Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Uusi EasyAce ohjaus  (Luettu 15195 kertaa)

Poissa jengstro

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #80 : 06.10.23 - klo:07:41 »
Moi, uusi EasyAce käytössä ja ilmat alkaa viilenee. Aloin kattelemaan näitä EasyAcen asetuksia tarkemmin.
Mitä itseasiassa asetuksissa Lämmitys -> Kytkentä : Varaaja käytössä / ei käytössä tarkoittaa. Mihin varaajaan tässä viitataan?. Mulla toi on (defaulttina) pois päältä.

Poissa Hilu88

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #81 : 06.10.23 - klo:21:23 »
Terve! Mikä malli sulla Oilonilta? Tarkoittaa lämmityksen varaajaa. Mulla Cube 10, ja 2000l varaaja, ja asetuksena varaaja käytössä. Onko  sulla varaajaa lämmitykseen?
100m2 rintsikka 1957. Oilon Cube 10kw (easy ace) ja varaaja Jäspi 2000k lämpöakku 2 kierukalla. Mlp:n käyttöönotto 10.9.2021. Pesuhuone LL. muualla pääosin yksilehtinen patterilämmitys + aurinko tyhjiöputkia 72kpl.

Poissa jengstro

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #82 : 07.10.23 - klo:07:17 »
Terve! Mikä malli sulla Oilonilta? Tarkoittaa lämmityksen varaajaa. Mulla Cube 10, ja 2000l varaaja, ja asetuksena varaaja käytössä. Onko  sulla varaajaa lämmitykseen?

Cube 10. Mulla vain pienehkö (~200l-300?) lattilalämmitys-puskuri menopiirin puolella. Ilman mitään ihmeempiä automagiikoita.Aloin ihmettelee tätä asiaa, koska EasyAcen  manuskassa on näin:
Lainaus
Laiteasetukset → Huolto → Lämmitys
→ LÄMMITYS
Kytkentä -asetuksella määritetään, ottaako lämmityspiiri lämmön suoraan lämpöpumpun lauhduttimesta
vai lämmityspiirin varaajasta. Piirin varusteet valitaan piirikohtaisesti kunkin lämmityspiirin kohdalta.
Varaaja ei käytössä
Lämpöpumppu on kytketty rakennuksen lämmitykseen ilman lämmitysvaraajaa.
Kytkennässä voi olla läpivirtausvaraaja, mutta ei lämpöpumpun säätämää
lämmitysvaraajaa.
Kytkentä
Varaaja käytössä
Lämpöpumppu on kytketty lämpöpumpun säätämään lämmitysvaraajaan.
Varaajassa on lämpöpumppuun kytketty lämpötila-anturi. Lämmityspiirit kytketään
varaajaan.
Varaaja Lämmitysvaraajan lämpötila

Tuo että "Varaajassa on lämpötila-anturi". Ei oo kytketty/ei ole. Ja kun laitoin tuon Varaaja käytössä: Joo -> tulee lämpötilanäkymä siihen alapuolelle, joka alkoi näyttää about käyttöveden lämpötilaa?! What?

Vähän niinkuin tässä nyt mietin, mitä hyötyä mulle olisi tuosta asetuksesta "varaaja käytössä" pikkuvaraajassa ja tarviinko lämpötilaanturin?

Poissa Hilu88

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #83 : 07.10.23 - klo:20:47 »
Jep. Varaajaan anturi laitettava, niin mlp tietää milloin lämmitää säätöjen mukaan.
100m2 rintsikka 1957. Oilon Cube 10kw (easy ace) ja varaaja Jäspi 2000k lämpöakku 2 kierukalla. Mlp:n käyttöönotto 10.9.2021. Pesuhuone LL. muualla pääosin yksilehtinen patterilämmitys + aurinko tyhjiöputkia 72kpl.

Poissa SamiK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #84 : 20.10.23 - klo:21:07 »
Eli sulla on siellä kaksi putki varaaja eikä venttiilisäätöä? Siellähän on muitakin säätöjä kuin vain varaaja käytössä tai ei.

