Maalämpöfoorumi

Lämpöpumput => LämpöÄssä => Aiheen aloitti: Keijo K - 17.01.14 - klo:08:16

Otsikko: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 17.01.14 - klo:08:16
Muutamana aamuna nyt pakkasten alettua tuli sähkölämpöhälytyksiä ja kompressorin käyntihälytyksiä. Vähän perustietoja:
- v. 2009 asennettu täysteho V15, 2x150 porakaivot, lattialämmitys, kivitalo, n. 250m2/1100m3 lämmitettävää.
- asetukset: ylämin 50, alamin 30, yläero 6, alaero 9, sähköv.yläero 8
- vain L1 jossa -20 =33, 0 =28, +20 =20

Koska sähkövastus meni päälle aamuöinä nostin alamin 40, sähköv.yläeron 10 ja alensin alaeron arvoon 6. Viime yönä kävi näin:
http://aijaa.com/iqOKs2 (http://aijaa.com/iqOKs2)

Toimiiko toi nyt niinkuin kuuluu vai mitä suositellaan säädettävän? Alamin30 näytti aiheuttavan hälytyksen koska alamin + alaero oli yhtä suuri kuin ylämin -yläero/2- sähköv.yläero.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Renoo - 17.01.14 - klo:08:29
Muutamana aamuna nyt pakkasten alettua tuli sähkölämpöhälytyksiä ja kompressorin käyntihälytyksiä. Vähän perustietoja:
- v. 2009 asennettu täysteho V15, 2x150 porakaivot, lattialämmitys, kivitalo, n. 250m2/1100m3 lämmitettävää.
- asetukset: ylämin 50, alamin 30, yläero 6, alaero 9, sähköv.yläero 8
- vain L1 jossa -20 =33, 0 =28, +20 =20

Koska sähkövastus meni päälle aamuöinä nostin alamin 40, sähköv.yläeron 10 ja alensin alaeron arvoon 6. Viime yönä kävi näin:
http://aijaa.com/iqOKs2 (http://aijaa.com/iqOKs2)

Toimiiko toi nyt niinkuin kuuluu vai mitä suositellaan säädettävän? Alamin30 näytti aiheuttavan hälytyksen koska alamin + alaero oli yhtä suuri kuin ylämin -yläero/2- sähköv.yläero.

Normaaliin käyntijaksoon tai sen käyttäytymiseen ei liity tuo sähköv.yläero millään lailla, se aktivoituu vasta kun sähkövastus menee päälle, sähköv.yläeron mukaan sitten vastus on päällä ja pois.

Tuo sinun lause "alamin + alaero oli yhtä suuri kuin ylämin -yläero/2- sähköv.yläero." varmaan onkin siis sähkövastuksen laukeamisehdosta, tämän lisäksi pitää täyttyä myös se toinen ehto, eli "ompressoriohjaus on ollut tunnin päällä, eikä varaajan alaosan lämpötila ole noussut yhtä astetta.

Onko sinulla trendiä tallessa tuosta tilanteesta kun sähkövastus meni päälle? Siinä varmaan on lämmitykseen nyt napattu ylävaraajasta vesi jonka jälkeen tuo sähkövastus meni päälle, ehkä.

Sinänsä ei ole mitään järkeä nostaa ala_min arvoa tuonne 40 asteeseen, laite alkaa käymään huonolla hyötysuhteella, laske sitä vaikka 32 asteeseen ja laita ala_ero takaisin arvoon 8 tai vaihtoehtoisesti ala_min 30 ja ala_ero 6 tai 7 jolloin Oumanin pitäisi käynnistää kompura jo hieman aikaisemmin säätökäyrän mukaan.

Siinä saattaa olla käynyt näin kuten tässä kuvassa, tässä kuvassa minun alavaraajan lämpötila käyrä pitäisi olla 2 tai 4 astetta vielä matalammalla (en muista), sitä on vastuksella hieman huijattu ja unohdin sen ottaa huomioon trendistä. Eli ylävaraaja romahtaa juuri ennen käyntijakson alkua koska alavaraajasta ei riitä lämmin. Sinänsä outoa että sinulla on mennyt jos tilanne oli tämä niin vastus päälle, koska pitäisi minun tulkinnan mukaan myös täyttyä tosiaan tuo toinen ehto, eli alavaraaja ei nouse tunnin aikana astetta ja vasta sitten pitäisi vastus mennä päälle, luulisi V15 puskevan sen verran lämpöä kuitenkin tuonne alavaraajaan.

(http://www.sarvi.fi/ouman/ylavaraaja.jpg)
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 17.01.14 - klo:08:54
Suuret kiitokset asiantuntevasta vastauksestasi

ELi käytännössä samaan säätöön kuin se olikin paitsi että sähkövaraajan yläero olisi nyt 10 kun se oli 8.

Trendiä vian hetkeltä ei ole, aloitin nauhoituksen eilen joten ei ole kuin arvaus siitä mitä on tapahtunut ja "luulen" että ongelma on ollut siinä että nuo kaksi mainittua lämpötilaa on olleet samat. Erikoista mielestäni on se, että häly on tullut yöllä (tai aamun ensimmäisen suihkun avauksessa) kun kulutus vasta alkaa, kuumaa vettähän pitäisi olla säiliöt täynnä? Päivän kone kävi silloinkin ihan normaalisti kunnes taas aamuyöllä oli tullut häly.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Renoo - 17.01.14 - klo:10:07
Suuret kiitokset asiantuntevasta vastauksestasi

ELi käytännössä samaan säätöön kuin se olikin paitsi että sähkövaraajan yläero olisi nyt 10 kun se oli 8.

Trendiä vian hetkeltä ei ole, aloitin nauhoituksen eilen joten ei ole kuin arvaus siitä mitä on tapahtunut ja "luulen" että ongelma on ollut siinä että nuo kaksi mainittua lämpötilaa on olleet samat. Erikoista mielestäni on se, että häly on tullut yöllä (tai aamun ensimmäisen suihkun avauksessa) kun kulutus vasta alkaa, kuumaa vettähän pitäisi olla säiliöt täynnä? Päivän kone kävi silloinkin ihan normaalisti kunnes taas aamuyöllä oli tullut häly.

Tässä tämä vastuksen ehto vielä.

