Toisella piirillä voit lämmittää kosteita tiloja tai vaihtoehtoisesti iv-tuloilmaa. Toisen piirin lähtölämpötila on I piirin lähtöä korkeampi, koska se lähtee ylempää säiliöstä. Toisessa piirissä on (luullakseni) heikompitehoinen kiertovesipumppu, millä saattaa olla jotain merkitystä.
Alijäähdyttimellä voit lämmittää autotallia noin 1-2kw teholla (tehosta annetaan ristiriitaisia tietoja, voi olla vähemmänkin, vain 5% kokonaistehosta, mutta jossain on annettu luku 20%) silloin kun kompura käy, joten mitoituksessa pitää onnistua (jos ylimitoitat, kompura tuottaa harvakseltaan lämpötehoa, koska kompura käy harvakseltaan). Alijäähdyttimellä saat vesikierron omaan piiriin, jolloin voit lisätä veteen pakkasnestettä. Alijäähdytin ei ehkä riitä pitämään autotallia lämpimänä, mutta voisit sillä lämmittää helpommin kylmenevät osat lattiasta, esim. ovien edusta.
Luullakseni alijäähdytin on pelkkä lämmönvaihdin, joten saattaisi olla ideaa tuottaa sen antamaa lämpöä johonkin säiliöön, koska, kuten yllä kirjoitin, luullakseni se antaa lämpöä vain kompressorin käydessä.
Olen ymmärtänyt siten, että alijäähdytin toimii parhaiten kun sillä lämmitetään hyvin kylmää ilmaa/ainetta. Jotkut käyttävät alijäähdytintä esim. terassin lämmitykseen. Tuloilman esilämmitys kuulostaa myös järkevältä, mutta silloin kai iv-koneen hyötysuhde huononee, koska hyötysuhde on kai sitä parempi mitä kylmempää ilmaa lämmitetään (
täältä aiheesta), ("kai:t" edellä ilmaisevat sitä, että en oikeastaan tiedä näistä asioista juuri mitään, arvailen vain).
Alijäähdyttimen sovelluskohteita:
linkkiMeillä on alijäähdytin ja toinen kierto, mutta kumpikaan ei ole vielä käytössä. Alijäähdyttimellä aion lämmittää erillistä autotallia ja toinen kierto tulee ehkä iv-jälkilämmitykseen. Tai sitten esilämmitän alijäähdyttimellä ilman ja toisella kierrolla kosteat tilat, jos se jotenkin vielä onnistuisi.