Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mutasihti  (Luettu 21094 kertaa)

Poissa EK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • V9
Mutasihti
« : 28.12.08 - klo:16:25 »
Kuinkas tuo mutasihti pitää puhdistaa? Ei putkari kertonut kyseistä operaatiota ja käyttöohjeissakaan ei paljon kerrota. Eikä tällä foorumilla.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Mutasihti
« Vastaus #1 : 28.12.08 - klo:16:45 »
« Viimeksi muokattu: 11.12.12 - klo:12:48 kirjoittanut tomppeli »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa EK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • V9
Re: Mutasihti
« Vastaus #2 : 28.12.08 - klo:17:13 »
Kiitoksia. Antaa searchi vaan timeouttia kun yrittää hakea yli vuoden vanhempia postauksia.

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Mutasihti
« Vastaus #3 : 29.12.08 - klo:17:43 »
Lainaus
Kuinkas tuo mutasihti pitää puhdistaa? Ei putkari kertonut kyseistä operaatiota ja käyttöohjeissakaan ei paljon kerrota. Eikä tällä foorumilla.
Tänään, kun vaihdoin putken mutkan mistä pari viikkoa sitten halkesi puserrusliittimen messinkimutteri, puhdistin samalla maapiirin sihdin.
Sihti oli puolentoista vuoden käytön jälkeen paria pientä roskaa lukuunottamatta täysin puhdas.

Minulla on V-7.0, mutta olettaisin, että V-9.0:ssa on samanlainen mutasihtirakenne.

Homma käy seuraavalla tapaa:

1) Paina kompressorin käynnistyskytkin "Stop"-asentoon
2) Sulje paisunta-astian alapuolella maasta tulevassa linjassa olevat kaksi venttiiliä.
3) Sulje paisunta-astialle menevän linjan venttiili.
4) Sihti on maasta tulevassa linjassa  paisunta-astian yhteen etupuolella olevassa sylinterimäisessä putkenosassa.
5) Aseta sihdin alle astia, mihin valuu putkenpätkässä ja sihdissä oleva neste ("kahvikupillinen")
6) Avaa alapuolella oleva 27mm mutteri. Katso alaviistosta miltä itse sihti näyttää ja mikä on sen reunan korkeusasema runkoon nähden.
7) Irrota sihti sormin alaspäin vetämällä. Katso tarkasti missä asennossa sihti oli etenkin huomaa sihdin päällä oleva virtaussuunnan nuoli, pieni muovinappula.
8) Puhdista sihti ja mutterin sakkakuppi.

9) Aseta sihti takaisin paikoilleen samaan asentoon missä se oli. Virtaussuunnan nuoli ylös ja itseesi päin. Huomaa, että sihti ei mene "heittämällä" paikoilleen koska kolo mihin nuolen pitää osua on tiukahko. Nyt sihdin alareunan pitää olla samalla korkeudella kuin purettaessa. Ellei ole nuoli ei ole kolossaan.
10) Sulje tulppa. Kevyt kiristys riittää, koska tulpassa on O-rengastiiviste.
11) Avaa paisunta-astian venttiili
12) Avaa maasta tulevan linjan kaksi venttiiliä. Tarkista, että tulppa ei vuoda.
13) Käytä maapiirin pumppua pakko-ohjauksella muutama minuutti, jotta putkenpätkään jäänyt vähäinen ilmamäärä menee putkistoon ja sieltä aikanaan paisunta-astiaan.
14) Tarkista paisunta-astian pinta ja lisää tarvittaessa nestettä
15) Paina kompressorin käynnistyskytkin "Start"-asentoon ja odota, että lämpöpumppu käynnistyy ja käy normaalisti.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: Mutasihti
« Vastaus #4 : 30.12.08 - klo:10:16 »
Sitten kun sihti on puhdas jo avatessa sen voi heittää meneen! (hyllylle).

Se kun on turha tientukko keruupiirissä.

Pahimmoillaan se limoittuu ja aiheuttaa koneen käynnin alapaineisena kuitenkaan siitä hälyttämattä!

Poissa MoRo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 72
  • Mikähän olisi paras?
Re: Mutasihti
« Vastaus #5 : 30.12.08 - klo:17:03 »
Älä helkkarissa heitä mutasihtiä hyllylle koska se on tarpeellinen ja tarkoitettu toiminnan kannalta. >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: Mutasihti
« Vastaus #6 : 31.12.08 - klo:13:59 »
Lainaus
Älä helkkarissa heitä mutasihtiä hyllylle koska se on tarpeellinen ja tarkoitettu toiminnan kannalta. >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Miten se auttaa toimintaa kun se on työnsä tehnyt???

