Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: vaihtoventtiilin bugeilu  (Luettu 80482 kertaa)

Poissa KimmoK

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 976
  • Hartiapankista pesee ja linkoaa.
vaihtoventtiilin bugeilu
« : 01.12.06 - klo:09:37 »
Kuulin tuossa että eräällä tuttavalla oli vuonna 2005 asennetussa IVT:ssä vaihtoventtiilissä semmoinen vika että lämpöpumppu puski käyttöveden lämpöä lattiaan(kin).

Ei ole ensimmäinen tommottinen onkelma & kannattaa varmaan hieman tarkkailla mitä muiden samanikäiset IVT:t tekee.
- KimmoK --Hartiapankkiraksaaja pohjolasta.
Ylikiiminki: 700m3 & 230m2 & LÄ T8 & 11-14Mwh/vuosi
2013 lähtien + 30m2 puolilämmintä varastotilaa suorasähköl

Poissa Tutkija

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 91
  • IVT-C5 /300m pintamaa, asennettu vuonna 2000
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #1 : 01.12.06 - klo:11:33 »
Lainaus
Kuulin tuossa että eräällä tuttavalla oli vuonna 2005 asennetussa IVT:ssä vaihtoventtiilissä semmoinen vika että lämpöpumppu puski käyttöveden lämpöä lattiaan(kin).

Ei ole ensimmäinen tommottinen onkelma & kannattaa varmaan hieman tarkkailla mitä muiden samanikäiset IVT:t tekee.

Vahvistetaan, olen kuullut asentajilta samasta viasta. Venttiili jumittaa, mutta huomaa kyllä, nimittäin talo on sitten sairaan kuuma, koska kuvittelee lämmittävänsä käyttövettä ja koska se ei lämpene niin ei lopeta ennenkuin joku katkaisee

Poissa petri

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #2 : 01.12.06 - klo:11:40 »
Moikka,

meikäläisellä meni vaihtoon vuoden käytön jälkeen.

Onneksi huomattiin, ettei parketit päässyt tulemaan liian kuumaksi.


Poissa ToR

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 28
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #3 : 29.01.07 - klo:15:22 »
Sama vika täälläkin  :'( Toimilaitteen valmistusmaa (italia) kertonee paljon laadusta  :'( Noin vuoden ikäisenä myös hajosi.

Toimilaitteessa on asennonilmaisin, mutta sitä ei olla johdotettu regoon.

Pumppuna Carrier C9

Pitäisikö tuonne ongelmat osastolle laittaa käyttäjien vikakuvaukset, jottei toimittajat pyörittele silmiään kun valittaa vioista "koskaan ole vaihtoventtiileitä hajonnut"  ::)
Carrier C9

Poissa Peca

  • Vanha jäsen
  • ****
  • Viestejä: 320
  • Lämpöä maasta jo vuodesta 2002
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #4 : 29.01.07 - klo:18:43 »
Minkämerkkinen vaihtoventtiili muilla on hajonnut, minulla on pumppu mallia 2002 ja vaihtoventtiilinä on honeywell....jotain.

Uutena (alle 2 viikkoa) vaihdettiin myös minulla honeywell, mutta siinä oli ilmeisesti valmistusvika, koska vikaantui "sisäänajossa". Nyt on pumppu jauhanut 4,5 vuotta OK.

-Peca-
IVT E11 + 300/200 litran käyttövesivaraaja + 500 litran puskurivaraaja. Reikää akt. 285m

Poissa makeboy

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 9
  • IVT Greenline HT Plus C7 + 2 x 300m onttoa muovia
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #5 : 05.08.08 - klo:18:55 »
Itse laitoin 13 päivää sitten HT plus C7 pumpun, ja eilen kun tulin töistä kotiin oli kämppä kuuma kuin sanonko mikä.
Eli sen verran kesti mulla ESBE merkkinen vaihtoventtiili, kunnes jumittui. Eli vuosi välittömästi lämmittämänsä 55 asteisen käyttöveden lämmityskiertoon pattereille ja lattiaan.
Käytännössä varaajan lämpö laski muutamissa minuuteissa siihen pisteeseen, että uusi sykli alkoi...
Onneksi huomasin mistä on kyse ja panin vehkeen virrattomaksi. Talvella ei vastaavaa temppua voikaan tehdä vaan on annettava kämpän kuumua.
Joskin termostaateilla  pystyy kyllä rajaamaan.

