Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!  (Luettu 14270 kertaa)

Poissa ValinnanVaikeus

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« : 14.11.11 - klo:12:47 »
Tervehdys arvon foorumilaiset!

Olemme aloittaneet rakennusprojektin Uudellamaalla ja seuraavana listalla olisi maalämmön hankinta. Olen pyytänyt tarjouksia monesta paikasta ja yhtälailla erilaisia tarjouksia onkin tullut melkoinen määrä.
Kaivojen syvyydet ovat vaihdelleet 110m:stä 2x150m:een kaivoon. Pumppujen tehot 6KW:sta 13KW:iin. Eli kirjoa todellakin löytyy ja tässä se ongelma tuleekin - keneen uskoa ja luottaa. Hyvä myyntimieshän myy melkein mitä vain ja pakko suhtautua vähän varauksella kaikkiin juttuihin.  :-?

Eli jos saisin hieman vinkkejä, että millaisella kokoonpanolla kannattaisi lähteä projektia viemään eteenpäin. Tässä hieman infoa kohteesta:
Kellarillinen kivitalo 280m2. Kellari 100m2 ja asuintilat 180m2. Koko ala tulee olemaan lämmintä tilaa. Huonekorkeus asuintiloissa keskimäärin 3.5m. Isoja ikkuna-aloja on olohuoneessa 2 x (3mx2.2m)
Muuten ei mitään isompia ikkuinoita löydy. Ilmatilavuus lämpimissä tiloissa on 809m3. Taloon tulee amme, alle 200l, henkilöitä 4, ilmanvaihdon jälkilämmitys tulee vesikiertoisena.
Energiaselvityksen mukaan lämmitysenergiankulutus vuodessa on 17000 kWh ja ET-luku 112.

Olisiko asiasta enemmän tietävillä vinkkejä tähän probleemaan?

Etukäteen kiittäen!

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #1 : 14.11.11 - klo:13:33 »
Lainaus
Tervehdys arvon foorumilaiset!

Olemme aloittaneet rakennusprojektin Uudellamaalla ja seuraavana listalla olisi maalämmön hankinta. Olen pyytänyt tarjouksia monesta paikasta ja yhtälailla erilaisia tarjouksia onkin tullut melkoinen määrä.
Kaivojen syvyydet ovat vaihdelleet 110m:stä 2x150m:een kaivoon. Pumppujen tehot 6KW:sta 13KW:iin. Eli kirjoa todellakin löytyy ja tässä se ongelma tuleekin - keneen uskoa ja luottaa. Hyvä myyntimieshän myy melkein mitä vain ja pakko suhtautua vähän varauksella kaikkiin juttuihin.  :-?

Eli jos saisin hieman vinkkejä, että millaisella kokoonpanolla kannattaisi lähteä projektia viemään eteenpäin. Tässä hieman infoa kohteesta:
Kellarillinen kivitalo 280m2. Kellari 100m2 ja asuintilat 180m2. Koko ala tulee olemaan lämmintä tilaa. Huonekorkeus asuintiloissa keskimäärin 3.5m. Isoja ikkuna-aloja on olohuoneessa 2 x (3mx2.2m)
Muuten ei mitään isompia ikkuinoita löydy. Ilmatilavuus lämpimissä tiloissa on 809m3. Taloon tulee amme, alle 200l, henkilöitä 4, ilmanvaihdon jälkilämmitys tulee vesikiertoisena.
Energiaselvityksen mukaan lämmitysenergiankulutus vuodessa on 17000 kWh ja ET-luku 112.

Olisiko asiasta enemmän tietävillä vinkkejä tähän probleemaan?

Etukäteen kiittäen!

Noniin... Nyt tuli aivan samanlaisia ongelmia, kun mulla on ollut oman projektin aikana (nyt ollaan viimeistelyvaiheessa).

Eli tuntuu siltä, että uudisrakennukseen monet toimittajat haluaisivat mitoittaa järjestelmän neliöiden mukaan. Uudet talot ovat kuitenkin sen verran hyvin eristettyjä, että silloin tulee helposti todella ylimitoitettu järjestelmä. Olet näköjään kuitenkin saanut myös pienemmän mitoituksen tarjouksia. Itse en niitä saanut kun tarjouksia kyselin. Eli näköjään jotkut toimittajat ovat heränneet siihen, että nykytalot eivät paljoa kuluta.

Mielestäni kysymys kuuluu, että luotatko siihen, että talo todella rakennetaan niin hyvin kuin suunnitelmissa esitetään. Itse uskoin suunnitelmiin ja valvoin uretaanipistooli kädessä, että talosta myöskin tulee suunnitelmien mukainen ja viime talvena sitten seurasin tilannetta. Hyvin täsmäsi suunniteltuun lämpötaseeseen. Nyt on lähtenyt käyntiin ensimmäinen lämmityskausi maalämmöllä ja sekin toimii ainakin toistaiseksi aivan suunnitelmien mukaan.

Ajoin tuon 110m kaivon ja 17 000 kWh kulutuksen mukaan simulaation EED:lla (Eart Energy Designer) ja hyvin näkyy kaivossa syvyys riittävän. 25 vuoden jälkeen simulaation mukaan kylmin keruunesteen lämpötila on 0,82C Tammikuun lopulla ja saman vuoden lämmin tilanne 6,60C Elokuun lopussa. Eli plussan puolella pysytään. Tuo on siis käytännössä kaivolta tulevan keruunesteen lämpötila, joka saakin mennä vaikka pakkasen puolelle. Eli nou hätä jos tuo 17 000 kWh toteutuu.

Isompi järjestelmä tietenkin sallii suuremmat virheet rakentamisessa. Eli jos vaikka todellinen kulutus olisikin 25 000 kWh niin 110m kaivolla mentäisiinkin jo vuoden 25 Tammikuun lopulla -3,58C lukemiin.

