Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Thermia Villa Classic: Low pressure ilmoitus 10-12 tynnin välein  (Luettu 12865 kertaa)

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
Terve
Rekisteröidyin maalämpöfoorumiin hyvän ystävän vinkistä.
Pikaisen silmäyksen jälkeen olen varma, että täältä jos jostain voi saada neuvoja ja toivottavasti ns rautalankaa.
Minulla on ollut Thermian Villa Classic 15,5 kW lämpöpumppu 6 kW lisälämmöllä käytössä reilut 15 vuotta.
Lämpöpumppu on alkanut mennä virhetilaan ja lisälämpö- lämmitykseen, n 10 tunnin välein. Virheilmoitus "LP ALERT". Uudelleen käynnistys antaa uudet 10 tuntia käyttöaikaa.
Olen putsannut tuloventtiilin.
Huoltomies kävi katsomassa. Arpoi kompuran kanssa, pitääkö outoa ääntä. Totesii lämpöpumpun täysin toimivaksi.
Mielestäni kiertovesipumppu( joka kiertättää nestettä kalliossa) pitää outoa ääntä välillä. Ei tietenkään sillloin kun huoltomies oli paikalla.
En tunne lämpöpummpua juurikaan ja omat arvaukseni tarvisisivat vahvistusta tai uusia vaihtoehtoja.
Veikkaisin, että vika on kiertopumpussa, mutta eikös pumppu toimi tai on rikki. Onko välitiloja, että toimii 10 tuntia ja sitten uupuu? Outoa. Sitten toi kompura. Miten edes voin testata onko em osat kunnossa vai ei?

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 865
  • yli-ikämies
Jos maasta tulevan ja sinne palaavan nesteen lämpötilojen ero on suuri, 5 astetta tai yli,
on maakierto heikko ja voi aiheuttaa Low Pressure, LP ALERT -hälytyksen.

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 239
Tuossa Tomppeli kertoikin jo yhden vaihtoehdon. Jos ero on iso niin kierto on huono. Yksi potentiaalinen syy on haljennut helmiliittimen mutteri ja siitä kiertoon tullut ilma. Kun laitat kaapin sisältä pumpun manuaalisesti päälle äänen tulee olla tasainen ja nestepinnan pysyä ~samassa. Viime lauantaina vaihdoin vanhemmilleni yhden mutterin. Oli imenyt paljon ilmaa kiertoon.
Toinen syy voi olla matalapaineen pressostaatti. Se voi katkoa väärästä paineesta. Kytkintä napauttelemalla se yleensä herkistyy mutta tuossa pitää tietää mitä ja miten tuo tehdään.
Kompura varmaan hengissä kun lämmintä riittää. Teilläkin R404 kylmäaine ja varmaan eka ZR kompura. Nehän ei toimi lämpöpumpuissa ;)
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 672
Lainaus
Veikkaisin, että vika on kiertopumpussa, mutta eikös pumppu toimi tai on rikki. Onko välitiloja, että toimii 10 tuntia ja sitten uupuu? Outoa. Sitten toi kompura. Miten edes voin testata onko em osat kunnossa vai ei?

Jos keruun kiertopumppu on alkuperäinen niin ikää on sen verran että sen käynnistyskonkka voi olla  heikentynyt jolloin kiertopumppu ei aina jaksa käynnistyä ja siitä seuraa LP-hälytys.
Tuollainen konkan hiipuminen tapahtuu vähän kerrassaan ja se saattaa olla siinä rajoilla että joskus käynnistyy ja joskus ei koska käynnistysmomentti alenee konkan heikkenemisen myötä.


Yleensä työ konkka on kiertopumpun moottorin kytkentäkopan tienoilla ,joko sisä- tai ulkopuolella.
Esim Grunfossin ja Wilon kiertopumpuissa se on kytkentäkopassa.

Konkan tilan voi testata esim siten että ottaa sen irti ja käy jossain sähkö- tai kodinkonehuollossa mittauttamassa sen kapasitanssin,arvo on leimattu konkan kylkeen.Jos se on heikentynyt niin yleensä hyvinvarustetusta huoltoliikkeestä saa uuden konkan samalla reissulla.
Hintaluokka jotain 20-30e.