En tiedä onko uusi vaihdettu vai vanha fiksattu mutta ESBE näkyy olevan edelleen huoltomiehen käynnin jälkeen
« Viimeksi muokattu: 05.08.08 - klo:19:44 kirjoittanut makeboy »

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #6 : 22.07.09 - klo:11:34 »
.... huoltoa odotellessa

Menee täälläkin kolmitieventtiili vaihtoon. Aloin ihmetellä miksi suihkuvettä lämmitettiin, vaikka ei ole tarvetta ja lämmöt ovat yli pyydetyn rajan. Dataloggeri näytti graafisesti varaajan sensorin lämpötilatietohistorian ja  oli kohtuu helppo aavistaa, missä oletettavasti vikaa.

Eli pumpun ohjelman mielestä vaihtoventtiili oli lämpöjohtojen lämmitysasennossa ja odotti, että ns,  paluupiirin anturi  (radiator return)  saavuttaa tavoitelämmön jua sitten lämmitys seis. Kolmitieventtiili olikin edelleen suihkuveden lämmitysasennossa ja lämmitystä jatkuu niin kauan kunnes  lämpöpiirin paluu anturi ilmoittaa liian korkeata paluu lämpöä ( eli saa samalla testattua kuinka kuumaksi suihkuveden saa kompuralla ja saahan sen....) Tuota se vinoili viikonloppuna.

Nyt taisi tuon vaihtoventtiilin askelmoottori lopullisesti seota ja se naksuttaa koko ajan. Pysäytin koneen kokonaan. Venttiili jumitti ns. lämpöpiirin lämmitysluuppiin vaikka kone olikin sitä mieltä, että suihkuvettä lämmitellään.  Eli ajaa lattialämmöt tappiin ja  sammuttaa koneen kun lämmityspiirin max raja saavutetaan.

Tässä vikaantuneen vaihtoventtiilin tiedot. Asennettu 2006.   edit  säätökara ei jumita  =>  säätömoottorille tuli ilmeisesti tunnit täyteen ?



http://img31.imageshack.us/img31/3590/ivt11ehtvaihtoventtiili.jpg

mut meccanica tovo
MR SPST CR M3
ART. 7.013.00570
220-240V 50/60Hz 4W 6sec IP40
MR033589   0265
made in italy


Olisi mukava, jos laittaisitte niiden ESBE ja Honeywell tyyppisten säätömoottoreiden tunnistetiedot tänne näkyviin.  Tietää sitten hieman millaista säätömoottoria on käytetty.

hakusanoja:
vaihtoventtiili , kolmitieventtiili, monitieventtiili, liian korkea paluu, jumitus , hälytys
« Viimeksi muokattu: 22.01.16 - klo:21:53 kirjoittanut mnk »

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #7 : 24.07.09 - klo:11:26 »
Korjattiin takuuhuollon toimesta erittäin nopeasti ja taas toimii.  Hyvän MLP -hyötysuhteen saavuttamiseksi 3-tie vaihtoventtiili on tärkeä osa joten ei siitä luopuakkaan voi...

Koneissa on kuulemma asennettuna seuraavia 3-tie vaihtoventtiilejä (riippuen  valmistusajankohdasta) ja niiden säätömoottoreita (Englanniksi diverter valve actuator , balanced hydronic valve). Moni on puhunut kolmitieventtiilikoneiden  lämpöpiikeistä jatkuvassa käytössä, mutta ajoaika päästä päähän on vain 6 sekunttia, niin ei siinä kovin kauaa ylilämmitellä tai naksutella pattereita.

Säätömoottorimallit 90-lukua (?)  ja 2000-lukua :
Kanadalainen Honeywell harmaa (molex liitin) VC4012  6W    220V  
Sininen (molex-liittimellä)  Italialainen   3W 220V
(kaksi edellistä keskenään vaihtokelpoisia)
Ruotsalainen ESBE  
Ja uusin, joka on  jotain " armatur ... "

Voisko joku katsoa uudesta koneesta minkälaista kolmitieventtiiliä tällä hetkellä toimitetaan ?

Mutta vikaantumistilanteessa  (jumi jumi väärään asentoon) tilanne on  harmillinen ja softa kaipaisi modausta ( esim. tarvittavien sensoreiden ristiinluku eli ns. mitä ei saisi ajon aikana tapahtua asennossa A tai asennossa B ?  ).  Svenne koodannut softan huionosti pe"%¤& ja ekonoomi ei antanut tehtaalla lupaa laittaa kestävintä säätömoottoria koneeseen ....

Todennäköisesti vaihtoventtiiliviat olivat niitä vikoja, joilla pääsi siihen Ruotsin maalämpöpumppuvikatilastoon.
« Viimeksi muokattu: 22.01.16 - klo:21:54 kirjoittanut mnk »

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #8 : 27.07.09 - klo:17:55 »
Lainaus
Voisko joku katsoa uudesta koneesta minkälaista kolmitieventtiiliä tällä hetkellä toimitetaan ?

