Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Enervent EC mallilla edullinen jäähdytys  (Luettu 39068 kertaa)

Poissa Roori

• Konkari
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: Enervent EC mallilla edullinen jäähdytys
« Vastaus #40 : 19.09.10 - klo:17:13 »
Lainaus
Normaali 125: 26,5€/3m
Eristetty 125: 65€/3m

jos tuohon lasket Armaflexit päälle niin samoihin menee + vaiva.
Minkä putken hintoja nuo on?
ja Mistä?
sisältääkö alvit?
« Viimeksi muokattu: 19.09.10 - klo:17:14 kirjoittanut Roori »

Poissa Reetu

• Täysjäsen
  • 205m²/581m³/Carrier 30NQE9+165m kallio (aktiivi)
« Vastaus #41 : 19.09.10 - klo:19:12 »
Lainaus
Minulle tulee uuteen kivirakenteiseen omakotitalooni Enervent Pelican eco EDW-CG ilmanvaihtokone, sen maakylmä on kytketty kahteen 130 m syvään lämpökaivoon joten pystyykö kyseinen yhdistelmä pitämään kivitalon viileänä jos kesät ovat näin lämpimiä kun tämä kulunut kesä on ollut vai tarvitseeko minun asentaa taloon vielä lisäksi yksi puhallinkonvektori ? Onko kellään kokemusta ?

Hidas vastaus, mutta vastaanpa jos vaikka olisi hyötyä.

Itellä 205m2 asuinpinta-alaa ja Pelican eco EDE-CG. Tämä kesä meni kyllä ihan mukavasti vaikka sisällä olikin 24°C korkeimmillaan. Tosin sillä saattoi olla vaikutusta että järjestelmä ei oltu tasapainoitettu  eikä tuota sen kummemmin oltu säädetty. Heti kun viileni säät niin viileni myös tuloilma, eli alle 25°C ulkona niin sisällä pysyy säädetty lämpötila (meilla kesällä 22.5°C).

Säätäessä tuota loppukesästä huomattiin että nuo patterit vievät aika paljon tehoa koneesta virtausvastuksen kasvaessa, joten meillä tuuletin tulopuolella käy kovemmin kuin poistopuolella, mutta silti ovat paineet putkistossa pienemmät tulopuolella (niin kuin pitääkin olla). Siksi ehkä kesällä ei jaksanut viilentää taloa kun sitä virtausta ei ollut riittävästi sisäänpäin.

Asentaja kävi kattelemassa kun toinen moottori hajosi tuntemattomasta syystä (alle vuoden vanha kone) ja kertoi että tuon maakylmän patterin viilennysteho liikkuu siinä 4:ssä kW:ssa, riippuen tietysti kierrosta ja kaivon lämpötilasta ym.

Yksi asia mikä hieman vaikuttaa huonolta (sen lisäksi että alle vuoden vanhalta koneelta menee moottori rikki) on se, että viilennyksen käydessä ei LTO toimi, vaikka hyötyähän siitäkin olisi jos/kun ulkona on lämpimämpää kuin sisällä ja viilennys päällä. Tod. näk. saavat sen logiikan kuntoon jossain vaiheessa, mutta ainakin meidän mallissa toimii näin...  :-[

Poissa tikma

• Vanha jäsen
« Vastaus #42 : 20.09.10 - klo:08:08 »
Meillä on Pandion eco EDW-CG ja se kyllä laittoi automaattisesti LTO:n päälle, kun poistoilma oli viileämpää mitä ulkoilma. Ohjaus pitäis olla sama (siis sama ku Reetun Pelicanissa), meillä vm 2009.
« Viimeksi muokattu: 20.09.10 - klo:08:09 kirjoittanut tikma »
Lämpöässä V9, 203GT, 200m/115mm kaivo, Enervent Pandion eco EDW-CG (maakylmä).

Tupa 182m2/151m2 ja 55,5/49m2 autotalli
#107 #232

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #43 : 20.09.10 - klo:08:26 »
Lainaus
Säätäessä tuota loppukesästä huomattiin että nuo patterit vievät aika paljon tehoa koneesta virtausvastuksen kasvaessa, joten meillä tuuletin tulopuolella käy kovemmin kuin poistopuolella, mutta silti ovat paineet putkistossa pienemmät tulopuolella (niin kuin pitääkin olla). Siksi ehkä kesällä ei jaksanut viilentää taloa kun sitä virtausta ei ollut riittävästi sisäänpäin.

Asentaja kävi kattelemassa kun toinen moottori hajosi tuntemattomasta syystä (alle vuoden vanha kone) ja kertoi että tuon maakylmän patterin viilennysteho liikkuu siinä 4:ssä kW:ssa, riippuen tietysti kierrosta ja kaivon lämpötilasta ym.

Yksi asia mikä hieman vaikuttaa huonolta (sen lisäksi että alle vuoden vanhalta koneelta menee moottori rikki) on se, että viilennyksen käydessä ei LTO toimi, vaikka hyötyähän siitäkin olisi jos/kun ulkona on lämpimämpää kuin sisällä ja viilennys päällä. Tod. näk. saavat sen logiikan kuntoon jossain vaiheessa, mutta ainakin meidän mallissa toimii näin...  :-[

Asentaja kertoi sinulle satuja maapatterin tehosta, mutta tuo virtausvastusjuttu onkin kinkkisempi juttu. Jos tulopuhallin veisi sähköä vain 30W enemmän, kuin ilman jäähdytyspatteria, niin vuosikustannukset olisivat jo enemmän kuin ILPillä menee jäähdytykseen koko vuonna. Itse olen miettinyt että oma vesikiertoinen jälkilämmityspatteri on myös melkoinen "tuulenvastus" ja jos nyt pitäisi ruveta rakentamaan niin tutkisin erilliset vesikiertoboksit.

