Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Käyttövesiasetukset - korkea teho?  (Luettu 4699 kertaa)

Poissa Jankura

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« : 10.02.21 - klo:09:28 »
Onko muilla Nibe/Jämä lämmittäjillä kokemuksia tuon asetuksen vaikutuksesta - eli mitäköhän se ikäänkuin on tekevinään?

Jämän "Asentajan käsikirja" toteaa aiheesta seuraavaa:
" "korkea teho" aktivoituna käyttövettä lämmitetään vakiokäyttöä suuremmalla teholla ja käyttövesimäärä on siten suurempi."

Tuon perusteella jotenkin kuvittelin, että tällä asetuksella saisi käyttöveden lataukseen lisää potkua ja siten tarvittavaa latausaikaa lyhyemmäksi jolloin asteminuutivelka ei kasvaisi LKV jakson aikana niin suureksi eikä pumpun tarvitsisi sitten niin kovasti "rehkiä" LKV jakson jälkeen kuroessaan tuota velkaa kiinni.

Mutta kun nyt sitten jonkinlaisia pakkasia tänä talvena saatiin niin ajattelin tuota testauksen vuoksi kokeilla. Ja pettymyksekseni en kyllä huomanut mitään eroa, eli käytös on hyvinkin samanlaista riippumatta siitä missä asennossa tuo täppä on:
- LKV jakson alussa pumppu vetää pieneksi hetkesi Hertsit tuonne noin 50:een josta ne sitten laskevat hyvin nopeasti (parissa minuutissa) 35:een
- Loppuaika "nussutellaan" sitten tuolla ~35Hz:lla kunnes yläraja saavutetaan.
- BT2-BT3 dT on latauksen aikana noin 6 astetta ja Ilmeisesti pumppu tuota kiertovesipumppua säätämällä tms. sen siihen haluaa ja ajaa. BT2 näyttää lataussyklin lopussa ~60 astetta. (Minulla rajat 47/52 ja priorisointi 30/30. Jollei juuri LKV latausjakson aikana kovasti satuta lämmintä vettä käyttämään niin tuo yksi jakso normaalisti lataukseen riittää.)
- Kiertovesipumpun teho on latauksen alussa ihan pienen hetken luokkaa 60% mutta laskee sitten nopeasti (samalla kun Hertsit sinne 35:een) tuonne 8% paikkeille ja jakson lopussa se on enää 5%.

LKV varaaja on Jäspi VLM STAR 300, tilavuudeltaan 270 litraa. Käyttöohjeen mukaan ko. pytyssä on 15 litraa/2,9m2 kokoinenlatauskierukka jonka lämmönsiirtokyky 65/50 °C 43°C KV lämpötilalla on 15,7kW. (Mielenkiintoista sinänsä, että lämmönsiirtokyky ilmoitetaan tuollaisilla lämpötiloilla vaikka ko. varaaja on Jäspin mukaan nimenomaan suunniteltu käytettäväksi maalämpöpumpun kanssa. Ja heidän "oma" Jämä pumppunsa sitten lataa sitä varaajaa kuitenkin 6 asteen lämpötilaerolla. Ehkä tuo on joku standardi tapa asia ilmaista - voisin tuota pahuuttani kysyä Kaukoralta...)

Onko nyt vaan niin, että tuo varaaja tuolla kierukalla ei tuon enempää suostu ikäänkuin ottamaan kuin mitä Jämä 35 Hz:llään antaa?
Ja siksi ei "korkea teho" -asetus sitten vaikuta mitään...
Jämä Star Inverter 16 (o.s. Nibe F1155 4-16), Jäspi buffer 200, VLM 300 Star kv-varaaja, kaivo 260m 45mm Turbo-kollektorilla. Varsinais-Suomi, 1975 rakennettu 1-tasolätyskä, 240m2 + 30m2 "kylmähköä" autotallia.

Poissa Lappanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 851
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #1 : 10.02.21 - klo:11:45 »
Mulla VLM STAR 500 ja samaa ihmetellyt minäkin sekä myös kokeillut. Normaalisuihkuttelulla tuolla "korkea teho" täpällä ei tosiaan näytä olevan muuta vaikutusta kuin suurempi lähtöteho joka tippuu samaa tahtia kuin ilman "korkeaa tehoa" ja lämmitysajassa ei näytä olevan mitään eroa.

