Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kotona/Poissa  (Luettu 4117 kertaa)

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Kotona/Poissa
« : 02.04.09 - klo:20:29 »
Olen päätymässä IVT:n (tai Carrier) C9:in ja pitäisi laittaa tilaus sisään. Meidän tarpeisiin OK, mutta...

Kokonaisuutta miettiessä olen hämmästellyt, että Poissa-olo pitäisi käydä antamassa koneen käyttöpanelilta (valikko 1.12).
"Lomatoiminto
Valikko on käytettävissä vain lämpöpumpuissa, joihin on kytketty huoneanturi. Lomatoiminnon avulla voidaan määrittää ajanjakso, jolloin sisälämpötila lasketaan 15 ºC asteeseen (lämpötila ei ole säädettävissä). Asetetun ajan kuluttua, lämpöpumppu palaa normaaliasetuksiin. Lomatoiminto ei vaikuta käyttöveden tuotantoon."

Samalla toiminnalla siten ei saa käyttövettä pois päältä vaan sekin on tehtävä erikseen (ja paluupäivä pitäisi tietää etukateen - kuka sellaista tietää LOMAlla  ;D ).
Lisäksi esim. huonetermarin vaikutus lämpökäyrään on dokumentoitu ala-arvoisesti (jos vertaa esim. NIBEen). Tietääkö kukaan mitä valikon "Huoneanturin vaikutus 1.11" arvot ovat  :-[

Tällä hetkellä nayttää, että parasta / joustavinta (mitä minä keksin) olisi helppokäyttöisessä poissa-toiminnossa:
 - huonetermari korvataan vaihtokytkimellä kiinteään resistanssiin(termarin sijaan), jolla saa sopivan "ylennyksen" todelliseen lämpötilaan (ajattelin säätöpotikkaa (3 - 6kOhm tms.), jonka voi sitten asettaa testaamalla 1.11:n arvoa katsomalla, esim. 30C 3.790kOhm)
 - valitaan 5.7:ksi "2: Lp ei vaikutusta, lisäys ja käyttövesi seis.", jolloin ulkoinen tulo (EXT) ottaisi vain LKV:n päältä.

Lopulta tarkoitus laittaa käyttökytkimen ja MLP:n väliin data-logger PC jolloin saadaan myöhemmin esim. etä-ohjaus.

Ideoita  :-/ ?

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 239
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: Kotona/Poissa
« Vastaus #1 : 02.04.09 - klo:21:53 »
Ottamatta enempää kantaa IVT:hen minusta POISSA toiminto minun logiikalla pitäisi tietysti ottaa pois tuo LV teko ja toisena pudottaa sisälämpötilaa tai vai menoveden lämpöä halutun verran, riippuen anturoinnista.
Oliskohan se tuo legionella peikko kun tässä kummittelee näissä vxv tyyppisissä koneissa, ei oteta riskiä kun tullaan takaisin että olis leginellat odottamassa.


Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Kotona/Poissa
« Vastaus #2 : 02.04.09 - klo:22:12 »
Lainaus
Oliskohan se tuo legionella peikko kun tässä kummittelee näissä vxv tyyppisissä koneissa, ei oteta riskiä kun tullaan takaisin että olis leginellat odottamassa.


Eikö sekin pöpö kuole, kun softa vaan laittaisi "nupit kaakkoon"  8-) MLP:llä heti kylmän jakson päätteeksi (ei luulisi olevan vaikea asia  >:( )?

Olen kysynyt tarjoukset useammalta toimittajalta, mutta tämä paketti 1+t halvempi kuin Thermia / Nibe. Sen verran täytyy harrastaa...

Poissa Roori

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 239
  • Maalämpo... Ollakko vai Ei....KYLLÄ
Re: Kotona/Poissa
« Vastaus #3 : 02.04.09 - klo:22:43 »
Niinpä....ne ruattalaiset ei oo vielä päässeet siihen asti loogisessa ajattelussa jotta saisivat sellaisen asian tehtyä... niillä kuluu aika diskuteeraamiseen ;)

Ei vainkaan, kai siihen täytyy olla joku selitys...eikun koetat vaan selvittää tai sitten täällä joku tietää syyn.

Poissa eko

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 0
  • YaBB 1G - SP1 on Kuningas!
Re: Kotona/Poissa
« Vastaus #4 : 02.04.09 - klo:23:12 »
Pieni korjaus alkuper. logiikkaan: valitaan tietenkin 5.7:ksi:
   4: Lp ja lisäys ei vaikutusta, käyttövesi seis.
Eipähän ainakaan estä "hätälämpöä" poissa-olessa, jos MLP:ssä hälytys tms. Eivät ole kuulleet auto-reset:stä manuaalin mukaan myöskään  :'(

Muuten edelleen avoimena elämää suuremmille ajatuksille  ::)