Huoneanturi on käytössä ja siinä on kerroin 2. Käyrä on 5 ja korotus on 0. Lähtevä minimilämpötila on 25 astetta. Nämä kaikki ovat maalämpötoimittajan asettamia arvoja.
Viime yönä ei enää kompura käynyt täysillä joten luukun eristäminen ja sisälämpötilan lasku yhdella auttoi.
Seuraava kysymykseni olisikin sitten ollut että mikä mahtaa olla asiallinen asetus käyrän arvoksi
Täytyypä perehtyä tarkemmin tuohon käyrään.
Tää on niin tätä. Nibe asennusohjeessaan kieltää huoneanturikompensaation käyttämisen lattialämmityksen kanssa, johtueen hitaan reagoinnin
aikaansaamasta sisälämpötilan värähtelytaipumuksesta ja sittten asentaja on vielä korottanut oletuskerrointa 1.5->2.0. Huokaus.
Just nyt kun kevätaurinko alkaa porottaan ei ole otollisin hetki saada käyrää aivan kohdilleen, mutta itse kytkisin huonanturikompensaation
pois käytöstä ja kokeilisin alkuun vaikka käyrä 3 ja korotus 0. Onko teillä termostaatteja piireissiä, vai miten onko tuo huikea 2.0 kerroin onnistunut
pitämään sisälämpötilat aisoisssa korkealla 5/0 käyrällä? Jos on termarit, niin nekin kannattaa alkuun ottaa pois käytöstä ts. säätää isolle jotta
näkee miten pelkkä ulkolämpötilaohjattu käyrä rupeaa vaikuttamaan ja vasta sen jälkeen voi huoneanturilla tai termareilla leikata erikoistilanteita.
Mulla on itse asiassa huonanturi käytössä, mutta pienellä 0.5 kertoimella. Tämä siksi että Niben käyrää voi muuttaa vain asteen välein, mutta
tällä tavoin sain sisälämpötilan asettumaan käyrän säätöjen väliin.
Termarit meillä on aktiivisessa käytössä lasten huoneissa (pari kaveria ja tietokoneet lämmittää aika mukavasti) ja takan vaikutuspiirissä,
mutta normaalitilanteessa nuo eivät osallistu sisälämpötilan ohjaamiseen.
Summa sumarum: huoneanturi + termarit eivät ole täysin kiellettyjen listalla mlp:n kanssa, mutta ennen niiden käyttöönottoa on
erittäin tärkeätä löytää ulkolämpötilan ohjaama menoveden käyrä kohdilleen. Muutoin tulee sisälämpötilan heilahteluja ja/tai pumpun
pätkäkäyniä/ryntäilyä yms. Maalämpötaloudessa noita 'vikatilanteita' ei välttämättä huomaa muutakuin lokeista

Mutta hyvä puoli
käyrän hiomisessa ensimmäisinä vuosina kohdilleen on se voi seuraavat talvet vain vihellellä ja nauttia tasalämmöstä pienillä kuluilla.