisi isosta puskurivaraajasta käyttöveden esilämmityskierukalla. :-[ Sekään ei tosin auttaisi kesällä hirmuisesti, paitsi voisi tuoda vähän jäähdytystä kämppään jos virtausta pitäisi päällä patteriverkossa. :)

2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa euroshopperi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 849
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #13 : 09.05.15 - klo:00:01 »
Niin, jos ei satu olemaan aurinkokennoja. Varaajasta saa jo joskus sen 500 L 80 asteista vettä ja käyttövesivaraaja vain lämpenee lisää, kun laskee lämmintä vettä. Mulla on se käyttöveden turvashunttaus ihan aiheellinen kyllä. Eli hanoille ei saa yli 55 asteista, ettei tule palovammoja.
« Viimeksi muokattu: 09.05.15 - klo:07:11 kirjoittanut euroshopperi »
350m², 1000m³, kaivot 2x165m
17kW Viessmann 300 G+
390 L KVV+ 500 L puskuri LV kierukalla+
Aurinkosähkö 2022. Fronius Gen24 10 kW + 34 kpl 375 W Doubleglass  12,75 kW.

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #14 : 25.05.15 - klo:23:54 »
Vielä aihetta sivuten, vaihdatin maalämpörempan yhteydessä kellarissa aulatilan vanhan pienen patterin noin 4-5 kertaa enemmän tehoa antavaan järeään Purmon C22:een jotta kylpytilojen aula lämpenee kunnolla. Jos lämpöpumppu jostain syystä alkaa talven kovimmilla keleillä piiputtamaan niin kellaritiloista tai muista vähemmän tärkeistä termostaattia kannattaa varmaan kuristaa kiinni jotta lämpöä riittää asuinkerroksee(ii)n?

C22 600x1600mm antaa 55C/45C vedellä 20C asteessa lähes 1,4kw :D eli se kaikki on tietysti pois muualta?? Suuri osuus kaikesta tehosta kyllä tollanen 1400W. Ja luullakseni kellaritilat imee lämmön mitä sinne antaa koska me purettiin kaikki sisäpuoliset eristykset ja viritykset pois homeasioiden takia (ennaltaehkäisy).
« Viimeksi muokattu: 26.05.15 - klo:07:35 kirjoittanut alspe »
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #15 : 02.10.15 - klo:09:16 »
Vielä aihetta sivuten, vaihdatin maalämpörempan yhteydessä kellarissa aulatilan vanhan pienen patterin noin 4-5 kertaa enemmän tehoa antavaan järeään Purmon C22:een jotta kylpytilojen aula lämpenee kunnolla. Jos lämpöpumppu jostain syystä alkaa talven kovimmilla keleillä piiputtamaan niin kellaritiloista tai muista vähemmän tärkeistä termostaattia kannattaa varmaan kuristaa kiinni jotta lämpöä riittää asuinkerroksee(ii)n?

C22 600x1600mm antaa 55C/45C vedellä 20C asteessa lähes 1,4kw :D eli se kaikki on tietysti pois muualta?? Suuri osuus kaikesta tehosta kyllä tollanen 1400W. Ja luullakseni kellaritilat imee lämmön mitä sinne antaa koska me purettiin kaikki sisäpuoliset eristykset ja viritykset pois homeasioiden takia (ennaltaehkäisy).

Osaisko joku sanoa tähän jotain tai onko kokemusta jos jonnekin on isketty vähän turhan järeä patteri? Termostaatilla saa tietysti jarrutettua, mutta kun keskitalvella on korkein menovesi niin patterihan sitten luovuttaa paljon kun/jos termostaatti aukeaa. Tosiaan C22 600/1600 haukkasee reilun kilowatin kun menovesi on 50 asteen hujakoilla. Tämä on tietysti pois muualta, toisaalta isolla patterilla saa laskettua paluuveden lämpötilaa joka estää sähkövastuksen päälle menoa?
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa Selvittäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 233
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #16 : 02.10.15 - klo:15:00 »
Meillä itsellä on luultavasti vastaava tilanne edessä ensi talvena. Putkiremontti alakerrassa juuri valmistunut ja uudet termarit paikoillaan. Jos (kun) pakkasia tulee yli -20 niin maalämpö alkaa loppumaan kesken (arvio).

