Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )  (Luettu 83719 kertaa)

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Hei!

Muutama kysymys olisi...
Kohteen tiedot http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=4192.msg46428#msg46428

Talo: 157m2
Autotalli: 68m2  ( yhdistetty lämpökanaalilla )

Eli kompressorin käyttötunnit ovat minusta aika korkeat ja sähkönkulutus melkoista!!!! >:(

Kaikkea sähköä on kulunut 4.10.2009 – 18.01.2010 välisenä aikana 9257 Kwh. Silloin kun päädyimme maalämpöön lämpöässän arviot olivat n. 8000kwh vuodessa lämmitykseen ja nyt on hieman yli kolmessa kuukaudessa kulunut jo 9257kwh
Olen tarkistanut kaikki talomme ja autotallin sähkölaitteet läpi ja päätynyt siihen tulokseen, että maalämpöpumppu on syy suureen sähkönkulutukseen!!!!




Lämpöässä V13
Käyttöönottopäivä 15.11.2007
EI LÄMPIMÄN KÄYTTÖVEDEN KIERTOA!
Kierovesipumput teholla: 2

L1 = Talo ja autotalli
L2 = Märkätilat



Alla asetus arvot ja mittaus tiedot,

Säätökäyrien asetus

L1 -20 = 35
       0 = 29
   +20 = 22

L2 -20 = 35
       0 = 32
   +20 = 25

Asetusarvot
                                            L1                  L2
Yöalennus                           0                    0
Minimiraja                           20                 22
Maksimiraja                        40                 40
Syyskuivaus                         1                  2
Vent.kesäsulku                   20
Varaaja ylämin                   55                 50
Varaaja alamin                   30                 30
Sähköv.yläero                    6                    6

Mittaukset
L1 menovesi                       32
Ulkolämpö                          -12
L2 menovesi                       34
Varaaja ylä                         52
Varaaja ala                         40
Kuumakaasu                      92
Kompressor.aika          6134
Sähköv.aika                       0


Yhteenveto,
Lämpöpumppu ollut toiminnassa 26 kuukautta ja tänä aikana kompressori on käynyt 6134 h.
( 6134/26 * 12 = 2831h per vuosi!!!!  )
Kompressorin teho on 4.0 kwh, joten tästä muodotuu aika iso sähkönkulutus vuositasolla..
Lisäksi kompressorissa on ollut muutamia poikkeama hälytyksiä viimeisen 1.5 kk aikana.

Huom!
Lämpöässällekin olen ollut yhteydessä ja heistä kompressorin käyttötunnit ovat normaalilla tasolla...
« Viimeksi muokattu: 30.11.12 - klo:15:08 kirjoittanut tomppeli »

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #1 : 18.01.10 - klo:14:15 »
Tuon kompuran todellinen ottoteho on luokkaa 3,2kW (80% maksimista) eli tekee jotain 9000kWh vuodessa keskimäärin.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa Maasika-Arttu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #2 : 18.01.10 - klo:15:20 »
Mulla on ainakin L1 ja L2  -20= +32astetta ja laatta on lämmennyt tarpeeksi.  Siis mullakin V13   vm. 2009

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #3 : 18.01.10 - klo:16:57 »
Sun pitää säätää se oma V-mallisi näiden ohjeiden mukaan: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2225.0

Sinulla on UUSI V-malli ja itselläni on WANHA V-malli. Mutta silti pudota lämpökäyrää ja laita kv-pumput suuremmalle.

Jani
« Viimeksi muokattu: 01.12.12 - klo:10:34 kirjoittanut tomppeli »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #4 : 18.01.10 - klo:17:30 »
Lainaus
Sun pitää säätää se oma V-mallisi näiden ohjeiden mukaan: http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2225.0

Sinulla on UUSI V-malli ja itselläni on WANHA V-malli. Mutta silti pudota lämpökäyrää ja laita kv-pumput suuremmalle.

Jani

Ohjeita lueskelin, mutta siellä on niin paljon tietoa... Ettei oikein auennut...

Eli kv-pumput täysille ja lämpökäyrää pienemmälle?
« Viimeksi muokattu: 01.12.12 - klo:10:35 kirjoittanut tomppeli »

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #5 : 18.01.10 - klo:17:48 »
Keräsin seuraavaan vanhoista viesteistäni uuden V-mallin säädön pääperiaatteita. Uudet V-mallit tuli markkinoille v.2007 alkupuolella.

Uuden V-mallin säädön pääperiaateet:

Alaosa:

ALA-min pienimpään arvoonsa = 30C, tällöin lämmityskaudella käyrä ohjaa pumpun käyntiä ja lämpimämmillä ilmoilla pumpun käyntiä ohjaa ALA-min.
ALA-ero: Aloita arvolla 7C.
Pumppu pysähtyy kun alaosan lämpötila on ALA-min +alaero tai käyrä + 5C
Käynnistyy kun alaosan lämpötila on pysähtymislämpötila miinus ALA-ero
Otetaan esimerkki
Ulkoilma -10C
Menovesi +35C
Pumppu pysähtyy 35C+5C=40C (alaosan lämpötila)
Pumppu käynnistyy 40C-7C= 33C (alaosan lämpötila)
Huomaa pumppu käynnistyy vasta kun alaosan lämpötila on 2C menovettä kylmempi. Tämä onnistuu, koska alaosan mittausanturin yläpuolella on lämpimämpää vettä kuin mitä mittari näyttää.