(http://www.sarvi.fi/ouman/sahkoehto.png)

50 - 3 - 8 = 39 astetta. Eli tuon Ehto 2 mukaan varaajan yläosassa on täytynyt olla 39 astetta tai vähemmän että vastus menee päälle.

Tämähän johtuu todennäköisesti tuosta sinulla olleesta ala_ero asetuksesta joka oli 9.

Koska jos pakkasta on ollut -20 niin lattiaan on puskettu 33 asteista vettä, sinulla ala_min on ollut 30 ja ala_ero 9. Jolloin kompura starttaa kun alavaraajassa 30 astetta TAI säätökayrän mukaan eli 33 + 5 - (varaaja_alaero eli 9) = 29.

Eli kyllä tässä on käynyt niin, että koska on tarvittu 33 asteista vettä ja kompura ei lähde vasta käyntiin kun alavaraaja on 30 asteessa niin shuntti on kääntynyt ottamaan ylävaraajasta lämmitysvettä ja se on romahduttanut ylävaraajan.

Eli ratkaisu on joko nostaa ala_min arvoa hieman tai laskea ala_ero arvoa.

Eli jos ala_min on 30 ja ala_ero 7 niin kompura starttaa tuossa -20 kelissä 33 + 5 - 7 eli kun alavarajaassa on 31 asteista vettä. Tämän pitäisi kyllä jo riittää, ainakin omien mittausteni mukaan varaajan alaosan keskiosissa on lämpöisempää ja shuntti kääntyy ottamaan sieltä lisälämpöä kyllä tuon verran.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 17.01.14 - klo:10:15
Kiitos, selvensit selkeäksi asian jota itsekin yritin itselleni selvittää menestyksettä  :D
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 19.01.14 - klo:12:34
Koneet käy kutakuinkin odotusten mukaan mutta tuo kuvassa kohdassa klo 6:20 oleva kompressorin käynnin yksi piikki ihmetyttää; mikähän sen tekee? Kerran vuorokaudessa tulee tollanen, satunnaiseen aikaan, kompr.käynti hälytyskin tulee mutta kone käy ok siitä huolimatta
http://aijaa.com/mDlq84 (http://aijaa.com/mDlq84)
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: seppaant - 19.01.14 - klo:12:44
Kompressori käynnistyy ja pysähtyy saman tien niin että käyntitieto ei ehdi trendiin
Käynnistyy  uudelleen kun 5min käynnistyksen esto on kulunut.

Oletko näpelöinyt Oumannia näihin aikoihin?

ATS
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 19.01.14 - klo:12:54
Ihan omia aikojaan se tuon tekee, sikiunessa oltiin tuolloin...
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 19.01.14 - klo:14:02
Vielä yksi lisäkysymys kun on asiantuntijoita: näkeekö noista käyristä tulistaako kone oikein?
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: seppaant - 19.01.14 - klo:15:27
Lainaus
Oletko näpelöinyt Oumannia näihin aikoihin?
Oumanissa on sellainen toiminto, että viimeisestä napinpainalluksesta 5 min kuluttua näyttö palautuu perustilaan.
Minulla menee Oumannin näyttö toisinaan  pariksi sekunniksi pimeäksi siinä vaiheessa kun näyttö palaa perustilaan ja lämpöpumpun toiminta on samanlainen kuin sähkökatkoksessa.
Käsin näpelöimällä näytön perustilaan tätä ongelmaa ei ole.

Voisiko "Keijo K:n" Oumanissa olla esim jokin huono liitos jossakin ja kompressorin käynnistyksen aiheuttama tärähdys tai jännitteen heilahdus aiheuttaa häiriön Oumannin toiminnassa.

Tuleeko tuo kuumakaasun lämpötilassa näkyvä piikki aina kompressorin käynnistyessä vai myös muissakin käyntitilanteissa?

ATS
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 19.01.14 - klo:16:00
Ei aina, tuossakin kuvassa vain yksi piikki, kerran vuorokaudessa ehkä...
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: seppaant - 19.01.14 - klo:16:47
Lainaus
Tuleeko tuo kuumakaasun lämpötilassa näkyvä piikki aina kompressorin käynnistyessä vai myös muissakin käyntitilanteissa?
Kysyin epäselvästi.
Eli silloin kun piikki tulee, onko se käynnistyksen yhteydessä vai onko niitä muissakin käyntitilanteissa?

Tulistuksesta:
Ei tulista hyvin. Näyttäisi pääsääntöisesti käynnistyvän alaosan ohjaamana ja pysähtyvän yläosan ohjaamana.
Näillä pakkasilla pitäisi käydä puhtaasti alaosan / käyrän ohjaamana.

ATS
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: peki - 19.01.14 - klo:17:09
Voi olla ohjelma bugi. Tossa mun vastaava.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Renoo - 19.01.14 - klo:18:12
Koneet käy kutakuinkin odotusten mukaan mutta tuo kuvassa kohdassa klo 6:20 oleva kompressorin käynnin yksi piikki ihmetyttää; mikähän sen tekee? Kerran vuorokaudessa tulee tollanen, satunnaiseen aikaan, kompr.käynti hälytyskin tulee mutta kone käy ok siitä huolimatta
http://aijaa.com/mDlq84 (http://aijaa.com/mDlq84)


Kuvan mukaan tosiaan kompura starttaa ensin ja sammuu samantien ja starttaa uudelleen 5min kuluttua. Tuo ensimmäinen startti tulee juuri kun ala_min on tasan 30 eli ihan oikeaan aikaan ensimmäinen startti tulee.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Renoo - 19.01.14 - klo:18:14
Lainaus
Tuleeko tuo kuumakaasun lämpötilassa näkyvä piikki aina kompressorin käynnistyessä vai myös muissakin käyntitilanteissa?
Kysyin epäselvästi.
Eli silloin kun piikki tulee, onko se käynnistyksen yhteydessä vai onko niitä muissakin käyntitilanteissa?

Tulistuksesta:
Ei tulista hyvin. Näyttäisi pääsääntöisesti käynnistyvän alaosan ohjaamana ja pysähtyvän yläosan ohjaamana.
Näillä pakkasilla pitäisi käydä puhtaasti alaosan / käyrän ohjaamana.