Jos sinulla on kellarikerros eri piirissä kuin ylemmät, niin voit, jos sinulla on linjasäätöventtiili, kuristaa siitä koko alakertaa kuten haluat. Jos haluat kuristaa vain tuota ylitehokasta patteria, niin muutat sen esisäätöä pienemmäksi. Silloin termostaatti toimii edelleen, mutta patteriin ei pääse liikaa lämmitysvettä. Silloin patteri lämpiää vain yläosastaan, ja säästää lämpötehoa tärkeämpiin paikkoihin.

Liitteestä näet Danfoss termostaatin esisäätörenkaan.
Oilon GT 20, puskuri Akvaterm 1500, KVV Akvaterm 500, kaivot 201 + 184 + 70 aktiivia 434m, patterilämmitys, vuodesta 2013. Reservissä Högfors 14 ÄSSÄ ja Oilon Junior.

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #17 : 02.10.15 - klo:18:50 »
Meillä itsellä on luultavasti vastaava tilanne edessä ensi talvena. Putkiremontti alakerrassa juuri valmistunut ja uudet termarit paikoillaan. Jos (kun) pakkasia tulee yli -20 niin maalämpö alkaa loppumaan kesken (arvio).

Jos sinulla on kellarikerros eri piirissä kuin ylemmät, niin voit, jos sinulla on linjasäätöventtiili, kuristaa siitä koko alakertaa kuten haluat. Jos haluat kuristaa vain tuota ylitehokasta patteria, niin muutat sen esisäätöä pienemmäksi. Silloin termostaatti toimii edelleen, mutta patteriin ei pääse liikaa lämmitysvettä. Silloin patteri lämpiää vain yläosastaan, ja säästää lämpötehoa tärkeämpiin paikkoihin.

Liitteestä näet Danfoss termostaatin esisäätörenkaan.
Ei ole kellari omassa piirissään sillä 3.krs talossa patteriputken menee kerroksista toiseen ylöspäin.

Juu, pitää katsoa nuo esiviritykset kun on keskitalvi.
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #18 : 28.12.15 - klo:08:57 »
Osaisko joku sanoa tähän jotain tai onko kokemusta jos jonnekin on isketty vähän turhan järeä patteri? Termostaatilla saa tietysti jarrutettua, mutta kun keskitalvella on korkein menovesi niin patterihan sitten luovuttaa paljon kun/jos termostaatti aukeaa. Tosiaan C22 600/1600 haukkasee reilun kilowatin kun menovesi on 50 asteen hujakoilla. Tämä on tietysti pois muualta, toisaalta isolla patterilla saa laskettua paluuveden lämpötilaa joka estää sähkövastuksen päälle menoa?

Vielä nostaisin tätä jos jollakin on kokomusta vastaavasti eli eristämätön betonikellari patterilämmityksellä. Millaisissa lämpötiloissa pysyy jos talo muuten on 20-21C ja kaikki kerrokset samaa sekaista piiriä? Miten kellarin lämpötila ja lämmönkulutus tulee menemään kun pakkanen kiristyy ja lämmitysvesi lämpenee? Kellarissahan vastainen ulkolämpötila on vakiompi maanalaisesta osasta sokkelia. Toisaalta eristämättömyys haukkasee lämpöä aina.
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa UKK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 156
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #19 : 28.12.15 - klo:15:21 »
Meillä todennäköisesti samantyyppinen talo, eli kolme kerrosta ja patterilinjat menevät ristiin rastiin. Olen joulun pyhien aikana yrittänyt tasapainottaa patterien virtauksia juuri tuolla Danfossin esisäädöllä. Pesutilat sijaitsevat kellarikerroksessa ja siellä on kolme pientä yksilehtistä patteria ja olen yrittänyt saada sinne mahdollisimman paljon virtausta jotta lämpötila nousisi siellä ja toisaalta kuristanut kun joissain huoneissa lämpötila tahtoo nousta liikaa. Meillä kellarikerros jotenkin eristetty joten olosuhteet hieman erilaiset. Pesutiloissa käytössä ollut Trotecin ilmankuivain. Sillä saa hyvin nostettua lämpötilaa parikin astetta pienessä tilassa. Tosin haukkaa melkein 300W tehoa silloin. Ilman kuivainta lämpötila n 20 astetta kun muualla 22-23 astetta. Kellarikerroksessa olevassa varastossa n 17-18 astetta. Autotallissa jossa on yksi periaatteessa eristämätön seinä, lämpötila n 13-15.
Vielä tuohon kesäaikaiseen kellarin lämmityksen suosittelen Esim Trotecin ilmankuivainta.
Talo; Rv 1962.149/179m2(30m2 AT+VAR puoliläm)
NIBE F1255 4-16 , patterilämmitys
Maapiiri n. 400m

