Koskakohan tuo kylmäyksikön vaihto tapahtuisi?
Toivottavasti tutkivat vanhan koneen ja kertovat mitä selvisi.
Kuitenkin vielä vähän pohdiskelua perustuen vajavaisiin trendeihin ja videon pätkään.
- keruupiirin toiminta
Imukaasun jäähtyessä lämpiää keruulle menevä liuos, keruulta tulevan liuoksen lämpötilan pysyessä vakiona ja imukaasun lämmetessä jäähtyy keruulle menevä liuos.
Toisin sanoen imukaasun jäähtyessä Dt pienenee ja lämmetessä Dt kasvaa. Tämä selittyy sillä että höyrystimen teho laskee ja kasvaa.
Imukaasu ei ole koko tarkastelujakson aikana ollut normaalilla alueella, pitäisi olla muutaman asteen keruulta tulevan nesteen lämpötilan yläpuolella. Parhaimmillaankin lämpötila on ollut muutaman asteen tuloliuoksen lämpötilan alapuolella.
Keruuliuoksen virtauksen pudotessa, muun koneen toimiessa normaalisti, pitäisi keruulle menevän liuoksen lämpötilan laskea voimakkaasti. Tästä ei ole lähdeaineistojen perusteella havaintoa.
- Keruupiiri toimii normaalisti
- Höyrystimen teho laskee imukaasun jäähtyessä
- Höyrystimen teho nousee imukaasun lämmetessä.
Imukaasun lämpötilan ja höyrystimen tehon vaihtelut selittyvät sillä että kylmäaineen virtaus höyrystimeen vaihtelee.
Kylmäainevirtauksen laskiessa imee kompressori entisellä teholla kylmäainetta höyrystimestä ja sen seurauksena höyrystimen paine laskee
Kaasujen tilayhtälön mukaan paineen laskiessa laskee myös lämpötila eli imukaasun lämpötila laskee.
Kylmäainevirtauksen laskiessa pienenee myös höyrystimen teho
Lauhduttimen ja höyrystimen välissä on vain yksi aktiivisesti toimiva komponentti, paisuntaventtiili.
Paisuntaventtiiliin liittyy seuraavat osa-alueet:
- Itse venttiili
- venttiiliä käyttävä toimilaite
- Toimilaitteen sähkönsyöttö
- Paisuntaventtiiliä ohjaavat mittaukset, imukaasun paine ja lämpötila.
- Elektroniikkakortti.
Todennäköisesti jossakin näistä on piilevä vika.
ATS