Joskus harvoin muksut asuu suihkun alla yli puoli tuntia putkeen, 0,25 m^2 sadelautanen ja käsisuihku molemmat päällä yhtäaikaa, jolloin varaaja kyllä tyhjenee tehokkaasti kuumasta vedestä. Tuolloin kokeilin tuota korkeaa tehoa ja se kyllä sai pidettyä varaajan keskiosan paremmin aisoissa suihkuttelun loppuun.

Varmaan jos joka suihkuttelu olisi tuollainen varaajan tyhjentävä, niin tuo "korkea teho" olisi toimiva juttu, mutta noita tulee niin harvoin että mieluummin menen "normaaliteholla", koska uskoisin siinä olevan parempi hyötysuhde ja tosiaan mitään hyötyäkään tuosta suuremmasta tehosta tunnu olevan normitilanteessa.
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.

Poissa Jankura

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #2 : 11.02.21 - klo:12:54 »
OK. No ilmankos minäkään en sitten havainnut mitään eroa kun meillä suihkuttelut yleensä on aika lyhkäisiä. Joskus jos käy sillä lailla, että varaaja on melkein  alarajoillaan siihen aikaan illalla kun porukalla peräjälkeen käydään suihkussa niin silloin saattaa olla, että tarvitaan kaksi LKV jaksoa ennen kuin varaaja on taas "täysi". Jos sellaisen tapauksen olisi saanut aikaiseksi silloin kun tuo "korkea teho" oli kokeeksi minulla päällä niin ehkä sitten olisi jonkun eron havainnnut. Noh - minäkin otin eilen tuon täpän taas pois ja palasin normaaliin.

Tämä "korkea teho" asetus taitaa myös olla aivan staattinen valinta eikä niin muodoin liity mitenkään noihin käyttöveden "mukavuusasetuksiin" - säästö/normaali/luksus. Eli "mukavuusasetus" -valinta kai vaikuttaa ainoastaan ala-/ylärajoihin eikä varsinaiseen lataustehoon?

Sinänsä voisi ajatella, että olisi järkevää tarjota käyttäjälle mahdollisuus valinnaisesti esim. jossain "luksus" -moodissa asettaa myös tämä korkea teho. Varsinkin kun käsittääkseni tuota "tilapäisen luksuksen" päällekytkemistä voisi aux-tulojen kautta ohjata erillisellä ulkoisella katkaisijallakin (Asentajan käsikirja luku 5, sivu 26 "Ulkoinen toimintojen aktivointi"). Voisi vaikka laittaa saunan pukuhuoneen seinään katkaisijan tuota varten ja napsauttaa päälle sitten jos on isommalla porukalla tarkoitus saunoa...
Jämä Star Inverter 16 (o.s. Nibe F1155 4-16), Jäspi buffer 200, VLM 300 Star kv-varaaja, kaivo 260m 45mm Turbo-kollektorilla. Varsinais-Suomi, 1975 rakennettu 1-tasolätyskä, 240m2 + 30m2 "kylmähköä" autotallia.

Poissa Lappanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 851
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #3 : 11.02.21 - klo:13:05 »
Korkea teho varmaan sopii johonkin taloyhtiöratkaisuihin joissa voi useastikkin tulla äkillisiä suuria tarpeita lämpimälle vedelle.

Omakotiratkaisuksi tuollainen "luksus"kytkin olisi kyllä hyvä, kunhan hakee ne lämpötilarajat niin ettei kuuma vesi lopu vaikka sitä laskisi useamman tunnin putkeen.
Eli vaikka 50-55, toki kämppä voisi alkaa kylmetä talvella pitkillä kv-jaksoilla jos ei rakenteet ole varaavaa mallia ja prioriteettejä aseteltu. Itselläni on lämmityksen priorisointi 0 eli jos käyttövettä pitä ätehdä niin sitä sitten tehdään niin pitkään ja usein kun tarvetta on. Täystiilitalo paksuilla lattiavaluilla tuon mahdollistaa.

Pitääpä laittaa muistiin tuo luksuskytkin, kun pumppu alakerrassa ja isot kylpytilat tulossa yläkertaan, niin ei tarvitse mennä alakertaan sitä luksusta päälle kytkemään kun kuitenkin unohtuu siinä saunaa lämmitellessä ja saunajuomia etukäteen kumotessa  ;)
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.

