MLP L1: Talon kosteat tilat n. 25m2 + erillisshunttaus talossa kuiville tiloille n. 145m2
Lainaus
Sellainen arvaus ilmiöstä tuosta että alavaraajan latauspumppu sekoittaa alavaraajan lämpökerrostumat jolloin alavaraajan lämpötilat tasoittuu ja alavaraajan yläosan lämpötila laskee.
Jos/kun alavaraajan yläosan lämpötila laskee alle menoveden pyyntilämpötilan niin silloin 4-tieventtiili alkaa ottaa ylävaraajasta lämpöä menoveteen.
Kuinka auki venttiilimoottorin pitää olla, että näin tapahtuu? Nyt suurimmillaan, oikeastaan aina, moottori on asennossa ~0.15-0.3.
Minulla 4-tieventtiili alkaa ottamaan ylävaraajasta asennossa n. 0,7 - 0,8
Tarkkaile 4-tieventtiilin asentoa alkaen vähän ennen sitä kun kone käynnistyy ja vähintään siihen asti kun ylävaraajan lämpötila alkaa romahduksen jälkeen nousta.
Ainakin minulla käy niin, että kompressorin käynnistyttyä
-Alavaraajan yläosa lämpiää nopeasti
-Menoveden lämpötila nousee
-4-tieventtiili ajaa kiinni päin
Minulla on käytössä vain LJ1
Sinulla on huomattavasti monimutkaisempi systeemi kaksine lämmönjakopiireineen ja erillisshunttauksineen.
Voisiko käydä niin, että tämä pieni menoveden lämpötilan nousu aiheuttaa esim. erillisshunttaukseen häiriön, minkä seurauksena LJ1 paluuveteen ja myös menoveteen tulee viileämmän veden pulssi.
Ja tätä korjataksseen 4-tieventtiili ottaa hetken aikaa ylävaraajasta vettä.
Sen ajan mikä ylävaraajasta otetaan nousee alavaraajasta viileämpää vettä ylävaraajaan.
Infrapunamittarilla mittaaminen on haasteellista hommaa etenkin metallipinnoilta.
Mittauskohdat pitää ensin puhdistaa hyvin ja sen jälkeen maalata mattamustalla värillä, musta teippikin on parempi kuin ei mitään.
ATS