Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ehdotuksia pumpuksi (6kW)  (Luettu 4725 kertaa)

Poissa jyri

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
Ehdotuksia pumpuksi (6kW)
« : 11.07.17 - klo:13:21 »
Hei,

Hajonneen maalämpöpumpun tilalle kyselisin ehdotuksia merkistä ja mallista.

Kompressorimallin tulee kestää hyvin pitkää ajoa, sillä se tulee osatehoiseksi (~70%), ja puhuttaan n. 6 kW tehosta.

Mallin tulisi olla kompakti, eli varaaja integroituna, koska tilaa on vain 63 cm leveyssuunnassa.

Aurinkolämpöä olen myös miettinyt tuohon lisäksi, vaikka tiedän että sen taloudellinen kannattavuus on kyseenalainen. Mutta onko olemassa pumppumallia, jossa olisi integroidussa varaajassa myös aurinkokierukka, vai olisiko tämä pakko toteuttaa lämmönvaihtimella?

Poissa tomppeli

• Yleismoderaattori
  • Konkari
  • yli-ikämies
Vs: Ehdotuksia pumpuksi (6kW)
« Vastaus #1 : 11.07.17 - klo:13:52 »
Aurinkolämpöä olen myös miettinyt tuohon lisäksi, vaikka tiedän että sen taloudellinen kannattavuus on kyseenalainen.

Maalämpöpumppu toimii niin hyvällä hyötysuhteella, että aurinkolämmön keräyssysteemin hintaa ei saa kuoletetuksi.
Kaiken lisäksi sitä lämpöä on saatavilla vain silloin, kun kun sen tarve on vähäisin.
Pienissä kompaktikoneissa on yleensä varaaja vain lämpimälle käyttövedelle. Lisäkierukkaa tuskin niissä on.
Lämmin käyttövesi pitäisi olla 50 asteista. Sekin on vähän hankala vaatimus aurinkolämmölle.
-- Olinpahan minä nyt kovin negatiivisella kannalla!

Poissa jm82

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #2 : 11.07.17 - klo:14:05 »
Nibe 1255 1.5-6[8] voisi olla yksi malli, koska tehoa on mahdollista säätää normaalista 6 kW myös vähän vajaaseen 8 kW, eli suuremmalle. H. 6490.

Tulee mieleen myös halvempi nibe 1226-8 kW jonka teho on 35 C vedelle 7.72 kW. Hinta näyttäisi olevan 5390.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa sailor

• Konkari
  • Lämpöässä V15 11/04-->
« Vastaus #3 : 11.07.17 - klo:14:21 »
Keräinten sijaan on kannattavampaa laittaa 2kW:n aurinkopaneelit jaa nollata talon tyhjäkäyntikulutus ja loppu maalämpöpumpun sähkövastukseen. Ongelma on siinä että maalämpö tuottaa käyttövettä noin kolmosen COP:lla eli vedenlämmityskilowatin hinnaksi tulee noin 4 snt. Kun taas esim. IV-koneen kuluttamat kilowatit taas sen 12snt/kWh.

Itse laittaisin varmaan Niben koska lienee Suomen myydyin pumppu. Jos maapiiri antaa myöden niin 6kW:n invertteri Niben saa vissiin ylikellotettua 8kW:iin joten olisi tarvittaessa täystehoinen.
Lämpöässä V15 Opation modaus:
http://sailor.arkku.net//trend.jpg.jpg

Poissa jyri

• Täysjäsen
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #4 : 11.07.17 - klo:14:37 »
Kiitos nopeista vastauksista.

Tutkiskelin noita jo noita Niben malleja ja hieman huolettaa mäntäkompressorin kesto jatkuvassa ajossa... Näitä on tietysti paljon asennettu, mutta uutisten perusteella tuo valmistajan suhtautuminen osatehoisissa kohteissa sattuneisiin kompressorivikaantumisiin saattaa olla hankala. Tarjoaako Nibe jotain erityisiä etuja muihin nähden vai onko se yhtenä yleisimmin myytynä se "turvallinen" vaihtoehto?

Nuo keräimet olisi minulla jo valmiina, joten niiden liittäminen on vain yhtenä vaihtoehtona ja voi hyvinkin jäädä sen kustannustehottomuuden vuoksi.

Poissa fraatti

• Konkari
  • Maalämpöfoorumi
« Vastaus #5 : 11.07.17 - klo:17:12 »
Niben pikkuinvertterissä on scroll kompressori.

Viessmann vitocal 343:ssa ja 242:ssa on 240l varaaja johon saa aurinkolämmityksen paikalleen käyttövettä lämmittämään. Aurinkokierukka on tuossa varaajan pohjalla ja itse käyttövesi tehdään muuten levylämmönvaihtimen läpi.
Viessmann Vitocal 333-G, 2*180m kaivo
171m2/500m3 talo + 70m2/200m3 talousrakennus
Kokonaissähkö n 10000kWh(MLP n 5500kWh, IV-kone n 700kWh)