ATS


Tätä voi vähän helpottaa laskemalla ylä_min arvoa, se on sinulla aika korkea. Sehän ei poista itse tulistuksen puutetta mutta mielestäni sen jälkeen näkee paremmin miten käyttäytyy.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 19.01.14 - klo:18:19
Ylimääräinen piikki on aina käynnistyessä, muuten käyrä on tasaista.

tulistus siis ei "toimi"? Ylämin on 50, pitäisi siis laskea, 45? Voinko parantaa tulistusta muuten?

Tulistuksen tulkintaan lisäkuva eiliseltä kun lämmintä vettä käytettiin runsaahkosti http://aijaa.com/SsywBT (http://aijaa.com/SsywBT) joten eihän se tulista. Miksi ei?

Tässä vielä trend-kuvaa kun muutin yläminimin 45:een http://aijaa.com/HfEP3h (http://aijaa.com/HfEP3h) (taas tuo sama ilmiö kompuran käynnistyessä)
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 20.01.14 - klo:08:42
Lisää trend- kuvia: http://aijaa.com/1BGjTN (http://aijaa.com/1BGjTN)

Mistähän tuo keski- / aamuyön hässäkkä johtuu? Käy paljon "pätkemmin" nyt kun laskin yläminimiä.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Opation - 20.01.14 - klo:09:18
Minun mielestä tuo näyttäisi siltä että Oumanin älyssä on jotain vikaa. Puolen yön aikaan kuumakaasu yritti pari kertaa nousta. Jonkin ajan päästä ylävaraaja alkoi kuumentua, vaikka kompressori ei käy, eli lämpeni sähköllä? Klo 2:00 taas lähti käymään, mutta siinäkin käynnissä on yksi tarpeeton katkos. Tai sitten Oumani saa jostain tietoa, että kaikki ei ole kunnossa.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: seppaant - 20.01.14 - klo:09:27
Lainaus
Mistähän tuo keski- / aamuyön hässäkkä johtuu? Käy paljon "pätkemmin" nyt kun laskin yläminimiä.
Näyttää että olisi tehnyt vähän ennen puolta yötä tavanomaisen "piikkikäynnistysyrityksen" ja 5 min käynnistyseston jälkeen tasan puolen yön aikaan uuden käynnistysyrityksen.
Tämäkin käynnistys epäonnistui ja vika jäi päälle.
Klo 0:30 vastukset päälle.
Klo 02:00 vika poistui ja kompressori käynnistyi normaalisti.
Klo 02:30 kompressori pysähtyi hetkeksi, 5min ja käynnistyi uudelleen. Ilmeisesti vika kävi hetkellisesti päällä.

Tämänhetkinen tiheämpi käynti johtuu siitä, että kone käy alavaraajan / käyrän ohjaamana niin kuin pitäisikin käydä.
Mutta tulistaa kuitenkin edelleen huonosti.

Syyksi yölliseen hässäkkään ja piikkikäynnistyksiin epäilen Oumanin sekoilua tai hetkellistä katkosta jossakin mittauksessa, mistä tulee kompressorille seis-käsky.
Esim M09 (ylävaraaja), M10 (alavaraaja) tai M11 (kuumakaasu)
Kompressorin käynnistymisen aiheuttama tärähdys saattaa saada katkoksen aikaan esim. huonossa liitoksessa. Näiden mittausten johtoliitosten kiristäminen saattaisi korjata vian.
Tässä puolen yön häiriössä olivat lämpötilat sellaiset että ala- tai ylävaraajan jomman kumman mittauksen vika ei olisi pysäyttänyt kompressoria.
Joten todennäköisesti kuumakaasun mittaus M11 aiheuttaa häiriön.

Sitten kun vika jää päälle katso mikä mittaus näyttää epänormaalia arvoa.
Tai koneen käydessä liikuttele mittausten antureita tai johtoliitoksia ja seuraa että saatko häiriötä aikaiseksi.

ATS



Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: seppaant - 20.01.14 - klo:09:38
Korjausta edelliseen:

Kaikissa tilanteissa alavaraajan ja ylävaraajan mittaukset voivat myös  yksinään pysäyttää kompressorin
- M09 > 95C
- M10 > 53....55C
- M11 > 120 C

Myös pressostaateilta tulevat vikasignaalit pysäyttävät kompressorin.

ATS
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 20.01.14 - klo:09:55
Kiitos, pitääpä kiristellä liitoksia ainakin ja jatkaa seuraamista.

Onkohan tuolle huonolle tulsitukselle tehtävissä jotain?
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Matias - 20.01.14 - klo:10:42
Lisää trend- kuvia: http://aijaa.com/1BGjTN (http://aijaa.com/1BGjTN)

Mistähän tuo keski- / aamuyön hässäkkä johtuu? Käy paljon "pätkemmin" nyt kun laskin yläminimiä.

Jouduitko mistään kuittaamaan häiriötä tms tuossa klo 00.00-02.00 häiriössä kun vastukset oli menneet päälle?

Vai palautuiko LÄ normaaliin käyntitilaan itsestään?

Tuon ohjeen mukaan normaali käynnistysyritys häiriöstä 1h välein vain jos sähkövastus ei ole päällä?
Trendissä  http://aijaa.com/1BGjTN   näyttäisi vastus olleen päällä silloin kun kompressori käynnistyi klo 02.00

edit:Tuon kompressorin automaattisen käynnistyksen klo 02.00 selittäisi se jos vastus on nostanut varaajan lämpötilan pyydettyyn ja termostaatti on pudottanut vastuksen pois päältä.
Silloin kompressorin normaali käynnistys lienee mahdollista ?

(http://i6.aijaa.com/t/00863/12988290.t.jpg) (http://aijaa.com/FGoeJy)

Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 20.01.14 - klo:11:05
Palautui itsestään, aamulla 7 aikaan kun kävin konetta ihailemassa niin ei ollut edes hälyä näytöllä. Jokaisen tollaisen "ylimääräisen" käynnistysyrityksen jälkeen on lähtenyt itsekseen käyntiin ja jatkanut normaalisti eli pumppu on käynyt "aina" ihan ok lukuunottamatta viime viikon sähkölämpöhässäkkää, joka siis nyt pitäisi olla ohi kun arvoja muutettiin.

