Minä en ole saanut edes noin "halpoja" tarjouksia. 3-12 kW koneita myöskin ja 220-230 m kaivoja on ollut tarjouksissa. Ei puskuria eikä shunttausta, mutta toisaalta on uima-allas. Tai on mulla yksi 20 tonnin tarjous, mutta se on vasta alustava ja merkattu uuden talon koodeilla, jossa kaikki on valmiina pumpun vieressä ja uima-allas ei tuohon kuulu. Muut tarjoukset 23-26 tonnia. Tuo 26 tonnia oli ainoa, jossa oli myös sähkökytkentä mukana.
Toistaiseksi näyttää siltä, että asennan itse. Luulen, että tulee maksamaan enintään 19 tonnia noin mukaanlukien uima-allas ja IV-jäähdytys. Kaivo 7500, MLP 7500, asennusosat 2000, uima-allasosat 1000, IV-jäähdytysosat 1000. Täällä pohditoja:
https://lampopumput.info/foorumi/threads/maal%C3%A4mm%C3%B6n-eri-hankintavaihtoehdot-ja-niiden-kustannus.29509/Kaivoista olen saanut muutaman tarjouksen ja 230 m kaivo näyttää maksavan 32 €/m 40 mm ja 34 €/m 45 mm keräimellä eli 7500 paikkeilla sisältäen vaakaputket, kaivuut ja läpiviennin. MLP-hintoja olen katsellut maalämpötukusta ja vastaavista. Tiedä sitten saako niistä vielä pois. Asennusosat pitäisi kai helposti saada tuohon 2000 mahtumaan. Sähkäriäkin tarvitaan, mutta tuskin kovin montaa satasta.
Yhdessä tarjouksessa on mainittu kotitalousvähennyskelpoiseksi osuudeksi 9700 €. 2020 saa enää 40% eli ja siitä vielä 2 hengen omavastuut pois eli 3680. Energia-avustusta voisi saada 6000 € ja tuon kuluiksi saa kaikki tarvikkeetkin MLP-vaihtoon. Kyllä tuo energia-avustus pitäisi paremmin kannattaa, varsinkin minulla, kun kotitalousvähennykset kuluu helposti muuhun.
ARAn mukaan kotitalousvähennystä ei voi käyttää energia-avustukseen liittyvään. Esimerkkinä sanoi, että seinän eristevaihtoon energia-avustusta, niin uuden julkisivun maalaukseen ei voi käyttää kotitalousvähennystä.