Jos varaaja on käytössä ja se perässä on lämpöpumpun ohjaama venttiili niin lämpötila-anturi joka pumpussa on pitää irroittaa ja kytkeä tilalle varaajassa oleva anturi. Tuossa tapauksessa pumppu ei saa paluu veden lämpötilaa lainkaan, mutta toimii kyllä ilmankin sitä tietoa.
 

Poissa jengstro

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #85 : 15.11.23 - klo:14:09 »
Joo, siis ohessa kuvia ja käppyröitä (mittaan ite omilla antureilla, sähkönkulutusta ja lattialämmön menoveden lämpötilaa). "Ongelma" on se että toi lattialämmityspiiriin lämpötilan paluumittaus on tosiaan itte easyacessa. Ja se pomppaa "liian" nopeasti tavoitteeseen. Olettaisin näen. Ehkä noita pumpun ajoituksiakin pitäisi säätää... näyttäis että mulla on joku 10minsaa tuo pumpun vähimmäisaika, kun se hörähtää päälle... sitten on niitä jotain taukoaikoja. Ettei tuu liikaa ping pongia, käynnistys ja pysäytys liian nopeassa tahdissa.
Hmmm... pitäiskö tässä tosiaan laittaa se ulkop. anturi, tai sisäanturi... Mietin tässä että, jos haluan jotain paikkaa / aluetta tiettyyn lämpötilaan. Niin, kyllähän tulee mieleen laittaa sisälämpötila-anturi, toi ottais takan käytön paremmin huomioon kanssa.

Ainiin joo tossa kuvassa oman tiedonkeruun lämpötila on menopuolella, pitäis laittaa se paluupuolelle. Tai paras olis että olis molemmille meno-paluu... pitäis värkätä.

Poissa jengstro

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #86 : 15.11.23 - klo:14:19 »
Ainiin, vielä tästä... siis joo, Easy acessa on siis yksi säiliö ja siellä on käyttövesi 50..60 astetta.... ja sieltä otetaan lattialämmitykseen jonkun säädön kautta kuumaa vettä, jota sekotetaan kylmemmäksi -> lattialämmityspiirin menovedeksi. Mutta tossa kuvaajassa.... aika jännä että lattialämmityksen menovesi saa tollasia +3...4 asteen piikkejä, silloin kun toi maalämpöpumppu lämmittää käyttövettä. Aika outo että se ei pysty säätää tota lattialämmitysmenovetta absoluuttisen tarkasti halutussa.

Edit: vai siis perustuuko tää lämmitys, tälläisiin käyntijaksoihin... jossa lämmitystarpeessa pidetään suhtkoht sama käyntijakso/aika, mutta nostetaan lämpötila (pulssia) menoveteen ?  ???
Käppyrät näyttäis siltä...

Poissa SamiK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #87 : 16.11.23 - klo:09:57 »
Ainiin, vielä tästä... siis joo, Easy acessa on siis yksi säiliö ja siellä on käyttövesi 50..60 astetta.... ja sieltä otetaan lattialämmitykseen jonkun säädön kautta kuumaa vettä, jota sekotetaan kylmemmäksi -> lattialämmityspiirin menovedeksi.

Ei, käyttövesi on käyttövettä, lämmitys vesi lämmitysvettä, ei lattia kierrossa kierrä käyttövesi, eikä ne vedet koskaan mene sekaisin, missään tilanteessa. Sulla ei ilmeisesti ole siinä lainkaan erillistä varaajaa lattialämmitykselle, vaan pumppu on kiinni suoraan lattia piirissä? Jos näin niin tuossa tapauksessa pumpun ohjaus on asteminuuteilla ja viiveillä, niistä mulla ei ole omaa kokemusta, ohje sanoo että pumppu pitäisi säätää niin että pumppu ei käynnisty kuin 2-3 kertaa tunnissa.