Jos ALA-eroa kasvatetaan suuremmaksi tämä lämpöreservi ei riitäkään vaan nelitieventtiili alkaa ottamaan yläosan kuumaa vettä lämmön jakopiirin käyttöön. Normaalikäytössa tämä ei ole suotavaa. Jos on ongelmia yläosan lämpiämisen kanssa, niin silloin ei missään tapauksessa kannata käyttää yläosan vettä talon lämmittämiseen!!!!!

Minulla 7C:een ALA-ero:n kärsii mutta 8C on liikaa. 4-tieventtiilin asento on tällöin n. 70-80%. Tämä raja-arvo on tietenkin jossain määrin pumppukohtainen.
Tämä raja-arvo selviää ajamalla eri ALA-eron arvoilla ja seuraamalla 4-tieventtiilin asentoa ja putkien lämpötiloja.

Yläosa:

Pumppu käynnistyy YLÄ-min miinus puolet YLÄ-erosta
Pumppu pysähtyy YLÄ-min plus puolet YLÄ-erosta.
Esimerkki:
YLÄ-min 50C
YLÄ-ero 6C
Pumppu käynnistyy 50C - 3C = 47C (yläosan lämpötila)
Pumppu pysähtyy 50C + 3C = 53C (yläosan lämpötila)

Minulla on
YLÄ-min 50C
Ylä-ero 4C
Näin pieni YLÄ-ero jotta pumppu kävisi mahdollisimman vähän aikaa yläosan ohjaamana.

Pumpun käyntihän on usein ns. sekakäyntiä.
Pumppu käynnistyy siitä käynnistyskriteeristä, mikä ensimmäisenä tulee voimaan ja pysähtyy siitä pysähtymiskriteeristä, mikä viimeksi poistuu

Tulistuksen säätö

Tulistuksen säätämiseksi  tulee asentaa tulistimelta varaajaan menevään putkeen lämpömittari (ja mielellään myös varaajasta tulistimelle menevään putkeen) Tavallisen digitaalisen lämpömittarin anturi putkeen kiinni ja eristetään hyvin. Tulistuksen säätöventtiiliin pitää rakentaa jonkinlainen asteikko, jotta jäljestäpäinkin tietää missä asennossa venttiili on ollut ja voi palata takaisin hyväksi havaittuun venttiilin asentoon.

Ja sitten pari sanaa tulistuksen säädöstä.
Vielä tähdennän sitä, että kakki toimenpiteet ja niiden vaikutukset pitää kirjoittaa muistiin, koska kohta ei muista mitä on tullut tehtyä.

Tulistuslämpötilan säädön pääperiaate on:
Varaajan yläosaan menevän veden lämpötila pitäisi olla parin minuutin kuluttua käynnistyksestä n. 5C korkeampi kuin mitä on yläosan pysäytysraja.
Perusteluita:
Jos yläosaan ajetaan kylmempää vettä kuin pysäytysraja niin eihän sitä silloin saavuteta. Tai saavutetaan vasta sitten kun alaosakin on lämmennyt lähelle yläosan pysäytysrajaa.
Tämä n.5C lämpötilaero pysäytysrajaan tulee siitä että putki kulkee varaajan ala- ja yläosan läpi yläosan yläosaan. Lämpötilatasoista riippuen tulistusvesi mittausteni mukaan jäähtyy jopa 5- 8C ennenkuin se pääsee varaajan yläosaan.

Lisäksi on otettava huomioon varaajan yläosan toiminnan pitkät aikaviiveet.
Tulistustehohan on n. 20% lämpöpumpun antotehosta.
V9:llä tulistusteho on siten n.1,8 kW.
Jos tulistimelle menevän ja sieltä lähtevän veden lämpötilaero on esim 20C, on tulistusvirtaus 21 ml/s (=1,3 l/min) !!!
Yläosan lämpötila-anturin yläpuolella on vettä 80 l. Kestää yhden tunnin kunnes tulistimelta lähtevä vesi saavuttaa lämpötilamittauksen. Koko yläosan veden (140 l) yhteen kierrokseen kuluu aikaa lähes kaksi tuntia.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #6 : 18.01.10 - klo:18:03 »
Vastauksista voisi päätellä, ettei tehdasasetukset ole aina oikeat...
( Olen ollut siinä uskossa, että tehtaan asentajat osaavat säädellä kaikki asiat kohdalleen... )



Nyt kun vielä tietäisi minkä näköinen on tulistuksen säätöventtiili...  :-[

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #7 : 18.01.10 - klo:18:18 »
http://[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=5589678.jpg][IMG]http://i1.aijaa.com/b/00134/5589678.jpg[/IMG][/url]
Konehuoneen vasemmalla puolella pellin alla.

