Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.  (Luettu 8445 kertaa)

Poissa Silua

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumi
IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« : 06.01.13 - klo:09:51 »
Olen uusi kävijä foorumissa ja kysymys IVT X 15 lämmitysmenoveden T1 vaihtelusta. Pakkasilla toimii hyvin eli seuraa lämpökäyrää mutta ulkolämpötilan liikkuessa -2 -+8 asteen välillä kompura käy On/Off moodissa menoveden seilatessa (T1) +27  +40 jolloin kompura pysähtyy noin 45 minuutiksi. Huoltomies käynyt yli 10 kertaa mutta ei löydy vikaa.  Onko muilla X 15 käyttäjillä vastaavaa ilmennyt ja/tai tietoa ongelman ratkaisuksi?

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Vs: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« Vastaus #1 : 06.01.13 - klo:11:50 »
Tämä kuuluisi tuonne IVT:n osastoon. Mutta uskon että vika ei ole lämpöpumpussa vaan lämmityspiirissä eli onko käytössä lattialämmitys vai patterit ja onko termostaatit käytössä ? Joka tapauksessa tuntuisi siltä että lauhalla kelillä jotkut termostattit rajoittavat lämmityspiirin kiertoa ja silloin pumppu koittaa tehdä kuumempaa vettä kun se seuraa (ainakin vanhempi IVT seurasi) paluuveden lämpötilaa ja pienen kierron takia se ei nouse riittävän nopeasti.



Edit.:
Mode vastaa: Aihe siirretty uutisista tänne IVT -osioon!
« Viimeksi muokattu: 06.01.13 - klo:12:51 kirjoittanut tomppeli »

Poissa Silua

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« Vastaus #2 : 06.01.13 - klo:19:02 »
Kiitos Maalampo
Tässä tarkennusta. Lämpöpumpun ikä, asennettu 2009. Kyseessä on lattialämmitys. Piireistä 10 termarien ohjauksessa ja 2 aina vapaakierrolla (kosteat tilat) + 2 tallia käsisäätö.
Virtausmittari näyttää termareista ja kiertovesipumpun kierrosnopeudesta riippuen, 1m3-1.6m3/h.

peki

  • Vieras
Vs: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« Vastaus #3 : 06.01.13 - klo:19:12 »
Tämä kuuluisi tuonne IVT:n osastoon. Mutta uskon että vika ei ole lämpöpumpussa vaan lämmityspiirissä eli onko käytössä lattialämmitys vai patterit ja onko termostaatit käytössä ? Joka tapauksessa tuntuisi siltä että lauhalla kelillä jotkut termostattit rajoittavat lämmityspiirin kiertoa ja silloin pumppu koittaa tehdä kuumempaa vettä kun se seuraa (ainakin vanhempi IVT seurasi) paluuveden lämpötilaa ja pienen kierron takia se ei nouse riittävän nopeasti.



Edit.:
Mode vastaa: Aihe siirretty uutisista tänne IVT -osioon!
Ei ymmärrä :(
Mulla tosi vanha ivt ja paluu kyllä nousee huonon kierron takia LIIAN nopesati. Siis juuri päinvastoin kuin Maalämmöllä.

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« Vastaus #4 : 06.01.13 - klo:19:28 »
Mullakin sahaa tossa 0-+5 noin 10 astetta. PI-säädöllä ja asteminuuteilla voi hiukan yrittää hillitä tuota menoa. Mulla ei ole puskuria joka tasais varmasti vaihtelua. Suorapysäytys on muistaakseni tehdasasetuksella T1+10C ja suorakäynnistysT1-10c. Taitaapi olla ominaisuus.

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Vs: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« Vastaus #5 : 07.01.13 - klo:05:52 »
Minun edellisen kohteen IVT C7 (asennettu 2001 Joulukuussa) meni häiriötilaan kun lattialämmitysten kierrot oli säädetty lattialämmityksen suunnitelman mukaan, pumppu meni häiriöön juuri lauhilla keleillä jolloin huonetermostaatit sulkeutuivat ja nuo kosteiden tilojen ja autotallin kierrot eivät olleet riittävät. Tuolloin pumppu koitti kompensoida paluupuolen hidasta lämmönnousua kuumemmalla menovedellä ja käytti jopa vastuksia apunaan kun ei ruvennut saavuttamaan paluupuolen pyyntöarvoa riittävän nopeasti. Minulla ainakin homma lähti pelittämään kun lisäsin lattialämmityksien kiertoja (avasin lähes kaikki piirit täysin auki ja rupesin etsimään sopivaa lämpökäyrää pumpulle jolla termostaattien ei tarvinnut sulkea kiertoja ylilämmön takia). Peki onkohan sinun tapauksessa niin että vesi kiertää hullun kierron kautta takaisin pumppuun kun lämmityspiiriin ei mene vettä, meilläkin oli hullunkierto mutta lattialämmityksen kiertovesipumppu (heti maalämpöpumpun ulkopuolella erillinen pumppu) esti varmaankin liian hullun kierron.

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« Vastaus #6 : 07.01.13 - klo:08:53 »
Minulla on tuo lämmitysveden mittauspiste puskurivaraajan jälkeen menojohdossa, eikä paluujohdossa. Muistaakseni X15:ta asennusohjeessa tuo T1:n anturi ohjeistetaan laittamaan vähintään 1-2m:n päähän menojohtoon. Mutta samalla lailla seilaa edestakaisin tuo lämmitysveden arvo +-5oC. Vain alle  -20oC:n pakkasilla pääsee tasaiseen käyntiin, muuten on -off -tilassa.

Poissa maakunnantie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« Vastaus #7 : 07.01.13 - klo:19:07 »
Juuri niin. Ilman puskuria olevissa vehkeissä menoputkeen ekan mutkan jälkeen 1-2m päähän koneesta. Mulla kone käy tasaista alle -3C.

Poissa Silua

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« Vastaus #8 : 04.02.13 - klo:15:08 »
  Vika löytyi. Anturi T6 (kuumakaasu) viallinen antoi ajoittain oikeaa välillä jopa yli 60 astetta pielessä ollutta lukemaa. Nyt kehrää hyvin lauhallakin kelillä.

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« Vastaus #9 : 04.02.13 - klo:17:30 »
Nyt rupesi kiinnostamaan, koska olen itsekkin taistellut tuon ON/OFF -ongelman kanssa. Mihin suuntaan tuo sinun anturisi antoi virhettä.

Poissa Silua

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Maalämpöfoorumi
Vs: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« Vastaus #10 : 04.02.13 - klo:20:00 »
 Vaihtelu väli oli peräti  -9.7  +85. Lukemat kirjasin kk ajalta viikon välein mutta en osannut tulkita niitä. Nyt ulkolämpötila -1,5 ja T6 +67,6.

Poissa peki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 420
  • IVT C7 168m kaivo. Maalämpöä kesäkuu 2004 alkaen
Vs: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« Vastaus #11 : 04.02.13 - klo:21:32 »
Capsulla on peltilattia ja teillä muilla vissiin laatta?

Poissa Capsu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: IVT X 15 lämmitysveden korkea lämpötila.
« Vastaus #12 : 04.02.13 - klo:23:01 »
Minulla tällä htkellä vaihteluväli +37 - +85 C , kun ulkolämpö on pyörinyt n. -2C:n korvilla.