Poissa Pikkey

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #4 : 11.02.21 - klo:23:53 »
Olisko sama kun S1155 käyttövedentarve. Valikko 2.2. Pieni, keski, suuri ja lisäks smart, joka opettelloo veenkäytön. Näihin lataus ja pysäytys asteet muutettavissa valikosta 7.1.1.1. Priorisointi on sitte käyttöveelle, lämmölle ja muille vermeille erikseen, miten pitkää kutakii tehhään kun kaekelle on tarvetta.

Poissa v130882

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 654
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #5 : 12.02.21 - klo:15:56 »
Ei oo sama. Nuo samat löytyy erikseen F1255 ja Jämän pumpuista.
Pirkanmaa, 1-tasoinen puurunkoinen okt 180m2 rv. 2002, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1255-6 R EM 11/17 -->, kaivo 150m

Poissa Jankura

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #6 : 15.02.21 - klo:22:41 »
Tästä aasinsillan kautta jatkokysymykseen.

Mulla VLM STAR 500 ja ...

Sinulla on tuo 500:nen joka kai käsittääkseni on rakenteeltaan hyvin samalainen kuin minun 300:nen - vain isompi.

Onko sinulla siellä molemmat käyttäveden lämpötila-anturit - sekä latausta ohjaava BT6 ("käyttöveden täyttö") että käsittääkseni ainoastaan "informatiivinen" BT7 ("käyttövesi yläosa")?

Jos on niin miten olet ne sijoittanut ja millaisia lukemia saat?

Kun minulla on sellainen mystinen "ominaisuus" tuossa pytyssä, että en saa BT7:lta BT6:tta korkeampia lukemia vaikka sen anturin tunkisin minne (tai noh - "sinne" en ole vielä koittanut tunkea mutta eiköhän "sieltä" tule aika tasainen 36..37 astetta - eikä se oikein tähän mitenkään liity...). Olen koittanut molempia taskuja ja eri korkeuksia mutta ainoastaan silloin jos tungen BT7:n BT6:n kanssa samaan taskuun ja samaan syvyyteen (~75cm huipusta) saan niistä saman lukeman. Eli itse anturit mielestäni toimivat ja ovat riittävän "identtiset" jotta lukuja voi vertailla. Jos sitten nostan BT7:aa ylemmäksi tuossa samassa taskussa niin sen lukemat pienenevät. Samoin käy jos laitan BT7:n siihen toiseen taskuun - aina pienempi (tai korkein taan yhtäsuuri) lukema kuin BT6:sta - korkeudesta riippumatta. Olen myös putken päältä mitannut pöntöltä kiertoon (minulla LKV kiertopumppu siellä) lähtevää lämpötilaa ja sekin on niinikään aina BT6:tta matalampi.

Eli jotenkin lämmin vesi ei kerrostu. Ensin luulin, että syyllinen olisi tuo käyttöveden kierto ja se sotkisi jotenkin koko pytyn. Mutta mitään kerrostumista ei tapahdu edes sen 6 tunnin aikana (yöllä) jolloin kiertopumppu on seis.

Hyviä ideoita - kellään?
Jämä Star Inverter 16 (o.s. Nibe F1155 4-16), Jäspi buffer 200, VLM 300 Star kv-varaaja, kaivo 260m 45mm Turbo-kollektorilla. Varsinais-Suomi, 1975 rakennettu 1-tasolätyskä, 240m2 + 30m2 "kylmähköä" autotallia.

Poissa PS

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 119
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #7 : 15.02.21 - klo:22:59 »
Mielestäni BT6 määrittelee käyttöveden lämmityksen pysäytyksen ja BT7 käyttöveden lämmityksen aloituksen.

Porukkaa mättänyt suihkuun ja asteet juuri nyt käyttöveden lämmityksessä 36.8/38.3. Paljon suihkutettiin käytettäessä BT6 laskee selvästi enemmän kuin BT7.
Nibe 1155-12 (Jämä)+300l KVV+50l buffer.
OKT -00, 3 krs, 324 neliötä / 1030 kuutiota. Lattiakierto, 3 jakotukkia, kylppäri aina lämmin.
Kaivo 2x130m, aktiivia 252m. Pirkanmaa.

