Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vallox 110 SE  (Luettu 1707 kertaa)

Poissa JouKa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Vallox 110 SE
« : 11.01.23 - klo:08:27 »
Kysytäänpä täältä onko muilla ollut samanlaista ongelmaa.

Eli koneena Vallox 110 SE.
Ongelmana se, että pakkaskelillä tuloilman lämpötila nousee välillä korkeaksi +25...+35°C.
Pitempään kun on pakkasta niin kenno myös jäätyy.
Kenno jäätyy poistopuolen lisäksi myös huoneistosta tulevan ilman paluupuolelta (eli hienosuodattimen alapuolelta).
Tänä aamuna kun ilman lämpötila oli pudonnut pakkaselta nollaan tuloilman lämpötila näytti myös +35°C, illalla pakkaskelillä tuloilma normaali +18°C.

Itse epäilen, että kennon ohitus ei toimi.
Kennon ohitusmoottori toimii ainakin sen verran, että kun olen magneetilla vapauttanut moottorin ja kääntänyt kesäpellin auki, kone ajaa pellin kyllä kiinni.
Mikä ohjaa kennon ohitusta eli milloin koneen pitäisi ruveta sulattamaan ja avata kennon ohituspelti?
Ohjaako lämpötila-anturi nro.5 "tulo kennosta" ohituspeltiä?

Asetukset on hyvin pitkälti tehdasasetukset.
Eli kennon sulatustapa kennon ohitus.
Kennon ohituslämpötila +12°C.
Kaskadisäätö pois päältä.
Tuloilman pyynti +18.

Suodattimet on uudet, raitisilmaventtiili ei ole tukossa, poistoilmaputki katolle ei ole jäässä.


Poissa Peta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 110 SE
« Vastaus #1 : 16.01.23 - klo:22:46 »
Eli kenno jäätyy karkeasuodattimen f3 alapuoleltakin josta poistuva ilma menee kennon läpi poistopuolelle jossa jäätä on yleensä näkyvillä?. Joko kenno on täysin jäätynyt tukkoon tai poistopuhallin ei pyöri koska lämpimän ilmavirran pitäisi tuo puoli pitää jäästä vapaana.
Oletko muuttanut sulatuksen asetuksia niitä on 2 alle -15 ja yli -15 asteen.

Poissa JouKa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 110 SE
« Vastaus #2 : 08.06.23 - klo:07:48 »
Vastaan itse itselleni, mikä koneessa oli vikana, jos jollekin sattuisi olemaan apua.

Kone ei tosiaan osannut käyttää kennon ohitusmoottoria, minkä takia kenno jäätyi.

Piirilevyn 40.61.9.024 rele oli kärähtänyt.

Poissa ressue

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 30
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Vallox 110 SE
« Vastaus #3 : 03.01.24 - klo:11:22 »
Lähtikö tuo pelaamaan releen vaihdolla? Itse moottori ei ollut jumissa tai muuten vioittunut?

Tuon peltimoottorin (Belimo CM24-L) kiinnitys koneeseen ja itse peltiin on aika reiluilla toleransseilla ja tuntuu, että omassa tuo olisi jumissa. Lämmöntalteenoton pois laittaminen ei saa aikaan minkäänlaista liikettä ja vastukset piirtää piikkejä kokoajan. Kuukausi takaperin purin konetta, vapautin moottorin magneetilla ja herkistelin peltiä, jonka jälkeen tuo pelasi ilman piikkien piirtämistä, mutta nyt on piikit palanneet, jo ennen näitä pahimpia pakkasia.