Poissa guru

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 32
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Mutasihti
« Vastaus #7 : 31.12.08 - klo:16:44 »
Ihmetyttää tämä hirvee hössötys tallä foorumilla "mutasihdin" putsaamisesta ja miten se on aina vikalistalla se ensimmäinen tarkistuskohde.
Lämpöpumppu höyrystineen on varmasti valmistajan jäljiltä puhdas ja tulpattu, lämmönkeruuputkisto on tehtaan jäljiltä puhdas ja pitäisi olla tulpattu, jos putken päät pidetään asennusvaiheessa tulpattuna ja katkaisu tehdään niinkuin pitää leikkurilla niin mistä sitä likaa sinne tulee?
Lika "mutasihdissä" kielii vain asiantuntemattomasta asennuksesta.
Olen saamaa mieltä siitä että mutasihti on tarpeeton jos asennus on tehty asiallisesti

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 055
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Re: Mutasihti
« Vastaus #8 : 01.01.09 - klo:14:29 »
Lainaus
Olen saamaa mieltä siitä että mutasihti on tarpeeton jos asennus on tehty asiallisesti

Mutasihti on tarpeeton vasta KUN se on työnsä tehnyt eli kertaalleen putsattu. Asennus on voitu tehdä asiallisesti, mutta yksikään asentaja ei voi olla varma mitä töhnää putkistoon/nesteeseen on voinut epähuomiossa joutua. Ihmisiä ne asentajatkin ovat.

Jani
« Viimeksi muokattu: 01.01.09 - klo:14:30 kirjoittanut sailor »
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: Mutasihti
« Vastaus #9 : 01.01.09 - klo:16:18 »
Lainaus
Sitten kun sihti on puhdas jo avatessa sen voi heittää meneen! (hyllylle).

Se kun on turha tientukko keruupiirissä.

Pahimmoillaan se limoittuu ja aiheuttaa koneen käynnin alapaineisena kuitenkaan siitä hälyttämattä!

Olen periaatteessa samaa mieltä eli ei sinne mitään roskia mene ekan putsauksen jälkeen, mutta tuo limoittuminen on juuri se mietityttävä asia. Se vaalea "lima", jota vuosia käytössä ollut sihti sisältää, on sitten siellä höyrystimessä/vaihtimessa ja sen seinämissä pinnoitteena. Tämä ei taatusti paranna lämmön siirtymistä. Siksi jättäisin nuo paikoilleen ja putsaisin kerran vuodessa.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Mutasihti
« Vastaus #10 : 01.01.09 - klo:17:56 »
Sihdin rakenne on sellainen, että se ei juurikaan lisää putkiston kokonaisvirtausvastusta. Joten virtausteknisistä syistä siitä ei ole mitään haittaa.
Jos siihen kertyy limaa tai muuta roskaa, niin silloinhan se suorittaa juuri omaa tehtäväänsä, ja silloin sitä ei missään tapauksessa saa jättää pois.

Mitäs jos antaisimme sihtien olla paikoillaan

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa kalsket

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
  • Carrier 30NQE11 + 300l + 2 x 115m porakaivoa
Re: Mutasihti
« Vastaus #11 : 02.01.09 - klo:09:47 »
Itse eilen omaan pumppuun tein vuosihuollon eli putsasin mutapussit. Maapiirin sihdissä ei ollut mitään mutta koneen sisäisessä sihdissä oli kyllä ihan kohtuullisesti mustaa kuonaa. Laite kuitenkin ollut jo 5 vuotta ajossa ja vuosittain putsattu.

Poissa commo73

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 365
Re: Mutasihti
« Vastaus #12 : 02.01.09 - klo:10:48 »
Pumppu pyörinyt nyt 6kk, ensikerran sihdit putsattu 2kk kohdalla roskia oli molemmissa sihdeissä( meno/paluu omat sihdit).
Eilen illalla putsasin sihdit toiseen kertaan. Roskia jälleen molemmissa sihdeissä.

Olen havainnut sihdeissä limaisuutta roskien lisäksi. Olen sitä mieltä että pumppujen valmistajat kyllä tietävät että ne ovat tarpeellisia siellä putkissa, sen takia ne siellä siis ovat ja minulla ne myös pysyvät.
 >:(
Lämmitettävä 240m2

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: Mutasihti
« Vastaus #13 : 02.01.09 - klo:12:58 »
Oma pumppuhan siinä on kyseessä ja oma lompakko  ;)

Jos pumppu käy alipaineisena, niin rahaahan siinä kuluu. Höyrystin ei nimittäin mene tukkoon vaikka sinne menisi enemmänkin roskaa.

