Lisää tyhmiä kysymyksiä aloittelijalta. Ja kyseessä oleva pumppu siis Jämä Star Inverter 16 (o.s. Nibe F1155-16).
Eli olen koittanut ymmärtää näiden eri BTxy anturien tarkoitusta ja toisaalta sijaintia koneen sisällä.
Aikansa kun myUpwaysta niiden nimiä ja antamiaan lämpötilalukemia olen tuijotellut niin olen ne luullakseni jo aika hyvin pystynyt asettelemaan Jämän ohjekirjassa olevan periaatteellisen kaaviokuvan päälle (mihin niitä ei ohjekirjan tekijä tietenkään ole voinut merkitä).
Mutta muutama asia vielä hiukan ihmetyttää. Alla "tuplahipsuissa" myUpwayn käyttämä nimi kunkin anturin mittaamasta suureesta.
Lämmityspuolen anturit:
BT3 "paluulämpötila": Pumppuun ulkoa (patteriverkko, LKV varaaja) palaava vesi joka syötetään lauhduttimeen lämpenemään.
BT2 "menolämpötila": Pumpusta vaihtoventtiilin kautta ulos (lämpöjohtosysteemiin tai LKV-varaajalle) lähtevä lämmin vesi.
BT12 "Lauhduttimen meno": Tämä ilmeisesti sitten ikäänkuin lauhduttimestä päin katsottuna eli lauhduttimesta ulos menevän veden lämpötila? Miksi tämän anturin antama lukema ei ole sama kuin BT2:n? Nehän ovat käsittääkseni peräkkäin siellä samassa "putkessa" jolloin lukemien pitäisi olla sama jolleivat sähkövastukset ole päällä? (Minulla vastukset menevät 2 viikon välein legionellaa tappamaan jolloin LKV-jakson lopussa BT2 näyttää noin 5 astetta enemmän kuin BT12.) Mutta muutoinkin minulla BT12 on systemaattisesti noin 0,7 astetta korkeampi kuin BT2. Onko se vain anturien eroa/hajontaa?
Kylmäainekierron anturit:
BT17 "imukaasu": Tämä on käsittääkseni sen kaasun lämpötila jota kompressori "imee" höyrystimeltä?
Mutta miten tämä lämpötila voi systemaattisesti olla suurempi kuin lämpökaivosta tulevan maawiinan lämpötila eli BT10 "lämmönkeruu sisään"? Ei kai höyrystin millään voi kylmäainetta sen lämpimämmäksi höyrystää kuin mitä tuon maasta tulevan wiinan lämpö on? Vai "vuotaako" kompurasysteemi lämpöä tuonne imupuolellekin tai siis ainakin siihen kohtaan missä tuo anturi on? Näillä nollakeleillä minulla BT10 on noin +3.5 astetta ja BT17 vähän yli +7 astetta.
BT14 "kuumakaasu": Tämä ilmeisesti sitten kompuran lauhduttimeen työntämän kuuman kylmäainekaasun lämpötila?
BT15 "nestejohto": Missä kohtaa lohkokaaviossa tämä on? Onko se kylmäainekierrossa lähduttimen jälkeen ennen tuota paisuntaventiiliä vai missä?
Paisuntaventiililtä höyrystimelle menevän "kylmän" kylmäaineen lämpötilaa ei ilmeisesti kerro mikään anturi?