Joko nyt näyttää käyrä paremmalle ja mihin suuntaan kannataisi viedä?
Ylävaraaja ei notkahda enää useilla asteilla ja käyntijaksot suhtellisen tasaisia/lyhyitä. Lepojaksokin näyttää olevan kohtuullinen.
Ylämin 47 ero 5
Alamin 38 ero 8
Pudotin yläeron 4 hetki sitten. Katson huomenna onko vaikutusta. Pari päivää sitten laitoin tulistinpumpun II-asentoon(oli I) ja avasin venttiiliä hieman. Järkeilin, että enemmän saan vettä kiertämään ja tulistin "lauhtuu" paremmin, jos nopeemmin vesi kiertää. Liekö aivan mettässä ajatus? Aikasemmin syksyn säätöjen jälkeen parissa minuutissa 52-53C tulistinputki. Nyt nousee hieman verkkaisemmin. Aiemmin oli tulistin maksimilämpö n. 68-70 käyntijakson lopussa (korkein jää mittarin muistiin) ja nyt tänään katoin, niin 63C oli maksimi ollut.
Onko sinulla jokin perusteltu syy miksi ala-min on näin korkea kuin 38C?
Viimeisen kuvan mukaan kone käy kylläkin alaosan ohjaamana mutta COP:ia ajatellen tarpeettoman kuumana.
Käynnistyy ala-min 38C ohjaamana ja pysähtyy ala-min + alaero 8C = 46C.
Yleensä näitä L-Ässän V-malleja ajetaan ala-min arvolla 30C, pienin arvo mihin Oumannissa ala-min voidaan säätää.
Ala-min 30C arvolla käyrä ohjaa koneen käyntiä lämmityskaudella ja sinullakin kuvan mukaan kun ulkolämpötila laskee nollan vaiheille.
Pysähtyy kun käyrän määrittämä menoveden (L1) lämpötila ylitetään 5C, tämä arvo on kiinteä eikä sitä voi muuttaa.
Käynnistyy kun pysähtymislämpötila alitetaan ala-eron verran = käyrä + 5C - ala-ero.
Jos lasket ala-min 30C:een, niin tarkkaile ylävaraajaa, jos notkahtaa niin ala-eroa aste kerralla pienemmäksi.
Tulistuksen säädön järkeilit oikein.
Mutta meneeköhän vesi ylävaraajaan nyt liian viileänä.
Tulistetun veden putki menee ala- ja ylävaraajan vesitilan läpi ylävaraajan yläosaan.
Etenkin alavaraajan viileä vesi jäähdyttää tehokkaasti tulistettua vettä, mittausteni mukaan omassa V-7.0:ssa tämä jäähtyminen oli muistaakseni 5 - 7C. Ei tämä lämpö hukassa ole se on vain väärässä paikassa.
Tämä jäähtyminen tulee ottaa huomioon säädettäessä tulistetun veden lämpötilaa.
ATS