Jatketaan, en tiedä onko tästä vielä kuinka paljon apua, ja tämä on jo vähän enemmän tuunausta kuin pelkät perussäädöt. Aamun logitukset hävis kun sain läppärin jumiin mutta nyt on pieni pätkä näyttää, verratkaa aiempiin postauksiin.
Huomatkaa siis L1-menoveden käyttäytyminen ja käynti/lepojakson pituus.
Tässä on yksi mahdollinen ratkaisu jolla korjata Vs-mallin ja miksei muidenkin Lämpöässien pienen varaajan haitat. Omassani alavaraajan massa on nyt noin 25000kg ja materiaali betonia.

Ottaa lämmön vastaan hitaammin kuin vesi varaajassa mutta tuo selvän hyödyn ainakin kompressorin käyttöikää ajatellen. Oletettavasti tästä ei ole mitään apua patterilämmitystaloon enkä vielä vakuutu käyttöveden riittävyydestä.
Eli otin Oumanilta
Huippuimurin puolitehon käyttöön. Sillä saa laskettua menoveden lämpötilaa 0-10 astetta käyrään verrattuna ja ohjaus otetaan digitaalitulosta X1.
Nämä ohjeet on pätee siis varmasti VAIN 2010-mallin VS 8.0 malliin jossa Ouman 201GT-säädin. Muihin varmaan sovellettavissa helposti. Rele kytkee vain 8 voltin jännitettä arviolta 4kohm vastuksen kautta maihin joten oikein tehdessä tämä on turvallista. Lämpöpumpusta tietenkin virrat pois sähkötaululta asti ennen kuin kansia aukaisee.
EN OTA MITÄÄN VASTUUTA OHJEESTA.Eli asetukset Oumaniin:
-Mene huoltotilaan
-Valitse Erikoishuolto
-Valitse Dig 1 valinta
-Aseta *H-imuri 1/2 teh
Säädä sopiva käyrän asetus, HUOM! ei liian isoa arvoa!!
-Huoltotila
-Asetusarvot
-HI 1/2 vaik -3C (oma varovainen asetukseni)
Sitten itse kytkentä
Se noin 25cm johto tarvitaan ohjaamaan X1 tuloon kompressorin käyntitieto. Harmi kun sille oli sopivat kärjet valmiina

Eli johdin releeltä K1.1, liitännästä 22 Oumaniin X1 tuloon riviliittemen liitäntä 21. 22 on maa ja jää vapaaksi. Rele saa maan riviliittimen maaterminaalista 3 ja 4 liitäntöjen välistä.
Asennus on valmis.
Sitten lämmön säätö. Tarkoitus on nostaa menovesi korkeammalle kun kompressori käy joten säätökäyrällä asetetaan haluttu menoveden lämpötila käyntijakson aikana. Kompressorin levätessä menovesi on Käyrän asetus - Huippuimurin asetus.
Eli käyrää joutuu nostamaan noin 1-2 astetta jos alennus on 3 astetta. Ja mitä enemmän on pakkasta ulkona sitä enemmän kompura käy, tästä johtuen oletan että käyrää nostetaan enemmän 0-kohdasta ja vähemmän -20-kohdasta. Tuo on vaan kokeiltava.
Itse ajelen nyt asetuksilla:
Ylämin 45
Yläero 4
Alamin 32
Alaero 8 (kokeilun alussa oli 10 astetta ja taitaa olla turhaa lämmittää alavaraajaa niin kuumaksi.)
Alamin 30 on vielä kokeilematta, käydään nyt ensin suihkussa ym.
Käyrä oli ennen modausta:
-20=31
0=27
20=24
Ja nyt nostin:
-20=33
0=29
20=24
Alavaraajan palloventtiilin avasin auki mutta se vaan tiputtaa selvästi ylävaraajan lämmöt. Suljin sitä vain sen verran ettei näytä sekoittuvan, isommalla kuristuksella ylävaraajan saa kuumemmaksi, mutta jos nyt pitää ottaa rajusti tehoa lattiaan niin hyötysuhteen takia lienee parasta avata niin paljon kun vaan kärsii. Dt käynnin loppuvaiheilla 6,6 ja varaajaan menee lopussa noin 41 asteinen vesi lauhduttimelta.
Tulistusventtiili auki 0,8 kierrosta näin aluksi, en kokeillut vielä muuta.
Vielä jää nähtäväksi että riittääkö silti lämmin vesi koska silloin kun kompura alkaa lämmittää lisää vettä, ei alavaraaja nousekkaan nopesti. V1.0 ratkasu tuohon voisi olla putken pintaan asennettava säädettävä termostaatti, kun vettä otetaan hanasta tuo käyttövesiputkessa kiinni oleva termari naksahtaa ja katkaisee tuon "huipparin" ohjauksen ja lattiaan ei silloin oteta vettä varaajasta juuri lainkaan.
Mitäs sanotte vai onko ihan susi-idea? Helppo ainakin ja mitään ei tarvi "huijata".