Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Danfoss ja lattialämmityksen säätö  (Luettu 8067 kertaa)

Poissa tynderosa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Danfoss ja lattialämmityksen säätö
« : 03.01.18 - klo:16:14 »
Kopioin tämän Danfoss-ketjusta jos joku täällä osaisi jelpata

Vuonna -89 valmistunut talo jossa patterilämmitys. Öljyn tilalle tuli maalämpö ja Danfoss dph-h opti pro 10 pumppu. Tehtiin myös märkätilojen remppa joihin vesikiertoinen lattialämmitys. Ongelmia säätää erikseen patteri- ja lattialämmitystä.

Eli järjestelmässä on 3 eri Grundfosin lämpöjohtopumppua: 2x Alpha 2 L 25-60 sekä 1x Grundfos Comfort PM ja tämä viimeinen ilmeisesti käyttöveden kierrätykseen. Toisessa Grundfos Alphassa vieressä Esben toimilaite (?) jossa säätönappi jota voi kääntää kun nappia nostaa vähän ulospäin.

Alkutilanteessa maalämpöpumpussa vain Lämpökäyrä 1 kytketty, käyrä 37 ja +5/0/-5 kaikki +1. Johti siihen, että lattiat liian lämpimät. Tässä vaiheessa Esben säätönappi oli max asennossa (itse ilmeisesti säätää anturin, joka putken kyljessä kiinni, mukaan).

Kytkin huoltovalikosta shunttiryhmän päälle. Jätin Käyrä 1:n asetukset ennalleen, laskin Käyrä 2:sta (oletettavasti lattialämmitys) ad 35, meno 35, max 55. Johti siihen, että Esben säätönappi meni itse minimiasentoon ja muutama tunti myöhemmin lattiat märkätiloissa viileät.

Eli, tuleeko minun itse manuaalisesti säätää Esben säätönapista lattialämmitystä (ja samalla kytkeä lämpöpumpusta shunttiryhmä pois päältä) vai antaa automatiikan huolehtia siitä ja käyttää shunttiryhmää/lämpökäyrä 2:sta? Pystynköhän ylipäätään edes säätämään suoraan lämpöpumpun asetuksista erikseen patteri- ja lattialämmitystä.

Osaisikohan kukaan viisaampi jelpata...

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 566
Vs: Danfoss ja lattialämmityksen säätö
« Vastaus #1 : 04.01.18 - klo:10:03 »
Lainaus
Pystynköhän ylipäätään edes säätämään suoraan lämpöpumpun asetuksista erikseen patteri- ja lattialämmitystä.

Kyllä pitäisi pystyä,yleensä kahden erilämpöisen lämmityskierron ohjaus tehdään siten että lämpöpumpusta
lähtevää menoveden(patterit) lämpötilaa säädetään lämpökäyrällä ja tästä patteriverkon menovedestä alennetaan shuntilla lattialämmitykselle menevän veden lämpötila.

Lainaus
Alkutilanteessa maalämpöpumpussa vain Lämpökäyrä 1 kytketty, käyrä 37 ja +5/0/-5 kaikki +1. Johti siihen, että lattiat liian lämpimät. Tässä vaiheessa Esben säätönappi oli max asennossa (itse ilmeisesti säätää anturin, joka putken kyljessä kiinni, mukaan).

Kytkin huoltovalikosta shunttiryhmän päälle. Jätin Käyrä 1:n asetukset ennalleen, laskin Käyrä 2:sta (oletettavasti lattialämmitys) ad 35, meno 35, max 55. Johti siihen, että Esben säätönappi meni itse minimiasentoon ja muutama tunti myöhemmin lattiat märkätiloissa viileät.