Noiden kahden kuvan perusteella minusta näyttää siltä että siellä on asetukset pahasti poskellaan, ihan kuin pumppu käyttäisi sähkövastuksiakin. Ei muuten mutta kompura yksin ei taida kyetä käyttämään yli 16A virtaa, siihen vaaditaan että sähkövasukset on mukana.

Ei tossa mitään erillistä anturia tarvitse, säädöt pitäisi laitaa kohdalleen, viivettä lisää vastusten mukaan tuloon, tai jotain.


Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 237
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #88 : 16.11.23 - klo:10:36 »

Poissa jengstro

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #89 : 16.11.23 - klo:10:46 »
Jes, juu siis sanoin huonosti. Lattialämmityksen vesi ja käyttövesi ei oo samaa. Mutta olettaisin (en oo kattonut kuvia) että Maalämpöpumpun käyttöveden sisässä on joku putkikiemura josta se lattialämmityksen vesi lämpee.

Joo, siis tuo virtamittaus on uusi (aliexpress modbus 3 phase meter  :) ), en oo nyt ihan satavarma mitä se näyttää L1,L2,L3 vaiheiden virroista tonne backendgiin Grafanaan. Mutta joo, jotain on pielessä?. Laitan tänne kuvia noista conffiksistä. Jos joku siellä vaan viitsisi vertailla.

Tää on kanssa jännä, easy mobile appin näkymä: Pyyntiä on, että pitäis lämmittää. Niin... toi appi sanoo vaan ei lämmitystarvetta. Hmm...
Ehkä siinä pitäis lukee "Lämmitystarvetta on, mutta olen "viive"-jäähyllä". Niitä asteminuutticonffiksia.

Ohessa kuva kun ollaan idlessä, ja toinen kun kompura käy/käynnistyy


Poissa jengstro

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #90 : 16.11.23 - klo:10:52 »

Poissa SamiK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #91 : 16.11.23 - klo:13:08 »
Ota kuvakaappaus valikosta laiteasetukset, huolto, lämmitys

Poissa jengstro

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #92 : 16.11.23 - klo:13:34 »
Nyt kun nostin noita lämmityskäppyröitä reilusti ylemmäksi.. alko pumppukin käymään pidempiä jaksoja (pulsseja). Mikä tässä niinkuin vain ihmetytti on tuo paluuveden lämpötila karkaa ylös liian nopeasti, tuon 200litran puskurisäiliön takia?.  Jos asetan targetiksi 21 astetta, se itseasiassa kiipee niin nopeesti tonne ja lopettaa. Mä luulen että paluuveden lämpötila on paljon alhaisempi (puskurivaraaja hämää). Eli kyllä tää systeemi huutaa varmaan sitä ulkop. paluuveden lämpötila-anturia sinne puskurisäiliön pohjalle? Voisin liittää myös omaan systeemin lisä temp anturin,näkis koko ajan meno ja paluuveden lämpötilan omassa Grafanassa.

Tilanne nyt: targetti +23C, sisällä 19.5astetta, ulkona -1 (Meillä on tyyppillisesti aika viileetä toi baselämpö, poltetaan takassa puita aika paljon). Mutta sisälämpötila/lattia vois olla sen 20... 20.5. Ja takalla tohon lisämukavuutta. Raportoin miten käy. Tod näk lämpötila nousee +2 astetta. Ja targetti täytyy olla ns. yli tuon "oikean" lämpötilan. Tottakai! jos on pakkasta ulkona, niin kyllähän se sisäänmenevän ja ulostulevan lämpötilan ero kasvaa. Mutt sikseen, mikä tossa Easycubessa sitten on määräävin tekijä lämmitystarpeen triggeröinnissä meno vai paluulämpötila (ulkolämpötilan on siellä taustalla tietenkin hienosäätämässä tod näk.)