Meillä on nyt 18v ikäinen lämpöpumppu ja siinä tuli pari vuotta sitten lauhduttimen kiertopumppuun (Wilo)samantapainen vika että ei aina käynnistynyt  ja vika johtui käynnistyskonkan heikkenemisestä ja korjautui ylläkerrotulla tavalla uudella 2.5uF konkalla.Vanhan konkan kapasitanssi oli laskenut 1uF paikkeille joka näkyi huollon mittarilla.

Tuollainen satunnaisesti esiintyvä vika on aina hankala paikallistaa ja on tietysti mahdollista että vika on jossain muualla kuin tuossa käynnistyskonkassa,esim:

-katkos keruun kiertopumpun johtoliitoksissa tai releen koskettimessa

-kiertopumpun nopeudenvalinkytkimen koskettimet on hapettuneet ja on huono kosketus.

-keruuliuoksen lämpötilaa mittaavat anturit näyttää väärin

-kiertopumpun laakerit liian kuluneet jolloin roottori takertelee (pitäisi kuulua sivuääni)

-keruuputkessa(kiertopumpussa) ilmaa,keruuliuoksen vuodon tunnistaa etanolin (viinan) hajusta

-keruuputken puserrusliittimen mutteri halki ja siitä vuotaa liuosta
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
Kiitos kaikille.
ja erityisen nopeista vastauksista.
Missä on helmiliitin?
 Ja onko kompura helppo irrottaa huoltoon viedäkseen. Tila on ahdas ja varmistan näin kun on osaavaa porukkaa linjoilla.
Sitten vielä se valkoinen sukkulan muotoinen muovinen painesäiliö. Ennen kun väänsin painesäiliön päällä olevaa venttiiliä, painetta suhisi ulos. Jos nyt teen sen, ei painetta ei suhinaa.
Ja kyllä sekin oli oikein analysoitu, että maahan menevän ja sieltä tulevan nesteen lämpötilaero on valtava. Yli 70 astetta ulos ja 2-3 astetta sisään. Jokin on siis varmasti suturallaan....
Matiaksella on hyvä lista mahdollisista vioista viestin lopussa, mutta niitä toimenpiteitä ei taida osata tehdä ilman syvempää osaamista?

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Kiitos kaikille.
ja erityisen nopeista vastauksista.
Missä on helmiliitin?
 Ja onko kompura helppo irrottaa huoltoon viedäkseen. Tila on ahdas ja varmistan näin kun on osaavaa porukkaa linjoilla.
Sitten vielä se valkoinen sukkulan muotoinen muovinen painesäiliö. Ennen kun väänsin painesäiliön päällä olevaa venttiiliä, painetta suhisi ulos. Jos nyt teen sen, ei painetta ei suhinaa.
Ja kyllä sekin oli oikein analysoitu, että maahan menevän ja sieltä tulevan nesteen lämpötilaero on valtava. Yli 70 astetta ulos ja 2-3 astetta sisään. Jokin on siis varmasti suturallaan....
Matiaksella on hyvä lista mahdollisista vioista viestin lopussa, mutta niitä toimenpiteitä ei taida osata tehdä ilman syvempää osaamista?
Helmiliittimiä on koneen sisällä ja niissä kaivon putkissa. Helmiliittimissiä on sellainen helmi sisällä jota ei kumminkaan näy. Näyttää sellaiselta "sormukselta" se helmi.

Tuossa kuvaa t-haaraisesta joka kyllä on liian pieni koko.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/888044/Puserrusliitin-T-haara-15-mm

Omassa vanhassa nibessäkin on jotain sambra nimistä helmiliitintä ainakin yksi. On vaarana että huonolaataunen mutteri halkeaa pakkasesta. Jotain vaseliinia muistaakseni laitettiin kierteisiin.

Kompuraa ei ole helppo irroittaa. Jossain saa sen koko kylmäyksikön irrotettua, mutta Trermiassa ei taida onnistua.