Uskoisin että kyse on löysästä liitoksesta joka tekee tuon ylimääräisen startin. Ihmetykseni koskee viime yön kummallista käytöstä sekä tulistuksen puutetta. Yritin foorumilla olleen neuvon mukaista y-haaran avaamista + latauspiirin "pakkokäyttöä" ja sen jäljiltä y-haaran avaaminen 1 1/2 kierrosta auki mutta se ei näytä tuottaneen tulosta. Latauspumppu toimii. Y-haarassa tulpan all aollut 6-koloruuvi oli tehtaan jäljiltä (tai asentajan jäljiltä) 1 1/2 kierrosta auki, en siis muuttanut asetusta.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: tomppeli - 20.01.14 - klo:11:32
Palautui itsestään, aamulla 7 aikaan kun kävin konetta ihailemassa niin ei ollut edes hälyä näytöllä. Jokaisen tollaisen "ylimääräisen" käynnistysyrityksen jälkeen on lähtenyt itsekseen käyntiin ja jatkanut normaalisti eli pumppu on käynyt "aina" ihan ok lukuunottamatta viime viikon sähkölämpöhässäkkää, joka siis nyt pitäisi olla ohi kun arvoja muutettiin.
Oumanissa on jonkinlainen ns. "watch dog" -toiminto (vahtikoira), joka pakkokäynnistää Oumanin uudellen, mikäli se menee jumiin.
Nuo oudot piikit ja muut hämärät stopit voisivat mahdolliseti johtua tämän vahtikoiran  aktivoitumisesta.

Vahtikoira -toiminto on monesti tehty niin, että laitteen ohjelman käsketään nollata jossain portissa oleva laskuri määräajoin.
Jos ohjelma menee sekaisin, se ei osaakaan enää nollata laskuria ja laskuri laskee itsensä täyteen ja sen seurauksena tekee prosessorille hardware -resetin.
Silloin mm. kompressori tulisi pysäytetyksi ja tulisi muitakin epäjatkuvuuksia toimintaan.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: seppaant - 20.01.14 - klo:16:35
Lainaus
sekä tulistuksen puutetta. Yritin foorumilla olleen neuvon mukaista y-haaran avaamista + latauspiirin "pakkokäyttöä" ja sen jäljiltä y-haaran avaaminen 1 1/2 kierrosta auki mutta se ei näytä tuottaneen tulosta. Latauspumppu toimii. Y-haarassa tulpan all aollut 6-koloruuvi oli tehtaan jäljiltä (tai asentajan jäljiltä) 1 1/2 kierrosta auki, en siis muuttanut asetusta.
Nyt pitäisi säätää tulistusta.
Kun käännät 6-koloruuvia kiinnipäin, menee ylävaraajaan kuumempaa vettä mutta vähemmän.
Tulistuksen säätö on joka tapauksessa hakuammuntaa ellei tiedä tulistimelta ylävaraajaan menevän veden lämpötilaa.
Kiinnitä putkeen (tulistus ja latauspumppujen välissä oleva putki) tavallisen sisä/ulkolämpömittarin ulkoanturi tiukasti esim. nippusiteellä ja ilmastoititeipillä. Väliin mielellään piitahnaa ja sitten hyvä eristys päälle.
Ensimmäinen pääsääntö:
Tulistimelta lähtevän veden tulee olla jo muutama minuutti kompressorin käynnistymisen jälkeen korkeampi kuin yläosan pysäytysraja.
Jos ylä-min on 50C ja ylä-ero 6C, on pysäytysraja 53C. Tällöin tulistetun veden lämpötila pitää olla kohta käynnistyksen jälkeen vähintään 55C.
Tämä siksi, jos yläosaan syötetään kylmempää vettä kuin pysäytysraja niin raja saavutetaan vasta kun alavaraajakin on lämmennyt ylävaraajan pysäytysrajaan.

ATS   
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 23.01.14 - klo:08:47
Kiitos kaikille tähän asti osallistuneille, toivotaan että alkaa ässä pelaamaan kunnolla... erikoista on se, että kone on käynyt kolme vuotta ihan ok ja tänä talvena pakkasten tultua ongelmat alkaneet. Toissa aamuna oli edessä tällainen tilanne, mikä ihme nyt on?

http://aijaa.com/K8zTb1 (http://aijaa.com/K8zTb1)
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Renoo - 23.01.14 - klo:09:05
Kiitos kaikille tähän asti osallistuneille, toivotaan että alkaa ässä pelaamaan kunnolla... erikoista on se, että kone on käynyt kolme vuotta ihan ok ja tänä talvena pakkasten tultua ongelmat alkaneet. Toissa aamuna oli edessä tällainen tilanne, mikä ihme nyt on?

http://aijaa.com/K8zTb1 (http://aijaa.com/K8zTb1)

Joku logiikka tässä nyt sekoilee. Eli tuossa 6 jälkeen olisi jo kompuran pitänyt startata, kuumakaasu sinulla siinä yrittääkin nousta pari kertaa, mutta koska se kompura joko starttaa ja sammuu samantien tai jotain muuta niin varaajan lämmöt eivät nouse, vaan varaajan yläosan lämpö syödään talon lämmitykseen.

Nyt sitten 7:30 kompura starttaa kunnolla ja oikeasti ja tulee tuollainen pitkä käynti jolla saadaan ylävaraaja taas asetusten mukaisiin lämpöihin.

Laitehan ei ole nyt kunnossa koska tulee tuo erikoinen kuumakaasun pieni nousu ja lasku heti.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: seppaant - 23.01.14 - klo:09:23
Lainaus
Kiitos kaikille tähän asti osallistuneille, toivotaan että alkaa ässä pelaamaan kunnolla... erikoista on se, että kone on käynyt kolme vuotta ihan ok ja tänä talvena pakkasten tultua ongelmat alkaneet. Toissa aamuna oli edessä tällainen tilanne, mikä ihme nyt on?

http://aijaa.com/K8zTb1
Tämä toissa-aamun (21.1.) hässäkkä on lähes kopio 20.1. aamuyön hässäkästä.
Erona että vastuksen toiminnassakin on jotain puutteita, ei nosta kunnolla lämpöjä.

