Mulla on/off pumpulla 1000l varaajan kanssa yksi tunnin pyrähdys vuorokaudessa riittää käyttövesille.
Onko sulla mittausdataa miten noin julman kokoisten kaivojen kanssa keruulta tulevan nesteen lämpötila
vaihtelee tuon tunnin aikana? KV-syklissähän voitais olettaa että lauhduttimelta lähtevä lämmitysnesteen
lämpötila on inverter ja on/off tapauksissa riippuvainen vain kv-asetuksista. Mutta se suuri hypoteesini
siitä että pienempi teho pidemmän aikaa olisi parempi olisi kiva nähdä numeroina. Sulla on melkein
maksimaalinen 23h lepotauko ja siihen järkevä 1h käyntiä niin tuo keruu kiinnostaa.
Niben f1255 pumpussa on siis mahdollista valita käyttöveden tekoon jompi kumpi kahdesta taajuudesta/
kompressorin antotehosta. Pikkupumpulla normaal on 57Hz ja 'suuri teho' on 90Hz. Olen itse käyttänyt
lämmityskaudella tuota suuri teho asetusta, jotta kv-syklit pysyisivät mahdollisimman lyhyinä ja lämmitykseen
lähtevä menovesi mahdollisimman tasalämpöisenä. Mutta näin kesällä kun lämmitystarve on olemattoman pieni
voi kv-syklit kestää vapaast kauemminkin. Keruulta tulo pysyy näillä pidemmillä kv-vedoilla huomattavasti
korkeampana kuin 90Hz:llä, paitsi jos kv-sykli tehdään pitkän lepotauon jälkeen.
Sulla voi pitkä lepotauko hyvin tehdä hypoteesini vääräksi, jossain tilanteissa.
Tästä päästään myös hyvin esimerkkiin siitä miksi mittausdata voittaa aina mutuilun. Nibessa vie kompressornilämmitin
n. 32W jatkuvaa kun kompressori ei ole käynnissä. (Tähän tuli muutos uusimmissa softissa ja nykyisin lämmitystä
katkotaan, mutta tähän kevääseen asti kompressorinlämmitin oli aina päällä levossa). Tuosta seuraa sellaisia hauskuuksia että
jos ohjelmoisin oman pumppuni tekemään koko vrk:n tarpeen lämpöä eli 2.5h yhdellä käyntijaksolla (2.5h*240W=0.6KWh)
niin kompressorinlämmittämiseen kuluisi enemmän sähköä vuorokaudessa kuin tuohon pesutilojen lämmitysveden
tekemiseen (21.5*32W=0.68kWh). Nyt kun niben softa osaa sammutella kompressorinlämmitystä tietyllä sykleillä
on optimaalisinta ajaa lämmityksen teko kahdella pyräyksellä. Tällaiset outoudet systeemeissä ei tule vastaan missään
dokumenteissa vaan helpoiten ne löytyy mittailemalla.
Tämän ison varaajan kanssa ei invertteritekniikka tuo sellaisia säästöjä että se kannattaisi ottaa tai että ne saisi kuolletettua. Vikakohteita toki saa enemmän.
Entinen pomoni totesi usein: "In God we trust, all others must bring data". Itse olen yrittänyt antaa mittausdataa
toimivasta järjestelmästä jota voitaisiin sovellettuna käyttää hyödyksi päätöksen tekemisen tukena ja välttänyt ihan
tietoisesti tekemästä 'ikinä' tai 'aina' yleistyksiä. Joskus tuo onnistuu, toisinaan sitten taas ei.