Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Jämä Star Inverter 16 - kysymyksiä pumpun BTxy antureista  (Luettu 1862 kertaa)

Poissa Jankura

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Lisää tyhmiä kysymyksiä aloittelijalta. Ja kyseessä oleva pumppu siis Jämä Star Inverter 16 (o.s. Nibe F1155-16).

Eli olen koittanut ymmärtää näiden eri BTxy anturien tarkoitusta ja toisaalta sijaintia koneen sisällä.

Aikansa kun myUpwaysta niiden nimiä ja antamiaan lämpötilalukemia olen tuijotellut niin olen ne luullakseni jo aika hyvin pystynyt asettelemaan Jämän ohjekirjassa olevan periaatteellisen kaaviokuvan päälle (mihin niitä ei ohjekirjan tekijä tietenkään ole voinut merkitä).

Mutta muutama asia vielä hiukan ihmetyttää. Alla "tuplahipsuissa" myUpwayn käyttämä nimi kunkin anturin mittaamasta suureesta.

Lämmityspuolen anturit:
BT3 "paluulämpötila": Pumppuun ulkoa (patteriverkko, LKV varaaja) palaava vesi joka syötetään lauhduttimeen lämpenemään.

BT2 "menolämpötila":  Pumpusta vaihtoventtiilin kautta ulos (lämpöjohtosysteemiin tai LKV-varaajalle) lähtevä lämmin vesi.

BT12 "Lauhduttimen meno": Tämä ilmeisesti sitten ikäänkuin lauhduttimestä päin katsottuna eli lauhduttimesta ulos menevän veden lämpötila? Miksi tämän anturin antama lukema ei ole sama kuin BT2:n? Nehän ovat käsittääkseni peräkkäin siellä samassa "putkessa" jolloin lukemien pitäisi olla sama jolleivat sähkövastukset ole päällä? (Minulla vastukset menevät 2 viikon välein legionellaa tappamaan jolloin LKV-jakson lopussa BT2 näyttää noin 5 astetta enemmän kuin BT12.) Mutta muutoinkin minulla BT12 on systemaattisesti noin 0,7 astetta korkeampi kuin BT2. Onko se vain anturien eroa/hajontaa?

Kylmäainekierron anturit:
BT17 "imukaasu": Tämä on käsittääkseni sen kaasun lämpötila jota kompressori "imee" höyrystimeltä?
Mutta miten tämä lämpötila voi systemaattisesti olla suurempi kuin lämpökaivosta tulevan maawiinan lämpötila  eli BT10 "lämmönkeruu sisään"? Ei kai höyrystin millään voi kylmäainetta sen lämpimämmäksi höyrystää kuin mitä tuon maasta tulevan wiinan lämpö on? Vai "vuotaako" kompurasysteemi lämpöä tuonne imupuolellekin tai siis ainakin siihen kohtaan missä tuo anturi on? Näillä nollakeleillä minulla BT10 on noin +3.5 astetta ja BT17 vähän yli +7 astetta.

BT14 "kuumakaasu": Tämä ilmeisesti sitten kompuran lauhduttimeen työntämän kuuman kylmäainekaasun lämpötila?

BT15 "nestejohto": Missä kohtaa lohkokaaviossa tämä on? Onko se kylmäainekierrossa lähduttimen jälkeen ennen tuota paisuntaventiiliä vai missä?

Paisuntaventiililtä höyrystimelle menevän "kylmän" kylmäaineen lämpötilaa ei ilmeisesti kerro mikään anturi?


Jämä Star Inverter 16 (o.s. Nibe F1155 4-16), Jäspi buffer 200, VLM 300 Star kv-varaaja, kaivo 260m 45mm Turbo-kollektorilla. Varsinais-Suomi, 1975 rakennettu 1-tasolätyskä, 240m2 + 30m2 "kylmähköä" autotallia.

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 228
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Asennusohjeessa noiden paikat oletettavasti on näyteskelty, ainakin hiljattain katoin Nibe S vehkeitä ja siellä oli
anturipaikat näkyvillä...

Poissa v130882

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 654
  • Maalämpöfoorumi
Jep, tuolta sivulta 9 eteenpäin löytyy.

https://ammattilaiset.nibe.fi/nibedocuments/27900/331345-5.pdf

Oletus tietenkin että Jämä = Nibe tässäkin kohtaa.
Pirkanmaa, 1-tasoinen puurunkoinen okt 180m2 rv. 2002, vesikiertoinen lattialämmitys
Nibe F1255-6 R EM 11/17 -->, kaivo 150m

Poissa Jankura

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 48
  • Maalämpöfoorumi
Kiitoksia "Roori":lle ja "v130882":lle avusta.

Ihan suoraan en tuolta "Asentajan käsikirjasta" (joka näyttää muuten ihan samanlaiselta kuin Jämän vastaava jonka myös netistä löysin - kirjoitusvirheineen kaikkineen) kunnollista yhtä kuvaa löytänyt. Mutta tällaisen (liite) kuvan löysin ja siihen itse lisäsin noiden anturien nimet/numerot oikeille paikoilleen.

Tuo BT15 on hiukan hämmentävä. "Asentajan käsikirja" käyttää siitä nimitystä "Lämpötila-anturi, käyttövesi" ja myUpway taas puhuu nimellä "nestejohto". Mutta ilmeisesti se tosiaankin on kylmäainekierron puolella tuossa lauhduttimen ja paisuntaventiilin välissä.

Ja vastauksena omaan kysymykseni - paisuntaventtiililtä höyrystimelle menevän "kylmän" kylmäaineen lämpötilaa mittaavaa anturia ei systeemissä näytä olevan.

BT2:n ja BT12:n näyttämien lämpötilojen erolle normaalitilanteessa (sähkövastukset ei päällä) en löydä muuta selitystä kuin:
* liemi jäähtyy jo koneen sisällä tuon vajaan metrin matkalla - mitä en oikein usko
* antureissa on vaan tuon verran hajontaa (eikä ilmeisesti laitetuotannossa mitään viritystä/kalibrointia jolla tuollainen sýstemaattinen virhe voitaisiin helposti poistaa laittamalla flashille talteen yksi delta-arvo)

Sen sijaan se edelleen hiukan hämmentää, että miten BT 14 "kuumakaasu" voi olla koko ajan kaivosta tulee maawinnaa (BT10) yli 3 astetta lämpimämpää?
Siellä on ilmeisesti joku esilämmitys mutta miten se on toteutettu - onko se ihan sähkävastus sekin?
Jämä Star Inverter 16 (o.s. Nibe F1155 4-16), Jäspi buffer 200, VLM 300 Star kv-varaaja, kaivo 260m 45mm Turbo-kollektorilla. Varsinais-Suomi, 1975 rakennettu 1-tasolätyskä, 240m2 + 30m2 "kylmähköä" autotallia.