Näyttää siltä, että kolmessa vuodessa jollekin komponentille tuli tunnit täyteen.
Nyt sinun pitäisi vain saada syyllinen kiinni rysän päältä eli katsoa mitä ilmoituksia on voimassa silloin kun häiriö on päällä.

ATS
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 23.01.14 - klo:09:29
Ainoat havaitut hälytykset ovat kompr.käynti ja sähkölämpö. Hiukan hankalaa kun nuo sattuu aina aamuyöllä ja koneen summeri ei kamariin asti kuulu... Otan yhteyttä LämpöÄssään, ei tästä muuten mitään tule...
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Renoo - 23.01.14 - klo:09:43


Tämä ny ton puhdas arvaus, mutta sanoisin että tuo Ouman voi olla myös se syypää, se voi seota satunnaisesti ja stopata kompuran ja "bootata" itsensä. Tämä arvaus perustuu lähinnä tuon ulkolämpötilakäyrän sekoamiseen tuossa vikatilanteessa.


Sinulla on tuon näytteenottoväli 5 sekunnissa, myös se voi "kuormittaa" Oumania, ainakin itsellä jos tuo näytteenottoväli on kovin tiuha ja samaan aikaan näpyttelee Oumanista valikoita niin Ouman käy tosi hitaalla, voisit sitä hieman kasvattaa, minulla se on 60s ja piirtää kyllä silläkin hyvät käyrät.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Matias - 23.01.14 - klo:10:59
Ouman Trendissä näyttää olevan mahdollista saada trendikäyrä digitaalisesta lähdöstä,esim kompressorin käynti ja tauko ajat.

Voiskohan tuollaisia digitaalisia trendejä tehdä useampia ja ottaa trendit kaikista käynnistys ja käyntiajan päällä olevista komponenteista ja varolaitteista.
Esim:
-matala ja korkeapainepressostaatit
-logiikan lähdöt jotka pitää olla päällä kun kompressori käy
-logiikan tulot mitkä pitää olla päällä kun kompressori saa käydä
-moottorisuojan hälytystieto
-ym ym

Jokainen trendi olisi erivärinen ja mittauskierto mahdollismman lyhyt.

Tarkoitan että jokainen kompressorin käyntiin vaikuttava tai sen estävä jännitetieto piirtäisi omaa eriväristä trendiä jolloin väärin toimivan komponentin tai katkoksen voisi lukea suoraan trendistä.

Tuollaiset epäsäännölliset ja lyhyet häiriöt tai katkokset on hankalia paikallistaa perinteisillä konsteilla mutta jos Ouman Trendiin saisi diagnostiikka moodin jossa trendikäyrät piirtäisi jatkuvasti käyrää eri kohtien tilasta niin poikkeaman saisi ehkä esille muutoksesta trendikäyrästä ja poikkeama jäisi näkyviin trendikäyrään vaikka itse alkuvika esiintyisi ajoittain ja lyhytaikaisesti.

Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Opation - 23.01.14 - klo:12:04
Kiitos kaikille tähän asti osallistuneille, toivotaan että alkaa ässä pelaamaan kunnolla... erikoista on se, että kone on käynyt kolme vuotta ihan ok ja tänä talvena pakkasten tultua ongelmat alkaneet. Toissa aamuna oli edessä tällainen tilanne, mikä ihme nyt on?

http://aijaa.com/K8zTb1 (http://aijaa.com/K8zTb1)

Joku logiikka tässä nyt sekoilee. Eli tuossa 6 jälkeen olisi jo kompuran pitänyt startata, kuumakaasu sinulla siinä yrittääkin nousta pari kertaa, mutta koska se kompura joko starttaa ja sammuu samantien tai jotain muuta niin varaajan lämmöt eivät nouse, vaan varaajan yläosan lämpö syödään talon lämmitykseen.

Nyt sitten 7:30 kompura starttaa kunnolla ja oikeasti ja tulee tuollainen pitkä käynti jolla saadaan ylävaraaja taas asetusten mukaisiin lämpöihin.

Laitehan ei ole nyt kunnossa koska tulee tuo erikoinen kuumakaasun pieni nousu ja lasku heti.

Tuossa trendissä 7:30 ulkolämpötilaan tulee piikki. Buuttaako Oumanin vahtikoira itsensä, kun hetkeen aikaan ei ole tehty mitään järkevää? Logituksen näytteenottovälin voisi vielä tiputtaa yhteen sekuntiin jotta näkyisi mahdollinen piikki jossain anturitiedossa joka nyt olisi ajoittunut johonkin 6:00 - 6:30 välille.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: seppaant - 23.01.14 - klo:12:47
Pari havaintoa
19.1. klo 21.40 onnistuneen startin yhteydessä
- Ulkolämpötila teki piikin ->0
-Alavaraaja, M10, teki piikin ->0

22.1. klo 07.30 hässäkän jälkeisessä käynnistyksessä
- Ulkolämpötila teki piikin ->0

Minkälainen vika aiheuttaa sen että mittaus näyttää nollaa?
Miksi aina tarkalleen käynnistyksen yhteydessä?
Aiheuttaako kompressorin käynnistys jännitteen laskua Oumannissa?
Toimiiko kompressorin pehmeäkäynnistys?

ATS
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: seppaant - 23.01.14 - klo:13:23
Mitkä ovat tämänhetkiset asetusarvot?
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 23.01.14 - klo:19:40
Kiitos kaikille taas. Arvot: ylämin 40, alamin 30, erot kuten ylempänä lukee, ts. viikkoon ei ole muutettu mitään. Olin valmistajaan yhteydessä, ehdottivat käyntitietoreleen vaihtoa. Ja kun kerran kompura ym toimii kun vaan pysyvät käynnissä niin alan itsekin kallistua oumanin vian puoleen. Pitää tuo ulkolämmön anturikin käydä tsekkaamassa ettei ole johto löysällä...
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 24.01.14 - klo:07:45
Viime yönä oli sit mennyt sähkölämmölle jo puolilta öin, aamulla kylmä suihku...  :'(

Käyntireleen aion vaihtaa, voisiko joku katsoa tyypin niin koitan hankkia jostain tukkurilta sellaisen vielä tänään? Voiko Relettä ohittaa tms? Tarvitseeko kone käyntitietoa "mihinkään"? Jos en saa relettä tänään niin voisin koittaa ohittaa sen että saa käydä lämpimän veden alla.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: tomppeli - 24.01.14 - klo:08:06
Ouman lukee sen tiedon, eikä sitä voi ohittaa.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 24.01.14 - klo:08:21
Ouman lukee sen tiedon, eikä sitä voi ohittaa.