Päästit muivisäiliöstä paineet pois ja nyt siellä ei ole enää painetta, eli ei suhisekaan enää. Ei varmaan vikaa ole? Tuskin vuotaakaan koska naturet liuoksen haju on aika voimakas ja haisee etanolille jos vuotoa olisi jossain.

Yli 70 C ulos (pumpulta ulos kaivoon) ei pidä paikkaansa ja anturi on siis rikki.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa Matias

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 672
Lainaus
onko kompura helppo irrottaa huoltoon viedäkseen.

Ainoastaan pätevä huoltomies voi irroittaa kompressorin ja yleensä vain kompressorin uusimisen takia.
Lämpöpumpun kompressori on hermeettisesti suljettu eikä sitä normaalisti voi korjata.
Lisäksi on syytä tietää että kompressorissa ja kylmäaineputkissa on kylmäainekaasua n 7bar paineessa joten mitään sen liitoksia tms ei saa avata ennenkuin kylmäaine on joko poistettu koneesta tai ajettu paisuntasäiliöön ja venttiilit suljettu.
Tämä on siis kylmälaiteasentajan hommia

Lainaus
Sitten vielä se valkoinen sukkulan muotoinen muovinen painesäiliö. Ennen kun väänsin painesäiliön päällä olevaa venttiiliä, painetta suhisi ulos. Jos nyt teen sen, ei painetta ei suhinaa.

Luultavasti toimii ilman painetta mutta tuossa valkoisessa säiliössä pitää olla liuosta 2/3 säiliön tilavuudesta.

Lainaus
Missä on helmiliitin?

Lämpökaivosta tulee 2kpl 40mm mustaa muoviputkea jotka on lämpöpumpun lähellä (eristeen sisällä) liitetty lämpöpumpusta tuleviin kupariputkiin puserrus(helmi)liittimilla.
Usein tuosta liittimestä halkeaa iso kiristysmutteri siten että liitos pysyy paikoillaan mutta löystyy ja siitä alkaa tiputella keruuliuosta.
Tuon valkoisen pienen säiliön tyhjeneminen kyllä kovasti viittaisi tämäntapaiseen vikaan,jos liitoksessa on vuoto niin liuoksen väheneminen näkyy säiliön pinnan alenemisena ja sen kuuluisi olla 2/3 täynnä liuosta jatkuvasti.

Onko lämpöpumppu tuonnäköinen ?  http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/Villa%20Clasic%20Asennusohje.pdf
9kw Ekowell EPT400 vuodesta 1998
Jämä Kantikas 1250l Keruu 2X200m

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
Matias: kiitos ja kyllä pummpu on juuri tuon näköinen kun linkkisi takaa löytyy
Jm32: kiitos
Eli nyt tarkistamaan helmiliitintä ja pitänee kutsua huolto paikalle taas?
Mistähän saisi osaavan huoltohenkilön? Turhauttaa taas maksaa siitä, että paikalla käydään ja mitään ei osata tehdä...

Poissa sam68

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 239
Mistähän saisi osaavan huoltohenkilön? Turhauttaa taas maksaa siitä, että paikalla käydään ja mitään ei osata tehdä...
Tuo on alalla iso ongelma nyt ja isompi tulevaisuudessa.
* Maalämpöjä Oulusta Kalajoelle * Uusiolämpö Oy Raahe *

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Matias: kiitos ja kyllä pummpu on juuri tuon näköinen kun linkkisi takaa löytyy
Jm32: kiitos
Eli nyt tarkistamaan helmiliitintä ja pitänee kutsua huolto paikalle taas?
Mistähän saisi osaavan huoltohenkilön? Turhauttaa taas maksaa siitä, että paikalla käydään ja mitään ei osata tehdä...

Lainaus
Sitten vielä se valkoinen sukkulan muotoinen muovinen painesäiliö. Ennen kun väänsin painesäiliön päällä olevaa venttiiliä, painetta suhisi ulos. Jos nyt teen sen, ei painetta ei suhinaa.
Melko varmasti sen painesäiliön voisi täyttää vaikka käyteen tai lähes täyteen vettä? Parhaimmillaan vika voisi korjaanutua sillä?

