Pumppu (12,9 kW)on 1-8 strato ja se toimii mulla siten, että tuo 2 x 165m kaivo työntää sellaisen 3600 L/h kierron, joka on kuin nenä päähän meikäläisen 17 kW pumpulle. 12.9 kW pumpullehan on kierron vaatimus jo aika lailla pienempi. Sellainen 4-putkikeräin olisi kyllä meikäläiselle nykyisen tietämyksen mukaan ihan parasta. Ai syystäkö? No ensimmäiseksi siinä tietysti tulee se porareikä täytettyä lähes kokokaan sillä putkella ja siten ei ole enää pelkoa, että putket voisi jää puristaa enää kokoon ja aiheuttaa katastrofia. Eli tuon jään kutistusvoima saadaan kokonaan poistettua 4 putkikeräimellä 160mm reiässäkin jo. 115mm reikään ei ehkä saa menemään 3 putkikeräintä vielä, joten sitten se Rototec 300m on marginaalilla, jos pumppu vain ratkaisee. Turha muuten odottaa taivaita muiltakaan pumpuilta, jos ei ole kyseessä nuo LÄ ja sellaiset viemäripumpputeholuokan hieman alta 1 kW. Ja miksi sitä oikeastaan turhaa mitään yber paineita pumpatakaan, kun se toimii jakamalla todella helposti.
Mulla ei ole noilla kaivoilla matkaa kuin 15m toisiinsa ja sellaisen luulisi löytyvän mistä tahansa tontilta, johon talo on laitettu.
Mulla kävi niin, että jouduin itse sanomaan, että tuohon nyt sitten se laitetaan, jos NAAPUREIHIN siis matka riittää. Tuosta omasta kaivosta ei sitten pidetty niin suurta lukua.
En oikein ymmärrä, miksei pihaan mahdu, kuin 1 reikä. Onko tontti sitten alta 1000m², että tulee toimenpiderajat vastaan, vai mitä?
Reille voi laittaa vaikka sellaisen 5m eroa kaivojen lähdöille ja sitten kallistus vaikka 0.5-1° lähdöillä, niin työ ainakin aloitettu asiaa noudattaen. Kuka menee kairaamaan sinne 125m syvyyteen, että missä ne oikeasti menee. Turha huoli pois ensin. Hyvin ne kaikki menee, kunhan ilmoittelet tekemisesi. Ja suunnitelmathan on aina pysyä oman tontin sisällä.
Eli 12,9 Kw mallissa on tuo sama pumppu, kuin 17 kW mallissakin ja sillä pyörittää helposti n 200m asti yhtä reikää pumppua. Voisin kuvitella, että 10 kW pumpulle riittää täyskierto, mutta siinä ja siinä 12,9 kW. 2 kaivoa ei kuitenkaan kustanna juurikaan sen enempää ja ne voi lähteä vaikka samasta pisteestä, jos ihan keskustassa ollaan. Mitään ongelmia ei kuitenkaan ole siinäkään, että laitat 2 kaivoa helposti 10 m erotuksella ja molemmat suoraan alas. Ittellä kun on nuo 2 kaivoa, niin on kyllä todella helppo sitä suositella muillekin, kun tuo kierto on niin mainiosti hallinnassa, senkin uhalla, että siitä ei saada COP 3,97 parannettua 4,0000001:een. Nykyisen kokemuksen mukaan osaan helposti veljiä suositella 2 -kaivon loukkuun, jotta ongelmat pienenee.
Niin siis tuossa 2-kaivon ongelmahan on MIELESTÄNI ihan täysin teoreettinen, jos ei sitten ole kymmeniä metrejä tuo matka kiintokallioon. Jos kallio alkaa siitä +-0 metriä, niin viisaampaa on aloittaa työntämään 2 putkea, jos yli 220m mennään.