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #20 : 28.12.15 - klo:16:22 »
^ meillä on Baukkarista hankittu 170 euron ilmankuivain, mutta kun se ei lähde päälle koska viileämmillä keleillä on niin kuivaa. Kellarissa on nyt ollut 25-40% ja 16-19 astetta, eli vähän on viileää pesutiloiksi mutta kuivaakin.

Pitäisi varmaan tutkiskella esisäätöasiaa koska kellari ei tunnu olevan tarpeeksi lämmin vaikka siellä on Purmon C22 600x1800 jonka pitäisi antaa "jo" 45C menovedellä lähes 900W. Kai sillä pitäisi alkaa lämmetä kellaritila, tai sitten lämpöhäviöt kuolettaa isommankin tehon. Lisäksi saunassa ja suihkussa on pienet 1-lehtiset lirvupatterit. Autotallissa pari pidempää 1-lehtistä patteria.
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa Selvittäjä

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 233
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #21 : 28.12.15 - klo:19:37 »
Kuinka montaa huonetta/ millaista pinta-alaa tuolla isolla patterilla on tarkoitus lämmittää?

Oilon GT 20, puskuri Akvaterm 1500, KVV Akvaterm 500, kaivot 201 + 184 + 70 aktiivia 434m, patterilämmitys, vuodesta 2013. Reservissä Högfors 14 ÄSSÄ ja Oilon Junior.

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #22 : 28.12.15 - klo:20:35 »
Kuinka montaa huonetta/ millaista pinta-alaa tuolla isolla patterilla on tarkoitus lämmittää?
Patteri on kellarin aulatilassa, noin 15-20m2 ja sitten on suihku + sauna noin 15m2 joiden ovet on osin auki, mutta niissä pienet patterit.

Kovimmilla pakkasilla kun menovesi on 50-55C niin iso Purmo haukkasee yli kilowatin jos sitä ei rajoita mitenkään. Eli ilmeisesti sen esisäätöä on syytä rukata ja suurentaa siellä missä pahimmillaan tehot ei riitä? Nyt talo on tasaisesti lämmin.
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa UKK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 156
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #23 : 28.12.15 - klo:21:28 »
Patteri on kellarin aulatilassa, noin 15-20m2 ja sitten on suihku + sauna noin 15m2 joiden ovet on osin auki, mutta niissä pienet patterit.

Kovimmilla pakkasilla kun menovesi on 50-55C niin iso Purmo haukkasee yli kilowatin jos sitä ei rajoita mitenkään. Eli ilmeisesti sen esisäätöä on syytä rukata ja suurentaa siellä missä pahimmillaan tehot ei riitä? Nyt talo on tasaisesti lämmin.

Sullahan näyttäisi olevan sama tilanne kuin itse suunnittelin. Tarkoitus olisi kellaritilan aulaan lisätä isompi patteri koska nyt ei ole mitään aulassa! Tosin mun aulatila hieman pienempi, n 8m2. Siinä mielessä kiinnostaa miten saat patterin luovutuksen toimimaan.
Talo; Rv 1962.149/179m2(30m2 AT+VAR puoliläm)
NIBE F1255 4-16 , patterilämmitys
Maapiiri n. 400m

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #24 : 28.12.15 - klo:22:21 »
Sullahan näyttäisi olevan sama tilanne kuin itse suunnittelin. Tarkoitus olisi kellaritilan aulaan lisätä isompi patteri koska nyt ei ole mitään aulassa! Tosin mun aulatila hieman pienempi, n 8m2. Siinä mielessä kiinnostaa miten saat patterin luovutuksen toimimaan.
Mulla idea oli, että saisin kellaritiloihin hyvän COPin patterilla joka lämmittää kesällä edes jotain kun menovesi on esim. 28C. En tosiaan huomannut, että talvea kohti se patteri alkaa hörppäsemään reilun osan pumpun lämmitystehosta koska betoni kellari haukkaa hyvin 55C vedestä lämpöä.