Lainaus
Mielestäni kiertovesipumppu (joka kiertättää nestettä kalliossa) pitää outoa ääntä välillä. Ei tietenkään sillloin kun huoltomies oli paikalla.
En tunne lämpöpummpua juurikaan ja omat arvaukseni tarvisisivat vahvistusta tai uusia vaihtoehtoja.
Veikkaisin, että vika on kiertopumpussa, mutta eikös pumppu toimi tai on rikki. Onko välitiloja, että toimii 10 tuntia ja sitten uupuu? Outoa. Sitten toi kompura. Miten edes voin testata onko em osat kunnossa vai ei?
Kyllä se kiertovesipumppu voi pitää omituista ääntä jos kiertovesipumppu ei saa vettä tai sitä naturet liuosta imettyä putkista. Epäilen että täälläkin kuuluisi 8 vuotta vanhasta liuospumpusta jotain omituista ääntä joskus. Mutta koska sama ääni on kuulunut jo ainakin 2 vuotta ja pumppu on aina pyörinyt, niin ei kai siinä silti isompaa vikaa ole. Täällä ei ole sitä muovisäiliötä vaan kalvopaisuntasäiliö ja kaivossa on painetta jotain 1.3 bar joka on sen pari vuotta pysynyt lisäämättä. Ymmärsin että sen vuovisen astian joka korvaa kalvopaisuntasäiliön, niin voisi laittaa aivan täyteenkin ja korkki tieukasti kiinni. Tuohon läpinäkyvään säiliöön pitäisi ajan kanssa ilmestyä ilmaa siitä kaivosta/putkista.

Liuospumpun voi ehkä saada pyörimään jatkuvastikin jostain huoltovalikon kautta. Pumpulle taitaa olla ongelmallisinta käynnistyminen kun vesi pitäisi saada liikkeelle. Eli säiliö täyteen. Naturet kyllä haisee jos jossain on vuoto.
Matias oli kirjoittanutkin että yli 15 vuotta vanhassa liuospumpun moottorin käynnistyskondensaattorissa saattaisi olla myös alkavaa vikaa. Jos pumppu ei mene päälle, niin tulee varmaan tuo häiriö.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
Huomenta

Otin muutaman kuvan. Keruunesteen (kaivosta) tuloputket oli eristetty kumisellamatolla tms.
Revin ne pois jotta näen, onko liitoksissa vuotoja. En löytänyt vuotoja. Kupari on värjäytynyt vihreäksi. Se ei liene huolesteuttavaa.
Sisältyä tunnistin yhden helmiliittimen, jonka pääsä on joku harmaa ohjausyksikkö.
Kun huoltomies kävi perjantaina, hän kertoi juuri että usein tuon harmaan ohjausyksiköän alla oleva "systeemi"(jousirakenne jne) (Lpummpu_ylaosa-kuvassa ympyröity punaisella) menee usein rikki ja se pitäisi vaihtaa. Jos ei vaihda, menee jotenkin lämpimän veden ja kämpän lämmitysveden piirit suloisesti sekaisin ja lopputuloksena lämmitysverkkoon voi pumppautua lämminvesivaraajan vettä. Täytynee vaihtaa nuo "vaihtoventtiilin sisuskalut" niin kuin huoltomies kutsui. Voisiko se auttaa ns. mittariongelmaan, jossa mittari näyttää ulos menevän veden lämpötilaksi 70 astetta?
Voisiko se aiheuttaa LP ALERtin?