Lainaus
Vastauksista voisi päätellä, ettei tehdasasetukset ole aina oikeat...
( Olen ollut siinä uskossa, että tehtaan asentajat osaavat säädellä kaikki asiat kohdalleen... )

Ei voi olla yksiä oikeita säätöarvoja, koska kohteet ovat niin erilaisia.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa V10,5->VSI10

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #8 : 18.01.10 - klo:20:02 »
Huomasin kuvasta tulistinpumpun tehoasetuksen olevan III.
Oletko testannut eri nopeuksia ja havainnut eroja/hyötyjä nopeuksien väilillä tulistukseen?
Itse olen pähkäillyt että asento I olisi edullisin, koska virtaus on kuristettu venttiilillä.
Tosin keskipakopumpun tuottama paine on I:llä pienempi myös, mutta uskoakseni riittävä.
Tosin ei tällä nyt suurta W määrää eroa tule.
Laitoin nyt omani myös teholle III testi mielessä, koska minulla on ylälämpöjen nostossa mielestäni parannettavaa.
Kiertovesipumput on minulla molemmat asennossa III, jotta saan yläkertaan riittävästi vettä. II ei riittänyt vaikka kuinka linjasäätöjä kuristi alhaalla.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #9 : 18.01.10 - klo:20:22 »
Lainaus
Huomasin kuvasta tulistinpumpun tehoasetuksen olevan III.
Oletko testannut eri nopeuksia ja havainnut eroja/hyötyjä nopeuksien väilillä tulistukseen?
Itse olen pähkäillyt että asento I olisi edullisin, koska virtaus on kuristettu venttiilillä.

Ylempi pumppu on latauspumppu.

Tulistuspumppu on alhaalla ja ainakaan V-7.0 mallissa ei ole tehonsäätöä.

Latauspumpun tehonsäätöä olen testannut paljonkin. Tulos on "Nokka tarttuu.... Pyrstö tarttuu....) Parhaan kokonaistuloksen saan asenolla "1". Tämä pätee vain V-7.0 malliin.
Isommissa pumpuissa vaaditaan suuremmat virtaukset ja se taas riippuu latauspumpun tyypistä ja tehoasetuksesta.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa eksile

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 243
  • 1002 ja toimii
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #10 : 18.01.10 - klo:20:46 »
Te joilla on menoveden kierto-ongelmia, oletteko "paineistaneet" lattiapiirit? Paineistettu vesi kiertää paremmin, kun on "löysät" otettu ensin pois.

Mulla on lattiapiirissä n. 1 bar ylipainetta, ja Ekowellissa oleva Wilon TOP-S25/7 kiertovesipumppu riittää hyvin 290 m2 lattiapinta-alalle. Tehoasetus III.

Ekowell kellarissa, sen päällä 2 asuinkerrosta.  

Poissa V10,5->VSI10

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #11 : 14.02.10 - klo:16:52 »
Tein tuon paineistuksen, kuten ehdotit ja mielestäni se auttoi.
Olenkin laskenut kiertovesipumppujen tehon asentoon II.
Lisäksi olen laittanut latauspumpun asentoon I ja kuristanut kiertoa, koska liian kova virtaus näyttäisi sekoittavan varaajan kerrostumia ja ylävaraajan lämpö tippui pumpun käynnistyttyä.

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #12 : 22.02.10 - klo:17:42 »
Päivityksiä tilanteeseen...

Lämpöässän huoltomies kävi tänään tutkimassa ja ei löytänyt mitään erikoista. ::)

Muutti asetuksia ja sanoi, että näin ne pitää olla...

Varaaja Ylämin  43
Varaaja Alamin  46
SähkövYläero    10
Varaaja Yläero    5
Varaaja Alaero    5



Tätä ennenhän minä olin jo hakenut mielestäni paremmat asetukset ja laittanut kv-pumput asentoon 3 ja saanut sillä muutoksella
L1/L2 -20 asetuksen lämpötilan putoamaan 4 astetta...

Mitattiin myös maalämpökenttään menevän liuoksen lämpötilat,
Tulo   -1.2
Meno -4,4


Epäili että maa ei vielä ole riittävästi tiivistynyt putkien asennuksen jälkeen, kun tulopuolen neste on pakkasen puolella...

Kysyin myös tuosta lattiapiirin "paineistuksesta" ja hän sanoi, että paineella ei ole mitään merkitystä...
( Tällä hetkellä se on minulla 1 Bar )

Mitäs porukat on tästä mieltä????


Ps. Mitattiin lisäksi laitteen ottama kokonaiskulutus, kun kompressori on päällä ja se oli 4,83 Kwh...
« Viimeksi muokattu: 22.02.10 - klo:17:44 kirjoittanut Pajero »

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #13 : 22.02.10 - klo:19:05 »
Lainaus
Varaaja Ylämin  43
Varaaja Alamin  46

Ei mahdu minun "kaaliin"
Miksi lattialämmitystalossa pidetään varaaja 46-51C ja josta sitten shuntataan menovesi 30-35C. Kun varaaja voitaisiin pitää 30-35C lämpötilassa.
Tämähän huonontaa hyötysuhdetta jo n.0,8 yksikköä. Minulla näillä asetusarvoilla olisi hyötysuhde n. 2,35.

