Mitätön COP etu ei tuo tuota hevin takaisin.
Käyntijaksot tuollaisen 2400L varaajan kanssa ovat aikaaalailla pitkät, joten inverterin tekninen etu jää olemattomaksi.
Edelleenkään et saa mitään etua invertteristä. Turha maksaa (ja saada vikakohteita) enemmän.
Täällä on aika voimakkaita väitteitä, mutta aika heppoisin perustein. Itse olen sitä mieltä että jos invertteripumppu
kytketään ja säädetään toimimaan samoin kuin on/off-pumppu, niin olisi aika hölmöä odottaa että toiminnassa olisi
suuria eroja toisiinsa verrattuna.
Mutta jos invertterikytkennässä käytettäisiin vaihtuvan tehon kaikki mahdollisuudet hyödyksi, niin olen sitä mieltä että
hyödyt ovat reilusti pienen lisähinnan arvoisia.
1. invertteripumpulla, varsinkin jatkuvan käynnin lämpötiloissa ei ole mitään järkeä lutkuttaa koko varaajan tilavuutta
mihinkään tiettyyn pyynnin ylittävään lämpötilaan, vaan ainoastaan lämmittää varaajaa sen verran että kv-syklien ajan kiertoon
lähtee tarpeeksi lämmintä vettä jottei sisälämpötila heilu tai patterit naksu.
2. Pumpun menoanturi ehdottomasti kuumimman lämmityspiirin menoputkeen eli tässä tapauksessa pattareille lähtevään
putkeen, koska koko muuttuvatehoisen pumpun idea on että tehdään vain sen lämpöistä vettä kun on tarpeen.
3. Ulkona ollessa niin lämmintä ettei pumppu käy jatkuvana, säädetään asteminuuteilla käynnistykset kohdalleen. 4-16kW
kone vois olla jotain 8-12h päällä (koska kone kävisi käytännössä tyhjäkäynnillä) ja niin kauan levossa kunnes varaaja tyhjenee.
Ideana taas on tehdä vain pyyntilämpöistä vettä ja pienellä teholla jollain käynnistysten määrä voidaan pitää minimissään ja
toisaalta keruulta tulo pysyy kuitenkin lämpöisenä koska keruulta otetaan pienellä teholla lämpöenergiaa.
4. Sitten on vielä muutkin muuttujat lämmitysjärjestelmissä kuin pelkästään viimeisen sentin venytys. Ainakin oma
pikkupumppu on tyhjäkäyntitaajuudella täysin äänetön, joten puolet vuodesta kun menee tekniseen tilaan
ei käyntitilaa tiedä kuin merkkivaloista. Lämmityskaudella jos joku taajuus tuottaa ääntä sisätiloihin, voidaan
ongelmalliset taajuudet blokata pois.
5. Aurinkosähkö. 4kW pumppu hyvällä hyötysuhteella toimisi helposti 4x250W paneeleilla, 12kW on/off ei niin helposti.
Esimerkki tältä vuorokaudelta oman pikkuinvertterin osalta kun ollaan minimilämmitystarpeessa:
-pumppu käynnistyi 3krt, ja kävi 2-3h kerrallaan. Tämän näkee lokeista, ääntä ei kuulu yhtään.
-kaivolta tulon keskiarvo 6.76C (pieni teho -> kaivo ei käytännössä kylmene käyntjakson aikana)
-lauhduttimelta keskiarvo lämmitysjaksoilla 28.10C (pyynti 27C kosteiden tilojen vuoksi)
Näillä mantroille, eli mahdollisimman viileää vettä ja mahdollisimman vähän ei ensimmäisenä
maalämmitysvuotena tehnyt edes tiukkaa päästä luvattuun SCOPpiin 5.4 ja itse asiassa jopa yli..
Hintaero 1245 6 tai 8kW vs. 1255 1.5-6(8)kW oli ihan mitätön ja koska mitoitus on saneerauskohteessa aina vähän
arpapeliä niin en kyllä keksi menettäneeni mitään muuta kuin vähän säätöaikaa valittuani invertteripumpun.