 

Poissa SamiK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #93 : 17.11.23 - klo:08:18 »
Jaa sulla on varaaja ilman säätöä, mulla on 500 l varaaja jossa lämpöpumpun ohjaama venttiili. Tossa mun konffiksessa ei ole ollenkaan paluu veden lämpötila mittausta vaan se paluu anturi on irti ja sen tilalle on kytketty varaajan lämpötila-anturi (Ihan ohjeen mukaan). Ei vaikuta toimintaan vaikka sieltä anturi puuttuukin, sovellus vaan näyttää vähän hölmösti paluussa tyhjää

Eli sulla on tollanen?

https://oilon.com/wp-content/uploads/2021/04/L_CUBE_EASYACE_07_21A_Suora2-putkivaraajaKVCooling.pdf

Ei siinä ole anturille paikkaa missään, veikkaan ettei pumpun logiikka parane yhtään lisäantuteilla, ehkä tuossa voi muita asetuksia hieroa kohdalleen?

4-putkisella varaajalla ja venttiiliohjauksella, siinä on parikin anturia, ja valikko näyttää täsyin erilaiselta

https://oilon.com/wp-content/uploads/2021/04/L_CUBE_EASYACE_07_21A_4-putkivaraajaLJ2KVCoolingHuoneanturi.pdf

https://oilon.com/wp-content/uploads/2021/04/L_CUBE_EASYACE_07_21A_4-putkivaraajaLJ2KVCoolingHuoneanturi.pdf

Poissa jengstro

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #94 : 18.11.23 - klo:09:28 »
Jaa sulla on varaaja ilman säätöä, mulla on 500 l varaaja jossa lämpöpumpun ohjaama venttiili. Tossa mun konffiksessa ei ole ollenkaan paluu veden lämpötila mittausta vaan se paluu anturi on irti ja sen tilalle on kytketty varaajan lämpötila-anturi (Ihan ohjeen mukaan). Ei vaikuta toimintaan vaikka sieltä anturi puuttuukin, sovellus vaan näyttää vähän hölmösti paluussa tyhjää
Eli sulla on tollanen?
https://oilon.com/wp-content/uploads/2021/04/L_CUBE_EASYACE_07_21A_Suora2-putkivaraajaKVCooling.pdf

Kyllä, juurikin tuollainen setup.

Lainaus
Ei siinä ole anturille paikkaa missään, veikkaan ettei pumpun logiikka parane yhtään lisäantuteilla, ehkä tuossa voi muita asetuksia hieroa kohdalleen?

Kyllä siinä putkivaraajassa on anturipaikat ylhäällä ja alhaalla. Itseasiassa hommasin tuohon ulkop. anturin, voisin asennella joku päivä.

Niin... nostin -48h stten lämmityskäppyröitä vaan ylemmäs about +2 astetta koko rangen versus ulkolämp. (mun mielestä ne on mitattuihin lämpötiloihin liian korkeita). Mutta homma toimii, lämpötila nousi tuonne 20..20.5:n... oli 19 ... 19.5. Tietty tää on hankalaa kun tuo ulkolämpötilakin tuossa seilaa. Tuossa EasyAcen näkymässä on outoja juttuja. Kun pumppu käy, niin lukemat lämmityspiirin meno/paluu on välillä aika mielenkiintoista. Ja toisinpäin, keruupiirin lämpötilat on "jänniä" kun pumppu ei käy.

Summa summarum. Ei tässä entistä öljylämmittäjää :-) muu hämännyt kuin, että Easy acen meno ja paluu lämpötilat on aika "mielenkiintoisia" ja miten tuo pumppu tekee tuota homma "piikikkäämmissä" sykleissä versus wanha öljypoltin / ouman. Öljypoltin oli vaan simppeli, siinä oli vain kaksi rajaa on ja offille. EasyAcessa on taas näitä asteminuutteja etc. Mutt joo, eihän se oie optimia että pumppu naksuu useita kertoja tunnissa päälle pois.,

Siis toi oranssi käppyrä on todellinen menopiirin menevä lämpötila (oma mittaus putkivaraajan jälkeen)



Poissa jengstro

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #95 : 18.11.23 - klo:09:36 »
Ainiin, yks juttu vielä. Jos vaan joku vertaistukiryhmästä sieltä voisi kattoa trendi-ikkunaa easyacesta. Mulla on tälläisiä outoja piikkejä lämmityspiirin mittauksissa? Eli välillä käy 0 ja sitte 62 asteessa?!