Erikoista. Eräs neuvo kun oli että hypppylangalla T4 ja T yhteen niin käyntitieto ohittuu... No, kokeillaan kaikkea :-)

Kyllä tuo tuntuisi käyntitietoreleongelmalta; aiheuttaa tuon aiemman satunnaisen "tuplastartin" ja nyt kun tilanne on pahentunut ja rele "enemmän rikki" kone ei lähdekään enää ensimmäisen epäonnistuneen yrityksen jälkeen käymään, jolloin Ouman huomaa että homma ei pelaa, yrittää muutaman tunnin päästä uudelleen ja epäonnistuu taas jolloin menee sähkölämmölle.

Muilta osinhan tuo kone sinänsä toimii, ts. kunhan vaan käy niin lämmöt nousee ja ohjautuu ihan ok, tulistusta pitää vähän säädellä vielä että toimisi paremmin.

Tänään siis kytken tuon hyppylangan, releen saanen maanantaina ja toivotaan että kaikki kääntyy parhain päin.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 24.01.14 - klo:08:37
Pari havaintoa
19.1. klo 21.40 onnistuneen startin yhteydessä
- Ulkolämpötila teki piikin ->0
-Alavaraaja, M10, teki piikin ->0

22.1. klo 07.30 hässäkän jälkeisessä käynnistyksessä
- Ulkolämpötila teki piikin ->0

Minkälainen vika aiheuttaa sen että mittaus näyttää nollaa?
Miksi aina tarkalleen käynnistyksen yhteydessä?
Aiheuttaako kompressorin käynnistys jännitteen laskua Oumannissa?
Toimiiko kompressorin pehmeäkäynnistys?

ATS

Voiko pehmeäkäynnistyksen todeta jotenkin? Jonkinlaisen "kolauksen" se tekee aina käynnistyessään mutta mielestäni se on aina ollut samanlainen?

Noihin piikkeihin: voisiko olla ihan vaan kyse siitä että trend piirtää "mitä sattuu" kun käyntitieto katkeaa/kone käynnistyy? Ikäänkuin nopea resetointi jolloin kaikki arvot käyvät nollassa/tulee piikkejä?
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Matias - 24.01.14 - klo:08:58
Viime yönä oli sit mennyt sähkölämmölle jo puolilta öin, aamulla kylmä suihku...  :'(

Käyntireleen aion vaihtaa, voisiko joku katsoa tyypin niin koitan hankkia jostain tukkurilta sellaisen vielä tänään? Voiko Relettä ohittaa tms? Tarvitseeko kone käyntitietoa "mihinkään"? Jos en saa relettä tänään niin voisin koittaa ohittaa sen että saa käydä lämpimän veden alla.

Mahdollisesti releen ohittamalla kompressori lähtee käyntiin mutta ei pysähdy ennenkuin ohitus poistetaan,huonoa ohituslenkissä että myös pressostaatit yms suojalaitteet ohittuu samalla.
En suosittele muuta kuin testimielessä ja seuraat vieressä koneen käyntiä niin kauan kuin ohitus on kytketty.

Jos ohituksen jättää päälle ja kompressorin käyntiin niin todennäköisesti se polttaa kompressorin mottorin kun paineet nousee yli maksimirajan kun mikään ohjaus ei pysäytä kompressoria

Jos tuo rele on oranssi pistokantarele ja siinä kojetunnus K4 niin se on pistokantarele joka on painettu mustaan pohjaosaan.
Rele lähtee joko kohtisuoraan nykäisemällä tai sitten pohjaosassa on vipu jolla rele painetaan ulos pohjaosastaan.
Jos saat samanlaisen irtoreleen niin se sopii pohjaosaan mutta jos rele on erilainen niin ota sitten sekä rele että siihen sopiva pohjaosa.

Rele näytää olevan pistokantarele 230VAC kelajännitteellä ja 1 vaihtokosketin.

Releen irroitus saattaa olla noin tai sitten ihan nykaisemällä ulospäin
(http://i1.aijaa.com/t/00933/12996606.t.jpg) (http://aijaa.com/bAhAIV)
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 24.01.14 - klo:09:12
Viime yönä oli sit mennyt sähkölämmölle jo puolilta öin, aamulla kylmä suihku...  :'(

Käyntireleen aion vaihtaa, voisiko joku katsoa tyypin niin koitan hankkia jostain tukkurilta sellaisen vielä tänään? Voiko Relettä ohittaa tms? Tarvitseeko kone käyntitietoa "mihinkään"? Jos en saa relettä tänään niin voisin koittaa ohittaa sen että saa käydä lämpimän veden alla.

Mahdollisesti releen ohittamalla kompressori lähtee käyntiin mutta ei pysähdy ennenkuin ohitus poistetaan,huonoa ohituslenkissä että myös pressostaatit yms suojalaitteet ohittuu samalla.
En suosittele muuta kuin testimielessä ja seuraat vieressä koneen käyntiä niin kauan kuin ohitus on kytketty.

Jos ohituksen jättää päälle ja kompressorin käyntiin niin todennäköisesti se polttaa kompressorin mottorin kun paineet nousee yli maksimirajan kun mikään ohjaus ei pysäytä kompressoria

Jos tuo rele on oranssi pistokantarele ja siinä kojetunnus K4 niin se on pistokantarele joka on painettu mustaan pohjaosaan.
Rele lähtee joko kohtisuoraan nykäisemällä tai sitten pohjaosassa on vipu jolla rele painetaan ulos pohjaosastaan.
Jos saat samanlaisen irtoreleen niin se sopii pohjaosaan mutta jos rele on erilainen niin ota sitten sekä rele että siihen sopiva pohjaosa.

Rele näytää olevan pistokantarele 230VAC kelajännitteellä ja 1 vaihtokosketin.