Poissa Pikkey

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #8 : 16.02.21 - klo:01:06 »
Mielestäni BT6 määrittelee käyttöveden lämmityksen pysäytyksen ja BT7 käyttöveden lämmityksen aloituksen.

Porukkaa mättänyt suihkuun ja asteet juuri nyt käyttöveden lämmityksessä 36.8/38.3. Paljon suihkutettiin käytettäessä BT6 laskee selvästi enemmän kuin BT7.

BT 6 miäree molemmat. BT7 on käättövesvarroojan yläosan lämpö, eli mitä hanasta pitäs tulla. Ei muuta merkitystä. Näin minulle kerrottiin.

Poissa Lappanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 851
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #9 : 16.02.21 - klo:08:36 »
Tästä aasinsillan kautta jatkokysymykseen.

Sinulla on tuo 500:nen joka kai käsittääkseni on rakenteeltaan hyvin samalainen kuin minun 300:nen - vain isompi.

Onko sinulla siellä molemmat käyttäveden lämpötila-anturit - sekä latausta ohjaava BT6 ("käyttöveden täyttö") että käsittääkseni ainoastaan "informatiivinen" BT7 ("käyttövesi yläosa")?

Jos on niin miten olet ne sijoittanut ja millaisia lukemia saat?

Kun minulla on sellainen mystinen "ominaisuus" tuossa pytyssä, että en saa BT7:lta BT6:tta korkeampia lukemia vaikka sen anturin tunkisin minne (tai noh - "sinne" en ole vielä koittanut tunkea mutta eiköhän "sieltä" tule aika tasainen 36..37 astetta - eikä se oikein tähän mitenkään liity...). Olen koittanut molempia taskuja ja eri korkeuksia mutta ainoastaan silloin jos tungen BT7:n BT6:n kanssa samaan taskuun ja samaan syvyyteen (~75cm huipusta) saan niistä saman lukeman. Eli itse anturit mielestäni toimivat ja ovat riittävän "identtiset" jotta lukuja voi vertailla. Jos sitten nostan BT7:aa ylemmäksi tuossa samassa taskussa niin sen lukemat pienenevät. Samoin käy jos laitan BT7:n siihen toiseen taskuun - aina pienempi (tai korkein taan yhtäsuuri) lukema kuin BT6:sta - korkeudesta riippumatta. Olen myös putken päältä mitannut pöntöltä kiertoon (minulla LKV kiertopumppu siellä) lähtevää lämpötilaa ja sekin on niinikään aina BT6:tta matalampi.

Eli jotenkin lämmin vesi ei kerrostu. Ensin luulin, että syyllinen olisi tuo käyttöveden kierto ja se sotkisi jotenkin koko pytyn. Mutta mitään kerrostumista ei tapahdu edes sen 6 tunnin aikana (yöllä) jolloin kiertopumppu on seis.

Hyviä ideoita - kellään?

Yksi ero noissa on tilavuuden lisäksi, 500:ssa on lkv-kierrolle oma yhde joka minulla on käytössä.

Mulla molemmat anturit ja ongelmia oli sen BT7 asennuskorkeuden kanssa täälläkin. Sen pitää olla todella korkealla, että se näyttää edes asteen eroa BT6 nähden. En tarkkaan muista, mutta BT7 varaajan päältä mitattuna ehkä 15-20 cm alaspäin. Jos korkeammalla niin taitaa jo tulla vesirajan päälle kun kylmenee ja alemmas mentäessä lähestyy BT6 näyttämää. BT6 anturin johtoja olen jatkanut 20 cm jotta saan sen vähän alemmas kuin asennusohjeessa suositellaan. TÄmä siksi, koska tuo varaaja ei tosiaankaan tunnu kerrostuvan niin saan lämmityksen alkamaan omaan makuun hyvin kun BT6 on jossain puolivälin tienoilla varaajaa jolloin olen hakenut käynnistyspisteen jossa yläosassa riittää vielä lämpöä eikä koko varaaja romahda jos joku asuu suihkussa yli puoli tuntia putkeen käsi- ja sadesuihku täysillä ja todella kuumalla.. Kun BT6 oli vakiokorkeudella, jouduin pitämään käynnistysrajaa turhan korkealla jolloin kvrajojen dt oli jotain 5-6 kun tykkään että se olisi 8-10 asteen luokkaa jolloin vettä lämmitetään harvemmin.