Valmistaja tietenken suosittelee, koska ikinä ei voi tietää kuinka "turo" asentaja on ollut jne.

Poissa SH7,vm2008

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 55
  • 145m2,SH7,SHB500,patterit,173m kaivo
Re: Mutasihti
« Vastaus #14 : 02.01.09 - klo:16:42 »
Juu,

Näinhän se on että kukin taaplaa tyylillään. Olen kuitenkin itse sitä mieltä että ajan saatossa limaa vain tuppaa veteen kertymään. Meniskö tämän nyt kuitenkin jo biologian puolelle kun aletaan puhumaan kasvavista orgaaneista. No, ehkä joidenkin putkiin niitä vain on pesitynyt ja toisten ei. Itse putsailen mutasihtiä joka toinen kuukausi, mutta mulla vermeet ollut vasta käytössä 3 kk. :D
JSS

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Mutasihti
« Vastaus #15 : 02.01.09 - klo:17:25 »
Lainaus
Itse putsailen mutasihtiä joka toinen kuukausi, mutta mulla vermeet ollut vasta käytössä 3 kk.
Onko siellä vielä putsattavaa??
ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa EK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 88
  • V9
Re: Mutasihti
« Vastaus #16 : 02.01.09 - klo:18:44 »
En kyllä mitään biologiasta tiedä, mutta voiko muka 40% viinassa elää jotain? Ei kyllä meikäläisen viinaksista, avatuistakaan, mitään limaa ole vielä löytynyt  8-)

Poissa SH7,vm2008

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 55
  • 145m2,SH7,SHB500,patterit,173m kaivo
Re: Mutasihti
« Vastaus #17 : 02.01.09 - klo:20:58 »
Moi,

Eilen putsasin viimeksi ja sihti oli lähes tukossa vihreästä levästä. Mulla on kanssa viinaksia vedessä niin paljon että kestää pakkasta 17 C.

Tosin kaivon syvyyskin on 173 m ja siihen päälle maalämpöhuoneeseen vaakasuoraa matkaa 7 m. Ehkäpä jonain päivänä levän tulo loppuu. Ihme kavereita nämä asentajat jos levää ovat saaneet laitettua kaupan päällisinä viinaksien sekaan.
« Viimeksi muokattu: 02.01.09 - klo:21:04 kirjoittanut joukose »
JSS

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: Mutasihti
« Vastaus #18 : 02.01.09 - klo:21:28 »
Lainaus
Moi,

Eilen putsasin viimeksi ja sihti oli lähes tukossa vihreästä levästä. Mulla on kanssa viinaksia vedessä niin paljon että kestää pakkasta 17 C.

Tosin kaivon syvyyskin on 173 m ja siihen päälle maalämpöhuoneeseen vaakasuoraa matkaa 7 m. Ehkäpä jonain päivänä levän tulo loppuu. Ihme kavereita nämä asentajat jos levää ovat saaneet laitettua kaupan päällisinä viinaksien sekaan.

Maan sisällä on niin lämmin että alkoholi rakenne muuttuu ja se ei enää voi estää levän muodostumista. Tästä syystä levää tulee.

Poissa SH7,vm2008

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 55
  • 145m2,SH7,SHB500,patterit,173m kaivo
Re: Mutasihti
« Vastaus #19 : 02.01.09 - klo:22:01 »
Moi,

No on se hyvä kun fiksua tietoakin tulee. Mulle kaivon tekijä kertoi että alkuvaihessa levää tulee enemmän. Kyselempä huvikseni kaverilta mikä hänen tietonsa on aiheesta.
JSS

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Mutasihti
« Vastaus #20 : 03.01.09 - klo:09:50 »
Lainaus
Maan sisällä on niin lämmin että alkoholi rakenne muuttuu ja se ei enää voi estää levän muodostumista. Tästä syystä levää tulee.
Sen verran on kemiasta ja biologiasta perustietoa, että näihin väitteisiin en usko.

Maalämpöjärjestelmissä käytettävän vesi-etanoliseoksen lämpötila on korkeimmillaankin 20C. Tietäähän jokainen pontikkapannujen kanssa touhunnut, että ei etanoli vielä ainakaan  kiehumispisteessä 78C piloille mene.