Oliskohan tuo Esbe lattiapiirin shuntti?
Voisitko luonnostella jonkinlaista putkikaaviota patteri- ja lattialämmityspiireista niin olisi selkeämpi ymmärtää miten virtaukset menee ;)
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa tynderosa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Danfoss ja lattialämmityksen säätö
« Vastaus #2 : 04.01.18 - klo:11:05 »
Kiitos vastauksesta! Olen huonoin piirtäjä johon ikinä tormäät joten otan illemmalla kuvia tosta systeemistä ja laitan tänne.

Poissa tynderosa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Danfoss ja lattialämmityksen säätö
« Vastaus #3 : 04.01.18 - klo:18:30 »

Tämä ilmeisesti patteriverkostoon vievä

Tämä ilmeisesti käyttövesi

Tässä näkyy miten käyttövesi ja lattialämmitysputket jatkuvat pumppujen jälkeen

Tässä, mielestäni, lattialämmityksen pumppu ja Esbe

Tässä näkyy vähän miten putket menevät

Tässä vielä putkien menoa. Kuvassa näkyvä termostaatti lienee pikkuvessaan menevälle lattialämmitykselle joten sille oma säätö kaiketi tuosta  manuaalisesti. Tämän tilan lattialämmitys on ollut aiemmin hiton kuumana joten tätä säädin vähän pienemmälle.

Tässä vielä lähikuva khh:n, pesuhuoneen sekä yläkerran märkätilojen lattialämmityksen (oletettavasti) pumpusta sekä siitä Esbestä. Nämä tilat siis olleet kylmät jos shunttiryhmän aktivoi. Tuota Esbeä säädin nyt itse manuaalisesti vähän vaikka jätin lämpöpumpusta myös shunttiryhmän päälle.

Poissa heinaaho

  • Asentaja/Yrittäjä
  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 41
  • Maalämpöfoorumi
Danfoss ja lattialämmityksen säätö
« Vastaus #4 : 21.01.18 - klo:17:51 »
Yhtäkkiä kuulostaisi, että joko lattialämmön shunttia ohjataan väärinpäin(varmaan automatiikasta käännettävissä) tai sitten shuntti on moottorin alla väärässä asennossa. Sekin melko helppo tarkastaa ja korjata
Nibe 1255-6/Nibe ERS/Nibe PV3063+EME/SPA

Poissa tynderosa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Danfoss ja lattialämmityksen säätö
« Vastaus #5 : 22.01.18 - klo:21:01 »
No äsken tuli HÄLYTYS LISÄLÄMPÖVIKA ja huoltomiehen kanssa puhelimessa höpötellessä ehdotti tsekkausta paikanpäällä. Lienee simppeli juttu.

Poissa tynderosa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
  • Maalämpöfoorumi
Vs: Danfoss ja lattialämmityksen säätö
« Vastaus #6 : 07.04.18 - klo:14:02 »
Huoltomies tosiaan korjasi ongelman. Lattiapiirin sähköjohdot oli asennettu väärin päin.

Seuraa uusi kysymys. Shunttiryhmä 2 (lattiapiiri) ottaa ilmeisesti lämpimää vettä tarpeen mukaan shunttiryhmä 1:n kierrosta (patteripiiri). Nyt kun talvi on väistynyt ja kelit lämpenevät, on patteriverkostossa kiertävä vesi ymmärrettävästi selvästi viileämpää kuin talvella. Kuitenkin märkätilojen lattiat olisi kiva pitää lämpiminä (ollut n. 36 asteessa). Shunttiryhmä 1:n menoveden minimilämpötila on ollut näillä säillä n. 26-28. Tämä johtaa siihen, että vaikka haluaisin shunttiryhmä 2:een 36-asteista vettä, ei se saa lämpimämpää kuin mitä patterikiertoon menee.

Mikä olisi kustannustehokkain ja järkevin tapa ratkaista ko ongelma? Yksinkertaisesti laittaa patterikiertoonkin minimi 36 läpi vuoden (ja samalla sitten patteritermostaatteja sulkien viilentää taloa jottei lämpene liikaa kun ulkona lämmintä) vai jokin muu keino? Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu jeesaamaan.