Kysyhän huoltomieheltä perustelut antamilleen asetusarvoille ja samalla kysy miten tulistus pitää säätää.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #14 : 22.02.10 - klo:19:27 »
Lainaus
Lainaus
Varaaja Ylämin  43
Varaaja Alamin  46

Ei mahdu minun "kaaliin"
Miksi lattialämmitystalossa pidetään varaaja 46-51C ja josta sitten shuntataan menovesi 30-35C. Kun varaaja voitaisiin pitää 30-35C lämpötilassa.
Tämähän huonontaa hyötysuhdetta jo n.0,8 yksikköä. Minulla näillä asetusarvoilla olisi hyötysuhde n. 2,35.

Kysyhän huoltomieheltä perustelut antamilleen asetusarvoille ja samalla kysy miten tulistus pitää säätää.

ATS


Kysyin tulistuksen säätämisestä ja huoltomies  tarkisti venttiilin päällisin puolin ja sanoi, että näyttää olevan kohdallaan...  :o
« Viimeksi muokattu: 22.02.10 - klo:20:09 kirjoittanut Pajero »

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 239
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #15 : 22.02.10 - klo:19:54 »
Lainaus
Lainaus
Varaaja Ylämin  43
Varaaja Alamin  46

Ei mahdu minun "kaaliin"
Miksi lattialämmitystalossa pidetään varaaja 46-51C ja josta sitten shuntataan menovesi 30-35C. Kun varaaja voitaisiin pitää 30-35C lämpötilassa.
Tämähän huonontaa hyötysuhdetta jo n.0,8 yksikköä. Minulla näillä asetusarvoilla olisi hyötysuhde n. 2,35.

Kysyhän huoltomieheltä perustelut antamilleen asetusarvoille ja samalla kysy miten tulistus pitää säätää.

ATS
Minä luulin että tuossa on kirotusvirhe ;)
niin kullunhurisilta kuulostaa nuo asetelmat.

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #16 : 22.02.10 - klo:19:58 »
Lainaus
Lainaus
Lainaus
Varaaja Ylämin  43
Varaaja Alamin  46

Ei mahdu minun "kaaliin"
Miksi lattialämmitystalossa pidetään varaaja 46-51C ja josta sitten shuntataan menovesi 30-35C. Kun varaaja voitaisiin pitää 30-35C lämpötilassa.
Tämähän huonontaa hyötysuhdetta jo n.0,8 yksikköä. Minulla näillä asetusarvoilla olisi hyötysuhde n. 2,35.

Kysyhän huoltomieheltä perustelut antamilleen asetusarvoille ja samalla kysy miten tulistus pitää säätää.

ATS
Minä luulin että tuossa on kirotusvirhe ;)
niin kullunhurisilta kuulostaa nuo asetelmat.


Valitettavasti ei ole kirjoitusvirhettä.... ::)

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #17 : 23.02.10 - klo:09:17 »
Lainaus
Kysyin tulistuksen säätämisestä ja huoltomies  tarkisti venttiilin päällisin puolin ja sanoi, että näyttää olevan kohdallaan...  

Onhan näitä huoltomiehiä ja huoltomiehiä ja huoltomiehiä

Antamillaan asetusarvoilla saa varmasti lämpimän veden riittämään ja "tyhmät" asiakkaat tyytyväisiksi.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #18 : 25.02.10 - klo:11:48 »



LAITOIN TÄLLÄISEN VIESTIN LÄMPÖÄSSÄLLE SÄHKÖPOSTILLA:

Hei!

Huoltomiehenne kävi eilen meillä ja tutkimme monta asiaa, mutta jäin ihmettelemään muutamaa hänen tekemäänsä säätöä...


Eli hän muutti seuraavat arvot laitteeseen,
Varaaja Ylämin   43
Varaaja Alamin   46
SähkövYläero    10


En oikein ymmärrä tällaisia asetus arvoja???
Kyllähän näillä arvoilla saadaan varmasti lämmin vesi riittämään, mutta en sen riittämistä ole valittanutkaan... Hyötysuhde putoaa, myös varmasti!
( Tulee myös sellainen olo, että asiakkaita pidetään ihan "tyhminä" ja tällaisilla "säädoillä" saadaan heidät vain tyytyväisiksi! )


Lisäksi hiukan juttua kulutuksesta, eli mitattiin laitteen käyttämä kokonaisvirta kompuran ollessa päällä. --> 4.83 Kwh

Alla laskelmia kompuran kuluttamasta sähköstä, ( Kompura ollut keskimäärin päällä 2831/vuosi, Kts aikaisemmat viestit ! )

2831 h x 4.83 Kwh = 13673,73 Kwh ???  Eli minusta aika paljon kuluu sähköä ja tuossa laskelmassa ei ole koneen viemää perussähkön kulutusta!!!


