Lämmitys hoidetaan varaavalla yösähköllä hyödyntäen 2 kuution vesivaraajaa. Kokonaissähkönkulutuksemme on ollut meillä ja edellisellä asukkaallakin hieman alle 30.000 kWh:n. Mitään suurta vedenkulutusta ei ole ollut eikä poreamme ole hankintalistallamme. .....
Olen pyytänyt muutaman tarjouksen ja saanut sellaiset IVT:n (Greenline HT Plus C7 + 150 metrin kaivo n. 18.000 eur) ja Carrierin (30NQ C7H + 135 metrin kaivo n. 15.500 eur) laitteista. Noihin ei tarjottu erillistä kuumavesivaraajaa. ....
Mitä tekijöitä mielestänne minun olisi syytä vielä tutkia ja tarkentaa?
Oliko tarkoitus luopua 2m3 (monsteri) varaajasta vai "uusio-käyttää" se? Eikö siina ole LKV-varaajaa mukana? Jos onnistuu uusiokäyttö, E-malli (ilman varaajaa, C-malissa 185l:n vakiona) säästää rahaa, kun (uutta) erillis-varaajaa ei tarvitse hankkia.
Muutama kommmentti tarjouksista (oma projekti juuri takana, vain ruotti-pumppu-tarjouksilla):
- 30tkWh (leuto vai kylmä talvi?
=> olisiko 9kW yksikkö parempi. Mikä oli IVT/Carrien DUT (mitoitus lämpötila, ks. kohtaa "laskelman tulos")? Meillä 27tkWh/v (jos kylmä talvi) ja päädyin 30NQC9H:n (DUT -24.3 °C)...
- Carrier kaivon mitta tuntuu piukalta - onko kokonaissyvyys vai tehollisia pelimetrejä? Onko lähtöarvot (samassa IVT:n) ohjelmassa samat?
- Hinta tuntuu korkealta - itse ostin lopulta C9 (tosin vain 1 piiri, KL purku) +174m (6m suojaputkiporausta) (hela hoito avaimet käteen) kok.hinta 15.2tEUR (2-piiri olisi ollut n.1tEUR lisää) Espoossa 05/2009.
- Tarvitsetko todella huoltokaivoa (betonista), kun vain yksi poraus / maapiiri?. Itse hyväksyin muoviputken(+kannen), jonka päälle laitoin FINNFORM-palan (ei maata päälle, niin helppo avata, jos tarvetta) ja laatat päälle (osa kavelytietä). Eipä sinne kaivoon näytä olevan tarvetta mennä, jos vaikka vetää kastelu-imuletkun jo asennusvaiheessa sieltä sopivaan paikkaan (meillä talon viereen odottamaan vesi-automaatti alennusmyyntiä

)
Muuta huomioitavaa: Pyydä riittävän moni toimittaja/myyjä paikalle, vaadi "omena-omena" scope/hinta ja seuraa sen toteutumista (omassa taulukossa). Kokemukseni mukaan lopullisesta toimitus-ehdotuksesta yllättäen unohtuu sovittuja asioita, jos ei ole tarkkana.
Itse valitsin toimittajan, jolla oli realistiset ratkaisuehdotukset esittäämi "pulmiin" (tosin lopulta valitsin milestäni "parhaan" ratkaisun ja laiton scopeen

)
Meillä sopparin / toimituslaajuuden viimeinen lause (vastuutaulukon jälkeen: "Huom! Toimitus on avaimet käteen, joten mahdolliset puuttuvat asiat kuuluvat toimitukseen ellei niitä erikseen sovittu asiakkaan vastuulle." (ja näin myös meni....)
Menestystä