Itse olen sitä mieltä, että kun kerran hyvin eristetyn talon hinnan maksat niin valvo, että saat rahoillesi vastinetta ja ota se 110m kaivo. Säästät siinä ainakin reilut 6000€ tuohon 2x 150m vaihtoehtoon verraten.

Varsinkin kun ilmeisesti olet saanut tarjouspyynnön mukaan tarjouksen tuosta 110m paketista. Silloinhan toimittaja vastaa virheistään. Itseltäni puuttuu moinen luksus. Mitoitin kaivon itse ja jos ei riitä niin ei auta itku markkinoilla.

Luulenpa, että tulet saamaan vielä kovasti tästä minun mielipiteestäni eroavia kommentteja...

Poissa ValinnanVaikeus

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #2 : 14.11.11 - klo:14:22 »
Lainaus
Noniin... Nyt tuli aivan samanlaisia ongelmia, kun mulla on ollut oman projektin aikana (nyt ollaan viimeistelyvaiheessa).

Eli tuntuu siltä, että uudisrakennukseen monet toimittajat haluaisivat mitoittaa järjestelmän neliöiden mukaan. Uudet talot ovat kuitenkin sen verran hyvin eristettyjä, että silloin tulee helposti todella ylimitoitettu järjestelmä. Olet näköjään kuitenkin saanut myös pienemmän mitoituksen tarjouksia. Itse en niitä saanut kun tarjouksia kyselin. Eli näköjään jotkut toimittajat ovat heränneet siihen, että nykytalot eivät paljoa kuluta.

Mielestäni kysymys kuuluu, että luotatko siihen, että talo todella rakennetaan niin hyvin kuin suunnitelmissa esitetään. Itse uskoin suunnitelmiin ja valvoin uretaanipistooli kädessä, että talosta myöskin tulee suunnitelmien mukainen ja viime talvena sitten seurasin tilannetta. Hyvin täsmäsi suunniteltuun lämpötaseeseen. Nyt on lähtenyt käyntiin ensimmäinen lämmityskausi maalämmöllä ja sekin toimii ainakin toistaiseksi aivan suunnitelmien mukaan.

Ajoin tuon 110m kaivon ja 17 000 kWh kulutuksen mukaan simulaation EED:lla (Eart Energy Designer) ja hyvin näkyy kaivossa syvyys riittävän. 25 vuoden jälkeen simulaation mukaan kylmin keruunesteen lämpötila on 0,82C Tammikuun lopulla ja saman vuoden lämmin tilanne 6,60C Elokuun lopussa. Eli plussan puolella pysytään. Tuo on siis käytännössä kaivolta tulevan keruunesteen lämpötila, joka saakin mennä vaikka pakkasen puolelle. Eli nou hätä jos tuo 17 000 kWh toteutuu.

Isompi järjestelmä tietenkin sallii suuremmat virheet rakentamisessa. Eli jos vaikka todellinen kulutus olisikin 25 000 kWh niin 110m kaivolla mentäisiinkin jo vuoden 25 Tammikuun lopulla -3,58C lukemiin.

Itse olen sitä mieltä, että kun kerran hyvin eristetyn talon hinnan maksat niin valvo, että saat rahoillesi vastinetta ja ota se 110m kaivo. Säästät siinä ainakin reilut 6000€ tuohon 2x 150m vaihtoehtoon verraten.

Varsinkin kun ilmeisesti olet saanut tarjouspyynnön mukaan tarjouksen tuosta 110m paketista. Silloinhan toimittaja vastaa virheistään. Itseltäni puuttuu moinen luksus. Mitoitin kaivon itse ja jos ei riitä niin ei auta itku markkinoilla.

Luulenpa, että tulet saamaan vielä kovasti tästä minun mielipiteestäni eroavia kommentteja...

Kiitoksia vastauksesta!

Tosiaan, niinkuin kirjotit, tuntuu, että monella toimittajalla ratkaisee mitoituksessa pelkästään nuo neliöt. Yksi tarjoajista sanoi ihan suoraan kun tarjosin energiaselvitystä hänelle, että "neliöt ja kuutiot ratkaisee, niillä mitoitus tehdään" Eikä tuo varmasti ole ollenkaan huono tapa mitoittaa, mutta kun tosiaan olemme rakentamassa lähestulkoon ns. matalaenergiataloa, niin tuntuu kovin turhalta maksaa liian tehokkaasta järjestelmästä. Eikä varmaan ole kovin fiksua ottaa tehokasta pakettia jossa sitten tulee tuota pätkäkäyntiä?

Olen saanut kuudelta eri toimittajalta tarjoukset ja ainoastaan yksi on tarjonnut pakettia joka selkeästi pohjautuu tuohon energiaselvitykseen. Loput ovat epäilleet selvityksen paikkansapitävyyttä ja sitten tarjonneet tehokkaampaa järjestelmää. Samalla kun olen kommentteja heiltä kuunnellut, niin osittain sitä itsekkin alkaa uskoa, että kannattaako tuota 6KW:n järjestelmää ottaa.

Miltä tuo 17000kWh:n energiankulutus sitten kuulostaa? Onko ihan utopistinen ajatus, että tuohon pääsee? Itse olen tuolla heilumassa uretaanipistoolin kanssa ja muutenkin vastaan tuosta rakentamisesta alusta loppuun saakka, niin olen 99%:n varma, että suunnitelmien mukaan talo tullaan tekemään.

On tämä vaikea asia...!