Poissa seppaant

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5 514
  • L-Ässä V-7
Lainaus
Kun huoltomies kävi perjantaina, hän kertoi juuri että usein tuon harmaan ohjausyksiköän alla oleva "systeemi"(jousirakenne jne) (Lpummpu_ylaosa-kuvassa ympyröity punaisella) menee usein rikki ja se pitäisi vaihtaa. Jos ei vaihda, menee jotenkin lämpimän veden ja kämpän lämmitysveden piirit suloisesti sekaisin ja lopputuloksena lämmitysverkkoon voi pumppautua lämminvesivaraajan vettä. Täytynee vaihtaa nuo "vaihtoventtiilin sisuskalut" niin kuin huoltomies kutsui. Voisiko se auttaa ns. mittariongelmaan, jossa mittari näyttää ulos menevän veden lämpötilaksi 70 astetta?
Voisiko se aiheuttaa LP ALERtin?
Tuo vaihtoventtiili kuuluu lämmönjako/käyttöveden lämmitys piireihin ja on täysin erillään lämmönkeruupiiristä (kaivo) ja ei mitenkään voi aiheuttaa kaivoon menevän veden lämpötilaa 70C.
Vaihtoventtiilin virheellinen toiminta ei voi aiheuttaa LP-hälytystä.
Vaihtoventtiilille ei tässä vaiheessa kannata tehdä mitään vaikka se on yksi useimmiten rikkoutuvista komponenteista.

Oletko katsonut millä korkeudella on pinta valkoisessa muovipöntössä (keruupiirin paisunta-astia). Pinnan näkee kun valaisee astiaa takaapäin taskulampulla.
Jos pinta on välillä n. 1/3  -- 2/3 pöntön korkeudesta, niin silloin keruunesteen määrän suhteen ei ole ongelmia.
Naapurilla on saman ikäinen Tom Allenin toimittama Thermia ja siinä on käytetty keruunesteenä glygolia. Jos glygolia vuotaa niin sitä ei havaitse hajun perusteella.

Minä epäilen eniten että ikääntynyt keruupumppu aiheuttaa ongelmat.
Mekaaniset viat selviää kuuntelemalla pumppua.
Käynnistä keruupumppu käsiohjauksella.
Kuuntele pumppua painamalla sopiva metallitappi tai ruuvimeisseli pumpun kylkeen ja toinen pää "korvaan", jos olisi stetoskooppi niin aina parempi.

ATS
L-Ässä V-7.0 vm.2007
Kaivo 163m, akt.153m
Talo 150m2, patterit, v.1975
Aurinkopaneelit 2x10x275 W=5,5 kWp, kaakko/lounas
Arvioitu vuosituotanto 4500 kWh

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
Moi

Kiitos. Joo keruuliuospaineastia on reilu 2/3 täysi.
Putket ei vuoda, eikä pinta laske keruuliuosapaineastiassa.
Matias taitaa olla oikeassa, kun ehdotti pumpum vikaa ja käynnistysongelmia. Osia voi siis siitäkin vaihtaa, mutta mietin juuri, että pumppu on niin uskollisetsi jyskyttänyt 15,5 vuotta. saattaahan olla muutenkin kulunut. Saattaisi olla järkevää vaihtaa koko ulkokiertopumppu saman tien.
Ja kyllä ajattelin vaihdtaa sen rikkinäisen anturin, joka näyttää keruuputkeen menevän nesteen lämpötilaksi reilut 70 astetta...

Just soittivat huolto-firmasta. Tulevat huomenaamulla mittailemaan, mikä on rikki. Toivottavasti on asiansa osaavaa porukkaa... Uusi kiertopumppu pitää erikseen tilata enkä sitä kuulemma ainakaan huomenna saa...

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Kyllä se 15 vuotta vanha liuospumppu saattaisi vielä toimia muuten. Mutta vika saattaa olla siinä muutaman euron hintaisessa liuospumpun käynnistyskondensaattorissa?

Juu se 70 C näyttävä anturi on tosiaan rikki. Täälläkin on vaihdettu molemmat kaivon anturit, meno ja paluu. Anturin sisälle on päässyt menemään kondenssivettä ja anturi näyttää sen takia väärää lämpötilaa. Eli vika on siinä anturin koteloinnissa joka ei ole ollut tiivis.

