Täytyy heti alussa myöntää, etten edes jaksanut lukea kaikkia tässä topicissa olleita vastauksia lävitse....
Tekee ensimmäiseksi mieli kysyä, että oliko lämpöpumpun myyjä ja asentaja sama taho? Millä perusteella valitsit aikoinaan oman taloosi lämpöpumpun merkin, toimittajan, asentajan ja porarin? Edellä olevat kysymykset eivät valitettavasti poista ongelmaasi, mutta ammatillisessa mielessä ne kiinnostavat erittäin paljon.
Ongelmaasi:
Kohteessasi toimii vallan hyvin tasopaisunta-astia, kunhan koko lämmönkeruupiiri on saatettu asentajasi toimesta täysin ilmattomaksi (= oikeasti täysin ilmaton!) Täydellisen ilmattomuudeen saavuttaa lämmönkeruupiirissä tarkoitukseen soveltuvalla erikoisvalmisteisella ja riittävän tehokkaalla "kierrätyspumpulla", jollainen ei esim. ole saaviin upotettava tyhjennyspumppu joita näen/olen kuullut kentällä käytettävän. Ns. "saavintyhjennyspumput" ovat työllistäneet minua erittäin hyvin, josta kiitos kuuluu ammattitaidottomille asentajille ja palkkakuluni valitettavasti oman talonsa rakentajalle. Lisäksi täydellisen lopputulokseen pääsimiseksi tarvitaan korkeimpaan kohtaan ilmaus/sulut. Minun väittämäni on, että jos putkari saa konvektorin raahattua omakotitalossa esim. 5 m:n korkeuteen ja/tai liitettyä siihen putket, niin hän myös saa ihan _varmasti_ asennettua menolinjan korkeinpaan kohtaan sulut ja niiden väliin ilmauksen!! Jos ei muka saa, niin haluan kyllä nähdä kohteen!!

Se, että jostain 5m korkeudelta tulee ilmaukset alas laitetilan lattiakaivoon kuullostaa kyllä todella erikoiselta pysyväisratkaisulta, kun huomioi muut käytettävissä olevat vaihtoehdot ja ratkaisut. Lämmönkeruupiirin (=jäähdytyspiiri) kun on kerralla ilmannut kunnolla, ja jos ei ole missään vuotoja, niin keruupiirin erillinen "paineenlisäys"- venttiili on jo jotain käsittämätöntä. Paineenlisäyksen ja/tai nestelisäyksen saa tarvittaessa parhaiten hoidettua tasopaisunta-astioissa niiden päälle tarkoitetusta varoventtiilistä jos siihen vuosien käytön jälkeen on jokin erityinen syy. Varo voi toki sijaita missä tahansa järjestelmässä.
Keruupiiriin kannattaa aina laittaa/asennuttaa painemittari. Painemittarin paineen muutoksilla voi monesti päätellä mahdollisia ongelmia, mm. liittimien halkeilua.
Tässä muutama perusohje viilennykseesi:
- lämmönkeruupiiristä heti pois harmaat eristeet --> takoitettu muuhun eristystarkoitukseen -> kostuessaan erittää ammoniakkia --> liitinhalkeamia-> tilalle solukumieriste!!
- miten sinulla toimii muuten lämmönkeruupiirin lianerotin, kun yksi sen haaroista on jätetty jo ennalta tiedossa olevan ilmaongelman ratkaisemiseksi? näin ainakin kuvasi perusteella...?
- kaikissa lämpöpumpuissa aina jäähdytyspiiriin oma kiertovesipumppu (kuten sinulla esimerkillisesti on, mutta valitettavasti ei lähellekkään kaikilla...)
- myös jäähdytyspiirin kiertovesipumppuihin löytyy valmiita eristepaketteja mm. ruotsista (sopii mm. Wilolle, Grundfossille, yms...) HUOM! kondessioveden poistuminen!!
- kaikkien kiertovesipumppujen liittimet kannattaa varustaa sulkuventtiilein ja keruupiirissä myös ne eristää. Liittimien materiaalina messinki ja kierteisiin esim. teollisuusvaseliini.
- viilennyksen lähdöt jäähdytykselle vaihtoventtiilikoneissa ennen lämpöpumppua alle 13 kW:ssa lämpöpuissa. Muissa vasta lämpöpumpun jälkeen.
- kannattaa miettiä että tarvitseeko IV- kojeen shunttiohjausta vai pärjääkö on/off kytkimellä ja/tai ainoastaan sisälämpö termostaatilla.
- aina jäähdytyksen kiertovesipumppuohjattu mangeettiventtiili jäähdytyspiiriin.
- hanki jo viimeistään tässä vaiheessa ammattilainen hoitamaan projektisi täydellisesti loppuunsaakka valmiiksi!! Joudut muutoin kohta mahdollisesti uusimaan kiertovesipumpun (kuivakäynti) yms ja et saa tavoittelemaasi lopputulosta muuten aikaiseksi. Olet ehkä saanut alkuvaiheessa halvalla hyvää, mutta kohta se säästö alkaa valitettavasti sinulle ehkä maksamaan....