Jään odottamaan vastauksianne,
Terveisin, xxxx


JA TÄSSÄ SAAMANI VASTAUS:


Terve

Asetusarvot tietyissä tilanteissa joudutaan muuttamaan arvoiksi, joilla laite saadaan toimimaan parhaalla mahdollisella lauhtumislämpötilalla.
Kyseisillä arvoilla huoltomies on asettanut laitteen käynnistymään ja sammumaan varaajan alaosan lämpötilan mukaan. Varaajan ylämin asetusarvo on pelkästään minimiarvo, joka ei tarkoita sitä että yläosan arvo pidettäisiin kyseisessä lämpötilassa. Asetusarvon kohdalla olevalla lukemalla viimeistään tulee käyntikäsky kompressorille jos tulee suuri äkillinen käyttöveden kulutus.
Mikäli kompressori käynnistyy ylämin arvon mukaan jatkuvasti, aiheuttaa se varaajan alaosan lämpenemisen lähes poikkeuksetta 55 asteeseen ja lyhyillä käyntijaksoilla. Silloin kompressori ottaa enemmän virtaa ja käynnistymisiä tulee useammin.

Kompressorin käyntitunnit vuositasolla riippuu monesta eri tekijästä:
liuoslämpötiloista, varaajan lämpötiloista, käyttöveden kulutuksesta, rakennuksen ominaislämpökulutuksesta ym.

Ystävällisin terveisin
xxxx


Saisikos tähän kommentteja, koska itse en ainakaan ole tyytyväinen saamaani vastaukseen!!! >:(
« Viimeksi muokattu: 25.02.10 - klo:11:49 kirjoittanut Pajero »

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #19 : 25.02.10 - klo:12:08 »
Nuo asetusarvot ovat ns. kesäasetukset, jolloin kontrolloidaan alalämpöjen pysyminen aisoissa, kun varsinaista lämmitystarvetta ei ole.

Yhteen naapurin pienimpään wanha V-malliin (olikohan V8) oli chipin vaihdon yhteydessä kanssa laitettu alaminimi 40 asteeseen...?

Sanoisinpa että uuden V-mallin alaminimirajakin(kin) nostettiin 30 asteeseen, kun käyttäjät eivät ymmärtäneet tekemiensä muutosten vaikutusta alaminimiä laskiessaan esim. lämpimän käyttöveden riittävyyteen ja soittivat sitten tehtaalle kun vettä ei riittänytkään.

Nyt kun tuupataan alaminimi tapiin, niin soittoja ei tule ja kompuraakin pääsee vaihtamaan sitten vähän aikaisemmin tjms. En minäkään haluaisi joka päivä istua puhelimessa ihmettelemässä LÄ:n asetuksia "tee se itse" miesten kanssa, jotka ovat maalämpöfoorumia lukiessaan....

Mutta nyt kun asian tiedät niin lämmityskaudelle eri asetukset ja kesälle sitten nämä "kesäasetukset".

Sähkönkulutuksesta voisi sanoa että oma pumppu vie jotain 4900-5800W käydessään alalämpöä 25-35 astetta väliä ja 40-50 astetta väliä käydessään 6800W on ainakin pongattu taulussa, joten sähkön kulutuskin muuttuu lauhtumispaineiden kasvaessa.

Jani
« Viimeksi muokattu: 25.02.10 - klo:12:10 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

justus01

  • Vieras
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #20 : 25.02.10 - klo:12:58 »
Cop 3:lla laskettuna lämmitysenergian tarve olisi yli 40000kWh vuodessa. Aika paljon vm.2007 157m2 kivitalolle ja 68m2 autotallille.
Paljonko tallissa lämmintä? Entä eristykset? Montako nosto-ovea?

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #21 : 25.02.10 - klo:13:30 »
Lainaus
Nyt kun tuupataan alaminimi tapiin, niin soittoja ei tule ja kompuraakin pääsee vaihtamaan sitten vähän aikaisemmin tjms. En minäkään haluaisi joka päivä istua puhelimessa ihmettelemässä LÄ:n asetuksia "tee se itse" miesten kanssa, jotka ovat maalämpöfoorumia lukiessaan....

Mutta nyt kun asian tiedät niin lämmityskaudelle eri asetukset ja kesälle sitten nämä "kesäasetukset".Jani


Sehän se tässä ongelmana onkin, kun kukaan ei pumpun omistajia opasta riittävästi asetuksien tekemiseen ja perehdytä pumpun "sielun elämään"...


Cop 3:lla laskettuna lämmitysenergian tarve olisi yli 40000kWh vuodessa. Aika paljon vm.2007 157m2 kivitalolle ja 68m2 autotallille.
Paljonko tallissa lämmintä? Entä eristykset? Montako nosto-ovea?


Autotalli on samassa piirissä talon kanssa.
Autotallissa on kaksi novofermin nosto-ovea, joissa paksuin eristys.
Autotalli on rakennettu Lammin 350mm valuharkosta.
Harkon tiedot,
Eristeen paksuus harkon välissä n, 147mm
•Betonin menekki 125 l/m 2
•U-arvo 0,25 W/m 2K
•Ääneneristävyys 51 dBA (R w)


Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #22 : 26.02.10 - klo:09:24 »
Lainaus
JA TÄSSÄ SAAMANI VASTAUS:

Terve

Asetusarvot tietyissä tilanteissa joudutaan muuttamaan arvoiksi, joilla laite saadaan toimimaan parhaalla mahdollisella lauhtumislämpötilalla.

