No kyllä se vaan näin "paksua" on. RST syöpyy silmissä jos vedessä on suoloja tai klorideja ja niitä on aika useastikin.
Ferriittinen teräs on todellakin se ainoa oikea materiaali RST pytylle ja sitä valmistaa tehdas nimeltä Ugine ranskassa. Peitattuna se kestää ihan vähän vaan paremmin suoloja.
Syy miksi ferriittinen on parempi on sen vastustustuskyky korkealle lämpötilalle. Muistaakseni sitä kutsutaan jännityskorroosioksi. Austeniittinen hajoaa jos jos lämpötila on liian korkea. Ferriitista on vaikea hitsata, koska rakenne metallin rakenne muuttuu hauraaksi sauman vierestä.
Peittaus / passivointi on tehtävä kaikille rosterimateriaaleille tiettyjen toimenpiteiden kuten hitsauksen jälkeen mikäli halutaan että ne ovat nimensä mukaan ruostumattomia. Muistan esim. erään casen, jossa voimalaitoksen merivesijäähdytysputkistosta jätettiin hitsisaumat peittaamatta ja hups, kolmen viikon päästä ne vuotivat kuin seula.
http://www.euro-inox.org/pdf/map/Passivating_Pickling_FI.pdfUgine on eräs suurista rosterivalmistajista, ei sen enempää eikä vähempää.
http://www.answers.com/topic/ugine-s-aNäin suomalaisena liputtaisin kuitenkin mieluummin Outokumpu Stainlessin puolesta. Mutta edelleenkään sinulla ei väitteesi tueksi ole kunnon perusteita ferriittisen paremmuudesta austeniittiseen nähden maalämpöpumpun varaajamateriaalina. 70-asteen luokkaa oleva käyttölämpötila ei ole korkea sanan varsinaisessa merkityksessä kun rosterista puhutaan. Ferriittistä käytetään pääosin vähemmän haastavissa sovelluksissa nimen omaan edullisemman hinnan takia tai mikäli austeniittisten muovausominaisuudet eivät ole riittävät käyttösovelluksen kannalta. Olen tehnyt korroosiotestejä erilaisille RST-laaduille ja esim. yksi yleisimmistä ferriittisistä eli 430-laatu alkoi jo muutamassa vuorokaudessa "ruskettumaan" kosteassa rannikkoseudun ulkoilmassa soveltuen näinollen lähinnä käyttöön kuivissa sisätiloissa. Mutta pelkkä jako ferriittisiin tai austeniittisiin on liian karkea jotta voitaisiin puhua jomman kumman paremmuudesta tai huonommuudesta. Vähän kuin sanoisi että bensiinimoottori on parempi kuin diesel. Siis on ja ei riippuen moottorin ominaisuuksista ja käyttötarkoituksesta.
Tuosta alla olevan linkin opuksesta lainattuna voidaan todeta että:
"The corrosion resistance of stainless steels is determined more by chemical composition than by austenitic or ferritic
atomic structure. Indeed, in terms of resistance to corrosion, ferritics and austenitics can be seen as two interchangeable
stainless steel families".
http://www.euro-inox.org/pdf/map/The_ferritic_solution_EN.pdfNuo Euro-Inoxin lisut ja niissä olevan tiedon kun kaikki opettelee ulkoa niin voi jo kohtuullisen vakuuttavasti väitellä essonpaarissa tai "Pärnäsen Korjaamolla" rosterilaadun vaikutuksesta tuotteen suorituskykyyn ja käyttöominaisuuksiin
