Olen täystehoisen kannattaja, mutta en ylitehoisen.
Mietelmiä....
Kohde jyväskylässä. Mitoituspiste -32
Esimerkki yksi:
Täysitehoinen, pumpun mitoituspiste -32C
Otto 5000Kwh anto 20000kWh, COP 4
Esimerkki kaksi:
Osatehoinen, pumpun mitoituspiste -22C
Otto 5000Kwh anto 20000kWh, vastukset päällä (-22C - -36C) 3kW *97,2h =292 kWh, Kokonais COP 20292/5292 = COP 3,83.
Esimerkissä yksi täysitehoinen ei ole kuitenkaan täysitehoinen, koska mitoitus riittää vain- 32C asteeseen ja Jyväskylässä on -36C asteitakin.
Esimerkissä kaksi on laite on osatehoinen myös lämpötilassa -36 (huomioitu tunneissa) ja vastustunteja on 97,2h * 3k =>292kWh => lisäkulu 38€
Jotta esimerkki yksi saadaan "oikeasti" täystehoiseksi lämpötiloille -36C saakka, niin kompuratehoa pitää kasvattaa 3kW => mitä maksaa? ja onko se sitten ylitehoinen?
No jos on tehdään "oikeasti yliteholla" Miten pumppu toimii, nyt kun pakkasta on 0- -5 (ka. 2019,7h vuodessa), alkaako täysteho pätkimään, kun osatehoinen käy pitkiä pätkiä.
Jos nyt siirrytään tulistuspumppuun:
yo. 0- -5C kelillä, niin alkaako alaosa kuumenemaan siinä "siivellä" kun tehdään käyttövettä? Varaajan ylhäällehän menee vain 15-20% tehosta ja alhaalle 80-85% vaikka ei ole tarvetta ja alaosa lämpenee => paineet kasvaa ja COP laskee. Entä kun keli onkin +10-+15C. Edelleen alaosa kuumenee turhaan ja COP laskee.
Jos tulistusvaraaja on vain 400 litrainen ja pitäis saada käyttövesi riittämään tehdas laittaa alaosaminimiksi 40C (LÄ), mites käy COP:n ja edelleen vain yksi ihminen voi suihkuttaa, muuten loppuu vesi.
Joten minä olen täystehon kannalla ja en tulistuksen. Se mikä ratkaisee on kuinka edullinen ja laadukas kokonaispaketti on käytössä
Optimi paketti minulle olisi vaihtoventtiilikone suht. isolla "suomalaistyyppisellä" varaajalla (800-1000L) ja sen pohjaan aurinkokierukka.... Sitten ensi taloon