Poissa Renoo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 565
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #3 : 14.11.11 - klo:14:47 »
Varmaan kaikkia kiinnostaa tarkemmin nuo tarjotut laitteet, ei vain pelkästään kaivon syvyys ja kompuran teho. Huomioitavaa myöskin on, että kohteeseen on tulossa amme.
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #4 : 14.11.11 - klo:14:59 »
Lainaus
Miltä tuo 17000kWh:n energiankulutus sitten kuulostaa? Onko ihan utopistinen ajatus, että tuohon pääsee? Itse olen tuolla heilumassa uretaanipistoolin kanssa ja muutenkin vastaan tuosta rakentamisesta alusta loppuun saakka, niin olen 99%:n varma, että suunnitelmien mukaan talo tullaan tekemään.

On tämä vaikea asia...!


Näinhän se on, että rakennusala nyt on vaan niin konservatiivista, että kun lyödään parissa vuodessa läpi todella paljon tiukentuneet energiavaatimukset niin onhan siinä sitten koko ala solmussa. Ei siis koska pelkästään maalämpöbisnestä. Ymmärrän myös skeptisyyden näitä uusien määräyksien mukaan laskettuja energiatodistuksia kohtaan. Esim. omassa talossa selvä vuotokohta terassin kohdalla seinän ja yläpohjan liitoksessa. Lämpöä puski pihalle aivan selvästi kun pakkasilla ulkoseinään kerääntyi huurretta vuotokohdan paikalle. Toki vaadin, että asia korjataan ja talooni tehtiin takuun piikkiin uretaani-injektio, jossa kaikkiin elementtisaumoihin injektoitiin paineellista kaksikomponenttiuretaania, joka pysyy nestemäisenä n. 30sec. ja jässähtää sitten. Eipähän vuoda enää. Selvää on kuitenkin se, että ilman tuota toimenpidettä talon todellinen energiantarve olisi ollut huomattavasti suurempi kuin laskennallinen.

Kuitenkin itse päätin luottaa laskelmiin (tosin opettelin laskutekniikan ja laskin itse uusiksi ja sain saman tuloksen). Tosiaan omassa energiatodistuksessa ET-luku on 95. Ei tuo 17 000 kWh kuulosta mitenkään mahdottomalta, mutta aivan varmasti kuitenkin vaatii tuon kokoisessa talossa ehdotonta huolellisuutta etenkin katon ja seinän liitoskohdissa. Huolellisuus palkitaan sitten sillä, että säästät lämmitysjärjestelmässä jo asennusvaiheessa sen 3000-7000€ vähän valinnoista riippuen ja sitten käyttövaiheessa lämmityskuluissa + rakenteet pysyvät kuivina.

Mielestäni kuitenkin sinulla on siinä mielessä turvallinen tilanne, että olet saanut tarjouksen, jossa sinulle luvataan toimittaa taloon yhteensopiva, toimittajan mitoittama järjestelmä. Silloin toimittaja vastaa mitoituksesta, kunhan talo on suunnitelmien mukainen.

Sitten taas tuo 6kW asia on juttu erikseen. Itselläni 6kw riittäisi mainiosti, mutta halusin nopean käyttöveden tuoton. Siksi valitsin 8kw mallin. Minulle on myös tulossa amme ja haluan, että voin sitä myös käytännössä käyttää niin että se ei häiritse esim. suihkussakäyntiä toisaalla. 8kW pumpussa on myös ainakin datalehden mukaan hieman parempi hyötysuhde (Danfoss). Lisääntynyt pätkäkäynti toki laskee puolestaan hieman hyötysuhdetta, mutta sen taas saa kompensoitua nostamalla integraalia (pumppu tekee pidempiä jaksoja ja vastaavasti lepää pidempään).

Varmaan suostuvat myymään pienellä lisähinnalla tuohon 6kW tarjoukseen esim. 8kw pumpun (näin tein itse, toimittajana Novrel)?

Omasta puolestani voin kuitenkin sanoa, että toistaiseksi omassa kohteessani kaikki toteutuneet lämmitystarpeet ovat vastanneet laskennallisia n. 5-10% sisään. Ainahan sitä voi lämmitellä yhden lämmityskauden sähköllä ja laitella sitten vasta maalämmön jos siltä tuntuu. Itse tuli käytännössä tehtyä pakon sanelemana noin, koska aikataulut kusi. Kaivo tosin porattiin jo 2010 keväällä, 2010-2011 talvi lämmittelin raksapuhaltimilla ja 2011 keväällä asennettiin maalämpöpumppu.

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 561
  • Vanha pieru!
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #5 : 14.11.11 - klo:18:44 »
Lainaus
Kellarillinen kivitalo 280m2. Kellari 100m2 ja asuintilat 180m2. Koko ala tulee olemaan lämmintä tilaa. Huonekorkeus asuintiloissa keskimäärin 3.5m. Isoja ikkuna-aloja on olohuoneessa 2 x (3mx2.2m)
Muuten ei mitään isompia ikkuinoita löydy. Ilmatilavuus lämpimissä tiloissa on 809m3. Taloon tulee amme, alle 200l, henkilöitä 4, ilmanvaihdon jälkilämmitys tulee vesikiertoisena.
Energiaselvityksen mukaan lämmitysenergiankulutus vuodessa on 17000 kWh ja ET-luku 112.
TULOSTE                  
MAALÄMMITYSLASKELMA                  
Laskelma on viitteellinen. Tarkistuta mitoitus laitetoimittajallasi!                  
Omakotitalo ”ValinnanVaikeus                  
Uudellamaalla                  
Tulostuspäivä            15.11.2011      
Vuotuinen rakennusten lämmitystehon tarve            17 000 kWh      
Asukkaiden määräksi valittu            4 hlö      
Jolloin vuotuinen käyttöveden lämmitystehon tarve olisi            4 000 kWh      
Vuotuinen lämpöenergian tarve yhteensä            21 000 kWh      
Sen tuottamiseen kuluisi lämmitysöljyä            2471 ltr      
Jos öljyn litrahinta hinta on            1,180 €      
Lämmittäminen pelkästään öljyllä maksaisi vuodessa            2 915 €      
Jos sähkön kWh hinta on            0,120 €      
Lämmittäminen pelkästään suorasähköllä maksaisi vuodessa            2 520 €      
                  