Mulla Carrier C9 / toim. 2009/06/01.

SSen syöneen vaihtoventtiilin tiedot:
LK ARMATUR, EMV110-M89i0, 230V¨, 50Hz, 7VA, 8s/60o (asteen merkki), IP40
http://www.elisanet.fi/kolu/LK_armatus_2009_07.jpg (en ehtinyt pienentämään, joten kuva vain linkkinä....

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #9 : 22.09.09 - klo:07:35 »
Thermiassa on (ollut?) sama Honeywellin vaihtoventtiili:
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=1739.0

Tuntuu odolta, että säätömoottori menisi rikki näinkin äkkiä, Huollon yhteydessä pitäisi ilmeisesti vaihtaa myös sisuskalut 3-tie venttiiliin ?  Olisko venttiilin välykset liian tiukat ja jumittaa kun legionellakuumennussessiot.  Muistan kuulleeni vaihtobventtiilin palautumispaukkeen silloin tällöin.

Tuon Honeywellin askelmoottorin rakenne on sisäpuolelta reilusti paremmin tehdyn näköinen kuin tuo Italian tekele.  Kytkentäaika on nopea joten momentti/välityssuhde on rankka ja kuormittaa tuota moottoria enemmän.  Hitaampikin välitys menisi ja kestävyys olisi ehkä parempi.

Kuulemma isommissa IVT:n pumpuissa käytetään järeämmän laatuluokan vaihtoventtiiilejä, joten tehtaalla säästetään väärässä paikassa ja takuuhuoltokeikkaa pukkaa ja pääsee vakuutusyhtiöiden tilastoihin.  

Googlella löytyy tietoa tuosta hunajatehtaan kolmitieventtiilistä, jos jotakuta kiinnostaa.

Honeywell harmaa (molex liitin) VC4012 6W 6s



venttiiliosavariantit:
VCZMG6000 E, 3/4" ulkokierre
VCZMH6000 E, 3/4" sisäkierre
VCZMP6000 E, 1" sisäkierre
VCZMQ6000 E, 1" ulkokierre



Armatur  ja tämäkin harmaa ... :

« Viimeksi muokattu: 01.12.12 - klo:11:11 kirjoittanut tomppeli »

Poissa tomppa2

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 21
  • Ivt Greenline Ht Plus C7 + 400m putkea savimaassa
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #10 : 24.11.09 - klo:10:56 »
Meillä on Ht+ C7 joka eilen rupesi ajamaan 50 asteista vettä patteriverkostoon. Tänään soitin ja huoltomies tulee jossain vaiheessa. Taitaa meilläkin olla sökönä tuo vaihtoventtiili.
« Viimeksi muokattu: 24.11.09 - klo:10:56 kirjoittanut tomppa2 »

Poissa tomppa2

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 21
  • Ivt Greenline Ht Plus C7 + 400m putkea savimaassa
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #11 : 27.11.09 - klo:09:49 »
Huoltomies kävi ja vaihtoi venttiilin. Ei tullut uudempaa vaan italialainen laatuventtiili... :-/ No onpahan vielä neljä vuotta takuuta jäljellä.

Poissa Maalampo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 510
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #12 : 23.12.09 - klo:11:13 »
Meillä IVT C7 asennettu 12/2002 ja nyt juuri tänään hajosi vaihtoventtiili. Eli kyllä täytyy tosiaan ihmetellä ettei IVT ole tehnyt softaan mitään seurantaa jolla voitas estää se että lattioihin työnnetään liian kuumaa vettä. Nyt kämppä muutaman päivän pahisn kuuma kun lattiat on lämmitetty oikein kunnolla, meillä tuota jumitusta ei heti huomannut koska pumppu on erillisessä teknisessä tilassa eikä se ei antanut mitään hälytystä ja meillä pumppuun on kytketty erillinen 300 litran lämminvesivaraaja joten lämmintä vettäkin riittää pitkään vaikkei sitä lisää lämmitetäkkään. No nyt tulee uusi Honeywellin vaihtoventtiilin toimilaite ja se on kuulema toiminut luotettavasti onhan se ainakin 6w teholtan kun tuo Italialainen (aluperäinen) on vain 3w. IVT tuntuu hajoavan aina jouluna sillä pari vuotta sitten juuri jouluna hajosi meiltä kaksoismantelivaraaja ! Nämä kaksi ongelmaa ja muutama viallinen lämpötilaanturi on ollut koneessa koko sen käyntihistorian aikana ja tämä on ensimmäinen vika jonka joudun korjaamaan omilla kustanuksilla joten kohtuutyytyväinen pitää olla silti.

