Moi.
Olen rakentamassa taloa ja maalämpö tuli hommattua. Kone saatiin asennettua tämän vuoden keväällä, kohta pitäisi päästä muuttamaan. Olen seuraillut koneen elämöintiä ja olen ihmetellyt kaivon lämpötilaa. Kaivosta tuleva neste ei ollut kesälläkään kuin hitusen plussalla ja nyt kun on pakkasia ollut pari viikkoa Espoossa niin kaivosta tulee jo -2,0 asteista lientä ja sinne palaa -5,5. Ja kun oli muutama päivä tuossa 10-15 asteen pakkasta, niin kone otti vastuksen jo avuksi. Luulisi maalaisjärjellä, että 17 asteen peruslämmön ylläpito ei pitäisi tuottaa vielä koneelle isoa kuormaa, kun rungolla ja lattiavalulla on ollut aikaa kuivua jo tyyliin vuosi (enimmät rakennuskosteudet haihdutettu, ilmankosteus% 40) eikä esim ilmanvaihto ole vielä päällä eikä lämmintä vettä käytetä kuin käsienpesuun muutaman kerran päivässä.
Onko kaivo liian pieni/"jotenkin huono"/koneen anturit näyttää päin seiniä/asetukset pielessä? Kamppeet myyneestä firmasta sanoivat, että tuollainen keruuliuoksen lämpötila on normaali. En vielä uskonut, vaan haluan kuulla muitakin mielipiteitä. Miten koneessani/kaivossani voi riittää potku kun laitan ilmanvaihdon päälle, nostan lämpötilan 21 asteeseen, alan läträtä suihkussa ja pakkasta on 20 kun nytkin tarviaa jo vastusta 10 asteen pakkasella?
Tietoja kohteesta:
Lakka 350mm lämpöharkkorunko
rinnetontti, kellari+asuinkerros
lämmitettävät neliöt 297 (sis kellarikerroksen autotallin)
kuutioita vajaa 900
lattialämmitys
kaivon syvyys 180m, kaivo about metrin päässä talosta, ja 2m päässä pumpusta.
lämpöpumppu Nibe 1226 11kW
en ole koskenut koneen säätöihin, lämpötila pysyy 17 asteessa (-2 lämpötila-asetus ja käyrän jyrkkyys 4)
sähköä menee tällaisella parin asteen pakkasella (ei lisäyksen tarvetta) lämmitykseen 50kWh vuorokaudessa
Kiitos ja anteeksi.