Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Wanha LÄ V-malliin aurinkokeräinten liittäminen  (Luettu 129559 kertaa)

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6 821
  • Vanha pieru!
Vs: Wanha LÄ V-malliin aurinkokeräinten liittäminen
« Vastaus #200 : 13.08.20 - klo:22:18 »
Näin kauan se kolmitieventtiili kesti  :-[

Uusi venttiili asennettu paikoilleen mutta mutta...kun piti alkaa johdottamaan tätä uutta kääntömoottoria niin iskikin "tenkkapoo".

Vanhassa on kolmejohtoa: sininen, ruskea, musta
Uudessa on kolmejohtoa: sininen, ruskea, sinikeltainen (oikeasti kelta-vihreä)????

Nyt en ymmärrä...ei kai tuo sinikeltainen nyt voi olla mikään suojamaadoitus? Uuden venttiilin kuva löytyy ilmoituksesta: https://www.ebay.de/itm/Zonenventil-2-3-Wege-3-4-1-Zoll-Ventil-Kugelventil-Umschaltventil-Motorkugelhahn/383555671335



SINI / VIHREÄ (BlueGreen) on nollajohdin (NEUTRAL = N, nolla), ei suojamaa.
Tämä on siis moottorin käyttösähkön toinen napa, johon on liitetty moottorin molempien käämien toinen pää.

Moottorissa on siis kaksi käämiä, joista toinen avaa venttiiliä ja se toinen pyörii päinvastaiseen suuntaan, eli sulkee venttiiliä.

SININEN ja RUSKEA ovat moottorin käämien toiset päät.
Syöttämällä sähköä (L1 -vaihejohdin)SINISEEN tai RUSKEAAN saadaa moottori pyörimään, joko auki tai kiinni -suuntaan.
Jos sähköä ei anneta kumpaankaan näistä, moottori ei pyöri.

Kun liität moottorin johdot, voi se toimia väärin päin.
Asia korjaantuu vaihtamalla liitännässä SINISEN (Blue) ja RUSKEAN (Brown) paikat keskenään.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 989
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Wanha LÄ V-malliin aurinkokeräinten liittäminen
« Vastaus #201 : 14.08.20 - klo:06:51 »
Näin minäkin sen tuosta kuvasta ymmärrän. Iso kiitos Tomppeli asian varmistuksesta  :)


Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 989
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Wanha LÄ V-malliin aurinkokeräinten liittäminen
« Vastaus #202 : 23.08.20 - klo:12:33 »
Taistelu jatkuu ja hermot menee  :'(

Tämä uusi kolmitieventtiilin moottori kääntää venttiiliä vain myötäpäivään 90 astetta tai takaisin. Eli moottoriventtiili kääntyy joko asentoon klo00:00 tai klo3:00.

Venttiilin eri asennot:
Klo 00:00 on maapiirin dumppaus
klo 3:00 on varaajan syöttö
klo 06:00 suljettu
klo 09:00 maapiirin dumppaus

Edellä mainittu johtojen paikanvaihdolla pystyy vaikuttamaan, kun säätimen käynnistää, onko moottori on asennossa klo 00 vai klo 03, josta sitten moottori kääntää venttiiliä 90 astetta aina myötäpäivään.

Huonosti selitetty, mutta seuraus tästä on että kun varaaja syöttö on päällä ja sen tulisi ylilämmön seurauksena vaihtua maapiiriin, niin moottori vääntää venttiiliä väärään suuntaan eli suuntaan klo 06:00, jolloin ei mikään kierrä. Eli pitäisi saada moottori kiertämään venttiiliä toisin päin...ei taida onnistua?

Tässä on nyt mennyt yhteensä joku 8h tätä ihmetellessä. Todella hankala tätä testailla kun aurinko näyttäytyy miten sattuu...   