Itse olen huomannut, että kerrostumista tapahtuu paremmin kun käyttöveden kierto on päällä. Nyt säädetty 15min päällä / 15min pois hereilläoloaikana ja yöllä pois. BT6/BT7 erotus on yleensä 2-3 asteen luokkaa "tyhjäkäynnillä", suuremmaksi sitä en saa ilman suurta lämpimän veden kulutusta.

Liitteessä vuorokauden pätkä, lopussa näkyy kuinka yöllä kerrostuma häviää kun kierto pois päältä ja lähtee taas kerrostumaan kun kierto lähtee päälle. Tuntuu, että ainakin tämä 500-malli vaatii tuon kierron jotta sieltä saa lämmintä kunnolla pihalle. Vika vai ominaisuus..


Edit. myöhempiin kommentteihin. BT6 määrittää käynnistyksen ja lopetuksen, BT7 on vaan "nice to know" tyyppinen anturi jonka avulla toki toimintaa saa hienosäädettyä jos tarvetta on.
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.

Poissa Jankura

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #10 : 16.02.21 - klo:10:11 »
Yksi ero noissa on tilavuuden lisäksi, 500:ssa on lkv-kierrolle oma yhde joka minulla on käytössä.

Itseasiassa tuossa 300:ssakin on oma erillinen PL5-yhde kierrolle ihan samalla tavalla. Mutta pytyn päällä olevassa tarrassa (jossa on kerrottu mikä mikäkin yhde on) kylläkin väitetään, että "vain STAR 500". Taitaa olla Jäspillä designi muuttunut jossain kohtaa mutta vanhoja tarroja vaan on edelleen varastossa.

Samaisessa tarrassa myös väitetään, että SK1 olisi "pitkätasku" jonne BT6 kuuluisi laitttaa ja toisaalta SK2 olisi sitten tarkoitettu BT7:lle. Mutta omien metrimittausteni perusteella ne molemmat taskut ovat kyllä ihan yhtä syviä...

Itse olen huomannut, että kerrostumista tapahtuu paremmin kun käyttöveden kierto on päällä. Nyt säädetty 15min päällä / 15min pois hereilläoloaikana ja yöllä pois. BT6/BT7 erotus on yleensä 2-3 asteen luokkaa "tyhjäkäynnillä", suuremmaksi sitä en saa ilman suurta lämpimän veden kulutusta.

Liitteessä vuorokauden pätkä, lopussa näkyy kuinka yöllä kerrostuma häviää kun kierto pois päältä ja lähtee taas kerrostumaan kun kierto lähtee päälle. Tuntuu, että ainakin tämä 500-malli vaatii tuon kierron jotta sieltä saa lämmintä kunnolla pihalle. Vika vai ominaisuus..

Taitaa olla ominaisuus sitten. Hämmentävää. Kyseessä on kuitenkin mielestäni aika yksikertainen laite: uretaanilla vuorattu purkki jossa on latauskierukka ja muutama eri korkeudella oleva imu/paluuputkiputki itse käyttövettä varten. En pysty ymmärtämään miten tuollaisen voi tehdä eri tavalla siten että se kerrostuu tai sitten ei kerrostu?

Onko kukaan muuten koskaan nähnyt tuosta purkista sellaista halkileikkauskuvaa, että millä korkeudella mikäkin putki tuolla sijaitsee? Ohjekirjasessa sellaista kuvaa ei ole enkä ole netistäkään löytänyt.

Porukkaa mättänyt suihkuun ja asteet juuri nyt käyttöveden lämmityksessä 36.8/38.3. Paljon suihkutettiin käytettäessä BT6 laskee selvästi enemmän kuin BT7.

Onko jäsen "PS":llä myös Jäspin VLM 300 Star varaaja? Vai joku muu 300 litrainen?

Edit. myöhempiin kommentteihin. BT6 määrittää käynnistyksen ja lopetuksen, BT7 on vaan "nice to know" tyyppinen anturi jonka avulla toki toimintaa saa hienosäädettyä jos tarvetta on.

