Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kuinka hyvin LTO:si ottaa lämmöt talteen.  (Luettu 4088 kertaa)

Poissa Geeproo

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 27
  • Geopro GS -75. Porakaivo 163m. Kair VP-130
Kuinka hyvin LTO:si ottaa lämmöt talteen.
« : 29.09.09 - klo:17:42 »
Kunnollinen iv-kone yhdessä esim maalämmön kanssa on varmasti yksi tärkemmistä asioista kun talotekniikkaa valitaan ja varsinkin uuden talon rakentamisessa. Tein itse testin ilman esilämmitystä. Ohjeen mukaisilla ilmamäärillä mittasin, ulkona lämpötila 0:ssa, sisälämpötila +22 ja venttilin päästä tuleva ilma oh:ssa noin 18 metriä iv-koneelta (putket yläpohjassa) +16 astetta. Iv-kone on Kair vp130. Luvut kertovat varmasti jotain, kuinka hyvä on iv-kone ja miten olen onnistunut esim putkien eristyksissä, viisaammat kertokaa lukuja kehiin :-?  

justus01

  • Vieras
Re: Kuinka hyvin LTO:si ottaa lämmöt talteen.
« Vastaus #1 : 29.09.09 - klo:20:29 »
Lainaus
Kunnollinen iv-kone yhdessä esim maalämmön kanssa on varmasti yksi tärkemmistä asioista kun talotekniikkaa valitaan ja varsinkin uuden talon rakentamisessa. Tein itse testin ilman esilämmitystä. Ohjeen mukaisilla ilmamäärillä mittasin, ulkona lämpötila 0:ssa, sisälämpötila +22 ja venttilin päästä tuleva ilma oh:ssa noin 18 metriä iv-koneelta (putket yläpohjassa) +16 astetta. Iv-kone on Kair vp130. Luvut kertovat varmasti jotain, kuinka hyvä on iv-kone ja miten olen onnistunut esim putkien eristyksissä, viisaammat kertokaa lukuja kehiin :-?  

Vaikuttaisi ihan saman suuntaisilta noi lukemat kuin meilläkin (Vallox Digit SE Vkl). Mä luulen, että normaaleilla ristivirtauskennoilla varustettujen IV-koneiden välillä ei varmaan ole kauhean suuria ero tuon lämmöntalteenoton suhteen.

Poissa eksile

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 243
  • 1002 ja toimii
« Viimeksi muokattu: 03.12.12 - klo:12:24 kirjoittanut tomppeli »

Poissa jaska

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Kuinka hyvin LTO:si ottaa lämmöt talteen.
« Vastaus #3 : 04.03.10 - klo:08:23 »
Karhu KIV, mittaus 4.2.2010:
ulkoilma -3,5
tuloilma sisään 15,5-16
jäteilma ulos 0,5-1,0
poisto=huonelämpötila 23

=> hyötysuhde n.85%
esilämmitys/jälkikilämmitys ei käytössä
tuloilman lämpötilamittaus koneen sisältä jälkiasennetulla sisä/ulkolämpömittarilla, muut lämpötilat IV-koneen järjestelmästä
kyseessä siis tavallinen kuutiokone, maksimivirtaus n.180l/s, mittaushetkellä virtaus normien mukainen eli 100l/s

« Viimeksi muokattu: 04.03.10 - klo:08:30 kirjoittanut Jaska »