Ei taaskaan mahdu "kaaliin", mutta jos minulla onkin liian pieni "kaali".

Jotta voisin mietiskellä asiaa, niin laittakaahan lattialämmittäjät tänne mittausarvoja
- Laattaan menevä ja palaava lämpötila eri ulkolämpötiloilla.
Vähän vastaavaan tapaan kuin seuraavassa on minun patteritalon arvoja

Ulko      meno      paluu
5        33,5        32,0
0        35,9        34,1
-5       38,5       36,3
-10      41,1      38,5
-15      43,8      40,7
-20      46,6      42,9
-25      49,6      45,2

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #23 : 25.05.10 - klo:21:57 »
No niin....

Pitää tosiaan hieroa jotain asetuksia kohdalleen, koska tuli sähkön tasauslaskut... >:(

Vuosikulutus talossa 23355 kWh  :o

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #24 : 30.01.13 - klo:08:37 »
Hei!

Jatketaan vanhaa topiccia... Eli sain viimeinkin hankittua piuhan, jolla saan Ouman Trendin keräämään tietoa ja tässä olisi tuloksest viime yöltä....
Kun en oikein vielä "jymmärrä" mitä nämä käppyrät tahtovat minulle kertoa, niin toivoisinkin jonkun minulle hiukan valaisevan niitä...   ::)
Eli miltä näyttää ja tulisiko jotain säätää...?
« Viimeksi muokattu: 30.01.13 - klo:13:37 kirjoittanut Lämpöässä V13 »

Poissa Renoo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 565
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #25 : 30.01.13 - klo:09:33 »
Voisit vähän järkevöittää tuota trendin skaalaa, nyt tuossa näkyy -140 --- +200 väli, turhan iso, laita vaikka -30 --- +120 tms resoluutio trendistä niin helpottaa lukemista.

Tuosta kun koittaa tihrustaa niin sinulla taitaa ala_min olla 32, alaero 8. Onko näin?

Kompura starttaa sulla hienosti aina ala_min mukaan, hyvä. Tuossa näyttää 5 stoppia tapahtuvan kun alaero täytyy, eli alavaraaja on 40 asteessa. Tämän lisäksi näyttäisi olevan 4 käyntiä jossa stoppaa vähän myöhemmin, koska ylävaraaja ei ole haluamassasi pyynnissä, toki nousee sinne kun alavaraaja noin 42 asteessa.

Ei tässä hirveästi ole mitään "vikaa", noin lauha kelikin voikin aiheuttaa juuri tuon pienen "kauneusvirheen" että kompura ei aina stoppaa alaosan mukaan, mutta tämä on jo pilkunviilausta.

Voisit laittaa koko vuorokauden kuvan paremmalla tarkkuudella, sekä kertoa vielä nuo ala_min, alaero, ylä_min ylä_ero asetuksesi.

Tämähän oli suht uusi talo, onko lattiapiirin pumppu kolmosella, jos ei, voisiko sen kautta saada lämpökäyrää vähän pienemmälle...tossa kuitenkin menee jo muutamassa pakkasasteessa 30 asteista vettä...

Laita ihmeessä ala_min arvoon 30, Oumanin suojaus kyllä nostaa tarvittaessa jos lattiaan menee kuumempaa.

Mikä tuossa ottaa silmään, positiivisessa mielessä, niin tuo ylävaraaja ei juuri laske taukojaksolla, tämähän eroaa pienemmistä v-malleista...
« Viimeksi muokattu: 30.01.13 - klo:10:40 kirjoittanut Renoo »
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #26 : 30.01.13 - klo:09:50 »
Eihän tuo käyrä 50 tuntumaassa ole LV-menovesi? Jos se on ylävaraajan lämpötila niin hyvin on eristetty tai muuten tehty varaaja.

En itsekkään oikeastaan tekis tuolle mitään. Alaminimiä hieman alaspäin? Ja tosiaan tuo käyrä on korkeahkolla tasolla, onko huonetermostaatteja? Jos ei ja sisällä on sopivan lämmin niin eihän siinä sitten säädettävää ole.
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Marqu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #27 : 30.01.13 - klo:12:01 »
Morjensta!

Maillähän näyttäisi olevan jäsenen Lämpöässä V13 kanssa aikalailla samankokoiset/ikäiset talot. Meillä puurakenteinen vuoden 2007 lopussa valmistunut puolitoistakerroksinen talo 172m2 ja talli 56m2. Sulla näyttäisi kokonaisneliömäärä olevan 225m2 ja meillä 228m2. Ja meillä myös 2007 vuosimallia oleva LÄ V13 pumppu. Meillä tosin lämpö kerätään kaivosta, mutta sillä nyt ei pitäisi olla suurta merkitystä. Ei käyttöveden kiertoa. Autotalli kytkettu LJ1:een. Talon laattapinnat LJ2:een.