Missä vaiheessa kannattaa alkaa miettimään käyntiastetta ja tekemään sille jotain? Eikö se ole jo aika raakaa peliä jos pumppu käy vaikka 95% sitten kun on pari viikkoa -15-20?
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 496
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #25 : 28.12.15 - klo:23:07 »
Kai sillä pitäisi alkaa lämmetä kellaritila, tai sitten lämpöhäviöt kuolettaa isommankin tehon.

Kokeile paljonko saat tuonne tehoa "hukattua", laita testiksi vaikka pieni öljytäytteinen sähköpatteri tuonne ja katso kuinka lämpötila käyttäytyy. Hätätilassa autonsisätilan lämppäri ja kwh mittari.

Tuttava ihmetteli myös vastaavanlaisessa talossa kulutusta ja syyksi paljastui kanssa eristämätön alakerta. Sähkölämmittimillä hän totesi itse että tuo on "pohjaton kaivo". Myöhemmin hän sitten eristi nuo seinät sisäpuolelta.

Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 496
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #26 : 28.12.15 - klo:23:10 »
Missä vaiheessa kannattaa alkaa miettimään käyntiastetta ja tekemään sille jotain? Eikö se ole jo aika raakaa peliä jos pumppu käy vaikka 95% sitten kun on pari viikkoa -15-20?

Eikait tuolla mitään väliä ole niinkauan kun mökissä piisaa lämmitä, käyttövesi piisaa ja kaivokaan ei jäädy ;)

Käyhän invertterikin kokoajan...
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #27 : 29.12.15 - klo:05:31 »
Kaiken maalaisjärjen mukaan kumminkin kellarin kulutus on enemmän tasainen kuin ulkolämpötilan mukaan haukkaava sillä lämpötilaero on tasaisempi? Vie energiaa, ei tehoa. Eli jos käyntiaikasuhteeni on noussut nyt paljon niin kulutus on noussut nimenomaan muualla kuin kellarissa.

Ja tosiaan, melko vähän sain leudon aikaan 8,5kk:ssa kulutettua vaikka kellariin meni pientä lämpöä lähes aina. Alle 300€ per 8,5kk oli "kesän kulutus".
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 496
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #28 : 29.12.15 - klo:06:58 »
Kaiken maalaisjärjen mukaan kumminkin kellarin kulutus on enemmän tasainen kuin ulkolämpötilan mukaan haukkaava sillä lämpötilaero on tasaisempi? Vie energiaa, ei tehoa. Eli jos käyntiaikasuhteeni on noussut nyt paljon niin kulutus on noussut nimenomaan muualla kuin kellarissa.

Ja tosiaan, melko vähän sain leudon aikaan 8,5kk:ssa kulutettua vaikka kellariin meni pientä lämpöä lähes aina. Alle 300€ per 8,5kk oli "kesän kulutus".

Jos osa sokkelista on kokonaan ilman eristeitä niin eikö silloin osa kylmästä eristämättömästä sokkelista ole suoraan yhteydessä ulkoilmaan?

Tälläinen on mukava ja halpa leikkikalu ja pelaa hienosti...
http://www.aliexpress.com/item/Non-contact-LCD-Laser-Gun-Infrared-ir-Digital-Electronic-Industrial-Thermometer-Temperature-Meter-Gauge-50-C/1672413909.html?ws_ab_test=searchweb201556_6,searchweb201644_4_79_78_77_82_80_62_81,searchweb201560_5
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #29 : 29.12.15 - klo:07:53 »
Mulla idea oli, että saisin kellaritiloihin hyvän COPin patterilla joka lämmittää kesällä edes jotain kun menovesi on esim. 28C. En tosiaan huomannut, että talvea kohti se patteri alkaa hörppäsemään reilun osan pumpun lämmitystehosta koska betoni kellari haukkaa hyvin 55C vedestä lämpöä.

