Terve,
Näköjään hyvinkin perinteinen "auttakaa ny joku" -aloitus.
Pohdin järjestelmää rakenteilla olevaan pientaloon pääkaupunkiseudulla. Lähtökohdat seuraavat (laitoin myös tuonne suureen tiedonkeruuketjuun niiltä osin kun on jo tiedossa).
- Talo puu(suur)elementti, kerrosalaa yhteensä 254 m2 saman katon alla oleva n. 35 m2 autotalli / harrastetila mukaan luettuna. Ulkoseinät pois, niin jää n. 215 m2. Kahdessa tasossa, yläkerta selvästi pienempi.
- Systeemin on tarkoitus koostua seuraavista: porakaivo + MLP, n. 750 litran varaaja, varaava takka jossa vesikierto (ei siis varsinainen vesitakka vaan tyyliin Tulikivi Green W10 tms.), aurinkokeräimet maltillisella mitoituksella (ei kovin mahtavasti kattopinta-alaa käytettävissä), vesikiertoinen lattialämmitys. Lisäksi tuloilman esilämmitykseen ja viilennykseen talon alla maapiiri PE40 n. 210 metriä (silttipohja, päällä hiekkaa + talon pohjatäytöt kiviaineksilla) + patteri ennen IV-konetta.
Maalämmön mitoitusta on tehty ottamatta huomioon noita hybridikikotuksia tai takan säteilylämpöä, koska niiden tehoista tai käyttöasteista ei vielä ole tietoa. Maalämmön on myös tarkoitus pystyä hommat hoitelemaan myös jos / kun takkaa ei polteta ja jos / kun aurikokeräinten hommaamiseen menee 10 vuotta... Tiedän, että tuossa tulee jonkun verran päällekkäisyyttä, ja takaisinmaksuajoista ei tarvitse paljon puhua mutta tähän nyt on päädytty periaate- ja harrastelusyiden takia

Vahvana ajatuksena on ollut eri palikoiden hankinta erikseen, mutta tuota maalämmön osuutta + varaajaa olen kilpailuttanut pakettina ja seuraavan sisältöiset tarjoukset saanut:
- Jämä (Nibe) Star 8kW + Jäspi GTV500 Hybrid + 170m kaivo
- Danfoss (Thermia) DHP-H Opti 8kW + Termax Aqua Geo Hybrid 750 + 170m kaivo (ainoa joka tarjoaa pumppua integroidulla varaajalla osaksi systeemiä)
- Thermia Diplomat Duo Optimum 8kW + Akvaterm Solar Plus 750 l + 170m kaivo
- Viessman Vitocal 200G + Capito 600 + 170m kaivo
- Viessman Vitocal 300G + Capito 600 + 180m kaivo
Tarjoukset ovat tuossa hintajärjestyksessä edullisimmasta kalleimpaan. Pienehköt toimitussisältöerot saattavat hieman järjestystä nitkautella, mutta mutta eivät kokonaisuuden kannalta merkittävästi. Mitoitus on ollut vapaasti toimittajien käsissä antamillani lähtötiedoilla. Myös 6kW + n. 135 - 140 m kaivo tarjouksia olen saanut, mutta ainakin tässä vaiheessa ne ovat pelistä pois. Itse olen (kannattiko, en tiedä) mitoitusta laskeskellut RakMK D5 -mukaisesti ja päätynyt reilun 7 kW tehontarpeeseen LKV mukaanluettuna.
Tiedän, että näitä ketjuja on useita ja olenkin monesta saanut arvokasta tietoa, mutta silti en tahdo saada pähkäiltyä tätä hommaa maaliin asti. Lähinnnä pohdinnassa ovat seuraavat:
- Ovatko nuo tarjotut kokonaisuudet sellaisia jotka pelaavat hyvin yhteen lisäksi tulevien hybridihässäköiden kanssa? Tarvittavien kamppeiden hankkiminen suoraan tukusta (kontaktit + alennukset OK) ja työn teettäminen erikseen on myös aivan mahdollinen vaihtoehto, mutta saavutanko sillä hyötyä vai harmia?
- Onko mulla noiden joukossa nyt joitain aivan oleellisesti toisistaan poikkeavia pumppuja tai varaajia? (pl. tuo yksi integroitu varaaja)
- Olisko invertteripumpusta iloa tällaisessa tapauksessa? Esim. Nibe 1,5 - 6 kW joka on käsittääkseni päivitettävissä ohjelmistolla => 8 kW.
- Miten pumpun / varaajan / muiden lämmönlähteiden kytkennät tulisi järjestää, että paketti toimii mahdollisimman järkevästi (kompura käy vain kun muita lämmönlähteitä ei ole saatavilla tarpeeksi, ja silloinkin tekee mahdollisimman viileää vettä)? Onko esim. pumpun integroitu varaaja järkevä osana järjestelmää (tässä siis LKV esilämmitys isossa varaajassa ja loput integroidussa, lattiakierto isosta)?
- Tuleeko syvähkön kaivon kanssa miettiä keruuliemen virtausominaisuuksia ja sitä kautta kiertopumpun riittävyyttä tai keruuputkiston ominaisuuksia?
- Mahtuuko 115mm kaivoon tarvittaessa puutarhaveden imuputki?
- Onko tässä koko hommassa mitään järkeä?