Hyvää joulua kaikkille !

Poissa Timo Heikkinen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #13 : 15.04.10 - klo:16:09 »
Taas alkoi oma vaihtoventtiili temppuilemaan, niin piti ottaa auki ja fiksata. Täällä on  venttiiliohjaimena se sininen italialainen "laatutuote". Ongelmana on moottorin epäkeskoakselin jatkeelle kohdistettu rajakytkin, jonka pitäisi jäädä avoimeksi, kun moottori pyörähtää puoli kierrosta ja sulkeutua seuraavan puolen kierroksen ajaksi. Valitettavasti epäkeskoakseli on vissiin samaa lelumuovia kuin Fiateissa, eli ei se paria vuotta pidempään kestä muodossaan, vaan kuluu ja sitten tuo "nerokas" kytkinsysteemi ei enää pelaakaan. Tällöin venttiili alkaa naksuttaa edestakaisin (niinkuin täällä vuosi sitten) tai pysähtyy väärään asentoon (kuten nyt). Surkea tekele.

Jos ne Honeywellin vastaavat tekeleet ei ole yhtään parempia, taidan asentaa tuohon nykyiseen venttiiliin oikeat rajakytkimet ja tehdä ohjaukset releillä ellei jopa ohjelmoitavalla logiikalla - olis semmoinenkin käytettävissä, mutta vähän turhan järeä tietenkin pelkästään yhden venttiilin ohjaukseen.

Liekö kukaan tehnyt näihin 2000-luvun alun pumppuihin etävalvontasysteemeitä? Olisiko kiinnostusta moiseen projektiin? Siis että jollekin simppelille prosessorikortille kerättäis mittaus- ja kytkintietoja, joita voisi tietsikalla katsella, tai sitten prosessorikortti välistä pois, jolloin PC pitäisi olla päällä koko ajan.

- Timo

Poissa tomppa2

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 21
  • Ivt Greenline Ht Plus C7 + 400m putkea savimaassa
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #14 : 25.04.10 - klo:22:58 »
Ja nyt taitaa taas olla sökönä koska 50 asteista vettä menee patteriverkostoon ja käyttövesi on yli 50 asteista... >:(

Poissa Konsta

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #15 : 10.05.10 - klo:07:35 »
Täälä vaihdettiin kans helmikuussa reilu vuoden vanha vaihtoventtiili.

Taisi jo syksyllä jumitella kun samat ongelmat oli sillonkin. (ei nostanut patteriveden lämpöä kohtuullisessa ajassa)

Syksyllä vaan en oikeen vielä ymmärtänyt laitteen päälle mitään.

Ilmeisesti alkoi sillon toimimaan normaalisti.

Ja vaikeeta oli saada huoltomiestä paikalle kun ei tiennyt missä vika.
« Viimeksi muokattu: 10.05.10 - klo:07:37 kirjoittanut jose81 »

Raid

  • Vieras
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #16 : 09.08.10 - klo:11:51 »
Tuntuu olevan kiven alla ne firmat joista tuon moottoriosan saisi suht helposti ostettua. Putkifirmat myy joko ei oota tai sitten ei ole edes tietotaitoa em. laitteista. Useimmilla MLP myyjilä ei ole minkään valtakunnan laitevarastoja , tai ne on aina alihankkijalla joka taas on niin pieni firma että kun sinne soittaa ja jättää soittopyynnön, putkari lupaa selvittä niin 2-3sta jättää soittamatta. ja se kuka soittaa niin sano oettä 3 vko toimitusaika. P..kele saan itsekin sen saksasta alle viikossa ja puoleen hintaan.!!  >:(
« Viimeksi muokattu: 09.08.10 - klo:11:54 kirjoittanut Raid »

Raid

  • Vieras
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #17 : 11.08.10 - klo:20:12 »
Tilasin uuden HunajaWellin moottorin VC4012 saksasta koska suomessa ei ole järkevästi saatavissa laitetta.  Eräs pyysi laitteesta 250€, toimitusaika 3 viikkoa  :'( :'( En tiedä onko korkea vai matala hinta laitteelle mutta Saksasta sama laite postikuluineen 54€ . Laite matkalla suomeen ja paikallisessa postissa maanantaina. Ei voi kuin ihmetellä nääitä suomen hintoja ja toimitusaikoja.. >:(