Kaikki ajatukset otetaan kiitollisuudella vastaan...mulla ei enää ajatus kulje   ::)


Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6 821
  • Vanha pieru!
Vs: Wanha LÄ V-malliin aurinkokeräinten liittäminen
« Vastaus #203 : 23.08.20 - klo:13:55 »
Tuo toimilaitemoottori on ymmärtääkseni vain kaksiasentoinen.
Tarvitset ilmeisesti useampiasentoisen?

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 989
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Wanha LÄ V-malliin aurinkokeräinten liittäminen
« Vastaus #204 : 23.08.20 - klo:17:00 »
Tuo toimilaitemoottori on ymmärtääkseni vain kaksiasentoinen.
Tarvitset ilmeisesti useampiasentoisen?

Ei. Kyllä 2 asentoa riittäisi. klo 03 normaaliasento ja sitten kääntyisi ohjauskäskyn saatuaan vastapäivään 90 astetta. Nyt moottori kääntyy aina 90 astetta myötäpäivään

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6 821
  • Vanha pieru!
Vs: Wanha LÄ V-malliin aurinkokeräinten liittäminen
« Vastaus #205 : 23.08.20 - klo:20:13 »
Kuulostaa oudolta.
Periaatteessa moottorin ei pitäisi päästä kiertymään muuta, kuin 90 astetta yhteen suuntaan ja siitä vain takaisin saman verran, siis 90 astetta.
Onko kyseessä ihan joku muu moottori, kuin oli tarkoitus olla?
Tarkasta vielä pyörimissuunnat.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 036
Vs: Wanha LÄ V-malliin aurinkokeräinten liittäminen
« Vastaus #206 : 23.08.20 - klo:22:19 »
Lainaus
Nyt moottori kääntyy aina 90 astetta myötäpäivään

Kannattaa tarkistaa esim mittaamalla jotenkin ettei toinen virtajohto ja nollajohto ole vaihtaneet paikkaansa.

Yleensä venttiilimoottoreissa on kummankin suunnan virtajohdossa sisäänrakennettu rajakatkaisin joka ääriasennossa avautuu ja katkaisee sen pyörimissuunnan käämiltä virran ja moottori voi senjälkeen käynnistyä vain toiseen suuntaan.

Nollajohdossa ei ole rajakatkaisijaa vaan se on aina kiinteästi käämien yhteisessä päässä.
Jos kytkentä on vahingossa mennyt niin että toinen virtajohto ja nollajohto on vaihtaneet paikkaansa niin saattaa tulla tilanne että moottori voi pyöriä vain yhteen suuntaan. ;)
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6 821
  • Vanha pieru!
Vs: Wanha LÄ V-malliin aurinkokeräinten liittäminen
« Vastaus #207 : 24.08.20 - klo:11:05 »


Jos haluat mittaamalla varmistaa sen, että johdot ovat oikein,
on mittaus tehtävä ohmi -mittarilla niin, että moottori on liikealueensa välitilassa, siis ei kummassakaan liikkeensä ääripäässä.

Johdot ovat oikein silloin, kun
- sinisen (blue) ja ruskean (brown) väliltä mitattu vastusarvo on  kaksi kertaa suurempi, kuin
- sini/vihrea - sininen tai
- sini/vihrea - ruskea väliltä mitattu arvo

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 989
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Wanha LÄ V-malliin aurinkokeräinten liittäminen
« Vastaus #208 : 30.08.20 - klo:07:26 »
Kiitos ukot helpistä. Otan tämän työn alle kun Vkäyrä hiukan tasoittuu ja aikaa jää muilta projekteilta. Yllättävän monta tuntia jouduin viettämään vehkeen ääressä että sain järjestelmän ilmattua. Lopulta nollasin tilanteen puhaltamalla koko järjestelmän kompuralla tyhjäksi ja aloitin alusta.

Nyt järjestelmässä uudet glykolit ja 3-tie venttiili säädetty noin puoleenväliin, eli lämmittää sekä varaajaa, että maapiiriä. Maapiirin kv-pumppu lähtee toki vasta sitten päälle kun varaaja on täynnä.

 Moottorin saa aukikin, mutta sitä varten täytyy ostaa soukempi ristipääruuvari.