Moro,
olen selvittelemässä tulevan talon IV tekniikkaa ja maakylmä olisi vahva ehdokas jäähdyttämään ja esilämmittämään LTO kojeen kautta. Olen kirjoittanut tämän saman viestin muuallekkin saadakseni mahd. tehokkaan kokemuspohjan käyttööni. Referoin asiat myös muihin foorumeihin jotta siitä myös muut hyötyvät. Mutta asiaan.
Rakentaminen alkaa nyt syksyllä maapiirin vetämisellä maakylmää varten (savimaa, putkea 300-400 m, 2 metrin syvyyteen). Käytössä on edullinen kaivinkone, joten kustannuksia ei piireille tule paljon. Olen tutkinut jäähdytys vaihtoehtoja "paljon", eli ILP:t, PILP ja maalämmötkin on kyllä harkittu tarkoin ja olen tietoinen iv putkien eristyksistä jne. (ei siis tehdä tästä ketjua jossa näitä asioita aletaan tyrkyttämään.) Silti olen päätymässä alussa pelkkään maapiirien vetoon josta jää kyllä sitten optio maalämpöä varten jos sellainen tulee joskus tarpeeseen.
Kysymykseni koskee maapiirin vätemistä, LTO:n maapiirin (patterin) ohjausta sekä LTO:n liittämistä kodinohjausjärjestelmään.
1.
Kaksi maapiiriä, kaksi maakylmäpatteria. Ajatuksena oli että laittaisin LTO:n eteen jäähdytyskanavaan kaksi maakylmä patteria, molemmat omaan piiriin. Tämä siksi että yhdellä patterilla (1-1.5kw) ei saavuteta tarpeellista jäähdytystehoa ja talvella ei haitanne että esilämmityksenä käytetään tuplapatteria. Tuplapatterilla olisi mahdollisuus 2-3 kw tehoon sekä kesällä että talvella. Muuten siis vastaava kuin Valloxin ratkaisu, mutta tupla patterilla.
Valloxin sivuilta löytyvästä TEKNmlvpatt.pdf -documentista (3 sivun kuva). Hae googgelilla, tänne ei saa lisätä linkkejä

Olisiko ajatusta?
2.
LTO koneet jotka osaavat "älykkäästi" ohjata maapatteria. Olen tutkinut useita LTO koneita netin syövereistä. Ja seuraavat havainnot.
- Vallox digit2 se:ssä on paras (tähän asti löytynyt) automaattinen ohjaus maapatterille. Toimii jäähdytys käytössä, jolloin katsoo ulkolämpötilan mukaan milloin maapatterin pumppu käynnistetään. Osaa käyttää maapatteri myös esilämmittimenä talvella vastaavalla automatiikalla. Tässä koneessa on ilmeisesti ongelmana pätkiminen talvella. Osaisiko joku sanoa mitä pakkasasteita koneen täytyy haukkoa jotta se alkaa pätkimään? Pätkiminen vielä sellaista että tulo poikki mutta poisto on päällä = alipaine (ilmat takasta tai rakenteista!).
- Enervent pingving. Eda ohjauksen kautta osaa ohjata maapatteria jäähdytyskäytössä. Ongelmana se että ei osaa hyödyntää sitä esilämmittämässä talvella. Tähän joutuisi virittelemään jonkin "oman" automatiikan. Muuten varmaan päätyisin tähän koneeseen.
- Kair Elegance:ssa maapatteri on sisäänrakennettu. Tähän ei siis saisi toista maapatteria ainakaan automatiikan kautta mukaan. Osaa käyttää sisäistä patteria automaattisesti viilennykseen mutta en vielä saanut selville osaako käyttää esilämmitykseen talvella. Osaako joku vastata tähän?
3.
Tulevaan mökkiin on tulossa myös kodinohjausjärjestelmä josta pitäisi pystyä ohjaamaan ilmanvaihtoa kodinohjauksen profiilien mukaan (poissa kotoa = ilmanvaihto pienemmälle jne.). Olen katsellu Celotronin valmistamia laitteita ja Pro controller tai home controller.
Kairin, Valloxin ja Enerventistä löysyin tietoa että voidaan liittää kodinohjausjärjestelmään. Miten tuo liittyminen ylipäätään tapahtuu kodinohjausjärjestelmän ja iv laitteen välillä? Osaisi vähän viisaampana kysellä valmistajilta lisätietoa jos joku valoittaisi tätä.