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 566
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #18 : 11.08.10 - klo:23:02 »
Miksikähän lämpöpumppujen vaihtoventtiileinä ei käytetä kääntyväkaraisia moottoriventtiilejä.
Esben mallistosta löytyy venttiilirunkoja ja moottoreita.
Venttiiliosa on rakenteeltaan sama mitä käytetään esim Oumanin shunteissa ja 90asteen kääntömoottoreita on ainakin 230V ja 24V jännitteille.
Minimiaika 90 asteen liikkeelle on 30 sekuntia.
Kääntyväkarainen rakenne liikkuu herkästi ja ainakin Oumannissa tuntuu kestävän
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Raid

  • Vieras
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #19 : 13.08.10 - klo:12:26 »
Nyt on uusi moottori paikoillaan. Todela nopeesti tulee nykyään paketit saksanmaalta. Tiistaina klo 9.20 tilattu ja nyt laite kotona.. :) :D
« Viimeksi muokattu: 13.08.10 - klo:12:26 kirjoittanut Raid »

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #20 : 13.08.10 - klo:18:35 »
Lainaus
Nyt on uusi moottori paikoillaan. Todela nopeesti tulee nykyään paketit saksanmaalta. Tiistaina klo 9.20 tilattu ja nyt laite kotona.. :) :D
Missä shoppailit?
Olies hyvä tietää jos joskus tarvii, oliko se pelekkä motori vai venttiili kans?

Raid

  • Vieras
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #21 : 13.08.10 - klo:19:50 »
Lainaus
Lainaus
Nyt on uusi moottori paikoillaan. Todela nopeesti tulee nykyään paketit saksanmaalta. Tiistaina klo 9.20 tilattu ja nyt laite kotona.. :) :D
Missä shoppailit?
Olies hyvä tietää jos joskus tarvii, oliko se pelekkä motori vai venttiili kans?
Tuossahan tuo.  Pelkkä moottori.

http://www.wimex.de/Antrieb-Honeywell-VC4012-EPE-230V  

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #22 : 25.08.10 - klo:09:43 »
Kiitokset Raid:lle linkistä.

On muuten sen verran edullinen että kannattaa ostaa omaan hyllyyn valmiiksi odottamaan ennen kun takuu alkaa käydä liian vähiin. Tuon honeywellin version ( yhteensopiva italialaiseen siniseen) pitäisi olla parempi kuin tuo sininen Italian ihme.  honeywelli lienee kompromissina paras kaikista koska varaosasaatavuus edullisesti on taattu. 

Vikaantumistilanteessa venttiilin voi asettaa sopivalla remmillä haluttuun asentoon ja ajaa manuaalisti kunnes apu saapuu.  Tuo säätömoottori kannattaa irrottaa aika ajoin ja herkistellä käsipelillä tuota venttiilisysteemia ees sun taas useita kertoja , niin saa mahdolliset töhnät liikkeelle.

Googlataanpa hieman lisää.  Tässä se liikkuva jousikaraosa - varaosana (varmista halkaisija):
- lienee hyvinkin sama  VCZZ6000 ja löytyy ilmeisesti myös tunnisteella Interdomo 292632
http://www.google.fi/images?um=1&hl=fi&tbs=isch%3A1&sa=1&q=VCZZ6000&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=



Kuvan perusteella nuo o-renkaat ovat myös jossain vaiheessa kuluvia osia ja Tiivistekeskuksesta saa niitä varaosana viemällä mallin mukaan, joka vielä jossain kuosissa tunnistusta varten. Seuraavat tiivisteet kannattaa sitten ottaa hipommasta (VITON) valmistusmateriaalista. Nitriilikumi huonoa ja halpaa
http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/main.html?nodeUid=1438530&catalogUid=1154028&parents=|1154661|1154695&style=view4&event=page6  Tuolta esim.  saa myös "mutapussiin" o-renkaat.

Täältäkin saa karaa ja moottoria varaosana
http://stores.ebay.de/FS-schone-Bader-moderne-Heizsysteme_Honeywell_W0QQ_fsubZ1398387014QQ_sidZ117716604QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322

Lisää kuvia ja mallinumeroita
http://www.interklima.de/02c5ea98810d608a1/02c5ea98810d60aa8/02c5ea98bc0b63d65.php

edit 2016-01-22
Englannista:
Baxi Combi 130HE Honeywell VC4012 Diverter Valve Actuator Head 243341
narikka:
http://stores.ebay.de/UK-Heating-Supplies?_trksid=p2047675.l2563
artikkeli: 68 eur + rahti 23 eur
http://www.ebay.de/itm/181360984489
« Viimeksi muokattu: 22.01.16 - klo:21:55 kirjoittanut mnk »