Pumpun COP -arvoksi lämmityskäytöllä valittu            3,6 COP      
Pumpun COP -arvo lämpimän käyttöveden tuottamisessa            2,8 COP      
Pumpun vuotuinen kokonais- COP -arvoksi saadaan laskemalla            3,37 COP      
Käyttöveden lämmittämiseen pumppu kuluttaa vuodessa            1 429 kWh      
Talon lämmittäminen lämpöpumpulla kuluttaisi sähköä vuodessa            4 722 kWh      
Täystehoisen lämpöpumpun sähkön kokonaiskulutus vuodessa olisi            6 151 kWh      
Lämpöpumpun sähköverkosta ottama sähkö maksaisi vuodessa            738 €      
Säästöä tulisi vuodessa täystehomitoituksella öljylämpöön verrattuna            2 177 €      
Säästöä tulisi vuodessa täystehomitoituksella suorasähköön verrattuna            1 782 €      
Porakaivon aktiivisyvyydeksi valittu            130 m      
 - Häiriintymättömän kallioperän  lämpötilaksi valittu (oC)            6,5 C      
 - Kiviaineksen lämmönjohtoluvuksi valittu (W / m K)            3,0 W/mK      
Joilla arvoilla lämpökaivon + pumpun kokonaistuotoksi tulee n.            26 913 kWh      
LÄMPÖKAIVO ON ILMEISESTI (ei takuuarvo!)            riittävä      
Pumpun mitoitustehoksi tulisi -20C -lämpötilalla            7,1 kW      
Pumpun mitoitustehoksi tulisi -25C -lämpötilalla            8,0 kW      
Pumpun mitoitustehoksi tulisi -30C -lämpötilalla            9,0 kW      
Pumpun mitoitustehoksi tulisi -35C -lämpötilalla            10,0 kW      
Pumpun mitoitustehoksi tulisi -40C -lämpötilalla            10,9 kW      
OMA PUMPPUTEHON VALINTASI            7,0 kW      
Sen teho riittää täystehoisena tähän alimpaan ulkolämpöön saakka            -19,5 C      

Tuossa ulkolämpötilassa pumppu käy jatkuvasti                  
Sitä kylmemmällä säällä sisälämpö alkaa laskea ilman lisälämmönlähdettä.                   
Lisälämpönä voi olla pumpun sisään rakennettu sähkövastus tai talon takka.                   
Sähkövastuksen käyttö huonontaa pumpun hyötysuhdetta (COP)                  
Valitsemasi kokoinen pumppu käy vuodessa keskimäärin            3 000 h      
Koko vuoden keskimääräinen käyntiaikasuhde on            34%      
Tämä mitoitus ei ole takuuarvo. Luota ammattisuunnittelijaan!                  
      
[size=16]"ValinnanVaikeus", anteeksipyyntöni Sinulle! [/size]
Olin käyttänyt edellisessä laskennassa vääriä astepäivälukuja.
Nyt on käytössä Vantaan AP -luvut ja siksi erilainen pumpun mitoitustulos.
Toivottavasti en sotkenut suunnitelmiasi.!
« Viimeksi muokattu: 15.11.11 - klo:13:21 kirjoittanut tomppeli »

Poissa ValinnanVaikeus

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #6 : 15.11.11 - klo:00:04 »
Kiitoksia Tomppelille tuosta laskelmasta! Kyllähän se varmaan olisi fiksuinta, niinkuin Xargo mainitsi, pyytää tarjous 8kW:n laitteella, niin olisi siinä sitten varmuusmarginaali.

Tässä on muutamia tarjottuja paketteja:

Danfoss DHP-L8, Danfoss DWH 300 Lämminvesivaraaja 292l, kaivo 155m,  
Kokonaisenergian tarve  24 660 kWh
Lämpimänkäyttöveden osuus 4 500 kWh
Lämmitysjärjestelmän tuottama energia  24 363 kWh
Lämpöpumpun käyttämä sähkö  7 434 kWh
Lisäenergia(sähkö) 297 kWh
Lämmitysjärjestelmän energiantarve 7 731 kWh
Lämpöpumpun peittoaste 98,8 %
Lämpöpumpun hyötysuhde 3,2

---

NIBE F1245-6, kaivo 102m,
Lämpöpumpun tuottama energia 19 660 kWh/vuosi
Lämpöpumpun käyttämä energia 4 715 kWh/vuosi
Lisäenergia 9 kWh/vuosi
Energiankulutus, sähkö brutto 4724 kWh/vuosi
Energianpeittoaste 100 %
Tehonpeittoaste 93 %
Lämpökerroin, vain LP 4,2

------

IVT Greenline HE E7 + IVT 300/160 rst-käyttövesivaraaja, kaivo 155m

Laskettu/annettu teho 9 kW
Laskettu/annettu energia 20800 kWh
Lisälämmitys 2.1 kW
Lämpöpumpun tarvitsema energia 5890 kWh
Lisäenergia 190 kWh
Lämmönlähteestä saatava energia 14720 kWh
Lämpöpumpun käyntiaika 2990 h/v
Tehon peitto 77 %
Energian peitto 99 %

-----

Muut tarjoukset mitä olen saanut on tehoiltaan paljon isompia, 11kW - 13kW ja hinnatkin ovat mitä ovat. Tällä hetkellä nuo kolme tarjousta tuntuvat järkeviltä?





justus01

  • Vieras
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #7 : 15.11.11 - klo:09:08 »
Lainaus
---

NIBE F1245-6, kaivo 102m,
Lämpöpumpun tuottama energia 19 660 kWh/vuosi
Lämpöpumpun käyttämä energia 4 715 kWh/vuosi
Lisäenergia 9 kWh/vuosi
Energiankulutus, sähkö brutto 4724 kWh/vuosi
Energianpeittoaste 100 %
Tehonpeittoaste 93 %
Lämpökerroin, vain LP 4,2

------



Onkohan Nibellä jäänyt huomaamatta, että taloon tulee myös amme? Integroidun varaajan kanssa joutuisi varmaan vähän suunnittelemaan, milloin täyttää ammeen ja milloin käy suihkussa.