Releen irroitus saattaa olla noin tai sitten ihan nykaisemällä ulospäin
(http://i1.aijaa.com/t/00933/12996606.t.jpg) (http://aijaa.com/bAhAIV)

Releen vaihto on tuttua hommaa. LÄ:n mukaan tuo T4:n ja T:n hyppylanka ei aiheuta mitää nmuuta kuin sen, että ei tule hälytystä ja jos sen paikallaan ollessa tulee häiriö niin kestää vain pidempään kunnes kompura tekee uuden käynnistysyrityksen. Eli siis se 5min tauko ei ole voimassa, Ouman päättelee siitä että käyntitieto on virheellinen kun ei kaikesta huolimatta tapahdukaan mitään ja ajaa kompuran käyntiin reletiedon "ohi".
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Renoo - 24.01.14 - klo:09:16
Eikös tämä ollut "uusi" pumppu, Lässässä on 5 vuoden takuu, joten eikö sieltä tule jo miestä paikalle vaihtamaan ja korjaamaan?
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Matias - 24.01.14 - klo:09:23
Lainaus
LÄ:n mukaan tuo T4:n ja T:n hyppylanka ei aiheuta mitää nmuuta kuin sen, että ei tule hälytystä ja jos sen paikallaan ollessa tulee häiriö niin kestää vain pidempään kunnes kompura tekee uuden käynnistysyrityksen.

Jos katsot piirikaaviosta LÄ v15 (uudempi,vanhassa rele K4)) releen K1.1 kelan ohjausjännitettä niin kyllä se tulee pressostaattien kautta.

Mutta varmaan LÄ:llä on tästä parempaa tietoa niin sen mukaan sitten ;)

Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: seppaant - 24.01.14 - klo:10:09
Lainaus
Viime yönä oli sit mennyt sähkölämmölle jo puolilta öin, aamulla kylmä suihku... 
Olisiko sinulla tästä tilanteesta trendiä?

ATS
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 24.01.14 - klo:10:28
Eikös tämä ollut "uusi" pumppu, Lässässä on 5 vuoden takuu, joten eikö sieltä tule jo miestä paikalle vaihtamaan ja korjaamaan?

Juu, takuuseen tulee uusi osa mutta miestä ei ole paikalle saatavilla
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 24.01.14 - klo:10:39
Lainaus
Viime yönä oli sit mennyt sähkölämmölle jo puolilta öin, aamulla kylmä suihku... 
Olisiko sinulla tästä tilanteesta trendiä?

ATS

On, kaivelen senkin illansuussa
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 24.01.14 - klo:10:43
Lainaus
LÄ:n mukaan tuo T4:n ja T:n hyppylanka ei aiheuta mitää nmuuta kuin sen, että ei tule hälytystä ja jos sen paikallaan ollessa tulee häiriö niin kestää vain pidempään kunnes kompura tekee uuden käynnistysyrityksen.

Jos katsot piirikaaviosta LÄ v15 (uudempi,vanhassa rele K4)) releen K1.1 kelan ohjausjännitettä niin kyllä se tulee pressostaattien kautta.

Mutta varmaan LÄ:llä on tästä parempaa tietoa niin sen mukaan sitten ;)

Mutta tämähän aiheuttaa vain sen, että hälytystä ei tule esim. pressostaatin häiriön laukaisemana, ei muuta. Konehan kyllä pysähtyy koska saahan Ouman tiedon siltä pressostaatilta silti.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Matias - 24.01.14 - klo:14:48
Lainaus
LÄ:n mukaan tuo T4:n ja T:n hyppylanka ei aiheuta mitää nmuuta kuin sen, että ei tule hälytystä ja jos sen paikallaan ollessa tulee häiriö niin kestää vain pidempään kunnes kompura tekee uuden käynnistysyrityksen.

Joo,niinpäs onkin.On siinä nuo turvapiirit edelleen toiminnassa.

Eli jos jossain kompressorin ohjauspuolella on katkos niin kompressori pysähtyy jos katkos tulee ( moottorisuojilta,pressostaateilta tai logiikalta) mutta kun hyppylanka ohittaa K1.1 koskettimen niin katkoksen jälkeen kompressori käynnistyy automaattisesti uudestaan jos käynnistyspyynti on edelleen päällä( tai menee päälle) logiikalla.

Toivottavasti vika löytyy.

(http://i9.aijaa.com/t/00876/12997338.t.jpg) (http://aijaa.com/TeCfFc)
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 25.01.14 - klo:12:01
Lainaus
Viime yönä oli sit mennyt sähkölämmölle jo puolilta öin, aamulla kylmä suihku... 
Olisiko sinulla tästä tilanteesta trendiä?

ATS

On, kaivelen senkin illansuussa

Tuossa ois se tilanne http://aijaa.com/YCM9J6 (http://aijaa.com/YCM9J6)
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 25.01.14 - klo:12:04
Lainaus
LÄ:n mukaan tuo T4:n ja T:n hyppylanka ei aiheuta mitää nmuuta kuin sen, että ei tule hälytystä ja jos sen paikallaan ollessa tulee häiriö niin kestää vain pidempään kunnes kompura tekee uuden käynnistysyrityksen.

Joo,niinpäs onkin.On siinä nuo turvapiirit edelleen toiminnassa.

Eli jos jossain kompressorin ohjauspuolella on katkos niin kompressori pysähtyy jos katkos tulee ( moottorisuojilta,pressostaateilta tai logiikalta) mutta kun hyppylanka ohittaa K1.1 koskettimen niin katkoksen jälkeen kompressori käynnistyy automaattisesti uudestaan jos käynnistyspyynti on edelleen päällä( tai menee päälle) logiikalla.

Toivottavasti vika löytyy.

(http://i9.aijaa.com/t/00876/12997338.t.jpg) (http://aijaa.com/TeCfFc)


Käyntitietoreleen vaihto toiseen tuntui auttavan, tässä tämän hetken tilannetta

http://aijaa.com/h3yJSX (http://aijaa.com/h3yJSX)

Tulsitusasiaan pitää paneutua seuraavaksi.
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 28.01.14 - klo:08:28
Palataan tuohon tulistusasiaan. Vasemman alapellin takana olevat pumput siis ovat: ylempi latauspiirin pumppu, alempi tulistuspumppu? Nyt, (tehdasasetus) ylempi on asennossa 3 ja alempi 1. Niiden välissä menee putki jossa on se "tulistuksensäätöventtiili" jota olen avannut täysin, pitänyt ylempää pumppua käynnissä minuutin tjsp. ja kiertänyt venttiilin asentoon "1,5 kierrosta auki" ja nyttemmin "noin tasan yksi kierros auki". Lämpömittarihan siihen pitäisi viritellä kiinni.