Ainakin talon kiertovesipumput on todella kestäviä. Saattaa kestää esim 30 vuotta. Toki se käynnistyskondensaattori melko varmasti hajoaa aikaisemmin. Mutta liuospumppu käsikäytöllä ja kompressori pois päältä, niin se kuunteleminen onnistuu paremmin kun ei ole muita ääniä.

Ei tosiaan vuotoa näy missään ja paineastiassakin on ihan riittävästi keruuliosta.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Konkan tilan voi testata esim siten että ottaa sen irti ja käy jossain sähkö- tai kodinkonehuollossa mittauttamassa sen kapasitanssin,arvo on leimattu konkan kylkeen.Jos se on heikentynyt niin yleensä hyvinvarustetusta huoltoliikkeestä saa uuden konkan samalla reissulla.
Hintaluokka jotain 20-30e.

Meillä on nyt 18v ikäinen lämpöpumppu ja siinä tuli pari vuotta sitten lauhduttimen kiertopumppuun (Wilo)samantapainen vika että ei aina käynnistynyt  ja vika johtui käynnistyskonkan heikkenemisestä ja korjautui ylläkerrotulla tavalla uudella 2.5uF konkalla.Vanhan konkan kapasitanssi oli laskenut 1uF paikkeille joka näkyi huollon mittarilla.
Googlella löytyi äkkiseltään tuollaista:
MOOTTORIKONDENSAATTORIT

http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2075_12_1028_1029

Esimerkiksi tuossa ihan joku vaan:
KÄYNTIKONDENSAATTORI 2,0µF LATTALIITTIMILLÄ  hinta 3,53€

elinikäodote:
10000h @425VAC
3000h @475VAC
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=17200
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 865
  • yli-ikämies
Täällä on ehkä parempi valikoima käyntikondensaattoreita:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=48_848

Mutterikiinnityksellä ja johdolla:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=48_848_2065

Ilman mutterikiinnitystä:
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=48_848_3310

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
Vau, elämä on mahdollisuuksia :-)
Rohkaiskaa miestä. Jos/kun ostan tuon käyntikondensaattorin olen varmasti mielestänne jo lähes maalissa. Mutta kun olen uuslämpöpumppuavuton, tarvitsen rohkaisua.

ELI joko
Sulkuventtiilit kiinni.
Sähköjohto irti kiertopumpusta.
Sähköpumppu irti koneesta.
Kondensaatori irti ja uusi tilalle.
Kiertopummpu takaisin, liitetään kiertoon ja sähköjohto kiinni.

TAI
Sulakkeet irti
Irrota käynnistykondesnsaattori kiertopumpun ollessa kiinni.
Vaihda uusi tilalle.
Sulakkeet päällle
Kovaa ajoa....


Jos vielä olisi kuvia, miten käynnistyskondensaattori vaihdetaan. Se olis luksusta!

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
.. niin ja se mun keräyspummpu on Wilo

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Joo se päävirta maalämpöpumpusta 0-asentoon. Sitten vielä varmuuden vuoksi kannattaa irrottaa tai laittaa 0-asentoon kaikki kolme maalämpöpumpun pääsulaketta sulaketaulusta. Sitä kiertovesipumppua ei kannata irrottaa. Pelkästään se kondensaattori vain.

Pitäisikin katsoa tuosta omasta pumpusta että löytyykö siitä sitä konkaa jostain rasian alta. Jos löytyy niin se oli melko pieni. Grundfos pumppu eli ei se samanlainen ole.
nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 865
  • yli-ikämies

Poissa jm82

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 448
  • Maalämpöfoorumi
Ei se kondensaattori ollutkaan kooltaan pieni vaan iso. Juuri mahtuu tuohon kotelon sisälle. Johdollinen 5µF näyttää olevan. Pumpussa oli virrat päällä, mutta lämmitys ei ollut päällä.
Eli siinä liuospumpussa on se kotelo josta saa säädettyä sitä pumpun nopeuttakin. Yksi ruuvi pitää tuon kotelon siinä paikallaan ja alta pitäisi löytyä myös tuo käynnistyskondensaattori.



nibe 1217-10 vm2008, 200m kaivo, vanha 400 L (puskuri)varaaja esilämmityskierukalla. Itse asenneltu 24.11.2014. -73 120m (165).

