Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalämmön hyödyntämistä suunnitteleva  (Luettu 6532 kertaa)

Poissa juhu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 32
Maalämmön hyödyntämistä suunnitteleva
« : 30.07.09 - klo:14:22 »
Meillä on pääkaupunkiseudulla 80-luvun alussa rinteeseen rakennettu makrotalo (uretaanieristykset, tiiliverhous), jonka yläkerrassa on 115 neliötä asuintilaa. Lämmitys saneerattiin vuosi sitten vesikiertoiseksi lattialämmitykseksi, jossa on kaksi eri piiriä. Pesutiloihin omansa ja muihin tiloihin omansa. Samalla myös vanha Valmetin kotilämpö sai kyytiä ja ilmastointi hoituu nyt Enerventin Pingviinillä.

Kellariosassa on autotalli, tekninen tila ja tällä erää varastotilatyyppisessä käytössä olevaa tilaa, myös yhteensä 115 neliötä. Nyt lämmitys on hoidettu vesipatterilla autotallissa. Varastotiloissa on yhdessä huoneessa vesipatteri, muita osia lämmitetään sähköpattereilla. Kellarin tiloissa ei lämmitys ole ollut kovin suurella. Jollain aikataululla kellaritiloihin saattaa tulla asennetuksi myös vesikiertoinen lattialämmitys. Molemmissa kerroksissa on takka, joita on lämmitetty talvikautena vähintään viikoittain.

Lämmitys hoidetaan varaavalla yösähköllä hyödyntäen 2 kuution vesivaraajaa. Kokonaissähkönkulutuksemme on ollut meillä ja edellisellä asukkaallakin hieman alle 30.000 kWh:n. Mitään suurta vedenkulutusta ei ole ollut eikä poreamme ole hankintalistallamme. Ai niin ja saneerausvaiheessa tuli laitatetuksi teknisestä tilasta kaksi eristettyä 18 millin kupariputkea yläpohjaan odottamaan mahdollista aurinkokerääjän järkevää hankinta-ajankohtaa.

Olen pyytänyt muutaman tarjouksen ja saanut sellaiset IVT:n (Greenline HT Plus C7 + 150 metrin kaivo n. 18.000 eur) ja Carrierin (30NQ C7H + 135 metrin kaivo n. 15.500 eur) laitteista. Noihin ei tarjottu erillistä kuumavesivaraajaa. Ekowell laitteen tarjouksesta (EVT 1002 + 160 metrin kaivo 16.500 eur) puuttui ainakin kytkennät, vanhan varaajan purku, huoltokaivo. Siihen sisältynee erillinen lämminvesivaraaja, koska vesisäiliöiden tilavuudeksi luvattiin 360 litraa.  En ole sitä vielä tarkemmin pohtinut asennus- yms kulujen arvaamattomuuden vuoksi. Ekowellin myyjä ei tosin ole käynyt paikalla, joten ymmärrän että on vaikeampaa antaa tarkkoja tarjouksia tässä vaiheessa.

Olen seurannut yli puolen vuoden ajan ilma-vesilämpöpumppujen foorumia ja nyttemmin tätä foorumia, kun olen vakuuttunut, että maalämpö on meille sopiva  ratkaisu (mm. kallio on aika lähellä maanpintaa). Mitä tekijöitä mielestänne minun olisi syytä vielä tutkia ja tarkentaa?


2013 Keski-Suomeen 100 neliön omakotitalo. Nibe 1245 6 kw koneella lattialämmitys. Ei puskurivaraajaa vielä; tarvetta taitaisi olla.

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Maalämmön hyödyntämistä suunnitteleva
« Vastaus #1 : 30.07.09 - klo:16:25 »
Lainaus
Lämmitys hoidetaan varaavalla yösähköllä hyödyntäen 2 kuution vesivaraajaa. Kokonaissähkönkulutuksemme on ollut meillä ja edellisellä asukkaallakin hieman alle 30.000 kWh:n. Mitään suurta vedenkulutusta ei ole ollut eikä poreamme ole hankintalistallamme. .....

Olen pyytänyt muutaman tarjouksen ja saanut sellaiset IVT:n (Greenline HT Plus C7 + 150 metrin kaivo n. 18.000 eur) ja Carrierin (30NQ C7H + 135 metrin kaivo n. 15.500 eur) laitteista. Noihin ei tarjottu erillistä kuumavesivaraajaa. ....

Mitä tekijöitä mielestänne minun olisi syytä vielä tutkia ja tarkentaa?

Oliko tarkoitus luopua 2m3 (monsteri) varaajasta vai "uusio-käyttää" se? Eikö siina ole LKV-varaajaa mukana? Jos onnistuu uusiokäyttö, E-malli (ilman varaajaa, C-malissa 185l:n vakiona) säästää rahaa, kun (uutta) erillis-varaajaa ei tarvitse hankkia.