Tässä tämän hetkinen tred käppyrä:

http://aijaa.com/IqnLy0

LJ1/LJ2 käyrien asetuksia en muista ulkoa, mutta sen muistan että molemmissa -20 arvo on 30 astetta. Todella harvoin lattiaan menee yli 30 asteista vettä.
Ala_min on 30 ja alaero 10. Ylämin 45 ja yläero muistaakseni 4. Tulistuksen olen säätänyt seeppant:n ohjeiden mukaan.

Viimevuonna pumppu haukkasi kokonaisuudessaan 9754kWh ja kokonaiskulut käyttösähköineen 17682kWh.

Komppaan Opationia ja Renoota siinä, että alamin 30:een. Mulla kestää olla tuo alaero 10:ssä.
LÄ V13 (2007), Ouman203. Kaivo 200m.
172m2 + 56m2 / 434m3 + 152m3.
Vuosi 2011 lämmitys + kv (taloudessa 7 henkeä): 8770kWh.

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #28 : 30.01.13 - klo:13:37 »
Onko nyt riittävän hyvä resoluutio kuvassa.... ?

Poissa Renoo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 565
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #29 : 30.01.13 - klo:13:48 »
Onko nyt riittävän hyvä resoluutio kuvassa.... ?

On, eli sinulla taitaa olla ala_min 32 ja ero 6. laske ihmeessä ala_min 30 ja nosta alaeroa muutama pykälä arvoon 8 niin saat vähän pidemmän käyntijakson.
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #30 : 30.01.13 - klo:16:48 »
Onko nyt riittävän hyvä resoluutio kuvassa.... ?

On, eli sinulla taitaa olla ala_min 32 ja ero 6. laske ihmeessä ala_min 30 ja nosta alaeroa muutama pykälä arvoon 8 niin saat vähän pidemmän käyntijakson.

Vaikuttaako tämä muutos sisälämpötilaan pienentävästi?

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #31 : 30.01.13 - klo:16:51 »
Eihän tuo käyrä 50 tuntumaassa ole LV-menovesi? Jos se on ylävaraajan lämpötila niin hyvin on eristetty tai muuten tehty varaaja.

En itsekkään oikeastaan tekis tuolle mitään. Alaminimiä hieman alaspäin? Ja tosiaan tuo käyrä on korkeahkolla tasolla, onko huonetermostaatteja? Jos ei ja sisällä on sopivan lämmin niin eihän siinä sitten säädettävää ole.
50 Tuntumassa oleva käyrä on Varaajan ylä-lämpötila.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #32 : 30.01.13 - klo:17:23 »
Lainaus
Jatketaan vanhaa topiccia... Eli sain viimeinkin hankittua piuhan, jolla saan Ouman Trendin keräämään tietoa ja tässä olisi tuloksest viime yöltä....
Kun en oikein vielä "jymmärrä" mitä nämä käppyrät tahtovat minulle kertoa, niin toivoisinkin jonkun minulle hiukan valaisevan niitä...   
Eli miltä näyttää ja tulisiko jotain säätää...?
Laittaisitko pumpun tämänhetkiset asetusarvot tänne.
Onko tulistimen linjassa vielä lämpömittari? Jos on niin mitä näyttää normaalin käyntijakson aikana.

Ehkä tulistuksen säädössä olisi pientä säätämisen tarvetta.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #33 : 30.01.13 - klo:17:42 »
Hei!

Jatketaan vanhaa topiccia... Eli sain viimeinkin hankittua piuhan, jolla saan Ouman Trendin keräämään tietoa ja tässä olisi tuloksest viime yöltä....
Kun en oikein vielä "jymmärrä" mitä nämä käppyrät tahtovat minulle kertoa, niin toivoisinkin jonkun minulle hiukan valaisevan niitä...   ::)
Eli miltä näyttää ja tulisiko jotain säätää...?


Eikö tuo pumppu tulista yhtään? Hiukan tietty sekoittaa, kun TREND näyttö ei ole 24h asetuksella, mutta ylälämpö on liki suora viiva. Sinänsä se ei tietty haittaa, mutta yleensä jonkinlaista elämistä on nähty. Samaa mieltä että lämpökäyrästä. Eli kaikki termostaatit täysin auki ja lämpökäyrää alaspäin.

Täällä 21.5 asteen sisälämpöön, ulkolämpötilakeskiarvo yli kuukauden ajalta -9.7 astetta, menoveden keskilämpö molemmat piirit 26.6 astetta. Varaajan alalämpökeskiarvo 26.7 astetta.

Autotallissa on kaksi novofermin nosto-ovea, joissa paksuin eristys.
Autotalli on rakennettu Lammin 350mm valuharkosta.

Vuosikulutus talossa 23355 kWh  :o

Tuosta voisit kertoa detaljit, eli kuinka oviaukon reunojen eristys on toteutettu. Itselläni kun on samassa Lammissa kanssa palaovi ja lähtökohtaisestihan koko ajatus (eristeharkko + palaovi) on kuolleena syntynyt. Eli pitäisi olla kippiovi tai avattavat pariovet. Ainakin nykyisten säätö kannattaa tarkistaa...

