Taloni on etelärinteessä oleva n. 7 v harkkotalo jonka lämminala on 220 m2. Alakerrasta maahanpäin oleva puolisko on askarteluhuonetta, pannuhuonetta, halkokuuria, varastoa.. jo toisena talvena ymmärsin

kääntää lämmityksen jakotukista kokonaan pois em. tiloista, niitä ei vaan näköjään tarvita kun lämpötila pysyy 20 asteessa ilmankin, toki lämmityskattila ja pakastin hieman auttelevat. En oikein osaa arvioida vuotuista energiankulutusta kun olen noilla puilla lähinnä lämmittänyt, puutkin ovat olleet osin mitä lie rakennusjätteitä ym epämääräisiä kasoja joten ei kannata koittaa kalkyloida siitäkään. Toisaalla mainitsemani autotalli tehdään kylmäksi.
Eli ongelma on myös lämmitystarpeen määritys. Itse ajattelen ettei systeemin tarvitsisi olla ns. täysitehoinen koska aina mulla nyt muutamaan mottiin into riittää vuodessa että päästään pahimpien pakkasten yli, ja hätätilassa tietty sitten sillä suorasähköllä.
Kuinkas syvälle ne keruuputket kannattaisi vetää? Talvella niiden päällä olisi lumipeite ja korkeintaan jotain polkua menisi yli.. ja tuleeko niiden päälle styroxi tai finfoamia? Ja jos tulee niin kuinka leveälti?
Jos oikein ymmärsin niin jonkinlainen "yhdistelmä" putki onnistusi myös. Tarkoitan sitä että muutaman metrin ne putket tulisivat parvekkeen alla jolloin olisi varmaan fiksumpaa laittaa eristeet ympärille ja vetää ne yhdessä, samoin aivan talon lähellä koska siitä on varma tieto että soraa on. Hieman kauempana sitten siltimpää ja mäkeä alaspäin mennessä on jopa savisuoniakin.
Sitten vielä tyhmä kysymys: kun se porakaivo on kaivettu niin miten se keruuputki otetaan sieltä kaivosta? Tarkoitan siis sitä että jos putki pitää haudata esim 1,5 m syvyyteen niin siitä syvyydestähän se sitten pitäisi saada sinne ojaan mutta kaivon päähän on maan pinnalla..?
[ylläpito on poistanut liitteen]