Muutenkin tuo Niben mitoitus on minusta vähän sellainen...että toteutuneiden kulutuksien ei passaa paljon laskennallisista poiketa.

justus01

  • Vieras
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #8 : 15.11.11 - klo:09:12 »
Lainaus
Varsinkin kun ilmeisesti olet saanut tarjouspyynnön mukaan tarjouksen tuosta 110m paketista. Silloinhan toimittaja vastaa virheistään. Itseltäni puuttuu moinen luksus. Mitoitin kaivon itse ja jos ei riitä niin ei auta itku markkinoilla.

Ei taida auttaa itku markkinoilla, vaikka laitteiston toimittaja olisikin tehnyt mitoituksen, jos toteutunut energian kulutus on suurempi mitä asiakas on tarjousta pyytäessä ilmoittanut.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #9 : 15.11.11 - klo:09:49 »
Lainaus
Ei taida auttaa itku markkinoilla, vaikka laitteiston toimittaja olisikin tehnyt mitoituksen, jos toteutunut energian kulutus on suurempi mitä asiakas on tarjousta pyytäessä ilmoittanut.

Reality check:

280m2 kivitalo Uudellamaalla +500 000 euroa

Maalämpöpumppu 6kW + 110m reikä = x euroa ja perheen kesken jaatte suihkuvuoroja

Maalämpöpumppu 12kW + 160m reikä = x + 2500€

6kW = antoteho 50 astetta 5,1 kW
12kW = antoteho  50 astetta 11,8kW

Nämä siis talotarvikkeen hinnoilla ja reikä 30€/m kalustettuna.



Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

justus01

  • Vieras
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #10 : 15.11.11 - klo:11:50 »
Lainaus

Reality check:

280m2 kivitalo Uudellamaalla +500 000 euroa

Maalämpöpumppu 6kW + 110m reikä = x euroa ja perheen kesken jaatte suihkuvuoroja

Maalämpöpumppu 12kW + 160m reikä = x + 2500€

6kW = antoteho 50 astetta 5,1 kW
12kW = antoteho  50 astetta 11,8kW

Nämä siis talotarvikkeen hinnoilla ja reikä 30€/m kalustettuna.



Tuota itsekin vähän ihmettelen, että mikä on se perimmäinen syy sille, että pitäisi mahdollisimman pienellä lämmitysjärjestelmällä selvitä. 280m2 kivitalossa on kyllä varaavaa massaa niin paljon, että pätkäkäynnin vaaraa ei olisi vaikka pumppu olisi 16 kW.

Erillisen kv-varaajan kanssa 8kw tai 10kw.
Integroidulla kv-varaajalla 12kw, eikä tuollakaan välttämättä vedenkäyttö saa olla kovin huoletonta ammeentäytön yhteydessä/jälkeen.


Poissa ValinnanVaikeus

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #11 : 15.11.11 - klo:13:15 »
Lainaus

Tuota itsekin vähän ihmettelen, että mikä on se perimmäinen syy sille, että pitäisi mahdollisimman pienellä lämmitysjärjestelmällä selvitä. 280m2 kivitalossa on kyllä varaavaa massaa niin paljon, että pätkäkäynnin vaaraa ei olisi vaikka pumppu olisi 16 kW.

Erillisen kv-varaajan kanssa 8kw tai 10kw.
Integroidulla kv-varaajalla 12kw, eikä tuollakaan välttämättä vedenkäyttö saa olla kovin huoletonta ammeentäytön yhteydessä/jälkeen.


Eihän tässä sitä haeta, että mahdollisimman pienellä järjestelmällä pitäisi selvitä, vaan juurikin pitäisi saada apuja tuohon viidakkoon, kun noita tarjouksia on tosiaan laidasta laitaan.
Toisessa laidassa on nuo energiaselvityksen perusteella tehdyt 6kW pumpputarjoukset ja toisessa laidassa isompi tehoisilla toteutetut.
Eli sitä optimaalista järjestelmää tässä metsästetään ja samalla mietitään, että kenen tarinoita uskoa (myyjien siis)

Tuo 500k€ ei kyllä tässä tapauksessa pidä paikkaansa   :)

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #12 : 15.11.11 - klo:14:39 »
Lainaus
Toisessa laidassa on nuo energiaselvityksen perusteella tehdyt 6kW pumpputarjoukset ja toisessa laidassa isompi tehoisilla toteutetut.
Eli sitä optimaalista järjestelmää tässä metsästetään ja samalla mietitään, että kenen tarinoita uskoa (myyjien siis)

Maalämpöpumppu Nibe F1245-12 6839€ - 5% + ilmainen kuljetus = 6500€

Tuohon kaveriksi 150-180m kaivo riippuen veden tuotosta porausvaiheessa. Ennen ammeen täyttöä teet legionellatapon, niin ei tarvitse pitää säiliötä niin kuumana koko aikaa. Sitten tietty mahdollista ottaa erillinen säiliö niin ei tarvitse tehdä mitään.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #13 : 15.11.11 - klo:17:25 »
Tuota integroidun varaajan riittävyyttä ammeen kanssa olen kyllä itsekin miettinyt ja sitä varten teknisessä tilassa on paikka valmiina 300l varaajalle jos tulee tarvetta. Kokeilen nyt kuitenkin josko 8kW pumpun tehot riittäisivät tuottamaan lämmintä käyttövettä riittävän nopeasti jos joku päättää rosauttaa ammeen täyteen samalla kun toinen on suihkussa. Ainakaan en usko, että 6kW pumpulla ja integroidulla varaajalla onnistuisi. Ei välttämättä kasikiloisellakaan. Kannattaa myös muistaa, että kasikiloisen keruupuoli on mietitty syvemmälle kaivolle eli jos laittaa sen luokkaa 100m kaivon niin voi olla (ja onkin) aika tarkkaa säätöjen kanssa.