Muutama kommmentti tarjouksista (oma projekti juuri takana, vain ruotti-pumppu-tarjouksilla):
 - 30tkWh (leuto vai kylmä talvi?
    => olisiko 9kW yksikkö parempi. Mikä oli IVT/Carrien DUT (mitoitus lämpötila, ks. kohtaa "laskelman tulos")? Meillä 27tkWh/v (jos kylmä talvi) ja päädyin 30NQC9H:n (DUT -24.3 °C)...
 - Carrier kaivon mitta tuntuu piukalta - onko kokonaissyvyys vai tehollisia pelimetrejä? Onko lähtöarvot (samassa IVT:n) ohjelmassa samat?
 - Hinta tuntuu korkealta - itse ostin lopulta C9 (tosin vain 1 piiri, KL purku) +174m (6m suojaputkiporausta) (hela hoito avaimet käteen) kok.hinta 15.2tEUR (2-piiri olisi ollut n.1tEUR lisää) Espoossa 05/2009.
 - Tarvitsetko todella huoltokaivoa (betonista), kun vain yksi poraus / maapiiri?. Itse hyväksyin muoviputken(+kannen), jonka päälle laitoin FINNFORM-palan (ei maata päälle, niin helppo avata, jos tarvetta) ja laatat päälle (osa kavelytietä). Eipä sinne kaivoon näytä olevan tarvetta mennä, jos vaikka vetää kastelu-imuletkun jo asennusvaiheessa sieltä sopivaan paikkaan (meillä talon viereen odottamaan vesi-automaatti alennusmyyntiä  :D )

Muuta huomioitavaa: Pyydä riittävän moni toimittaja/myyjä paikalle, vaadi "omena-omena" scope/hinta ja seuraa sen toteutumista (omassa taulukossa). Kokemukseni mukaan lopullisesta toimitus-ehdotuksesta yllättäen unohtuu sovittuja asioita, jos ei ole tarkkana.

Itse valitsin toimittajan, jolla oli realistiset ratkaisuehdotukset esittäämi "pulmiin" (tosin lopulta valitsin milestäni "parhaan" ratkaisun ja laiton scopeen  ;) )

Meillä sopparin / toimituslaajuuden viimeinen lause (vastuutaulukon jälkeen: "Huom! Toimitus on avaimet käteen, joten mahdolliset puuttuvat asiat kuuluvat toimitukseen ellei niitä erikseen sovittu asiakkaan vastuulle." (ja näin myös meni....)

Menestystä

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 579
Re: Maalämmön hyödyntämistä suunnitteleva
« Vastaus #2 : 30.07.09 - klo:21:35 »
Makrotalon paketti meilläkin ja uretaanieristys (90mm) seinissä,115m2 yhdessä tasossa, rakennettu -87 Lahden korkeudella.
Alkujaan meilläkin oli varaava yösähkölämmitys vesipattereilla ja sähköä paloi silloin n 20000kwh/v pelkkään lämmitykseen ja käyttöveteen.
Varaaja meillä 1250l uretaanieristetty Jämä energiapakki .
Mä lisäsin maalämpökoneen -98 siten että entinen lämmitysjärjestelmä jai ennalleen ja maalämpökone lämmittää varaajaa ja Ouman jakaa siitä lämpöä tarpeen mukaan patteriverkkoon,on toiminut oikein hyvin.
 Käyttövesivaraaja 150l tuli koneen mukana ja lämpiää talviaikaan koneen tulistinlämmöllä.
Sähköä tämä nykyinen systeemi ottaaa n 6000kwh/v.
Isossa varaajassa on se hyväpuoli että koneelle tulee pitkät ja harvat käyntijaksot,meillä käyntijakso on aina n 1h ja stoppijakso muutamia tunteja ,riippuu lämmönkulutuksesta.
Lämpöpumpun Ekowell EPT  ottoteho on n 3kw ja on turhan iso,joku 1,5kw:n pumppu olisi tällä kokemuksella piisannut
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa juhu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 32
Re: Maalämmön hyödyntämistä suunnitteleva
« Vastaus #3 : 01.08.09 - klo:21:49 »
Kiitos kommenteista!

Varaaja on jotain 28 vuotias ja on teknisessä tilassa aika pahasti sijoitettuna. Uusilla kamppeilla putkitukset ja systeemit voisi saada siistimmiksi ja paremmin hallittaviksi. Nyt siellä teknisessä tilassa on aika sekamelska. Paljonkohan sillä vanhan varaajan säilyttämisellä mahtaisi säästää? Purkurahaa ehkä reilut 500 euroa ja ..?

Lainaus
- 30tkWh (leuto vai kylmä talvi?
   => olisiko 9kW yksikkö parempi.
Viime vuodet jotka olemme asuneet talossa ovat kieltämättä olleet lauhoja. Lisäksi kun kellarin lattialämmityksen lisääminen voi hyvinkin kasvattaa kulutusta, on 9 kW varmaankin perusteltua.

Carrierin kaivon syvyys on aika matala ja olenkin henkisesti varautunut ainakin 150 metrin kaivoon. Minua hämmästytti kun kysyin painehalkaisusta, niin tarjoaja sanoi, että kaivo voidaan täyttää vedellä. Onko nämä kaivot tosiaan sellaisia että kannettu vesi pysyy kaivossa? Ja riittääkö se? Tontin vieressä on tosin jotain 40 metrin kesävesikaivo naapurilla ja sieltä vettä tulee, joten kaitpa tuo huoleni vedettömyydestä on turhaa.

Huoltokaivo ei kaiketi tarpeen, vastaava eristelevy ja laatoitus on varmasti meilläkin hyvä. Onko kasteluimuletku turvallinen ja lämmitysnestesysteemiä vahingoittamaton ratkaisu? Myyjä ei suositellut; saattoi tosin puhua kaivoon laitettavasta pumpusta, joka oli jossain kuulemma vioittanut kaivossa olevia lämmitysputkia ja aiheuttanut ympäristöhaittaa.

Täytyy kiinnittää huomiota siihen sopimuspaperiin aikanaan, ettei tule toimitusrajariitoja.

2013 Keski-Suomeen 100 neliön omakotitalo. Nibe 1245 6 kw koneella lattialämmitys. Ei puskurivaraajaa vielä; tarvetta taitaisi olla.