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Reetu

• Täysjäsen
« Vastaus #44 : 20.09.10 - klo:22:38 »
Lainaus
Meillä on Pandion eco EDW-CG ja se kyllä laittoi automaattisesti LTO:n päälle, kun poistoilma oli viileämpää mitä ulkoilma. Ohjaus pitäis olla sama (siis sama ku Reetun Pelicanissa), meillä vm 2009.

Noinhan se minunkin mielestäni pitäisi toimia. Tiedä sitten josko meidän ei sitä tee koska meillä on lämpötilanohjaus poistolämmöstä tjsp?

Lainaus
Asentaja kertoi sinulle satuja maapatterin tehosta, mutta tuo virtausvastusjuttu onkin kinkkisempi juttu. Jos tulopuhallin veisi sähköä vain 30W enemmän, kuin ilman jäähdytyspatteria, niin vuosikustannukset olisivat jo enemmän kuin ILPillä menee jäähdytykseen koko vuonna. Itse olen miettinyt että oma vesikiertoinen jälkilämmityspatteri on myös melkoinen "tuulenvastus" ja jos nyt pitäisi ruveta rakentamaan niin tutkisin erilliset vesikiertoboksit.

Hmm, tossapa heitit jännän kysymyksen. Pitääpä käydä jossain vaiheessa tarkistamaan nuo tulon/poiston suhteet, mutta se paineenlisäyksen aiheuttama tehonnosto oli luokkaa 15W, mutta vaikuttaahan se silti kannattavuuteen.

Mutuna siis luulen tuota meidän tapauksessa kannattavammaksi kuin ILPua, sillä 30W ~=25€ vuodessa, ja talon viilennys tapahtuu 68W:n kiertopumpulla. Tästä syystä esim. kuukauden viilennysjakso maksaa n. 30€.

Jos lasketaan vaikka että tuo kylmäkenno ei ole kuin 2kW niin vastaava viilennys ILPulla (COP 5) maksaa noin. 29€

En siis heti lähtisi haukkumaan noita viilennyspattereita IVK:hin, mutta pointtisi on kyllä validi. Etenkin lattialämmityspatterin enerventtiin hankkivat pitäisi tarkistaa paljonko tuo virtausvastus oikeasti teettää lisäsähkölaskua, niillä patterilla kun oli isoimmat virtausvastukset.

Täytyypi ensi hellekesänä seurailla viilennystä tarkemmin. :D

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #45 : 21.09.10 - klo:07:43 »
Lainaus
Mutuna siis luulen tuota meidän tapauksessa kannattavammaksi kuin ILPua, sillä 30W ~=25€ vuodessa, ja talon viilennys tapahtuu 68W:n kiertopumpulla. Tästä syystä esim. kuukauden viilennysjakso maksaa n. 30€.

Riippuu varmaan jäähdytystarpeesta. 30 eurolla saa huonollakin ILP:illä pitkälti toistatuhatta kilowattia jäähdytystehoa.

Maaviileän voisin kuvitella pitkässä juoksusssa kestävämmäksi ja täytyyhän sille kaivon kesäaikaiselle latauksellekkin laskea oma siivunsa  8-)

Jani
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Reetu

• Täysjäsen
« Vastaus #46 : 21.09.10 - klo:21:54 »
Lainaus
Lainaus

Riippuu varmaan jäähdytystarpeesta. 30 eurolla saa huonollakin ILP:illä pitkälti toistatuhatta kilowattia jäähdytystehoa.

No siis nuo molemmat laskelmat oli kuukauden yhtämittaista viilentämistä täydellä(?) teholla, eli nimenomaan tuo toistatuhatta kilowattia.

Lainaus
Maaviileän voisin kuvitella pitkässä juoksusssa kestävämmäksi ja täytyyhän sille kaivon kesäaikaiselle latauksellekkin laskea oma siivunsa  8-)

Nimenomaan. Lämmön maahan pumppaaminenhan se vasta kannattavaa puuhaa on. :D

Poissa Kuumaa_kalliosta

• Yleismoderaattori
  • Konkari
« Vastaus #47 : 22.09.10 - klo:09:09 »
Lainaus
Nimenomaan. Lämmön maahan pumppaaminenhan se vasta kannattavaa puuhaa on.
Totta kai lämmön siirto kallioon on paljon viisaampaa kuin taivaalle puhaltaminen. Osa kesällä kallioon varautuneesta viilennyslämmöstä saadaan talvella takaisin.
« Viimeksi muokattu: 22.09.10 - klo:09:10 kirjoittanut Kuumaa_kalliosta »

Poissa Jari J

• Nuorempi jäsen
  • **
« Vastaus #48 : 22.09.10 - klo:11:48 »
Lainaus
Lainaus
Lainaus
Sitä Armaa saa myös "letkuna" parin metrin paloissa.... Hiukan helpompaa käsitellä kuin levy, taitaa olla halvempaakin.

Itse asiassa jopa Armaflex itse sanoo että levyt ovat halvempia kuin letkut :) Helpompia ne tosin ovat, koot vain kun loppuvat 160 mm:iin :(

Itse meinaan kyllä ostaa valmiiksi eristettyä putkea:

Normaali 125: 26,5€/3m
Eristetty 125: 65€/3m

jos tuohon lasket Armaflexit päälle niin samoihin menee + vaiva.

http://www.talotarvike.com
uponor putkea ihan alvin kanssa. Varmaan halvemmalla saa vielä tuosta paikallisesta...
Jari J -  http://kipposentie.blogspot.com/ -