Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Päivitykset vanhempaan IVT-pumppuun  (Luettu 3208 kertaa)

Poissa MN

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 11
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Päivitykset vanhempaan IVT-pumppuun
« : 19.11.08 - klo:11:55 »
Itselläni on  IVT:n Greenline Compact 8 vm. 1998 eli pumppu on hyrrännyt nyt tasan kymmenen vuotta. Siinähän on erittäin askeettinen ohjaustietokone ja ainoa tieto välittyy muutaman merkkivalon avulla. Onkohan tuohon ollut saatavilla minkään valtakunnan korjaussarjoja tai päivityksiä? Käyntiajoista ja meno- ja paluuvesien lämpötiloista kun ei saa minkään valtakunnan tilastotietoja.

Oli joskus vajaa 10 vuotta sitten ajatuksena ihan normaalin puhelinkaapelin ja DS18S20-piirien avulla jonkinlainen lämpömittariviritelmä, mutta on jäänyt tekemättä. Samaan syssyyn kai varmaan saisi lievästi kuolemaa halveksuen myös viritetyksi jonkinlaiset anturit kompressorin ja lisävastuksen piuhoihin. Ohjelmiston teko ei olisi ongelma, kun sillä koetan leipäni tienata muutenkin.

Olisi vain kovin, kovin paljon helpompaa käyttää jotakin valmista päivitystä, jos sellainen on. Sinänsä mitään valittamista ei ole - pumppu on nyt toiminut kymmenen vuotta ilman ensimmäistäkään ongelmaa.

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 585
Re: Päivitykset vanhempaan IVT-pumppuun
« Vastaus #1 : 19.11.08 - klo:16:49 »
Mulla on Ekowell samaiselta -98 vuodelta ja ainakin lämpömittarit sain sisälle kun hommasin muutaman euron sisä/ulko digitaalisia lämpömittareita marketista.Ulkoanturin johto vaan poikki,jatkojohtoa väliin ja anturi varaajaan ja mittari sisälle.Johtojen napaisuudella ei ole väliä.Alle 20m:n johdolla ei mittaustarkkuus heikkene.
Jos kolvi pysyy kädessä niin tuosta mittarista voi irrottaa piirilevyllä olevan sisäanturin ja laittaa myös sen johdon päähän niin saa kahdesta paikasta mitattua yhdellä mittarilla.
Mä laitoin anturit kayttöveden,menoveden maaliuoksen,ja LTO:n lämpöjä mittaamaan ja mittarien näytöt riviin keittiön nurkkaan että näkee yhdellä vilkaisulla lämmityksen tilanteen ;)
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa MN

  • Nuorempi jäsen
  • **
  • Viestejä: 11
  • Maalämpöfoorumilta tietoa
Re: Päivitykset vanhempaan IVT-pumppuun
« Vastaus #2 : 19.11.08 - klo:17:22 »
Lainaus
Mä laitoin anturit kayttöveden,menoveden maaliuoksen,ja LTO:n lämpöjä mittaamaan ja mittarien näytöt riviin keittiön nurkkaan että näkee yhdellä vilkaisulla lämmityksen tilanteen ;)

Itse asiassa ajattelin joka tapauksessa tilata Dallasin lämpöanturipiirejä, asentaa ne suunnilleen noihin mainitsemiisi paikkoihin ja vetää joutilaaksi jääneellä lankapuhelinkaapelilla tiedot 24h/vrk pyörivälle rouvan koneelle, joka joutaa sitten tietoja sarjaportin kautta keräilemään.

Huomasin tuossa miettiessäni, että siitähän saa selville saman tien myös pumpun pyörimisajat aivan riittävän tarkasti. Ainoa, mikä jää mysteeriksi, on lisävastuksen käyttöaste. Kovilla pakkasilla se menee silloin tällöin päälle, sen olen huomannut. Eiköhän siihenkin jokin halpa ratkaisu löytyne.