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #23 : 24.12.10 - klo:10:47 »
Jumeja pukkaa. Annan tuolle venttiilille uuden nimen   " jumivent " Eli kuvan  http://www.most-haustechnik.de/images/product_images/popup_images/2108_0.JPG venttiili juuttuu mekaanisesti pohjaan ja se ei jaksa palautua jousipalautuksella.  Kone kuvittelee, että ollan jo patterilämmityksessä, mutta venttiili on jumittunut pohjaan ja mekaanisesti ollaan edelleen varaajan lämmityksessä.   Jos jumi vaan jatkuu , niin mökki jäähtyy.  Pihdeillä jumiutuneen venttiilin voi vetää takasin normaaliasentoon.

Edellisessä Jumi-korjauksessa asennettu uusi harmaa  Honeywell askelmoottori sinisen italialaisen moottorin tilalle toimii hienosti, mutta ilmeisesti tuo halpa kara (sitä ei huollossa vaihdettu vaikka huoltomoehellä niitä olikin mukana)  on mitoitettu liian tiukaksi kuumissa oloissa ?   Mutapussiin ei kerry töhnää.

Ikävä vika kun pakkasia -20C  ja viileämpää.  No onneksi takuu on vielä voimassa.


=> kannattaisi olla erotussulut http://sooda.dy.fi/2007/12/27/vesitykki/files/venttiili.jpg kuumapuolen lähdöissä ja paluissa, niin olisi parempi availla ja tutkia.  Nyt 1 sulku liian vähän, mikä hieman hankaloittaa tutkimista.
« Viimeksi muokattu: 24.12.10 - klo:10:53 kirjoittanut Tommy200 »

Poissa jouko999

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Kaikkien rahat kaivoon!
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #24 : 26.12.10 - klo:03:33 »
Kunnioittava tervehdys konkareille!  

MNK:n kokemuksia seurasin foorumilta suurella mielenkiinnolla oman järjestelmän sisäänajovaiheessa. Meillä lienee samantyyppiset pumput vaikka järjestelmät muuten hyvinkin erilaiset.
Taisimme olla samoihin aikoihin Husdatan sivuillakin.

Tällä foorumilla on enimmäkseen moitteita IVT:n huolloista joten haluan antaa vaihteeksi positiivista palautetta:

Alkusyksyllä muuttuivat lokin käyrät omituisiksi kun käyttöveden lämmöissä rupesi näkymään patteriverkon käyntisykli, pienenä aaltoiluna tosin. Tästä päättelin että vaihtoventtiili on viimeisillään ja tihkuu läpi.

Soitin huoltomiehelle Joensuun JH-lämpöön ja hän osasi välittömästi tehdä oikeat kysymykset. Mukavan oloinen nuori mies saapui täsmällisesti sopimuksen mukaan, osasi pyyhkiä jalkansa tullessaan ja kaikki tarvittava rekvisiitta oli mukana. Venttiilin vaihto kesti noin kymmenen minuuttia eikä lattialla ollut tippaakaan vettä kun työ oli valmis. Kaveri samalla tarkisti pyytämättä mutapussit ja koneen toiminnot. Annoin ammattimiehelle työrauhan enkä mennyt niskaan hengittämään.

Kiitettävää toimintaa, kiitos vaan!

http://www.jh-lampo.fi/index.html

Nykyinen venttiili jonka merkkiä en katsonut on pyörivällä karalla varustettu ja sen kuulemma pitäisi toimia paremmin kuin vanhat konstruktiot.

Kurkkasin vanhan venttiilin (musta käyttölaite, olisikohan ollut ESPE) pesään ja vika näytti johtuvan siitä että karan O-renkaiden viereen oli kertynyt mustaa hienojakoista patteritöhnää joka varmaan helpostikin menee mutapussin sihdistä läpi. Näin kara ei painunut pohjaan saakka. Pelkkä puhdistus olisi varmaan riittänyt mutta vain väliaikaisesti.

Poissa sailor

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3 053
  • Lämpöässä V15 11/04-->
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa MakeLe

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #26 : 29.12.10 - klo:12:48 »
Minullakin hyviä kokemuksia joensuun JH-lämmön huollosta. Tuli nopeasti, laittoi uuden vaihtoventtiilimutikan paikoilleen ja kone toimii taas :)

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #27 : 07.01.11 - klo:12:58 »
Täälläkin kävi  JH:n huoltomies 23.7.2009 ja ei huonoimmasta päästä,  mutta korjasi sen mikä oli silmämääräisesti rikki ja jätti vanhan karan kiinni.  Pitkän kokemuksen pitäisi tässä vaiheessa kertoa, mikä rikkoo mitäkin.  Tarkennetaan vielä sen verran, että minäkin suosittelen tuota huoltonarikkaa ;)

Heillä on kuulemma nimenomaan noita hyviä honeywellin moottoreita kuulemma jonkin verran varastossa, mutta olisi sen halvan karan voinut myös vaihtaa.  Niiden saatavuus ja hinta ebaystä on sen verran hyvä, että meinaan niissä pysyä.