Itselläni yläreunan pellityksen alle laitettu "saunasatu" levy nosti yläpuolen makuuhuoneen huonelämpöä reilulla asteella tjmv.  :)

Lisäksi autatallin ilmanvaihto kannattaa tarkistaa. Yksikin putki pihalle ja palaoven raoista vetää suoraa pakkasilmaa (ja paljon) talliin.

Asiasta sanailtiin toisessa ketjussa, käy noita asioita läpi (vaikka tässä olikin wanha V-malli):http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=2227.0

Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Opation

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 451
  • 158+13m2 Lämpöässä VS8.0
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #34 : 30.01.13 - klo:18:03 »
Siksi epäilin LV-menovedeksi kun on niin tasainen käyrä. On siis hyvin toteutettu varaaja, riittävästi tilavuutta tulistusvedelle ja ehkä eristettykin paremmin kuin nämä Vs:t ym. Siis toimii helkkarin hyvin, ei se ilman tulistusta noin lämmin olisi. Tosin jos tulistuksen venttiili olisi ajan saatossa mennyt tukkoon, tai kierto on enää pientä.

Ja tässähän on toinen tasainen ylävaraajan lämpötila vastaavasta koneesta: http://aijaa.com/IqnLy0

Onko nyt riittävän hyvä resoluutio kuvassa.... ?

On, eli sinulla taitaa olla ala_min 32 ja ero 6. laske ihmeessä ala_min 30 ja nosta alaeroa muutama pykälä arvoon 8 niin saat vähän pidemmän käyntijakson.

Vaikuttaako tämä muutos sisälämpötilaan pienentävästi?

Eihän tuo sisälämpötilaa muuta, ainoastaan varaajan lämpötilaa, todennäköisesti myös ylävaraajan, eli lämpimän veden määrä saattaa aavistuksen vähentyä.
2010 matalaenergiatalo 1 1/2 krs 158m2@23C + 13m2@15C. Lämpöässä VS8.0, Haato HK100, Vallox 150 Effect SE MLV, Sabiana Mistral MI-IR2, kaivo 160m

Poissa Renoo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 565
  • Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #35 : 30.01.13 - klo:20:19 »
Lainaus
[size=78%] [/size]
Eihän tuo sisälämpötilaa muuta, ainoastaan varaajan lämpötilaa, todennäköisesti myös ylävaraajan, eli lämpimän veden määrä saattaa aavistuksen vähentyä.


Eikä se taida edes juuri pienentyä jos nostaa alaeroa hivenen, esim 2 astetta :). Tällä ajan takaa ihan sitä, että nyt kun käy alavaraajan mukaan niin normaali käyntijakso on noin 15min, saisi tätä aikaa nostettua.



http://www.sarvi.fi/ouman/trend.jpg
http://www.sarvi.fi/ouman/trend.html
Lämpö-Ässä v9 (2010), 150/160m kaivo, 185 neliötä, A-luokan talo vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #36 : 30.01.13 - klo:20:56 »
No empä saakaan tämän hetkisiä asetusarvoja tänne, kun tuo 203GT näyttö sekosi lopullisesti....
On jo jonkun aikaa kirjaimet hyppineet ja nyt, menee koko näyttö pimeäksi kun yrittää tarkistaa asetusarvoja.... Eli soitanpa huomenna huoltoon...

Ja joku mainitsi tuosta vuosikulutuksesta ja sen olenkin jo saanut tiputettua noin. 18 000kwh:n

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #37 : 30.01.13 - klo:20:56 »
Jos tuo olisi minun TREND-käyräni niin laittaisin kyllä Opation-modauksen, vaikka vaan muutaman asteen asetuksella. Kun kerran varaajassa on tilavuutta niin ei ole noin lyhyissä käyntijaksoissa mitään mieltä kun asiaan voi vaikuttaa 80cm johdon pätkällä  :-\
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa Lämpöässä V13

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #38 : 30.01.13 - klo:21:04 »
Asetusarvot mitä pystyin katsomaan tällä hetkellä...
             
Varaaja ylämin  49
Varaaja yläero   4               
Sähköv.yläero   10

Varaaja alamin  32    --> Pudotin nyt 30
Varaaja alaero   7     --> Nostin 8

Ja tosiaan, kun yritän katsoa säätökäyrien asetuksia niin näyttö menee ensin sekaisin ja sitten kokonaan tyhjäksi...  ::)

L1 = Talo+Autotalli
-20    34
   0    29
+20   23

L2 = Märkätilat
-20    34
   0    30
+20   24

Ps. Ja näköjään lattiapiirien pumput on 1 teholla...
« Viimeksi muokattu: 30.01.13 - klo:21:54 kirjoittanut Lämpöässä V13 »

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Vs: Lämpöässä V13 säädot ja kulutus! ( KOMPRESSORI )
« Vastaus #39 : 31.01.13 - klo:05:51 »
Käyrää siis alaspäin ja KV-pumppuihin lisää kierroksia. Ihmettelitkö niitä autotallin ovia ja luitko tuosta linkkaamastani ketjusta toisen Novoferm ovien omistajan kokemuksia?
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg