Nyt oli havaittavissa että imukaasun vs höyrystimelle menevän kylmäaineen lämpötilat alkoivat näyttämään järkeviä arvoja.
Samalla kuitenkin pumpun antotehon täytyi laskea, sillä lauhduttimen Dt vesipuolella ja maapiirin Dt pienenivät. Eivät paljoa, mutta pienenivät kuitenkin.
Näinhän siinä käy. Suuremmalla tulistuksella antoteho ja ottoteho laskevat molemmat kun kylmäainevirtaus ja pienenee ja höyrystymispaine laskee.
Loppupäätelmät:
Pumppu oli alkusäädöissään säädettynä todella pienelle tulistukselle.
Enää ei ihmetytä muu kuin alunperinkin liian korkea kuumakaasu suhteessa lauhduttimelta lähtevän veden lämpöön. Vai mitä raati on mieltä?
Juu pienellä tulistuksella selvästi oli jos huojunta rauhottui pienellä tulistuksen lisäämisellä.
Sitten mitä tuohon kuumakaasun lämpötilaan tulee niin ihan normaalihan se näkyy olevan perinteisellä ohjauksella tuotetuksi. Jos päästät kompuralle nestemäistä kylmistä ja annat sen höyrystyä moottorin käämeihin niin pääset kyllä pienempiin kylmäkaasun lämpötiloihin, mutta se on sitten eri asia onko se järkevää. Itseäni asia kiinnostaa sen verran paljon, että hommasin nuo painemittarit ja Pollut ja aion asiaa kokeilla ihan kunnon mittareilla.
Tämän hetken käsitykseni (perustuu paine- ja lämpötilamittauksiin, mutta tarkka antoteho on vielä auki) on, että noin saavutetaan alempi painesuhde, jonka pitäisi tarkoittaa parempaa hyötysuhdetta sikäli mikäli kaikki kylmis kuitenkin höyrystyy ennen kompuran puristustilaa. Vaarana on myös nestemäisen kylmiksen sekoittuminen voiteluöljyyn, joka voi tuhota kompuran laakerien voitelun. Yhdestä datalehdestä selvitin, että kompuran öljytilan lämpötilan tulisi olla yli 20K lämpimämpi kuin höyrystymislämpötila. Eli mun tapauksessa "märkäajossa" n. 20-22C.
Muuten varmaan antaisin jo asian olla, mutta Niben logeja kun katselee niin kuumakaasun lämpötilat viittaavat siihen, että Nibe on säätänyt syötön niin, että osa kylmiksestä höyrystyy vasta kompuralla. Tämä ei sitten ole varmaa tietoa, koska mullahan ei ole Niben pumppua. Jos joku tietää paremmin niin saa oikaista. Mutta ainakin kuumakaasun lämpötilat suhteessa menoveden lämpöihin näkyy olevan Nibellä huomattavasti alemmat. Niben pumppuja on kuitenkin melkoisesti liikkeellä niin luulisi, että niitä hajoisi kasapäin jos tuo ajotapa olisi suurempi ongelma.
Mutta kaikesta huolimatta taitaa olla selvä juttu, että valmistajan siunausta matalalle kuumakaasun lämpötilalle ei tipu muilta kuin Nibeltä.