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
KIITOS! Erityiskiitos Tomppelille!
Youtube rulettaa!

sitten kysymys vielä, kun mulle ei mikään riitä.

Manuaalissa lukee, että kapasitorin attribuutit on 8mikroF / 400 VDB
Ja myynnisä olevassa 8mikroF / 450 Vac

Uskaltaako vaihtaa myynnissä olevaan?



Poissa tomppeli

  • Yleismoderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 8 865
  • yli-ikämies
Manuaalissa lukee, että kapasitorin attribuutit on 8mikroF / 400 VDB
Ja myynnisä olevassa 8mikroF / 450 Vac

Uskaltaako vaihtaa myynnissä olevaan?
Kyllä uskaltaa, tuo 400 VDB ja 450 Vac tarkoittaa jännitteen kestävyyttä.
Isompi lukema, parempi jännitteen kestävyys.

En kylläkään tiedä, mistä lyhenne VDB. Jos se olisi VDC, tarkoittaisi tasasähkön kestävyyttä.
Jos se on 400 VDC, olisi sen vaihtojännitkestävyys noin 280 Vac, joka sekin riittää hyvin.

Vac tarkoittaa Voltage altenate current, Volttia vaihtosähköä.
Korkeampi lukema, parempi jännitekestävyys.

Löytyihän sekin netistä: VDB stands for Voltage Driven Breakdown = läpilyöntijännite, käytännössä maksimi tasajännite kesto.

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
Ho ho hoo ja Töttöröö!
Ja sitten asialinjalle.
Uuslämpöpumppuavuttomien kerhon (1 rekisteröity jäsen) päätöskokouksessa todettiin, että kerho pitää lakkauttaa, koska sen ainoa jäsen on rikkonut kerhon sääntöjä. Sääntöjen mukaan lämpöpumpun ympärillä on sallittua hyppiä tasajalkaa ja rallatella pitkin kämppää ilman ajatustakaan lämpöpumpulle. Lisäksi kaikki mittarin rasahduksetkin pitää huollattaa huoltofirmalla.

Pumppu on toiminut käynnistyskapasittaatorin vaihdon jälkeen nyt ennätykselliset 14 tuntia!
Erityiskiitokset virtuaalimitaleineen ja kahveineen (aakkojärjestyksessä):
Maalämpöpumppu-sensei jm82:lle
Maalämpöpumppu-sensei Matiakselle
Maalämpöpumppu-sensei Pasille (ei mukana viestiketjussa)
Maalämpöpumppu-sensei sam68:lle
Maalämpöpumppu-sensei seppaant:lle
Maalämpöpumppu-sensei tommpelille

Kiitos ja kumarrus!

Ai niin ja sitten vielä yks pikku juttu. Se lämpötila-anturi, joka mittaa kiertoon palaavan nesteen lämpötilaa.
Huoltomies vaihtoi sen uuden Thermia-mallin anturiin. Se ei ihan toimi. Ei huoltomiehen vika. Otimme tietoisen riskin ja samalla näin miten anturi asennetaan. Pettymys oli lievä, kun se vaan eristeteipataan mitattavan putken pintaan :-)
Uusi mittari näyttää +6 kun pitäisi näyttää "0"- "-1". Eli onko kellään tietoa, mistä saisi vanhaan lämpöpumppuuni (vuosimalli 2001) sopivan ja toimivan lämpötila-anturin?

Poissa tomitus

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
  • Maalämpöfoorumi
Ainakin Thermia G3 pumpun asetusvalikossa voi tehdä anturien kalibroinnin. Itse ainoastaan koskenut ulkolämpötilaan tiputtamalla arvoa muistaakseni kolmella asteella. Tuo hoitanee asian, jos muuten anturi tuottaa oikean lämpötilan lineaarisesti.

Poissa Vesa123

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 65
  • Maalämpöfoorumi
Niinpäs voikin tässä munkin pumpussa. Hyvin huomattu, kiitos!