Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Liuospumpun ohjaus  (Luettu 2179 kertaa)

Poissa StiebelWPC10

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumi
Liuospumpun ohjaus
« : 29.01.21 - klo:13:54 »
Sain vihdoin vaihdatettua WPC10 -koneen pumpun, sen joka kierrättää nestettä kaivossa. Vanha on Wilo 25/1-8 T10 (PWM -ohjauksella) ja uusi on Wilo 25/1-11 T3, säätönä ”punainen painike”, ∆p-c, paine-ero vakio. ∆p-v, paine-ero muuttuva. Jos oikein ymmärrän sähkömieheltä PWM:n toimintalogiikat (olen nähnyt netistä käppyrät miten PWM toimii) niin se pätkii toimintaansa siten, että se käy pienellä teholla koko ajan.

Ongelma (?) on nyt se, että uusi pumppu käy jatkuvasti. X71:een (ohjainlogiikka) ei mene nyt johdon johtoa. Kysymys siis, että miten saisin uuden Wilon jonkinlaisen ohjauksen piiriin? Täysillä saisi olla aina kun kompura käy, se on selvä. Onko mahdoton ajatus purkaa vanhasta pumpusta "äly" ja asentaa uuteen? Entä onko mahdollista rakennuttaa on-off malli, joka kävisi kun kompura käy ja lepäisi kun ei käy? Tähän skenaarioon arvostaisin teknistä tukea (mistä pumppu saa signaalin, että kompura käy?) ja toisaalta millaisen riskin ottaa Wilon osalta siinä, että neste ei kierrä koko ajan? Kiitos!

Poissa arihy

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 66
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Liuospumpun ohjaus
« Vastaus #1 : 29.01.21 - klo:17:39 »
Kytkentään en osaa antaa mitään ohjetta, mutta vakiopumppu on kyllä täysin pysähdyksissä silloin kun ei tarvitse pyöriä. Onko uuden pumpun sähkönsyöttö nyt suoraan pumpun ohi vai alkuperäisillä johdoilla?
Stiebel Eltron WPC10 + 200l puskuri + 214m kaivo 09/2020 alkaen. RMT-talo -55 Jyväskylässä. Öljylämmitys n. 3000l/vuosi

Poissa fraatti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 336
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Liuospumpun ohjaus
« Vastaus #2 : 30.01.21 - klo:22:54 »
Jos ei muuta niin ottaa kompressorin kontaktorilta ohjauksen toiselle kontaktorille joka käynnistää liuospumpun?
Normaalisti ohjataan pwmnä päälle?

Laita nyt ainakin tuo nostokorkeus 8m kunnes saat jonkun ratkaisun tuohon.
Viessmann Vitocal 333-G, 180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)

Poissa StiebelWPC10

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Liuospumpun ohjaus
« Vastaus #3 : 01.02.21 - klo:19:10 »
Moro! Alkuperäisillä johdoilla on nyt virransyöttö. Sen verran päivitystä, että sain hyvää palvelua Suomen Wilolta ja siellä ei oltu järin huolestuneita siitä, että pumppu pyörii koko ajan. Mutta sitten otin riskin ja vaihdatin tosiaan vanhan pumpun (originaali 8) "älyn" uuteen (11) ja siis siten, että pwm -ohjaus taas kytketty. Nyt joku ehkä ymmärtää paremmin pwm:n sielunmaisemaa, mutta minulle näytti, että taajuusmuuttaja ei onnistu ainakaan Stiebelin vakioasetuksin ajamaan yhtätoista täysillä (11 mallihan ottaa enemmän kierroksia kuin 8, vaikka pumpun teho vain 10w enemmän), jolloin dt itse asiassa hyppäsi isommaksi kuin originaalipumpulla. Pwm -ohjain kyllä toimi, se käynnisti/tehosti liospumpun puoli minuuttia ennen kuin kompura käynnistyi ja himmaili sitten kun kompura oli lopettanut. Lienee liian vaikeaa ajatella, että pwm-signaalia pystyisi jotenkin tuunaamaan? Se voi olla, että minulla on jatkossa erillinen talvi- (ilman pwm:ää) ja kesä-äly (pwm:n kanssa).
Fraatti - se kai ei ole hyvä optio, että liuospumppu käynnistyisi yhtä aikaa kompuran kanssa. Käsittääkseni sillä puolen minuutin pumpun käynnillä on funktionsa.

Poissa WPF

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 543
  • Säästöä pumpulla
Vs: Liuospumpun ohjaus
« Vastaus #4 : 02.02.21 - klo:09:50 »
se kai ei ole hyvä optio, että liuospumppu käynnistyisi yhtä aikaa kompuran kanssa. Käsittääkseni sillä puolen minuutin pumpun käynnillä on funktionsa.
Ei haittaa että käynnistyy yhtäaikaa.
Puolen minuutin esiaika on varmistus sille että neste kiertää eikä höyrystin jäähdy liikaa.
Stiebel Eltron WPF 7 E + SBP 501 WP Sol

Poissa StiebelWPC10

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Liuospumpun ohjaus
« Vastaus #5 : 04.09.21 - klo:21:56 »
Tervehdys! Mietin edelleen josko sittenkin saisi sellaisen liuospumpun ohjauksen, ettei se kävisi koko aikaa. Olisi tilaisuus ostaa 0-10v ohjauksella varustettu Wilo (nelijohtoinen), T1 -malli. Osaako joku sanoa tuleeko 0-10v toimimaan WPC10:ssä vai pitääkö olla PWM tai sitten kuten minulla nyt, että pyörii koko ajan täysillä? Kun ohjekirjassa esim. X71 lukitusliittimen kohdalla mainitaan "liuospumpun PWM tai 1 - 10 V ohjaus". Osaako Stiebel tosiaan molemmat? Kiitos!

Poissa StiebelWPC10

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 18
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Liuospumpun ohjaus
« Vastaus #6 : 17.09.22 - klo:20:28 »
Jos ei muuta niin ottaa kompressorin kontaktorilta ohjauksen toiselle kontaktorille joka käynnistää liuospumpun?
Normaalisti ohjataan pwmnä päälle?

Laita nyt ainakin tuo nostokorkeus 8m kunnes saat jonkun ratkaisun tuohon.

Morjens @fraatti ja muut osaajat! Tässä sähkön hintoja katsoessa ajattelin tarttua tuohon vinkkiisi tuossa sitaatissa yllä. Mutta itse en lähtisi sitä tekemään ja arvaan, että sähkömiehelläkin voi tulla muutama kysymys (ja vaara virheille) eli ei olisi mahdollista saada vielä paksumpaa rautalankaa, miten tuo kontaktoreiden yhdistäminen tapahtuu (ja onnistuuko ollenkaan)? Eikö ne ole kuitenkin nimetty kaikki erikseen? Nyt minulla siis pyörii pumppu 100% ajasta ja on yhdistetty kolmella johdolla, PWM-ohjaus ei siis toiminnassa. Kiitti jos jollain riittää aikaa ja harrastuneisuutta...