Missä vaiheessa kannattaa alkaa miettimään käyntiastetta ja tekemään sille jotain? Eikö se ole jo aika raakaa peliä jos pumppu käy vaikka 95% sitten kun on pari viikkoa -15-20?
Voisihan pumppu käydä vaikka 100% ja sähkövastukset estettynä. Jos vain jotain ylimääräisiä tiloja karsimalla saisi tehon riittämään.

Kellaritilojen betoniin saa kyllä lämpöä "hukattua" lähes mielettömiä määriä. Toisaalta taas kellari ei voi määräänsä kylmemmäksi mennä koska maasta "tulee lämpöä".

Täällä kahden kellarihuoneen ulkoseinät on eristetty ilmeisesti rivinteerauksella, eli 20cm betoni, ilmaväli, tiili. Melko paksu ulkoseinä. Kolmas kellarin takkahuone oli tehty samoin, mutta ilmavälin tilalle oli laitettu styroks. Styroks vaan estää seinän hengittämisen, niin piti purkaa tuosta ulkoseinältä se eristys pois (muualla ei ollut). Täällä kellari on kahdelta sivulta kokonaan maan alla ja vain talon toisessa päässä, 3.2x10.5 metriä. Lattia on eristämätön ainakin takkahuoneessa ja pannuhuoneessa. Maalämpöpumppu on tuossa vanhassa takkahuoneessa.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #30 : 29.12.15 - klo:09:20 »

Jos osa sokkelista on kokonaan ilman eristeitä niin eikö silloin osa kylmästä eristämättömästä sokkelista ole suoraan yhteydessä ulkoilmaan?

Tälläinen on mukava ja halpa leikkikalu ja pelaa hienosti...
http://www.aliexpress.com/item/Non-contact-LCD-Laser-Gun-Infrared-ir-Digital-Electronic-Industrial-Thermometer-Temperature-Meter-Gauge-50-C/1672413909.html?ws_ab_test=searchweb201556_6,searchweb201644_4_79_78_77_82_80_62_81,searchweb201560_5

Niinhän se on, mutta toisaalta 8x9m talon täyskellarin vaipasta vain ehkä 0,6m x 34m on sokkelia päin ulkoilmaa. 72m + 1,6m x 34m päin maata ja 72m päin asuinkerrosta. Hyvin vähän siis päin kylmää ilmaa.

Pitänyt kans ostaa pintalämpötilamittari!
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #31 : 29.12.15 - klo:09:27 »
^^ rivinteerausta meilläkin on suihkun ja saunan seinissä luultavasti koska ovat sisempänä kuin muu sokkeli.

Rivinteerausta en ole oikein koskaan tajunnut, varsinkaan nyt kun voi maalämmöllä lämmittää halvalla.
Jos tomppelin 2000kWh vuodessa kellariin on sinne päin niin saa mun puolesta mennä koska jos siitä säästäisi puolet eristyksellä niin se tekisi 20 vuodessa vain 20 000 kwh eli reilun pari tonnia. Ja vie huonepinta-alaa.
Itse lähden ennemmin kaivamaan maat pois ja eristämään alta kellaria.
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 496
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #32 : 29.12.15 - klo:10:37 »
Niinhän se on, mutta toisaalta 8x9m talon täyskellarin vaipasta vain ehkä 0,6m x 34m on sokkelia päin ulkoilmaa. 72m + 1,6m x 34m päin maata ja 72m päin asuinkerrosta. Hyvin vähän siis päin kylmää ilmaa.

Pitänyt kans ostaa pintalämpötilamittari!

Kuinka paksu tuo sokkeli on? 15cm ? Eihän tuo ole mikään mahdottumuus pyöritellä hiukan lämmönjohtavuus lukuja ja arvioida paljonko tuosta kaistaleesta karkaa harakoille.