Vian huomaa kun legionella-lämmitys on juuri päättynyt ja husdata jo näyttää, että pattereita lämmitetään, mutta jousi vaan ei jaksa palauttaa.  Siirtomoottori irtoa pyöräyttämällä helposti vapauttamalla keskellä takana alla oleva metallinen pieni vipu (nailon asetinmerkistä hieman kauempana)  ja kääntämällä askelmoottoria vastapäivään. Ei siis väkivaltaa.    

Kun kara on vedetty pihdeillä ylös kuten tänään ilman ees-taas herkistelyä, niin seuraavassa normaalissa suihkuvesilämmityksessä (hetki sitten)  kara ei jumitu.   Laitoin uusintalämmityksen huomiselle ja uusi testi taas.

Jouko999,  Millainen on tuo uudempi asennettu kiertyvä venttiili ?

Todennäköisesti liikkuvassa karassa/vastinkappaleessa  on liian tiukka sovitus yli 65-66C (husdatan näyttämä lokista)  lämmöille ja pienellä väljentävällä modilla siitä voisi saada hyvän ja vaihtamalla vielä paremmat o-renkaat.  Messinkisessä vastinosassa voi myös olla huonosti tehty  työstöpinta ja siksi jumii.   Kesällä tuo pitänee avata ja tutkia.
« Viimeksi muokattu: 07.01.11 - klo:13:01 kirjoittanut Tommy200 »

peki

  • Vieras
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #28 : 24.02.11 - klo:22:51 »
Moi
Mullakin alkoi taas vähän jumia tuo venttiili. Päästi laattaan 42c vettä vaikkka pyynti oli jotain 35c.
Hullunkierto tosin sekoittaa hyvin nuo ylilyönnit.
Moottori irti ja pihdeillä herkistelyä. Jousen venytys auttaa kummasti vähän aikaa. Täytyy keväällä purkaa tuo venttiili ja vaihtaa uudet tiivisteet. Ainoa osa muuten mikä tuossa c7:ssa härnää.
Kumma kun ovat säästäneet noissa o renkaissa.
Tuo Italialainen moottori toimii ihan ok, vika vain siis venttiilissä.

Poissa HrJones

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #29 : 19.06.11 - klo:15:51 »
Nyt kesäkuun helteiden jälkeen jäi kuumat sisälle. Muutaman päivän kärvisteltyäni aloin ihmetellä miten lattiat on niin kuumat. Pienen tutkimisen jälkeen huomasin että maalämpöpumppu pumppaa lattioihin 47C vettä. Pienen nettiselauksen jälkeen löysin tämän ketjun ja homma alkoi selvitä. Maalämpöpumppuni on NIBE Fighter 1217 (sorry vaan että tulee IVT ketjuun) ja vaihtoventtiilin ohjaus on Honeywell 4013.

Irroitin moottorin ja yritin ajaa manuaalisesti, mutta mitään ei tapahtunut (pieni nips ääni vain) -> ilmeisesti oikeasti rikki. Sitten kysymys. Irroitin moottorin ja yritin ajaa ilman sitä, mutta laite teki hälytyksen ja pysähtyi. Mistähän tuo johtuu? Ajatuksena oli että pakotan venttiilin asentoon jossa lämpö menee käyttöveden lämmitykseen. Nyt kesällä pärjätään ilman lattialämmitystäkin.

peki

  • Vieras
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #30 : 19.06.11 - klo:21:31 »
Moi.
Tervetuloa  kerhoon. :)
Sitä moottoria tai siis venttiiliä ei voikkaan lukita.
Irroita moottori ja pidä piuha kytkettynä niin voisi toimia.
Nippusiteellä tappi sisäasentoon jos ohjaus on niin päin.
Toiseen asentoon venttiili palautuu jousen voimalla.