Vaikka vihreä levä eläisikin maanesteessä edellyttää sen kasvaminen valon läsnäoloa. Minulla ainakin maaneste kiertää mustassa putkessa porakaivossa, mihin ei taatusti aurinko paista eikä kuu kumota. Ainoa paikka missä maaneste on valon kanssa tekemisissä on paisuntasäiliö ja tämäkin vain silloin kun lämpöpumpun ovi on auki.
Jos sihtiin kertyy vihrätä töhnää on se jotain  asennuksessa jäänyttä ainesta.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 584
Re: Mutasihti
« Vastaus #21 : 03.01.09 - klo:12:37 »
Lainaus
Jos sihtiin kertyy vihrätä töhnää on se jotain  asennuksessa jäänyttä ainesta.
Jos sihti on rosterista tehtyä metalliverkkoa ja lähellä höyrystintä niin siinä saattaa muodostua "galvaaninen pari" jossa höyrystimen kupariosista liukenee metallia siihen.
Siis sama kuin moottoriveneen potkurin akselin ympärille,veneissä käyteteään sinkkipalaa josta elektrolyysin vaikutuksesta liukenee metallia hallitusti.
Sama juttu on läminvesivaraajissa,sellaisissa joissa koko vesitilavuus on käyttövettä.
Niissä on joko sinkkipala tai ketjun mallinen anodi ylimmässä kohtaa roikkumassa vesitilassa ja kun toi anodi liukenee käyttöveteen niin sen jälkeen alkaa varaajan vähemmän jalot metalliosat syöpymään ja kohta varaaja on sitten puhki.
Joten tuossa vihren töhnän muodostumisessa voisi alkusyynä orgaanisen asemesta sähköinen elektrolyysi ilmiö ja sehän toimii myös hapettomissa olosuhteissa kunhan sopivat metallit on samassa nestetilassa.
Kuparista kun liukenee kosteissa olosuhteissa  aineosia jotka värjää valumiselle altistuneet paikat vihreiksi ;)
Varmaan useimmille tuttu ilmiö

Esim IVT:n sivuilta
Lainaus
Suoja-anodi
Varaajan päällä, eristeen alla, on huoltovapaa suoja-anodi. Sen tehtävä
on estää korroosiota. Varaajan on oltava täynnä vettä, jotta anodi toimisi.
Sähkökeskuksessa on merkkivalo, joka palaa vihreänä tai punaisena. Vihreä
tarkoittaa, että anodi on toiminnassa ja toimii normaalisti.
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 225
Re: Mutasihti
« Vastaus #22 : 03.01.09 - klo:14:55 »
Itse olen törmännyt tuohon valkoiseen "limaan" kun nesteenä on käytetty Naturetia. Se on väritöntä.
Tuota nestettä olen nähnyt vihreänäkin ja onko tuo "levä" nyt tullut noissa vihreän nesteen systeemeissä?
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa Rauski

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Optimum 6
Re: Mutasihti
« Vastaus #23 : 03.01.09 - klo:15:53 »
Tuskimpa tuo vihreä on kuparia, kuparioksidi kyllä on vihreetä, mutta tuo sähköinen syöpyminen tapahtuu kyllä epäjalommasta jalompaan, ja siksi se sinkkianodikin sinne laitetaan.
Tuolla lisää: [http://www.ims.tut.fi/vmv/2005/vmv_2_1_6.php]

Poissa SH7,vm2008

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 55
  • 145m2,SH7,SHB500,patterit,173m kaivo
Re: Mutasihti
« Vastaus #24 : 03.01.09 - klo:23:16 »
Juu,

Kyllä minulla on käytössä värittömät litkut ja vihreää limaa on sihtiin tullut. Siis oikeen sellasta pitkäkarvasta mönjää on sihdissä toistaiseksi ollut, mutta kyselenpä tosiaan asiasta vielä muualtakin.
« Viimeksi muokattu: 03.01.09 - klo:23:18 kirjoittanut joukose »
JSS

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: Mutasihti
« Vastaus #25 : 04.01.09 - klo:00:22 »
Kyllä se on edelleen se kaivossa ylilämmennyt alkoholiseos jonka rakeisuus on muuttunut ja se sitten ei enää estä levääntymista.  ;D

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 227
  • L-Ässä V-7
Re: Mutasihti
« Vastaus #26 : 04.01.09 - klo:09:35 »
Lainaus
Kyllä se on edelleen se kaivossa ylilämmennyt alkoholiseos
Kuinka kuumaa mielestäsi kaivossa on?

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Tero

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 722
  • Maalämpöä 6/2004 asti.
Re: Mutasihti
« Vastaus #27 : 04.01.09 - klo:18:41 »
Mulla näyttää olevan 4-5 astetta.