Sitten taas sitä en ymmärrä miten se 2500€ on jotenkin eri rahaa jos se liittyy talonrakentamiseen. Jos sitä nyt välttämättä haluaa ajatella jonain "krediitteinä" eikä euroina niin mietitääs asiaa laina-ajan kautta:

500 000€ lainaa, maksetaan pois 2500€/kk, 5% korko -> 431kk
502 500€ lainaa, maksetaan pois 2500€/kk, 5% korko -> 438kk

Säästetty 2500€ rakentamisvaiheessa lyhentää siis laina-aikaa puolella vuodella. Saati sitten kuinka pitkään tuolla 2500€:lla makselee jo valmiiksi (maalämmön ansiosta) alhaisia sähkölaskuja. Toinen juttu on se, että jos kaikessa rakentamiseen liittyvässä ottaa sen asenteen, että 2500€ ei ole raha eikä mikään verrattuna kokonaisbudjettiin niin voipi olla, että laina-aika karkaa vielä vähän enemmän kuin tuon puoli vuotta...

Lähinnä kiinnostaisi kuulla mitä haittaa siitä pienemmästä mitoituksesta on jos laskennalliset energiantarpeet pitävät kutinsa? Toistaiseksi pahin teoria mihin olen törmännyt on suuruusluokkaa 5% huonompi hyötysuhde kovimpien pakkasten aikaan (kaivo viilenee nopeammin kuin ylimitoitettu).

Vastuiden suhteen lähtisin kyllä hakemaan kompensaatiota runkotoimittajalta jos laskennalliset energiamäärät eroaisivat oleellisesti toteutuneista (ja näin teinkin, no prob.). Jos sitten laskelmat pitävät kutinsa ja lämpö ei silti riitä niin vastuu on maalämmön mitoittajalla.

Poissa 258m2

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 158
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #14 : 15.11.11 - klo:22:12 »
Jos arvioitu energiankulutus pitää kutinsa, tuohon kävisi hyvin IVT:n X11 invertteripumppu. Huipputehot 11Kw riittäisivät juuri Tomppelin laskelman mukaisesti (-40 astetta asti) ja lämminkin vesi tulisi näpsäkästi. X11 toimii tuollaisena täystehopumppuna, koska se käyttää vastuksia vain vikatilanteessa. Pumppu skaalautuisi hyvin leudommille keleille. Itse ottaisin +10 metriä kaivoa lisää "mariginaaliksi". Eihän niistä aina tahdo tietää miten ne lopulta käyttäytyy.  ;)
Puutalo pattereilla vm. 1952 258m2 ja  2 x 170m lämpökaivoa. Thermia G2 16Kw.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #15 : 16.11.11 - klo:11:06 »
Lainaus

Lähinnä kiinnostaisi kuulla mitä haittaa siitä pienemmästä mitoituksesta on jos laskennalliset energiantarpeet pitävät kutinsa?

Ei mitään, jos mitoitus on sellainen, ettei se ohjaa elämistottumuksia.

Sitten kun ulkona paukkuu pakkanen ja nesteen pinta paisarissa nousee, niin eipä sitä ammetta sitten enää täytetä.

Sinulla ei taida olla vielä ilmanvaihto päällä? Ei lämpimän veden kulutusta? Ei yhtään lämmityskautta takana?

Mutta pidä ihmeessä foorumi ajantasalla järjestelmäsi toimivuudesta. Olet kuitenkin jonkinlainen pioneeri tuolla mitoituksella.

Pidä sähkövastus pois pelistä ja ilmaiset puut liiterissä. Muutoin koko mitoitusdilemma jää ratkaisematta.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 178
  • L-Ässä V-7
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #16 : 16.11.11 - klo:12:28 »
Xargo
Lainaus
Kokeilen nyt kuitenkin josko 8kW pumpun tehot riittäisivät tuottamaan lämmintä käyttövettä riittävän nopeasti jos joku päättää rosauttaa ammeen täyteen samalla kun toinen on suihkussa.
8 kW teholla voi tehdä "lennossa" 3,3 l/min kylpyvettä (5C-> 40C).
Esim 150 l ammeen täyttö kestäisi 45 min. Taitaa jäähtyä melkein samaa vauhtia kuin lämpiää.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #17 : 16.11.11 - klo:12:35 »
Lainaus
Xargo
Lainaus
Kokeilen nyt kuitenkin josko 8kW pumpun tehot riittäisivät tuottamaan lämmintä käyttövettä riittävän nopeasti jos joku päättää rosauttaa ammeen täyteen samalla kun toinen on suihkussa.
8 kW teholla voi tehdä "lennossa" 3,3 l/min kylpyvettä (5C-> 40C).
Esim 150 l ammeen täyttö kestäisi 45 min. Taitaa jäähtyä melkein samaa vauhtia kuin lämpiää.

ATS

Tuon suuntaisia pohdin itsekin. Paljonhan ratkaisee se, minkä lämpöistä vettä ja kuinka paljon on varaajassa silloin kun ammetta aletaan täyttää. Mutta tosiaan jos osoittautuu, että 180l varaaja ei tässä riitä niin kaveriksi tulee 300l pönttö.

