Terveeks! Oli vanhat tunnukset unohtuneet niin piti uudet raapaista. On vuosia kun on viimeksi tullut poikettua, mutta täältä aikanaan on oman talon lämmitysjärjestelmän laskelmat saaneet pohjansa
Jatkanpa tähän perään otsikkoa vastaavalla asialla kun en lueskellen ja etsien löytänyt vastausta asiaani.
Meillä käy ja kukkuu Nibe F1155 3-12 kW mlp teknisessä tilassa (jostain vuodelta luokkaa 2016?). Kaivoa on muistaakseni joku 210 metriä. Yläkerrassa on seinällä Sabianan konvektori.
Miten saan Niben keruupiirin pumpun pakotettua käymään hellekelillä koko ajan? Lueskelin Niben manuaalia asentajalle ja jotain löysin aux-liitänöistä mutten saanut asiasta oikein kiinni. Joku tämän lienee tehnyt, vaivautuisiko opastamaan että mitä ja miten?
Ite joskus samaa pähkinyt, ja löysin itse vain kaksi vaihtoehtoa: huonon ja vähemmän huonon.
Huono vaihtoehto: aux-ohjauksella keruupumppu päälle. Nopeuden saa sitten asetettua huoltovalikosta. Huono puoli, että keruupumppu käy tasan asetetulla nopeudella, vaikka olisi käyttöveden teko menossa. Ei siis välttämättä keruun dt pysy optimina.
Vähenmän huono vaihtoehto: keruupumppu huoltovalikosta jatkuvalle käynnille kesän ajaksi, eli käy tyhjäkäyntiä kun MLPllä ei ole hommia. Huono puoli, että käy turhaan jos ei ole jäähdytystarvetta.
Olen joskus ajatuksissa jatkokehitellyt ideaa, josko käyttäisi tuota aux-ohjausta keruupumpulle, mutta sitten katkoisi sitä ohjausta vaikka vaihtoventtiilin ohjauksella. Eli kun vaihtoventtiili menee käyttövesiasentoon, keruupumpun aux-ohjaus menisi pois päältä ja MLP saisi säädellä keruupumppua halunsa mukaan. Mutta tämä jäänyt siis ajatuksen asteelle, eikä keruupumpulle maaviileän kaverina ole mulla enää tarvetta kun olen omat systeemit saanut säädeltyä toimimaan hyvin ilman keruupumpun avustusta.