Mulla ei oo omakohtaista kokemusta asiasta vaan ainostaa sana mitä työkaveri kertoi kulutuksista ennen eristyksiä. S3n verran vain mitä itse olen ylipäätään laskenut noita lämmönjohtavuuksia niin olen usein hämmästynyt tuloksista kuten esim 5cm uretaanilla eristetyn autotallin oven kohdalla... täytyy katsoa oliko jossain tallella vielä millaista lämmönhukkaa laskin sille joskus....
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 865
  • yli-ikämies
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #33 : 29.12.15 - klo:11:03 »
... olen usein hämmästynyt tuloksista kuten esim 5cm uretaanilla eristetyn autotallin oven kohdalla...
Keski-Suomessa 6 m2 kokoinen 5 cm uretaaniovi +12 C autotallissa aiheuttaa
- noin 310 kWh/a vuotuisen lämpöhukan ja
- nostaa mitoittavalla pakkasella noin 0,145 kW :lla lämmityslaitteen tehon tarvetta.
Tässä ei ole huomioitu uretaanilevyjen väliin jäävien rakojen vuotoenergiaa.

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 496
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #34 : 29.12.15 - klo:12:36 »
Betoni @15cm = 3,469   W/m2K
dT = 10 + 18 = 28 K
a=0,6*34 m2
28*20,4*3,469=1980 W

Jos ulkolämpötila on -10 ja sisälämpötila on 18 astetta puhaltaa tuosta sinun eristämättömästä sokkelin osasta 2kW teholla lämpöä harakoille. Mielestäni se on varsin paljon jos huomioi minkä tehoinen mlp sinulla on.  ???

Jos tuohon läiskäistäisiin kylkeen 5cm uretaani niin u-arvo olisi 0,467W/m2K. Tällöin harakoille menisi 270W teho.

Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 496
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #35 : 29.12.15 - klo:12:52 »
Keski-Suomessa 6 m2 kokoinen 5 cm uretaaniovi +12 C autotallissa aiheuttaa
- noin 310 kWh/a vuotuisen lämpöhukan ja
- nostaa mitoittavalla pakkasella noin 0,145 kW :lla lämmityslaitteen tehon tarvetta.
Tässä ei ole huomioitu uretaanilevyjen väliin jäävien rakojen vuotoenergiaa.

u-arvo tuolle omalle ovelleni 1,0 joka sisältää käsittääkseni nuo raot.
a=5,2*2,7=14,04m2
dT=10+20=30K
p=420W joka on mielestäni paljon yhdestä autotallin ovesta vaikka se iso onkin kun sisälämpötila on 20 ja ulkolämpötila -10
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #36 : 29.12.15 - klo:12:55 »
Betoni @15cm = 3,469W/m2K
dT = 10 + 18 = 28K
a=0,6*34
28*20,4*3,469=1980W

Jos ulkolämpötila on -10 ja sisälämpötila on 18 astetta puhaltaa tuosta sinun eristämättömästä sokkelin osasta 2kW teholla lämpöä harakoille. Mielestäni se on varsin paljon jos huomioi minkä tehoinen mlp sinulla on.  ???

Jos tuohon läiskäistäisiin kylkeen 5cm uretaani niin u-arvo olisi 0,467W/m2K. Tällöin harakoille menisi 270W teho.

Niinhän se tekee, ja niin tekee kaiketi monissa tuhansissa vanhoissa taloissa joissa ei sisäpuolelta meinaa eristää. Sisäpuolinen eristys on riski jos ulkoa ei ole eristetty. Jos eristys ei ole täysin ilmatiivis niin sisäilman kosteus kellarissa kesällä kondensoituu kylmään sokkeliin. Talvellakin vaikka ilma on kuivaa niin mitenkäs käy jos sokkelin sisäpinta on ylänurkissa -15C eikä +15C?

Ehkä sun laskelma ei ole todellisuus sillä loput kellarini eristämättömistä betoniseinistä ja -lattiasta veisi 120 m2 x 10 K x 3,469W/m2K eli päälle kuuden kilowatin teholla jäähtyisi kellari.
Naapuri sanoi ettei ole juuri koskaan pitänyt lämpöjään kellarissa päällä ja on ympäri vuoden 13C. Siis vastaava -50 orggis rintamamiestalo.