Laitoin muuten viestiketjun pystyyn, johon meinaan laitella jatkossa seurantatietoja ja muutenkin pohdintaa näistä laskennalliset vs. toteutuneet kulutukset asioista:

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=4134.0
« Viimeksi muokattu: 17.11.12 - klo:19:33 kirjoittanut tomppeli »

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #18 : 17.11.11 - klo:16:47 »
Lainaus
Lainaus
Xargo
Lainaus
Kokeilen nyt kuitenkin josko 8kW pumpun tehot riittäisivät tuottamaan lämmintä käyttövettä riittävän nopeasti jos joku päättää rosauttaa ammeen täyteen samalla kun toinen on suihkussa.
8 kW teholla voi tehdä "lennossa" 3,3 l/min kylpyvettä (5C-> 40C).
Esim 150 l ammeen täyttö kestäisi 45 min. Taitaa jäähtyä melkein samaa vauhtia kuin lämpiää.

ATS

Tuon suuntaisia pohdin itsekin. Paljonhan ratkaisee se, minkä lämpöistä vettä ja kuinka paljon on varaajassa silloin kun ammetta aletaan täyttää. Mutta tosiaan jos osoittautuu, että 180l varaaja ei tässä riitä niin kaveriksi tulee 300l pönttö.

Laitoin muuten viestiketjun pystyyn, johon meinaan laitella jatkossa seurantatietoja ja muutenkin pohdintaa näistä laskennalliset vs. toteutuneet kulutukset asioista:

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=4134.0

Itse laittaisin vaihtoventtiilipumpun raakaveden ottoon lämmönvaihtimen, joka ottaisi energiaa lattiapiiristä. Nostaisi "ilmaiseksi" raakaveden lämpötilaa sopivasti.

Kun sitten vaihtoventtiilipumpun lämmityssykli alkaisi niin otettua energiaa tuskin edes havaitsisi kun lattioissa on kymmeniä tonnia betonia.

Itse en ole vielä keksinyt onko tulistinpumpussa vastaavasta virityksestä yhtä paljon hyötyä.

Kertokaapa mietteitä - kun putkimieskin on lupautunut käymään (ja kaapissa on ylimääräinen lämmönvaihdin)  ;)

« Viimeksi muokattu: 17.11.12 - klo:19:33 kirjoittanut tomppeli »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #19 : 17.11.11 - klo:23:04 »
Lainaus
Itse laittaisin vaihtoventtiilipumpun raakaveden ottoon lämmönvaihtimen, joka ottaisi energiaa lattiapiiristä. Nostaisi "ilmaiseksi" raakaveden lämpötilaa sopivasti.

Kun sitten vaihtoventtiilipumpun lämmityssykli alkaisi niin otettua energiaa tuskin edes havaitsisi kun lattioissa on kymmeniä tonnia betonia.

Itse en ole vielä keksinyt onko tulistinpumpussa vastaavasta virityksestä yhtä paljon hyötyä.

Kertokaapa mietteitä - kun putkimieskin on lupautunut käymään (ja kaapissa on ylimääräinen lämmönvaihdin)  ;)


Äkkiseltään tulisi mieleen, että tuo lähinnä nopeuttaisi käyttöveden tuottoa. Riippuu tietenkin kovasti siitä, miten lämpö varaajaan käyttövettä tehtäessä siirretään. Danfossilla ja Thermialla on kierukka, jossa lämmin vesi pusketaan ylhäältä päin varaajaan. Eli ensin kierukka luovuttaa lämpöä varaajan yläosaan, jossa pitäisi olla jo valmiiksi kuumempaa vettä kuin alhaalla. Lähestyessään varaajan alaosaa, kierukassa kiertävä vesi on jo viilennyt. Jos nyt kuitenkin lämpötilaeroa löytyy niin kierukka luovuttaa myös varaajan alaosaan lämpöä. Välillä tapahtuu sitten jotain tuolta väliltä.

Nyt jos ajatellaan, että varaajan alaosan vesi on jo valmiiksi lämmitetty lattiakierrolla niin kierukan loppuvaiheilla lämmönluovutus heikkenee. Eli lauhduttimelle tuleekin kuumempi vesi. Sitä kautta myös huonompi hyötysuhde. Eli jos vesi on esilämmitetty niin käyttöveden lämmityksessä tarvitaan toki pienempi energia, mutta prosessi toimii huonommalla hyötysuhteella. Siihen en osaa ilman testejä ottaa kantaa kumpi sitten on kannattavampaa. Kovasti varmaan riippuu siitäkin, miten hyvin vesi on varaajassa kerrostunut.

Itsellänikin on "ylimääräinen" levylämmönvaihdin, mutta se menee kyllä viinapiirin dumppaukseen ja siihen rakentelen sitten autotallin LTO:n. Tänään totesin jäteilman LTO:n toimivaksi niin tuli lisävarmuutta myös tälle autotalliprojektillekin.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 566
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #20 : 17.11.11 - klo:23:35 »
Sailor varmaan tarkoittaa että esilämmittäisi varaajalle menevän (+5C) käyttöveden muutaman kymmenen astetta tuolla lattiapiiriin asennettavalla lisälämmönvaihtimella.
Tämä esilämmitys siis tapahtuisi ainoastaan silloin kun kuumavesihana avataan.
Kyllä siinä joltinenkin hyöty varmasti tulee jos maasta (kunnan verkosta) tulevan kylmän veden lämpötila nousisi vaikka +30 asteeseen ennenkuin se menee varsinaisen käyttövesivaraajan lämmitettäväksi.
Käyttövesivaraaja ainakin jäähtyisi huomattavasti vähemmän tuolla konstilla.

