Terve kaikille.
Olen uusi foorumilla ja olisi tarvetta vaihtaa puulämmitys maalämpöön ensi kesänä. Syy lämmityksen vaihtoon on laiskistuminen.
Puu vehkeet pelaa hyvin, sitä vaan laiskistu aikaisemmin kuin olin ajatellut. Lämmityksen vaihto lisää kustannuksia mutta myöskin vapaa aikaa. Mutta asiaan, tässä tietoja kohteesta.
2 aikuista 2 lasta tosin toinen jo 18v, joka päivä saunassa/suihkussa kiuas aina valmis
Lämmintä vettä pitää olla riittävästi et ei lopu kinkereissä
Rakennettu 2009
Omakotitalo ja kahden auto katos ja pannuhuone/varasto kalliolle perustettu.
Talo siporex harkko 375mm, katto siporex elementti 200mm+200mm villaa,lattia eriste 250mm styrox-
Lattialämmitys, kesä aikaan vesikiertänyt vain khh, sauna, ph ja pieni vessa yht 28neliöä, kuivattaa lattioita ja ei tunnu niin kylmältä.
Sisä lämpötila kesät talvet noin 21,5-22,5 huone kohtaisia termareita ei ole käytetty on olemassa kyllä
Huoneistoala 157 lisäksi parvi 10 neliöä jossa ei lämmitystä
Rakennusala 181
Kerrosala 213
Tilavuus 590 kuutiota talon osuus
Normi tuon ajan 3 kertaiset ikkunat Pihla karmisyvyyttä reilusti, 4 ovea ulos joka ilmansuuntaan
Talo porrastettu keskeltä 60cm
Yläpuolen oh 4.8m korkea ja alapuoli keittiö, ruokailutila,aula eteinen 5.4m korkea
28 neliön sauna osasto on vielä villojen osalta puutteellisesti eristetty, korjaantuu tuota pikaa
Takkaa on poltettu erittäin vähän ei säästöä nykyisellään, jatkossa ehkä enemmän en tiedä
Ilmanvaihto wallox digit2 se vesipatteri kone.
Varasto/pannuhuone
25 neliöö
Lattia lämmitys ei käytössä nyt, hukkalämpöä piisaa
Eristys 200mm styrox
Seinät 250mm siporex
Katto gyprok ja puhallus villa en muista paljonko mut ehkä 40cm
Tarkoitus pitää tulevaisuudessa puolilämpimänä
Varaston ovet 2kpl kevyet varaston ovet. Varastossa myös vesipiste kuuma ja kylmä
Kattila nykyisin Jäspi Ekopuu45 käänteispalo kattila ja 2400l varaaja
Kattilaa ei ole sen kummemmin huollettu kuin säännöllisen ajoin putsattu ja nuohottu,polttaa puhtaasti
Puuta menee vuodessa noin 27-30 pino mottia 80% koivua, nyt ekaa kertaa on otettu ylös vuoden menekki noin
Siis eli pannuhuoneesta menee kanaali 7m taloon jossa on pesutiloilla oma jakotukki ja eteisen kaapissa kuivien tilojen tukki.
Lisäksi pannu huoneesta menee kanaalissa lämpöisen veden kierto keittiöön joka on kaukaisin piste ja pesuhuoneen pyyhekuivain patteriin,
Kiertoa ei olla pidetty päällä yöllä ja jos ketään ei ole kotona eli tarvittaessa
Uudet laitteet tulee pannuhuoneeseen josta lähtee kattila ja varaaja pois eli koko systeemi vaihtuu.
Tarkoitus on täysi tehoinen systeemi on kai parempi niin??
Olen laittanut tarjous pyynnöt muutamaan alan yritykseen ja yksi tarjosi bosch 7000lwm pumppua ja 160m kaivoa.
Varmaan invertteripumppu pelais ton hukkunkierron kanssa?
Ja tosiaan poraamaan pääsee helposti.
Pyysin tarkastamaa kaivon syvyyden vielä kun oon lukenut täältä et kaivo ei sais olla liian lyhyt.
Olen vasta pääsemässä vauhtiin tässä maalämpö asiassa että kaikki tieto olisi arvokasta.
Otan joko kokonais urakan tai pilkon sen, joka tapauksessa purkaan itse pannu huoneen koska teen siihen samalla remontin.
Mielipiteitä ja ajatuksia otetaan herkällä korvalla vastaan.
Äskeinen sepustus oli varmaa sekava mut jos jotain kiinnostaa niin vastaan kyllä lisä kysymyksiin.
Ja tosiaan tässä tekee melkoisen alaskirjauksen laitteissa mut elämä on

Kiitos etukäteen