Joo BT7 on tosiaankin vaan ihan "informatiivinen" eikä osallistu itse säätöön. Olen käyttänyt sitä anturia välillä testimielessä loggaamaan lämpötiloja milloin mistäkin (puskurivaraajan taskusta yms.). Se on kätevää kun ne lukemat saa sitten samoihin logeihin muiden anturien kanssa ja niitä voi katsella/vertailla muiden anturien lukemiin esim. myUpway:n historia-ikkunassa.
Jämä Star Inverter 16 (o.s. Nibe F1155 4-16), Jäspi buffer 200, VLM 300 Star kv-varaaja, kaivo 260m 45mm Turbo-kollektorilla. Varsinais-Suomi, 1975 rakennettu 1-tasolätyskä, 240m2 + 30m2 "kylmähköä" autotallia.

Poissa Lappanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 851
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #11 : 16.02.21 - klo:10:23 »
Tutulla itseasiassa on VLM 300 ja se kerrostuu kyllä kadehdittavan hyvin, liitteenä kuva siitä. Tuossa ei yhdettä ole/ei oltu käytetty käyttövesikierrolle, vaan se on kytketty sekoitusventtiiliin. Tiedä sitten onko tuolla vaikutusta, tehokkaampi kiertovesipumppukin siinä taitaa olla joskos se sitten saisi alaosaan niin suuren paineen että kuuma vesi kerrostuu tehokkaammin yläosaan..? Tuossakin kyllä kierto yön pois päältä ja silti kerrostuma säilyy melkein 10 asteen lämpötilaerolla.
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.

Poissa Pikkey

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #12 : 16.02.21 - klo:21:50 »
Näin tiällä. Varrooja Nibe VPB 200. Ite vielä mänössä pesulle. Kaikkiaan neljä henkee tallouessa.

Poissa PS

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 119
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #13 : 16.02.21 - klo:23:05 »


Onko jäsen "PS":llä myös Jäspin VLM 300 Star varaaja? Vai joku muu 300 litrainen?

-> juurikin tuo Jäspi
Nibe 1155-12 (Jämä)+300l KVV+50l buffer.
OKT -00, 3 krs, 324 neliötä / 1030 kuutiota. Lattiakierto, 3 jakotukkia, kylppäri aina lämmin.
Kaivo 2x130m, aktiivia 252m. Pirkanmaa.

Poissa Jankura

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #14 : 17.02.21 - klo:11:26 »
Lisää kysymyksiä:
Onko "PS":llä käyttöveden kierto ja jos on niin onko se tehty Jäspi varaajan PL5 yhdettä käyttäen vai jotenkin ulkoisesti?

Vastaavasti "Pikkey":lle - onko kierto ja jos on niin miten toteutettu?

Tutulla itseasiassa on VLM 300 ja se kerrostuu kyllä kadehdittavan hyvin, liitteenä kuva siitä. Tuossa ei yhdettä ole/ei oltu käytetty käyttövesikierrolle, vaan se on kytketty sekoitusventtiiliin. Tiedä sitten onko tuolla vaikutusta, tehokkaampi kiertovesipumppukin siinä taitaa olla joskos se sitten saisi alaosaan niin suuren paineen että kuuma vesi kerrostuu tehokkaammin yläosaan..? Tuossakin kyllä kierto yön pois päältä ja silti kerrostuma säilyy melkein 10 asteen lämpötilaerolla.

Minä en taida nyt ihan ymmärtää - miten se kierto siis on tetutettu jollei siinä ole paluuta takaisin varaajaan asti? Olisko jotai kaaviota?
Jämä Star Inverter 16 (o.s. Nibe F1155 4-16), Jäspi buffer 200, VLM 300 Star kv-varaaja, kaivo 260m 45mm Turbo-kollektorilla. Varsinais-Suomi, 1975 rakennettu 1-tasolätyskä, 240m2 + 30m2 "kylmähköä" autotallia.

Poissa Lappanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 851
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #15 : 17.02.21 - klo:12:25 »
Lisää kysymyksiä:
Onko "PS":llä käyttöveden kierto ja jos on niin onko se tehty Jäspi varaajan PL5 yhdettä käyttäen vai jotenkin ulkoisesti?

Vastaavasti "Pikkey":lle - onko kierto ja jos on niin miten toteutettu?

Minä en taida nyt ihan ymmärtää - miten se kierto siis on tetutettu jollei siinä ole paluuta takaisin varaajaan asti? Olisko jotai kaaviota?