Mikä on se alin putki? Siinä on jonkinsortin letkuyhde kiinni ja hana itse putkessa.

Luin keskustelua kiertovesipumpusta ja sen "sekoittavasta" vaikutuksesta. Missä tuo ko. kiertovesipumppu on jo ssellainen on? Kun en edes tiedä onko mulla sellaista?  :-[
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: seppaant - 28.01.14 - klo:09:49
Lainaus
Mikä on se alin putki? Siinä on jonkinsortin letkuyhde kiinni ja hana itse putkessa.
Ohessa V7.0 pumpun putkistokaavio.
Olettaisin, että V15 on periaatteessa samanlainen.

Alin putki menee varaajan pohjasta lauhduttimelle ja letkuyhteestä voidaan tyhjentää varaaja.

ATS
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 28.01.14 - klo:13:47
Kiitos kaaviosta. Tuohan näyttää siltä että ylemmän eli latauspumpun käyttäminen tulistussäätöventtiilin ollessa auki ei auta mitään vaan pitäisi päästä ajamaan alempaa eli tulistuspumppua? Sillehän ei taas ole kytkintä käyttöpaneelissa...
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Renoo - 28.01.14 - klo:14:06
Kiitos kaaviosta. Tuohan näyttää siltä että ylemmän eli latauspumpun käyttäminen tulistussäätöventtiilin ollessa auki ei auta mitään vaan pitäisi päästä ajamaan alempaa eli tulistuspumppua? Sillehän ei taas ole kytkintä käyttöpaneelissa...

Meillä ainakin tuosta S3 nappulasta lähtevät molemmat pyörimään, niin lataus kuin tulistuspumppu. Ja nappulaa pitää painaa koko ajan alaspäin.

(http://www.sarvi.fi/ouman/nappula2.jpg)
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 28.01.14 - klo:14:47
Kiitos kaaviosta. Tuohan näyttää siltä että ylemmän eli latauspumpun käyttäminen tulistussäätöventtiilin ollessa auki ei auta mitään vaan pitäisi päästä ajamaan alempaa eli tulistuspumppua? Sillehän ei taas ole kytkintä käyttöpaneelissa...

Meillä ainakin tuosta S3 nappulasta lähtevät molemmat pyörimään, niin lataus kuin tulistuspumppu. Ja nappulaa pitää painaa koko ajan alaspäin.

(http://www.sarvi.fi/ouman/nappula2.jpg)


Ok, noinhan se varmaan sit toimii mullakin; kuvittelin vaan että tuo ylempi käy kun nappia painaa. Minkäslaisessa asennossa noi pumput olis hyvä olla, asennot on 1-3 molemmissa?
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Matias - 28.01.14 - klo:15:12
Kiitos kaaviosta. Tuohan näyttää siltä että ylemmän eli latauspumpun käyttäminen tulistussäätöventtiilin ollessa auki ei auta mitään vaan pitäisi päästä ajamaan alempaa eli tulistuspumppua? Sillehän ei taas ole kytkintä käyttöpaneelissa...

Jos katsot seppaantin kaaviota siten että erotat siitä kaksi kiertoa joilla on molemmilla oma kiertopumppu,varaaja ja lämmönvaihdin niin toiminta saattaa avautua paremmin.

http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?action=dlattach;topic=5240.0;attach=1825;image

Ylempi kiertopumppu "lataus" kierrättää vettä alavaraajan ja lauhduttimen lämmönvaihtimen välillä ja yleensä tässä on suht suuri virtaus ja pieni ,esim 3-5 lämpötilaero (dt) meno- ja paluuputken välillä.Tästä alavaraajasta otetaan sitten rakennuksen lämmitykseen tarvittava kiertovesi ja lisäksi alavaraajassa on käyttöveden esilämmityskierukka.
Latauskiertopumpun nopeusasetus on yleensä 3 tai joissakin tapauksissa 2 koska liian pieni virtaus lauhduttimella alentaa hyötysuhdetta.

Alempi kiertopumppu "tulistus" kierrättää vettä vain ylävaraajan ja tulistinlämmönvaihtimen välillä ja tässä piirissä on yleensä varsin pieni virtaus.Tämä pieni virtaus sen takia että tulistimen lämmönvaihtimen teho on vain 15-20% lauhduttimen tehosta mutta tulistinvaihtimessa saadaan korkeampi lämpötila kuin lauhduttimessa.
Tässä kiertopumpun nopeus on yleensä 1 ja lisäksi virtausta kuristetaan ns Y-venttiilillä vähän niinkuin hienosäätönä.
Tulistinkierron meno- ja paluulämpötilojen ero (dt) on yleensä suht suuri siksi että ylävaraajan yläosaan menee mahdollisimman kuumaa vettä niin että taloudessa tarvittava kuuma käyttövesi saadaan tuosta ylävaraajasta.
Liian pienelle ei ylävaraajan virtausta kannata säätää koska silloin ylävaraajaan menevän lämpötila on kyllä korkea mutta liian hitaaan virtauksen takia kuuman veden tilavuusmäärä jää pieneksi ja silloin vain ylävaraajan yläosan vesi kuumenee.

Oliskohan optimaalinen virtaus likimain siten että käyntijakson aikana ylävaraajan vesi kiertäisi yhden kerran tulistinvaihtimen kautta(?)
Todennäköisesti Y-venttiilin asetus jonkinverran pienemmällä kuin tehdasasetus.

Kokeilemalla siitä Y-venttiilistä parhaan säätökohdan löytää.
Jos alat säätämään niin kierrä ensin täysin kiinni ja laita muistiin lapulle tms montako kierrosta Y-venttiili meni alkuasetuksesta täysin kiinni.On sitten helppo palauttaa alkuperäiseen asetukseen jne ;)
Otsikko: Vs: V15 haasteita
Kirjoitti: Keijo K - 02.02.14 - klo:17:31
Tulistaako toi nyt sen kummemmin: http://aijaa.com/jDwgwG (http://aijaa.com/jDwgwG)