Poissa mnk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 673
  • IVT 11E HT+/203m/2006
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #31 : 07.07.11 - klo:13:22 »
peki,  
kun avaat tuon venttiilikaran ja vaihdat O-renkaat , niin voisitko ottaa valokuvia ja kertoa, mikä siellä jumitti ?  nimim. oma huolto vielä tekemättä ....
« Viimeksi muokattu: 07.07.11 - klo:13:23 kirjoittanut Tommy200 »

peki

  • Vieras
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #32 : 07.07.11 - klo:19:12 »
Terve.
Joo, mullakin on vielä remontti vaiheessa. No eihän auton ilmastointiakaan kukaan korjaa talvella :)
Kesäloma alkaa huomenna ja sitten toivottavasti olisi aikaa. Saisi vaan tuon siipan vielä lähtemään vaikka sinne Turkuun niin saisi puuhastella rauhassa.

peki

  • Vieras
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #33 : 20.09.11 - klo:21:51 »
Juttelin putkarin kanssa tuosta vaihtarin jumeista ja kunnon rasvaus tiivisterenkaisiin pitäisi auttaa vaivaan. Tuleekohan tuolta paljonkin vettä ulos kun venttiilin avaa? Sulku ei ole kuin toisella puolella ja hullunkierto putki päästää veden läpi kun sulkua ei ole. >:(

Poissa Raitsa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • Carrier 9kw, 172m, 220m2 + 70m2 talli
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #34 : 08.02.12 - klo:11:20 »
Sama vaihtoventtiilin vaihto tehtiin nyt täälläkin, 2003 käynnistynyt Carrier C9.

Tarvii tarkistaa uuden mallin tiedot myöhemmin.
Carrier 9 Kw C vm. 2003
Kaivo 172m
1½ krs puutalo 2003, 220m2 + talli 70m2

Poissa Raitsa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • Carrier 9kw, 172m, 220m2 + 70m2 talli
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #35 : 08.02.12 - klo:12:05 »
Carrier 9 Kw C vm. 2003
Kaivo 172m
1½ krs puutalo 2003, 220m2 + talli 70m2

peki

  • Vieras
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #36 : 08.02.12 - klo:20:40 »
Vaihtoko ne koko venan ja moottorin vai vain sisuskalut?
Mulla on taas pelannu kun herran enkeli tuo vena.
Odottelin vähän ongelmia kun alko pukata laattaan vähän lämpimämpää vettä, mutta ei sitte kumminkaan jumeja tuu.

Raitsa, miten on pumppu riittäny kun sulla on aika tavalla neliöitä ruokittavaksi tuolle pumpulle?
« Viimeksi muokattu: 08.02.12 - klo:20:50 kirjoittanut peki »

Poissa Raitsa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • Carrier 9kw, 172m, 220m2 + 70m2 talli
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #37 : 11.02.12 - klo:11:48 »
Vaihdettin koko mötikkä ja molemmat mutasihdit vielä puhdistettin samalla. Sai hieman kahteen pekkaan vääntää putkia, että suostui mötikkä tulemaan pois.
Juteltiin pumpuista ja käytiin vielä asetuksia varmuuden vuoksi läpi.
Lasku 237e.

Vuodesta 2003 on on pumppu pyörinyt ja lämpöä on aina riittänyt ongelmitta.
Tallissa pidän kuitenkin vain n. 9c.
Carrier 9 Kw C vm. 2003
Kaivo 172m
1½ krs puutalo 2003, 220m2 + talli 70m2

Raid

  • Vieras
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #38 : 11.02.12 - klo:19:31 »
Lainaus
Vaihdettin koko mötikkä ja molemmat mutasihdit vielä puhdistettin samalla. Sai hieman kahteen pekkaan vääntää putkia, että suostui mötikkä tulemaan pois.
Juteltiin pumpuista ja käytiin vielä asetuksia varmuuden vuoksi läpi.
Lasku 237e.

Vuodesta 2003 on on pumppu pyörinyt ja lämpöä on aina riittänyt ongelmitta.
Tallissa pidän kuitenkin vain n. 9c.
Ne vaihtoi siis sen sinisen mötikän ja putsas mutasihdit.

Tilasin tämä itse 2v sitten. Tuli 4 päivässä kotiovelle (54€).
Vaihto oli koneesta virta pois, nappi alas ja uusi moottori paikalle.
http://www.wimex.de/Antrieb-Honeywell-VC4012-EPE-230V

yrittivät muakin kusettaa 250€ pelkästä moottorista.



Poissa Raitsa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 50
  • Carrier 9kw, 172m, 220m2 + 70m2 talli
Re: vaihtoventtiilin bugeilu
« Vastaus #39 : 11.02.12 - klo:20:15 »
Tarkennetaan vielä, että moottorin lisäksi vaihdettiin siis tämäkin:

Carrier 9 Kw C vm. 2003
Kaivo 172m
1½ krs puutalo 2003, 220m2 + talli 70m2