Poissa SamiK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #96 : 21.11.23 - klo:21:05 »
Mulla on tosiaan 4 putkinen varaaja, yksi anturi pikkuisen lämmityksen lähdön alapuolella.

Ei ole lämmityspiirin lämpötilassa mitään piikkejä, nyt kun huonetermarit on pois pelistä ja vesi kiertää kaikissa piireissä jatkuvasti kiertoveden lämpötila pysyy varsin tasaisena. Ainoa pikku juttu  on se että mulla ei ole ohjeen mukaista 60 s venttiiliä vaan 120 sek, Pumpun asetukset on muutettu sen mukaiseksi.

Poissa jengstro

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 10
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #97 : 16.12.23 - klo:08:00 »
Noniin, ulkoinen lämpötila-anturi kytketty X4 ja M liittimeen. Vähän kyllä joutu ihmettelee missä X4 ja M navat on. Ne on vedetty pääpiirilevyn boardilta valkoisilla johdoilla valmiiksi tuonne yläosaan, josta anturi on helpompi liittää. Asetuksista "varaaja" -> käytössä. Ok, sikseen mikään ei "tietenkään" radikaalisti muuttunut, mutta pumpun käyttäytyminen tihentyi per 2-3/tuntiin (nyt kun on pakkaset päällä). Aiemmin n.. 1 kerran tunnissa päällä pidemmän jakson. Ehkä sivuvaikutuksena lämpötila nousi noin 0.5 astetta versus aiempaan sisällä.


Poissa SamiK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #98 : 18.12.23 - klo:20:33 »
Mulla on ihan perus ohjeen mukaan tehty asennus ilman mitään virityksiä, ulkolämpötilan ollessa nollan pinnassa pumppu käynnistyy noin 1,5 h välein ja käy noin puoli tuntia. Pakkasen kiristyessä kääntyy toisin päin, jossain pakkasessa toi varmaan käy kunnes sähkövastus tulee mukaan tueksi.

Poissa SamiK

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 51
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #99 : 23.02.24 - klo:12:44 »
Itse olen useamman kerran kysynyt milloin kohta vuoden luvattu ”pian tulossa” oleva Applen laitteille käypänen EasyAce oikeasti on tulossa - minkäänlaista vastausta ei ole tullut.

Mulla oli testikäytössä pitkään toi Apple versio, myyjä joka aikoinaan tarjouksen teki itse pumpusta oli sopiva kontakti. Pari päivää sitten julkaistiin Apple versio sovelluksesta yleiseen jakeluun, ei se nyt ihan yhtä hyvä ole kuin Android versio, vikojakin on vielä, mutta parempi kuin ei mitään.

Poissa Lövin_poika

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 47
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Uusi EasyAce ohjaus
« Vastaus #100 : 23.02.24 - klo:21:43 »
meille tuli töihin tuollainen oiloni, kytkettynä katonrajassa oleviin lämmön talteenotto pattereihin, 500l varaajaan kerää lämpöä, siitä pumppaa kaukolämpöön tai ulos jäähdytyskennoihin, lesällä/syksyllä asensivat, pari kertaa ovat käyneet yrittämässä käyntiin, ei käy vielä, antureita puuttui parikuukautta sitten kun viimeksi kävivät, hiljainen on toistaiseksi, en vaan ymmärrä miksi se pitää pumpata kuumaksi ennen jäähdytystä, liekö insinööreillä ollut joku muu kuuma mieles, no eipä tuo vielä ole startannut edes siihen hyötykäyttöön, eli aika hidasta on toiminta. tämän talven lämmöt jäi sitten katonrajaan.
1957 rintsikka n.160m² autotalli n.90m², 2022: Nibe S1255 3-12kw 100l bosch puskuri, 2*alashunttausta yläkerran ja tallin lattiaan, 233m reikä 40mm turbokeräimellä.
2022:aurinkopaneelit 8.2kwp huawei 8kw inventteri