Tuota olen joskus pähkäillyt....jos esimerkiksi -5c pakkaskelillä pyörittää esilämmityspatterissa +5c liuosta, niin onko siitä hyötyä vai haittaa. LTO:n hyötysuhde huononee toki, mutta menetetäänkö sen takia enemmän energiaa kuin patterilla tuotetaan? Ei kai sentään?
Kokeilemalla ja lämpömittareita seuraamalla sen tietenkin voisi selvittää, jos olisi MLV-patteri hankittuna ja asennettu... 
Jos jäteilman lämpötila nousee saman verran tai enemmän kuin tuloilman, niin ei kannata pyörittää. Jos tulo nousee asteenkaan enemmän kuin jäte, niin kannattaa pyörittää <= Olisiko tuo teoria oikea?
Tässä ketjussa koitin herätellä keskustelua aiheesta (vaikkakin "toiseen suuntaan"), mutta meni vähän monologiksi:
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=3273.msg36598#msg36598Tuon esilämmityskuvion voi jollain tarkkuudella laskea näin:
Ilmavirrat 60l/s
Ulko -5C
Poisto 23C
Lasketaan Jäte ja Tulo ilman MLV:ta 60% lämpötilahyötysuhteella:
dT(Ulko,Poisto) = 28K -> 0,6 * 28K = 16,8K
Jäte 23C - 16,8K = 6,2C (eli ei jäätymisvaaraa, siinä mielessä ei tarvetta esilämmitykselle)
Tulo -5 + 16,8K = 11,8C (henk. koht. jälkilämmittäisin tämän ~18C paikkeille)
MLV:n kanssa (Veabin laskurilla CWK 125mm patterilla laskien, likimäärin sama kuin Digitin MLV):
Maaviina 5C -> 3,43C (0,07l/s virtaama)
Ulko -5C -> 0,34C (423W)
dT(Ulko_MLV, Poisto) = 22,66K -> 0,6 * 22,66K = 13,596K
Jäte 23C - 13,596K = 9,4C
Tulo 0,34C + 13,596K = 13,94C
Jälkilämmitystarve ilman MLV:ta n. 491W ja MLV:n kanssa 349W.
Jos jälkilämmitys hoidetaan MLP:n lämmittämän lattialämmitysveden kautta niin luvut sähköverkosta otettuna jaetaan MLP:n COP:lla. MLV:n kiertovesipumppu haukkaa n. 60W, joka tosin siirtyy pitkälti maaviinaa lämmittämään.
Jos hoitaa jälkilämmityksen sähköllä niin voi ajatella, että se 60W lisätään tuohon 349W lukemaan -> 409W eli säästöä tulee 82W kun esilämmittää MLV:lla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuo 82W säästö rasittaa kaivoa 423W teholla (- kiertovesipumpusta siirtynyt lämpö). Se onkin sitten työläämpi kysymys, että tuntuuko tuo 423W kaivossa missään?
Itse pidän tosiaan kierron jatkuvasti päällä, mutta en pitäisi vaikka noilla esimerkkiluvuilla ellei mulla olisi jäteilmapatteria. Nyt siis tuohon esimerkkiin mulla tulee vielä lisänä:
Litku MLV:n jäljiltä: 3,43C
Jäte: 9,4C
Jäteilmapatterilla käy näin:
Litku 3,43C -> 4,49C
Jäte 9,4C -> 6,08C (284W)
Tuokin siis 0,07l/s virtaamalla, jolloin 200mm CWK-kennossa on laminaarinen virtaus eli kannattaisi pyörittää nopeammin niin pääsisi parempiin talteenottoihin. Tässä taas päästään siihen, että Digitin MLV:ssa on liian pienet kanavat.

Mutta kuitenkin näköjään noilla luvuilla "voitan" järjestelmän sisälle jäävässä energiassa jäteilmapatterin ansiosta tuon ilman MLV:ta tapahtuvan talteenoton (jäteilma patterin kanssa kylmempää kuin ilman MLV:ta ja jäteilmapatteria). Lämpimämpi jäteilma kertoo aina, että järjestelmästä menee lämpöä "hukkaan".
Muttasiis tolla logiikalla jokainen voi laskea omalla härvelikatraalle vastaavat luvut. Veabin softa löytyy täältä:
http://calculation.veab.com