Sokkeli varmaan 25Cm.
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 496
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #37 : 29.12.15 - klo:13:10 »
Niinhän se tekee, ja niin tekee kaiketi monissa tuhansissa vanhoissa taloissa joissa ei sisäpuolelta meinaa eristää. Sisäpuolinen eristys on riski jos ulkoa ei ole eristetty. Jos eristys ei ole täysin ilmatiivis niin sisäilman kosteus kellarissa kesällä kondensoituu sokkeliin. Talvellakin vaikka ilma on kuivaa niin mitenkäs käy jos sokkelin sisäpinta on ylänurkissa -15C eikä +15C?

Ehkä sun laskelma ei ole todellisuus sillä loput kellarini eristämättömistä betoniseinistä veisi 120 m2 x 10 K x 3,469W/m2K eli päälle kuuden kilowatin teholla jäähtyisi kellari.
Naapuri sanoi ettei ole juuri koskaan pitänyt lämpöjään kellarissa päällä ja on ympäri vuoden 13C. Siis vastaava -50 orggis rintamamiestalo.

Minä en rupea neuvoillani kenenkään taloa homehduttamaan mutta tuttavani eristi sisäpuolelta ja hänen isänsä on kunnan rakennusvalvonnassa töissä ja lisäksi tekee mm rakennesuunnitelmia. En tiedä tarkalleen millainen rakenne seinään tuli. Noissa rintsikoissa on omat ongelmansa juuri noiden eristämis kuvioiden takia ja enole itse niihin sen tarkemmin ikinä perehtynyt. Rintisikka foorumilla lienee paremmin tietoa(isodrän mainonnan lisäksi)?
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #38 : 29.12.15 - klo:14:12 »

u-arvo tuolle omalle ovelleni 1,0 joka sisältää käsittääkseni nuo raot.
a=5,2*2,7=14,04m2
dT=10+20=30K
p=420W joka on mielestäni paljon yhdestä autotallin ovesta vaikka se iso onkin kun sisälämpötila on 20 ja ulkolämpötila -10
Onhan nämä isoja lukuja. Minun kellariautotalliin vie vanha peltinen nosto-ovi jossa sisällä on nähtävästi 5-7cm villaa. Sanomattakin selvää ettei koko ovi ole edes tiivis ja vielä kun oven ulkopinta on kosketuksissa peltiseen sisäpintaan niin tietää, että kyllä tuommoinen hohkaa kylmää.  Jospa siihen ruuvaisi 5cm sisäpuolelle uretaania lisää ja keväällä tarkistaisi oven suoruutta. :)

Maalämpö tosin on siitä hyvä että moni eristeremppa muodostuu turhaksi.
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella

Poissa alspe

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 323
  • Maalämpöfoorumi
Kellaritilojen lämmitys kesällä
« Vastaus #39 : 29.12.15 - klo:14:15 »
Minä en rupea neuvoillani kenenkään taloa homehduttamaan mutta tuttavani eristi sisäpuolelta ja hänen isänsä on kunnan rakennusvalvonnassa töissä ja lisäksi tekee mm rakennesuunnitelmia. En tiedä tarkalleen millainen rakenne seinään tuli. Noissa rintsikoissa on omat ongelmansa juuri noiden eristämis kuvioiden takia ja enole itse niihin sen tarkemmin ikinä perehtynyt. Rintisikka foorumilla lienee paremmin tietoa(isodrän mainonnan lisäksi)?
Ulkopuolelta noita suositellaan eristettävän ihan kuten muitakin taloja käsittääkseni, kylmältä puolelta jotta tärkeät rakenteet lämpnenevät eivätkä päinvastoin viilene. Eikä ulkopuolinen remppa edes ole niin kallis mitä luulisi, pahasti menee kyllä piha pilalle. Hyvä puoli olis se ettei eristyksen ulkonäöllä ole paljon väliä miltä näyttää ;)
« Viimeksi muokattu: 30.12.15 - klo:09:24 kirjoittanut alspe »
2015 Nibe F1245 8kW + UKV200, 190m
1950 RMT, n. 130m2 + 70m2 kellari ½-lämmintä.
patterit 1x C22, 3 x C21, 9 x H10. Tampereella