Useimmissa tulistinpumpuissa on periaatteessa ihan sama systeemi  jo käytössä,niissä lämpöjohtoverkon käyttöön lämpöä tuottavaan alavaraajaan on valmistusvaiheessa asennettu käyttöveden esilämmityskierukka jossa kunnan verkosta tuleva kylmä vesi lämpiää  20-30 asteiseksi ennenkuin se menee varsinaiseen käyttövesi (ylä)varaajaan jossa loppulämmitys tapahtuu toisella kierukalla.
« Viimeksi muokattu: 17.11.11 - klo:23:38 kirjoittanut mattiolavi »
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #21 : 18.11.11 - klo:10:34 »
Lainaus
Sailor varmaan tarkoittaa että esilämmittäisi varaajalle menevän (+5C) käyttöveden muutaman kymmenen astetta tuolla lattiapiiriin asennettavalla lisälämmönvaihtimella.
Tämä esilämmitys siis tapahtuisi ainoastaan silloin kun kuumavesihana avataan.
Kyllä siinä joltinenkin hyöty varmasti tulee jos maasta (kunnan verkosta) tulevan kylmän veden lämpötila nousisi vaikka +30 asteeseen ennenkuin se menee varsinaisen käyttövesivaraajan lämmitettäväksi.
Käyttövesivaraaja ainakin jäähtyisi huomattavasti vähemmän tuolla konstilla.

Useimmissa tulistinpumpuissa on periaatteessa ihan sama systeemi  jo käytössä,niissä lämpöjohtoverkon käyttöön lämpöä tuottavaan alavaraajaan on valmistusvaiheessa asennettu käyttöveden esilämmityskierukka jossa kunnan verkosta tuleva kylmä vesi lämpiää  20-30 asteiseksi ennenkuin se menee varsinaiseen käyttövesi (ylä)varaajaan jossa loppulämmitys tapahtuu toisella kierukalla.

Niin sitä siis tarkoitin, että jos (liian) yksinkertaistetusti ajatellaan, että siinä tapauksessa jos kunnan verkosta otetaan varaajan alaosaan 5C vesi niin lauhduttimelle tulee (lähes) 5C vesi, kunnes varaajan alaosa lämpenee enemmän. Jos kuitenkin 5C veden tuontia jatketaan, pysyy alaosa lähellä tuota 5C lämpötilaa ja sitä kautta lauhdutin pysyy viileänä. Tietenkin jos lauhdutin on kovin viileä niin eipä kierukan yläpäähänkään saada kovin kuumaa vettä.

Jos taas alaosaan tuodaan 30C vettä niin lauhduttimelle tulee (lähes) 30C vesi. Hyötysuhde on silloin huonompi, mutta toisaalta varaajan yläosaan painetaan selvästi kuumempaa vettä.

Kun tiedetään, että lattiasta "varastettu" lämpö on myös maalämmöllä tuotettua niin en kyllä nää miksi se olisi sen ilmaisempaa kuin maalämmöllä tuotettu lämpö. Toki jos laatta on päässyt vahingossa liian lämpimäksi niin noinhan siitä voi ylimääräisiä napsia pois, mutta kuten ihan aluksi arvailtiin, taitaa olla aika pientä suhteessa laatan massaan. Eli nähdäkseni tuollainen esilämmitys lähinnä nopeuttaisi käyttöveden tuottoa, koska vesi tarvitsee lämmittää vain 30C -> 55C eikä 5C -> 55C tai mikä tahansa onkaan lähtö/tavoitelämpö.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #22 : 18.11.11 - klo:12:41 »
Niin siis tuolla lämmönvaihtimella tuohon kylmävesiottoon ajattelin lähinnä sitä, ettei sinun tarvitse lisävaraajaa laittaa ammeentäyttöä varten.

Samoin lämpimän veden lämpötilan voit pitää alempana, eli ei tarvitse tuottaa huonolla COPilla turhan kuumaa vettä.

Tämähän tietty viilentää taloakin aina kun kesällä lasketaan kuumaa vettä hanasta.

Lämmönvaihtimia saa Saksasta huutamalla (EBAY) 50-100 euron hintaan.

Toki tulistuspumppukin tuosta vähän etua, mutta lämmityksen tuotto ei katkea käyttövettä tehdessä ja säiliössä on hieman enemmän lämmintä vettä kuin normi vaihtoventtiilipumpussa. Liki saman hyödyn saisi varmaan kun olisi "ammekytkin", joka katkaisee lattiapiirien kv-pumpuilta sähköt puoleksi tuntia  ;)




Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Xargo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 330
  • Danfoss DHP-H 8kW + 100m - Digit SE2 mlv/vkl
Re: Maalämpöä hankkimassa, apuja kaivataan!
« Vastaus #23 : 18.11.11 - klo:20:54 »
Lainaus
Niin siis tuolla lämmönvaihtimella tuohon kylmävesiottoon ajattelin lähinnä sitä, ettei sinun tarvitse lisävaraajaa laittaa ammeentäyttöä varten.

Samoin lämpimän veden lämpötilan voit pitää alempana, eli ei tarvitse tuottaa huonolla COPilla turhan kuumaa vettä.

Tämähän tietty viilentää taloakin aina kun kesällä lasketaan kuumaa vettä hanasta.

Lämmönvaihtimia saa Saksasta huutamalla (EBAY) 50-100 euron hintaan.

Toki tulistuspumppukin tuosta vähän etua, mutta lämmityksen tuotto ei katkea käyttövettä tehdessä ja säiliössä on hieman enemmän lämmintä vettä kuin normi vaihtoventtiilipumpussa. Liki saman hyödyn saisi varmaan kun olisi "ammekytkin", joka katkaisee lattiapiirien kv-pumpuilta sähköt puoleksi tuntia  ;)

Tuo on kyllä aivan totta. Voipi olla, että täytyy taas laittaa pakettia saksanmaalta tulemaan. Onhan siitä jo pitkä aika kun jotain viimeksi liikahti sieltä tännepäin. Eilen...