Kytketty siis syöttösekoitusventtiilin kylmän veden linjaan, jolloin kierto palauttaa lämpimän veden varaajan pohjalle samaa putkea pitkin kuin kylmä vesi tulee verkosta varaajaan. En siis tarkemmin katsonut varaajan päälle olisiko siellä ollut se kiertoveden yhde paikallaan, oletin ettei siinä sitä ollut kun oli kytketty noin.
kts. liite / https://www.talotuote.fi/epages/talotuote.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/2013112707/Products/4012520

Mulla ajatuksissa ollut kytkeä tuo kierto myös noin ihan vaan testiksi josko kerrostuisi paremmin silloin, olen siihen kierron linjaan jo T-haarankin kytkenyt samalla kun asensin siihen linjaan takaiskuventtiilin jälkikäteen.
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.

Poissa Pikkey

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 31
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #16 : 18.02.21 - klo:03:34 »
Ei oo mulla Kiertoo.

Poissa PS

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 119
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #17 : 18.02.21 - klo:07:24 »
Ei ole kiertoa.
Nibe 1155-12 (Jämä)+300l KVV+50l buffer.
OKT -00, 3 krs, 324 neliötä / 1030 kuutiota. Lattiakierto, 3 jakotukkia, kylppäri aina lämmin.
Kaivo 2x130m, aktiivia 252m. Pirkanmaa.

Poissa Jankura

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #18 : 18.02.21 - klo:19:09 »
Kytketty siis syöttösekoitusventtiilin kylmän veden linjaan, jolloin kierto palauttaa lämpimän veden varaajan pohjalle samaa putkea pitkin kuin kylmä vesi tulee verkosta varaajaan. En siis tarkemmin katsonut varaajan päälle olisiko siellä ollut se kiertoveden yhde paikallaan, oletin ettei siinä sitä ollut kun oli kytketty noin.
kts. liite / https://www.talotuote.fi/epages/talotuote.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/2013112707/Products/4012520

Mulla ajatuksissa ollut kytkeä tuo kierto myös noin ihan vaan testiksi josko kerrostuisi paremmin silloin, olen siihen kierron linjaan jo T-haarankin kytkenyt samalla kun asensin siihen linjaan takaiskuventtiilin jälkikäteen.

Aivan. Eli noin kytketty ja siellä on sitten tuollainen Oraksen sekoitusventtiili. Minulla taisi olla  samantapainen silloin ennen öljykattilan kaverina. Mutta tämän VLM 300:n päällä on nyt tällainen kaksiosainen  häkkyrä (ventiili_1.jpg) joka on kaiketi Jäspin oma tekele tai jotain. Ainakin se on saman näköinen kuin mitä ko. varaajan käyttöoohjekirjasessa on kuvattu (ventiili_2.jpg). Mutta samat "toiminnot" siinäkin taitaa olla kuin tuossa Oraksessa. En sitten tiedä mitä tuon vihreällä ympyröimäni korkin alla on kun siihen ei tuo ohjekirja ota kantaa - mahtaisiko siihen voida periaattessa tuoda tuon kierron paluun sen sijaan, että  sen kytkee siihen PL5 yhteeseen.

Mutta jollain lailla tämä on hämmentävää.

"PS":
* Jäspi VLM 300 Star
* ei kiertoa
* kerrostuu ja "Paljon suihkutettiin käytettäessä BT6 laskee selvästi enemmän kuin BT7."

"Pikkey":
* Nibe VPB 200
* ei kiertoa
* kerrostuu nätisti ja kuvasta katsottuna yläosa koko ajan vähintään pari astetta latausta lämpimämpää

"Lappanen":
* Jäspi VLM 500 Star
* kierto varaajan PL5 yhteestä
* BT6 asennetty syvälle (jatketuilla piuhoilla)
* BT7 lähellä "kattoa"
* BT6/BT7 erotus on yleensä 2-3 asteen luokkaa, suurempi jos lämpimän veden kulutus on kovaa
* kerrostuma häviää kun kierto pois päältä yöllä mutta lähtee taas kerrostumaan kun kierto menee päälle!

"Lappasen tuttu":
* Jäspi VLM 300 Star
* kierto sekoitusventtiilin kautta (ei siis PL yhteestä)
* reilu kerrostuma - jopa 10 asteen BT6/BT7 erolla!

"Jankura"
* Jäspi VLM 300 Star
* kierto varaajan PL5 yhteestä
* BT6 jotain 70-80 cm syvyydessä
* kerrostuu lähinnä "väärin päin" eli mitä alemmas mennään sitä lämpimämpää tulee!
* jos BT6 ja BT7 samassa korkeudessa => sama näyttämä
* job BT7 ylempänä kuin BT6 se näyttää aina vähemmän kuin BT6, mitä ylemmäs tullaan sitä vähemmän näyttää
* jos BT7 alempana (niin pitkällä kuin piuhaa riittää) se näyttää hiukan enemmän (<0,5 asteen ero) kuin BT6
* eroon ei vaikuta mitenkään se onko kierto päällä (jatkuva kierto päiväsaikaan) vai poissa (yöllä)

Jotenkin voisi kuvitella, että tuo kierron kytkentä PL5 yhteeseen olisi se ongelmallinen "juttu" tässä. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka syvälle varaajaan tuo PL5 sen kierrosta tulevan veden palauttaa. kun lähtöyhde LPL3 on varmaankin ihan varaajan katolla ja "kylmä sisään" (PL2) sitten varmaan menee pohjalle. Mutta meni PL5 minne tahansa niin ei se mielestäni selitä sitä miksi kerrostumista ei tapahdu edes yöllä jolloin kierto on pois päältä eikä mitään lämpimän veden kulutustakaan ole.

(Kun tätä foorumia lukee eri puolilta niin tämä LKV puoli tuntuu noin yleisesti (pumpun merkistä riippumatta) olevan vähän sellainen murheenkryyni. Lämpöjohtopuolen nämä vehkeet kyllä klaaraavat ja itseasiassa tälläisen invertterikoneen säätölooppi varsinkin varmaan hyötyisi siitä, että LKV jakso ei tasaisin väliajoin rikkoisi looppia vaan se saisi seurata rauhassa ulkolämpötilan muutoksia. Mutta LKV puolella tulee kyllä joskus ikävä vanhaa öljykattilaa joka teki lämpimän  veden kierukalla "lennossa" ja oikeasti kuumaa vettä riitti vaikka viikoksi kunhan vain oli öljyä pytyssä...)

Jämä Star Inverter 16 (o.s. Nibe F1155 4-16), Jäspi buffer 200, VLM 300 Star kv-varaaja, kaivo 260m 45mm Turbo-kollektorilla. Varsinais-Suomi, 1975 rakennettu 1-tasolätyskä, 240m2 + 30m2 "kylmähköä" autotallia.

Poissa Lappanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 851
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Käyttövesiasetukset - korkea teho?
« Vastaus #19 : 09.08.22 - klo:22:08 »
Kytketty siis syöttösekoitusventtiilin kylmän veden linjaan, jolloin kierto palauttaa lämpimän veden varaajan pohjalle samaa putkea pitkin kuin kylmä vesi tulee verkosta varaajaan. En siis tarkemmin katsonut varaajan päälle olisiko siellä ollut se kiertoveden yhde paikallaan, oletin ettei siinä sitä ollut kun oli kytketty noin.
kts. liite / https://www.talotuote.fi/epages/talotuote.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/2013112707/Products/4012520

Mulla ajatuksissa ollut kytkeä tuo kierto myös noin ihan vaan testiksi josko kerrostuisi paremmin silloin, olen siihen kierron linjaan jo T-haarankin kytkenyt samalla kun asensin siihen linjaan takaiskuventtiilin jälkikäteen.

Jonkin aikaa se kesti, mutta nyt on kierto kytketty tuohon varaajan kylmän veden liitöntään. Ainoa "ongelma" nyt vaan se, että varaajan yläosan lämpöanturi on valjastettu lattiaviilennykseen lähtevän veden seurantaan. Kunhan kesä tarpeeksi loppuu, niin kytken anturin taas varaajan yläosaan, siihen asti seurailen muuttuko varaajan lataustarve mihinkään suuntaan.
Jämä Star Inverter 16 kW (=Nibe F1155 4-16) + VLM 500 Star kv-varaaja + kaivo 230m | Pirkanmaa, täystiilitalo, 2 kerrosta lattialämmitys yht 280 m2 / 850 m3 + eristetty kellari 50m2. IV- & lattia-viilennys.